Manen recht knippen/trekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemaylo

Manen recht knippen/trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 17:18

Hallo,
Ik heb een tijdje terug geprobeerd de manen van mijn merrie te knippen omdat ik er nu ook mee op wedstrijd ga.
Dan zijn korte manen gewoon makkelijker om te knotten.
Alleen ik krijg het niet voor elkaar om ze mooi recht en gelijkmatig te knippen, er hangen altijd plukken onderuit maar als ik die weer weg knip is het nog scheef.
Hoe krijgen jullie zo'n mooie rechte sport coupe?
Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven...

goldenarrow

Re: Manen recht knippen/trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:21

De uitstekende plukken trekken tot je op de lengte zit die je mooi vindt. Dan alle kleine haartjes die er eventueel nog onderuit steken wegknippen, waarbij je de andere manen niet raakt.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:27

Ik heb hier ook altijd moeite mee, dus lees even mee.. Manen trekken vindt mijn merrie niet zo leuk, dus ik knip het altijd (scheef)..

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 10:21

oke dankje, en wat als ik nu alleen wil knippen?

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:31

Ik trek de manen altijd, omdat ik het het anders raar recht uit vind zien.

Ik heb ze wel 1 keer geknipt. Toen heb ik het volgende gedaan: Manen wassen en heeeeeel goed uitkammen. Daarna heb ik de manen omhoog gekamd (ik stond op een krukje) en met mijn hand gemeten hoe lang ik het wilde. Vervolgens ben ik (netzoals de kapper) telkens van die knipjes gaan geven (een beetje schuin, zodat niet alles precies even lang was).
De volgende pluk nam ik samen met een plukje van de vorige, zodat ik kon zien hoelang ik die had gemaakt.

Het effect vond ik best wel mooi, het was niet allemaal even lang (perfect recht) en aangezien mijn paard manen aan beide kanten heeft hangen was het dus links even lang als rechts. Als jouw paard niet manen aan 2 kanten heeft hangen, zou ik de manen niet recht omhoog doen, maar een beetje schuin.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:33

Ik knip gewoon recht beetje met de hals mee, en daarna ga ik met mijn nagels aan de onderkant van de manen en trek ik daar alle klitten er uit waardoor er nieuwe plukjes bijkomen en die knip ik ook weg. In het begin ziet het er niet uit, maar later groeit het weer mooi bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:36

Eerst goed doorkammen en dan de halslijn volgend knippen of snijden. En kleine plukjes tegelijk, doe je een groot stuk ineens dan oogt het enorm geknipt en wordt het ook sneller verknipt.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:38

Ik knip het in drie keer bij mijn pony.
Eerst een stuk eraf dan op ongeveer de lengte die ik wil.
En dan knip ik het bij en snij ik het nog met een speciaal mesje zodat het dunner is en beetje minder recht geknipt eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:44

Hier ook altijd ern drama. Nog nooit moeite mee gehad maar bij mijn huidige paard wil het maar niet lukken zoals ik wil. Zij heeft ook over dr hele halslijn verschillende diktes. Dan superdun en dan ineens super dik. Heb het de laatste keer helemaal uitgedunt totdat overal dezelfde dikte was. Maar met knotten was dit verschrikkelijk lelijk met uitstekende haartjes enzo.. Ik knip meestal met de efileer schaar dan kan je foutjes makkelijker corrigeren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:45

Wat ik het aller makkelijkst vind ik eerst richting de goede lengte de manen te trekken, en dan met een handtondeuse er langs.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:55

lovemaylo schreef:
oke dankje, en wat als ik nu alleen wil knippen?

Een uitdunschaar gebruiken, anders zijn de manen zo lelijk (dat je precies kunt zien dat het recht is afgeknipt)

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:05

Snijden met speciaal mesje doet wonderen! Ik heb er een origineel voor honden met lang haar gewoon bij de dierenspeciaalzaak

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:43

Dank jullie voor alle tips
Ik ga dan maar eens opzoek naar uitdunschaar en misschien zo'n mesje, en het dan nog een keertje proberen.

kwikkie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:46

Wil je rechtopstaande manen hebben of manen waar je voor de wedstrijd nog een knotje in kan leggen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:51

Ik heb het de eerste keren ook giga vern**kt, maar als ik ga trekken heb ik het idee dat het paard geen manen meer over houd -O-

Ik maak ze nu nat en knip met behulp van een brede kam en een scherpe schaar. Krijg ze nu perfect recht, oefening baart kunst. :D

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:52

kwikkie24, gewoon op 'wedstrijd formaat' dus dat ik nog knotjes kan maken.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:54

ik knip mijn merrie haar manen altijd nat. Dan zijn ze recht. Eerst natmaken (wassen) dan goe uitkammen en knippen. Gewoon van links naar recht (of omgekeerd) alles af! maar dan zijn ze wel héél recht (lees: voorpluk-levisto-recht). Bij sommige paarden staat het, bij andere echt niet..

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:57

ik vind de manen snijden het fijnst

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:02

ik was ze altijd eerst, kam ze dan helmaal recht en ga dan knippen in 3 stappen: eerst gewoon grote plukken tot ongeveer de lengte die je wil, dan dat nog bij knippen tot ongeveer een lijn en dan de laatste puntjes aanpassen met een dun kammetje zodt je het strak trekt.
Maar krijg het ook nooit helemaal recht hoor, ook omdat die schaar gewoon een bocht erin heeft en ik kan geen rechte paardenschaar vinden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:03

Ik kam eerst de manen helemaal uit, dan ga ik er met de schaar langs en knip ik de manen recht af (wel de welving van de hals volgend), daarna ga ik er met de schaar verticaal nog een keer langs om een wat natuurlijker effect te creëren.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 18:17

Super, bedankt voor de vele tips :D