Van kliko naar slow feeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Van kliko naar slow feeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:46

Mijn paard is weer terug gekomen van zijn stalling voor deze winter en aangezien het vorig jaar nogal een gedoe was omtrent het voeren wilde ik daar wat op bedenken.
Eerst werkten we met grote, hele grote, hooinetten. Dit waren eigenlijk aanhangwagen netten maar met wat creativiteit heb ik daar een hooinet van gemaakt.
Afbeelding

Helaas werkte dit ook niet perfect. Ik woonde niet meer bij stal en daardoor voerde mijn schoonzus de paarden, wat niet altijd even goed uitpakte. Vlak voor ik mijn paard naar zijn andere stal verhuisde voor de winter trof ik namelijke meerdere hooinetten aan, op de grond, in de draad. Oftewel erg gevaarlijk.. Dat moest dus anders dit jaar!
Na heel veel zoeken op internet kwam ik op het idee om een kliko om te toveren tot slow feeder..
Afbeelding
Gewoon zo eentje dus

Na wat overleg te hebben gepleegd met mn broer snapte hij het idee en is hij aan de slag gegaan. "
Het plan was om een gat in de onderkant te maken, hier gaas voor te spannen en aan de binnenkant een mechanisme zodat het hooi naar dat gat zou glijden.
Na een week had mijn broer ergens een kliko kunnen regelen en nog een weekje later was hij al klaar: Ik had mijn perfecte slow feeder!
Afbeelding

Vandaag is de slow feeder voor het eerst in gebruik gegaan en dat ging meteen erg goed. De kliko is aan de onderkant verzwaard met stenen zodat de paarden hem niet zomaar om kunnen gooien en er ligt een steen bovenop zodat de deksel niet zomaar open gemaakt kan worden.
Ik wilde dit graag op Bokt plaatsen om anderen te laten zien dat dit een heel goed werkend iets is :)
Heb nog geen foto gemaakt terwijl hij in gebruik is, zal die deze week nog even plaatsen.
Ook leuk om te weten is dat je er in 1 keer bijna een hele hooibaal in kwijt kan.

Leen

Re: Van kliko naar slow feeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:07

Ben benieuwd naar een foto in gebruik. Kan het paard niet met zijn hoef vast komen te zitten in het rooster?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:18

Dit is een bekende systeem, maar had zelf wat kleiner gaat gedaan. Nu trekken ze grote plukken er uit en wordt t ook nog meer een smeerboel

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:23

Die kans bestaat ja, maar ik zou zo snel geen reden weten waarom een paard zn hoef er in zou steken?

Grote plukken viel reuze mee moet ik zeggen, heb er op staan kijken. Wel was dat ook mijn idee, maar mijn broer wilde eerst afwachten hoe dit zou gaan, anders wilde hij er nog wel wat kleiner gaas voor doen.
Zal morgen mn camera meenemen naar stal en een foto nemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:25

Dat is wel een super systeem die ga ik onthouden! Hoe heb je dat nu in de binnenkant gedaan/zitten (heb je daar misschien een foto van?) zo zou je buiten kunnen voeren zonder dat het een natte tadie wordt, op stal vullen en rollen maar naar de gewenste voerplek! Geweldige uitvinding!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:27

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe mijn broer het precies gedaan heeft, wel zag ik zelf dat er een plank aan de binnenkant zit waardoor het hooi dus heel simpel naar het gat schuift.
Ik ga morgen even alles uitgebreid op de foto zetten, kan helaas niet met mobiel want camera daarvan is stuk.. Dus zal morgen mn camera meeslepen naar stal :P
Vind het zelf ook echt een ideaal iets en ben er heel erg blij mee!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:44

Geweldige oplossing!! Kliko open, hooi erin, kliko dicht. Tadaaaaa!!

+:)+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:47

Zou inderdaad een kleiner rooster erop zetten. Houden ze hun hoofd niet scheef? Dat zie ik erg vaak en dat is dan ook de reden dat ik zo'n kliko slowfeeder niet zou willen!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:13

Na 1 nacht heb ik de hooi kliko hier weggehaald.
Toen het hooi niet snel genoeg eruit kwam werd ertegen geschopt wat een klere herrie gaf. De buren 200 meter verderop kwamen al vragen wat er aan de hand was.
De mazen die in jouw slowfeeder onderin zitten zijn erg groot.Als je paard ertegen schopt zou hij erin klem kunnen komen.
Mijn kliko had ik aan een stevig hek bevestigd want een steen stelt voor een ongeduldig paard weinig voor qua gewicht.
Ik hoop dat jouw kliko meer succes heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:09

Het systeem is idd al bekend en ook ik zou de mazen kleiner maken.
Nu kan er idd iets van een voet inkomen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:15

Om het hooit eruit te trekken moeten ze idd hun hoofd even scheef houden, maar dat is seconden werk en dan staan ze lekker hun hooi naar binnen te werken.

Voordeel is dat de buren een km verderop wonen en dat mijn paarden niet zomaar ergens tegenaan trappen, doen ze dus ook hier niet tegen. Daarbij glijdt het hooi heel gemakkelijk naar de opening dus is stampen nergens voor nodig.

Kans dat er een voet in komt is er ja, maar de kliko staat op een plek dat dat niet snel zal gebeuren.

Kleinere mazen zijn in ieder geval niet nodig als we kijken naar wat er gemorst wordt. Doordat het hooi wat op de grond valt niet nat kan regenen (staat in een droog hoekje) eten ze dat ook netjes op en daardoor is de rommel echt minimaal. Ik ben er heel tevreden mee en hoef nu nog maar 1 keer per dag te voeren. Hele verbetering aangezien het met de hooinetten een ontzettende bende was keer op keer en we dan 4 keer per dag moesten bijvullen.

Hier nog even verduidelijkingen van het scheve gedeelte aan de binnenkant.
Afbeelding
Afbeelding