Lijstje kosten per maand/per jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Lijstje kosten per maand/per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:37

Wie kan mij helpen dit lijstje goed aan te passen? Het gaat om de kosten per jaar en per maand. De terugkerende kosten dus.
De andere eenmalige kosten heb ik al een lijstje van :)

Let op! Dit lijstje is door mijn vader gemaakt op basis van de informatie die op internet te vinden is denk ik :+ (Mijn vader heeft niet heel erg veel verstand van het onderhouden van een paard)
Behalve de stalling. De pony zou dan bij mijn huidige bijrijdpaard komen te staan 24/7 weiland/paddock, dit heeft de eigenaar van mijn bijrijdpaard zelf aangeboden. Ik denk dat mijn vader de prijs per jaar zelf verzonnen heeft? Of misschien overlegd met de eigenaar?

Hoefsmid (om de 8 weken) +/- 25 euro = 150 euro per jaar
(Paard ijzers rondom = +/- 80 euro per keer = 480 euro per jaar)
Stalling = 800 euro per jaar
Voer = 150 euro per jaar
Inentingen +/- 25 euro per enting = 100 euro per jaar
Wormenkuren +/- 25 euro = 50 euro per jaar
Tandarts = 150 euro per jaar
Verzekering ??
Lidmaatschap vereniging = 300 euro per jaar (incl. lessen en bakgebruik)

Voor mijn gevoel mist er echt heel erg veel haha. Als ik het zo uitreken kom ik op 140 p/m zonder ijzers en 170 p/m met ijzers rondom.
Ergens klopt er iets niet.. Er mist gewoon iets.
Een verzekering leek mij zelf ook een goed idee. Heeft iemand misschien een idee wat dit moet kosten?

De situatie: [YRT] Heel misschien wel een pony?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:39

Je hebt maar 1 enting per jaar nodig in principe. Maar daar komen wel voorrijkosten bij dus zeg in totaal 50 euro per jaar.

(het lijstje is wel mooi ruim opgesteld :j )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-04-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:41

Ghostattack

Re: Lijstje kosten per maand/per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:44

Dank jullie wel :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:47

Voer 150?? wou dat het zo was _O-

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:47

Ik zou ook altijd nog geld reserveren voor onvoorziene kosten. Er kan wel eens iets kapot gaan aan je tuig, je pony kan ziek worden etc.

Verder vind ik € 150,- per jaar voor voer erg weinig. Ook al staat je pony 24 per dag op de wei, je moet er vanuit gaan dat je in de winter flink bij zult moeten voeren. In de zomer natuurlijk vrij weinig, maar als je je pony intensief gaat rijden, zal ie ook in de zomer brokken bijgevoerd moeten krijgen.

Tandarts € 150,- per jaar is vrij ruim genomen denk ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:49

Hier zijn echt ontzettend veel topics over, gebruik de zoekfunctie maar eens. Verder zou ik even aan je vader vragen hoe hij aan de stallingsprijs komt. Als het overlegt is is het prima, maar het lijkt mij een laag bedrag. Zit het hooi bij de stalling in? Dat is bij mij de grootste kostenpost en bodembedekking? Inenting is goedkoper, ligt eraan waar je tegen wilt enten natuurlijk. 1x per jaar is in principe voldoende.

Verzekering heb ik niet. Als de kosten te hoog worden willen ze ook weleens het paard opkopen en je het geld geven. Ik spaar zelf iedere maand een bedrag dat ik op een speciale rekening zet en mijn ouders kan ik in het ergste geval om hulp vragen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:51

Ja ik vond 150 per jaar voor voer ook erg weinig :') Maar mijn vader heeft het lijstje gemaakt haha.
Hoeveel zijn jullie per jaar aan voer kwijt (ongeveer)?

Capopjekop, zoekfunctie heb ik al gebruik. Ik heb heel veel informatie gezocht. Maar dit is het lijstje van mn vader haha.
Geen idee of hooi bij de stalling erin zit, maar ik ga het binnenkort even navragen. Pony staat 24/7 op het weiland/paddock, dus bodembedekking is niet nodig.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:52

Denk dat je voor het voer iets ruimer mag tellen.
Een zak brokken kost zo'n 10 euro. Is meestal 25 kg. Ik zie dat het om een pony gaat dus die zal een 1,5 a 2 kg per dag eten. Dus laten we zeggen dat je met 1 zag 2 weken toekomt. Dat wil zeggen dat je op een jaar 26 zakken nodig hebt en dan kom je op 260 euro.

Voor hooi betaal ik +- 15 euro per maand (komt van zo'n groot rond bot).

Denk ook aan materiaal wat kapot gaat, eventueel dekens die gewassen moeten worden.

Bij ons is de verzekering geloof ik (ik kan mis zijn :+ ) 20 euro per maand

Edit: Ik heb afgelopen maand 80 euro voor hooi voer en schavelingen betaald voor een groot paard. (paard heeft elke dag van smorgens tot savonds buitengestaan. Enkel snachts binnen)
Laatst bijgewerkt door Leen op 14-04-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:53

Maar is er wel schuilplek dan? Wat doe je als ie dan ziek wordt? Een stal ergens is dan toch wel fijn, of iig een plekje waar ze goed beschut kunnen staan.

Hooi zou ik even navragen, daar ben ik zelf 2000 euro per jaar aan kwijt (voor 2 shetten en een welsh die bijna onbeperkt krijgen en weinig op het gras mogen), dus voor een paard dat wel op gras mag zal het wel een stuk minder zijn, maar hooi kan erg aan de prijs zijn, zoals dit jaar met de slechte weersomstandigheden.

150 aan voer ligt er maar net aan wat je voert en hoeveel. Ik haal het met supplementen erbij wel, zonder niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:55

Stalling 800 per jaar? Ga er vanuit dat je daar niet altijd kan blijven staan en dus wel eens veel meer kwijt kan zijn per maand. Reken 150/200 euro per maand.
Schuilstal is zeer zeker wel nodig.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:56

In de paddock is een schuilstalletje en in het weiland staat ook een schuilstal :j
De prijs van het voer per jaar heb ik in mijn wordbestand nu aangepast naar 250 per jaar.

De tandarts prijs twijfel ik ook nog over. Kan me niet voorstellen dat dit echt ongeveer 150 euro per jaar is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:58

Ligt er net aan wie je als tandarts hebt en wat er moet gebeuren. De eerste keer moet er mss wel het een en ander gebeuren, maar als je jaarlijks je tandarts slaat komen zijn het vaak maar kleine dingen. En het ligt natuurlijk aan de voorrijdkosten. Zelf was ik 35 euro kwijt voor controle en voorrijdkosten en wat licht schaafwerk. Maar andere tandartsen die ik zag waren wel een stukkie duurder. Gewoon even een beetje googlen en vergelijken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:59

Vergeet niet dat je je materiaal ook moet vervangen...dat is dus ook een kostenpost.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:00

Ghostattack schreef:
In de paddock is een schuilstalletje en in het weiland staat ook een schuilstal :j
De prijs van het voer per jaar heb ik in mijn wordbestand nu aangepast naar 250 per jaar.

De tandarts prijs twijfel ik ook nog over. Kan me niet voorstellen dat dit echt ongeveer 150 euro per jaar is?

Hangt er vanaf of je pony een goed gebit heeft of niet. Bij ons is de tandarts 30 euro incl. voorrijkosten. We laten hem 1 keer per jaar komen, maar dat hangt van paard tot paard af.
Verschil per mens ook. Zo gaat mijn broer misschien 1 keer om de 5 jaar naar de tandarts, terwijl ik elke 2 maanden op zijn stoel lig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:01

Leuk om te lezen dat er een eigen pony in het zicht komt!

Houd er rekening mee dat de stalling waarschijnlijk wel omhoog zal gaan als je weg zou moeten van de huidige stallingen..

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat stallen in die omgeving op zijn zachtst gezegd niet goedkoop zijn..

Houd er daarnaast ook rekening mee dat er iets kapot kan gaan en dat daar soms ook vervanging voor nodig zal zijn. :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:02

Stalling verschilt erg per plek waar je hem neer kan zetten. Voer is ook erg divers. Zie dat er hier mensen zijn die 150 euro veel te weinig vinden voor brok, maar ik gebruik denk ik 4 zakken muesli per jaar. Dus dan kom je op een euro of 50. Hooi reken ik dan bij stalling in :).
Tandarts is erg ruim, controle + standaard vijlen etc is meestal een euro of 50.
Wormenkuur is een beetje afhankelijk van welk middel je wilt gebruiken. Equest is duurder, maar geef je minder vaak. Elke 6 wk Ivermectine = 10 euro x 9 = 90 euro :).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:03

Oke, dus tandarts kan ik nu nog niet echt iets over zeggen. Voer eigenlijk ook niet echt, dat ligt ook weer aan de pony.

Thirty, inderdaad ook iets om over na te denken. Ik heb eventuele andere stalling ook in mijn lijstje geplaatst. Er wordt sowieso een potje aangelegd voor andere kosten/spullen vervangende ed.

Upendo, dat van een andere stalling heb ik net in mijn lijstje gezet :j

Dankjulliewel! Zo kom ik gelijk een stuk verder! :D
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 14-04-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:03

dit is mijn lijstje per jaar ongeveer:

stalling per jaar:2160 euro
enting per jaar: 30 euro
extra voer kosten per jaar: 100 euro
Hoefsmit(om de 8 weken) per jaar:200 euro
tandarts 2 keer per jaar: 100 euro
overige kosten zoals dekens,enz enz: 300 euro ongeveer.

kan zijn dat ik dingen vergeten ben.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:12

Mijn lijstje wordt steeds completer! :)

Hoe denken jullie overigens over dekens? Mijn vader heeft bij eenmalige kosten, dekens = 150 euro staan zie ik net. Volgens mij zijn dekens niet bepaald goedkoop, maar dat ligt er ook weer aan. Ligt er natuurlijk ook aan of je überhaupt wel dekens gebruikt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:13

Heb even mijn lijstje uit een ander topic gekopieerd:

Dit is voor 2 shetten en een welsh.

Mijn kosten:
Graszaadhooi: 1200
Voordroog van eigen land: 80
Strokorrels: 275
Entingen: Influenza/tetanus en WNV: 235
Smid: (7 a 8x per jaar a 25 euro per pony): 400
Smid Grietje: 400
Brok: 85
wormeitest: 192
Ontwormingskuur: 50
Liksteen: 20
Vitamine supplement: 100 (wordt wat meer omdat ik een ander supplement ga halen).

is 3037 euro per jaar.

Weideonderhoud, brandstof, tuig enz heb ik nog niet meegerekend.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:17

Hoefsmid (om de 8 weken) +/- 25 euro = 150 euro per jaar
(Paard ijzers rondom = +/- 80 euro per keer = 480 euro per jaar)
Stalling = 800 euro per jaar
Voer = 150 euro per jaar
Was het maar waar haha. Voor voer en hooi ben je echt wel meer kwijt dan 150 euro.
Inentingen +/- 25 euro per enting = 100 euro per jaar
Wormenkuren +/- 25 euro = 50 euro per jaar
Ik vind 2 wormkuren per jaar persoonlijk wat weinig.
Tandarts = 150 euro per jaar
Verzekering ??
Ligt eraan wat je wilt. Maar ik zou je aanraden om een spaarpotje aan te leggen.
Lidmaatschap vereniging = 300 euro per jaar (incl. lessen en bakgebruik)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:17

Dekens is echt net wat je wil. Die van mij heeft swinters geen deken op. Zomers een exzeemdeken. Maar ik héb wel een regendeken, dikkere waterdichte deken en wollen deken liggen. Wil je luxe en nieuw of is 2e hands B-merk ook goed?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:18

Sting schreef:
Dekens is echt net wat je wil. Die van mij heeft swinters geen deken op. Zomers een exzeemdeken. Maar ik héb wel een regendeken, dikkere waterdichte deken en wollen deken liggen. Wil je luxe en nieuw of is 2e hands B-merk ook goed?

Tweedehands vind ik prima, zolang de deken niet kapot is :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:19

Ik ga met Sting mee, dekens is net wat je zelf wilt.

Ik had voor mijn vorige paard(en) een winterdeken en een exceemdeken. Qua kosten zat ik niet op 150 euro. Het waren paarden die de meeste uren per dag buiten doorbrachten :)