Kosten van een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia16

Kosten van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 19:46

Hallo,

ik heb een haflinger op het oog en de stalling kan geregeld worden
maar nu is alleen nog de vraag wat ongeveer de kosten zijn om de pony te onderhouden,
buiten de stallingskosten om.

Dus nu vraag ik me af wat ben ik ongeveer kwijt per jaar aan:

- voer
- dierenarts kosten, wormenspuit etc.
- eventuele onverwachte kosten

En wat kan ik nog meer verwachten aan kosten, behalve dan het tuig enz?

Ik hoop snel wat handige antwoorden/tips van jullie te krijgen zodat ik mijn beslissing kan maken.

Groetjes Patricia

riannetjhe

Re: Kosten van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:46

hier zijn al heel veel topic van

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:48

Onderhoudskosten
Van Bokt
Ga naar: navigatie, zoek
[bewerk]Onderhoud
In onderhoud van het paard is ook veel variatie van de kosten, maar toch minder dan in de aanschaf van het paard. Het onderhoud maakt het houden van paarden duur in de meeste gevallen.

Stalling: een paard wat aan huis gestald kan worden is goedkoper dan een paard wat ergens op pension staat. Pensionstallen zijn er van heel simpel bij een boer, tot zeer uitgebreide, luxe All inclusive stallen. De kosten van een pensionstalling varieren van 75 tot 600 euro per maand, afhankelijk van de luxe en de plaats in Nederland. In de randstad kost het houden van een paard nou eenmaal veel meer dan in Friesland.
Voer
Brok: de gemiddelde zak brokken van 25 kg kost zo'n 10 euro. Dan heb je een redelijke kwaliteit, Piet overdreven goed. Een gemiddeld paard eet 2 tot 3 kg brok per dag.
Hooi: afhankelijk van de kwaliteit van het hooi en het aanbod kost een baal hooi 2 tot 5 euro. Een goede kwaliteit hooi (stofvrij) is erg belangrijk, daar dit vele problemen in de toekomst kan voorkomen. Een gemiddeld paard doet 3 / 4 dagen met een baal hooi. Het is ook mogelijk om grotere balen hooi in te kopen, dit is zeker aan te raden wanneer men meer dan 3 paarden heeft.
Kuilvoer
Strooisel
Hoefsmid
Dierenarts: natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, ongelukjes zitten immers in kleine hoekjes. Als paardeneigenaar ben je verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard. Geld mag dan ook nooit een reden zijn om de dierenarts Piet bij je paard te halen. Zeker bij beenblessures of een koliekoperatie kom je snel aan duizenden euro's aan dierenartskosten. Wees hierop voorbereid en zorg dat je hiervoor een voldoende grote spaarpot hebt of zorg dat je paard goed verzekerd is.
Wormenkuren: een wormenkuur kost 8 tot 24 euro, afhankelijk van de kwaliteit en de werkzame stoffen. Om de zes weken moet een paard ontwormd worden, maar ook dit hangt af van de wormenkuur die je geeft. Hierop mag ook nooit worden bezuinigd, want wanneer je paard wormen heeft ben je heel wat verder van huis.
Inentingen: de jaarlijkse tetanus / influenza enting is verplicht wanneer je met je paard naar wedstrijden wilt of wanneer je naar een club wilt. Deze enting is er vanaf 18 euro, afhankelijk van de kliniek. De eventuele voorrijdkosten van de dierenarts komen daar nog bij.
Harnachement
Zadel
Hoofdstel
Dekens
Longeermateriaal
Teruggeplaatst van "http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten"

Is van Bokt Wiki af..

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:49

les kost ook heel veel houd daar rekening mee

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:53

Hier zijn idd heel veel topic's van :j

Hou ook rekening met hele onverwachste kosten ( heb ik gehad. )

Dus onverwachts 2000 á 3000 bij de DA neer tellen ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:54

Er zijn hier al zoveel topics over, je kan gewoon even de zoekmachine proberen :).

Wat ik kwijt ben buiten mijn stalling om:

- Ik betaal kale stalhuur van 125,p pm. Voor mijn hooi en zaagsel ben ik 75,-pm kwijt
- Voer 30,- pm (2 zakken muesli)
- Wormen spuit 20,- in de 3 maanden
- enting 50,- per jaar
- da kosten 25,- voorrij kosten en zo gek als je het moet maken.
- hoefsmid 50,- per 6 weken (natuurlijk bekappen, geen ijzers)
- rijles 2x per maand 50,-
(totaal ongeveer 300,- per maand + 200,- sparen= 500,- per maand)

Ik probeer zo'n 200,- pm te kunnen sparen.
En minimaal 2000,- apart te hebben staan voor evt nieuw zadel, da kosten etc.

Mijn tip: Zorg dat je ook kan sparen als je je paard hebt.
Dat je genoeg geld overhoud om te kunnen lessen.
En dat je genoeg op je spaarrekening hebt staan om onvoorziene dingen zoals plots opname op een kliniek kan betalen! Niets is erger dan je paard zien lijden en je geen geld hebt om hem te kunnen helpen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:55

3/4 dagen met een baal hooi? Mijne eten er een in 2 dagen.
Brokken kost me idd ongeveer 10,- per maand. Hoefsmid 30,- per 6 weken (wanneer mijn andere pony ook moet 27,50)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:57

ik heb ook een haflinger en die staat op een pensionstalling, dat is inclusief hooi en stro.
ander voer heeft een haflinger die recreatief bereden word n.i.e.t nodig heb ik van veel mensen begrepen...
bekappen is eens in de zoveel tijd en dat zal rond de 20 a 25 euro kosten.
inenten kost geloof ik iets van 50-60 euro per jaar, weet het niet precies want ik moet mijn rekening nog krijgen.
verder moet je rekening houden met het tuig en wat je allemaal nodig hebt voor je paardje...
als je les wil dan ben je voor een uur rond de 20 tot 30 euro kwijt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:00

Verschilt per paard en eigenaar :D Je kan het zo gek maken als dat je zelf wilt. Je moet kijken naar wat jij wilt doen met je pony, wat je op stal allemaal wel en niet wil of kan doen, hoe ver je wilt reizen en hoe je reist.

Ik ben per maand zonder gekke dingen zo'n 600 euro kwijt (stalling, smit, reiskosten en lessen). Dit is dus exclusief dierenarts (entingen en wormenkuur), hier ben ik per jaar denk ik nog zo'n 150 euro aan kwijt. En dat is dan nog exclusief kosten voor wedstrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:22

Zoals voor iedereen, geldt ook voor jouw: wanneer je zonder met je ogen te knipperen 500 euro per maand opzij kunt leggen, dan kun je een paard onderhouden, zelfs wanneer de wasmachine, de auto èn de TV het tegelijk begeven.

Het is niet het onderhoud van het paard, maar alle onverwachte en op het verkeerde moment komende kosten in je leven die het hebben van paarden tot een mogelijk risico maken.
Het gaat niet exact om die 500 euro, het gaat erom dat je voldoende financiële reserve hebt en houdt om gewoon je paard te kunnen betalen, ook als het financieel even tegen zit.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:25

Met Ikke eens. Je moet niet precies genoeg geld hebben om je stalling en smit te kunnen betalen. Er komen altijd onverwachte kosten, of het nu DA is of nieuwe dekens of noem maar op. Je moet een flinke buffer hebben of een goed vast salaris. Onverwachte kosten kan je nooit inschatten.

Patricia16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:48

Oke bedankt allemaal voor jullie antwoord hier kan ik zeker wat mee, en sorry dat hier al wat topics over zijn. Heb nog wel gekeken maar idd niet bij zoeken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:51

Een paard onderhouden kost veel geld. Iid is het handig als je geld achter de hand hebt voor 'stel'.

Ik ben per maand toch gauw €250 kwijt aan mijn paard (voer, vlas en wormenkuren inbegrepen bij de stalling!)
Daarnaast betaal ik de hoefsmid €30 (per 8 weken)
En de tandarts al gauw €60

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:58

Zoals gezegd, je kan het zo gek maken als je zelf wil. Ik heb zelf ook een haflinger, ik betaal €135 voor de stal, incl onbeperkt stro, hooi en wortels. Brok kost mij zo'n €10 per 2 maand. Hoefsmid is dit jaar is maart en juli geweest, in maart bekappen €25, in juli bijwerken €10, laat m deze weer maar een keer weer komen om het na te kijken. Inenten kost mij €35 per jaar, en wormenkuur 2x €20 en 4x €7 per jaar. Eens per 2 jaar komt de tandarts, €50 ofzo.
Voor mij valt het allemaal reuze mee (hoewel, ik ben een arme student dus elke euro is mij dierbaar :P), denk dat je ook wel een beetje mazzel moet hebben. Mijne hoeft bijv geen ijzers, heeft hele sterkte hoeven. Dit scheelt je zo een flink bedrag! Ook is er in haar hele leven geen DA bij geweest (alleen voor t enten), er kan natuurlijk altijd wat gebeuren maar ik ga er van uit dat we nog wel een aantal jaar zonder DA-bezoekjes kunnen.
(edit: Ik vind wel dat je het je paard verplicht bent een buffertje (of ouders in mijn geval;)) achter de hand te hebben)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:35

Je kan het zo duur maken als je zelf wil.

- €125 stalling per maand, incl. zaagsel/hooi/voer/wormkuur (ze was al gechipt)
Elke dag, mits het niet keihard stormt, komt ze buiten. 1 roundpen en 1 buitenbak waar ik kan rijden. Je kunt naar achter over de weilanden rijden (uitrijmogelijkheden)
- Da kosten heb ik nog niet gehad
- Hoefsmid was laatst 20 euro

Verder moet ik even diep in me geheugen graven :+

cis_celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:08

als je de zoek functie gebruikt is hier heel erg veel over te vinden!
je kunt het zo gek en zo duur maken als je het zelf wilt!

ook kunnen mensen op je stal, of op wedstrijd je zo gek maken als ze zelf willen en bergen met geld uit je zak kloppen!

maar denk dat ik naast mijn stalling z'n 150 euro in de maand extra kwijt ben aan speciaal beslag voor mijn ventje, brok lessen enz.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:15

ik ben gemiddeld zo'n 300 euro per maand kwijt en dan heb ik nog niks gespraard voor onverwachte uitgaven.

cis_celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:25

randey schreef:
ik ben gemiddeld zo'n 300 euro per maand kwijt en dan heb ik nog niks gespraard voor onverwachte uitgaven.

ben jij dit incl of excl. stalling kwijt? is dit incl vind sta je in mijn ogen lekker goedkoop

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:42

cis_celano schreef:
randey schreef:

ben jij dit incl of excl. stalling kwijt? is dit incl vind sta je in mijn ogen lekker goedkoop

Ik ben dat ook incl stalling kwijt. Daarnaast spaar ik maandelijks voor extra's (lessen) en onverwachte dingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:47

cis_celano schreef:
randey schreef:

Vindt je? Ik ben iets meer kwijt, alleen heb ik dan twee paarden.............

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:31

Ik ben gemiddeld zo'n 125 euro per maand kwijt. Inclusief stalling, hoefsmid en dierenarts. Maar zonder hoofdstel en overige dingen enzo.
Maar denk dat je gemiddeld toch wel zo'n 150 t/m 600 per maand moet rekenen. Is maar net wat je voor luxe wil kwa stalling. En lessen hoe duur het is enzo.

Als je voor jouw een zo realistisch mogelijk beeld wil hebben.
Moet je wat stallen bellen en vragen naar de prijs evenals een dierenarts bellen voor eventuele entingen en voorrijkosten en die hoefsmid. Dan kun je een berekening maken die voor jouw zo goed mogelijk klopt.

cis_celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:52

jha vind dat vrij weinig als ik na ga wat ik alleen ook al elke maand aan lessen kwijt ben! hoefsmid is niet goedkoop. stalling
brok!

Patricia16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:56

Ik kan mijn paard stallen bij mij schoon ouders dus dan kost het me geen stallingskosten maar dan moet ik natuurlijk wel alles zelf doen, zoals voeren en mesten maar dat hoort er nu een maal bij. Dus dat vind ik geen probleem.

Het gaat mij vooral om de voerkosten en de da en dergelijke.

cis_celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:00

ik doe met een zak brok een week een stal genoodje doet al een half jaar met de zelfde 20 kilo zak! hangt af van wat je paardje nodig heeft en waar je hem voor gebruik!

ga je hooi of kuil voeren! hooi is een pak ongeveer 3 euro en in de winter doe ik denk ongeveer een week met een pak!

zet je het paard op vlas of stro? vlas is vrij duur in aanschaf maar op langer termein als je een paard hebt wat niet gaat begraven wel voordeliger denk ik persoonlijk

JollyBolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:02

- voer

euhm ik denk zo'm 35 euro per maand

- dierenarts kosten, wormenspuit etc.
wormenspuit 15-20 euro per 3mnd
smid 25-80 euro afhankelijk van wat je laat doen
dierenarts enten 1x per jaar 35 euro

- eventuele onverwachte kosten

ik zou zorgen dat je 50euro per maand kunt sparen.
er kan in ene halfjaar niets gebeuren maar dan heb je voor t geval er de 7e maand wat gebeurd toch al 300euro appart liggen.

dierenartsen sturen hier vaak ene rekening die binnen 2 weken betaald moet worden

en extra musli , wortels etc hoeft niet meer dan 20euro per maand te kosten