waterbakken buiten ijsvrij houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

konijn

waterbakken buiten ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:33

Zoals velen paardenliefhebbers op dit moment zijn wij druk aan het sjouwen met emmers om
onze paarden buiten van water te voorzien. in de winter staan de paarden individueel op paddocks met een specikuip voor het water.

heeft iemand een suggestie hoe deze kuipen mogelijk dooi te houden. Het gaat me dan nog niet eens om de extremen zoals'- 15 graden, maar gewoon tot een graag of -7 de boel ijsvrij houden. Heb zelf ook al gedacht aan een zuurstofpomp zoals deze in vijvers wordt gebruikt. Iemand ervaringen. Stroomvoorziening is mogelijk bij de paddock.

Ben benieuwd!

8nnemiek

Re: waterbakken buiten ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:52

Probeer ze zo veel mogelijk uit de wind te zetten, en leg er dan een volleybal in. Die zijn wat zwaarder waardoor ze dieper in het water liggen, en daardoor moet het paard op de bal duwen om het ijs kapot te breken. Hebben ze heel snel door. Werkt prima hier :)
Ook kun je de zijkanten van de waterbak inpakken met bubbeltjesfolie, dat scheelt ook wel.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:54

Als je stroom hebt, kun je er ook een aquariumverwarming inhangen.
Bij mijn kippen heb ik ook van die elektrische drinkbakverwarmers in hangen.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:56

Bij mij verzorgpony's deden we altijd een dun laagje hooi op het water. Het werkt niet tegen extreme vorst natuurlijk maar het water bevroor minder snel. Een bal in je waterbak leggen werkt beter dan het hooi. Zeker als de bal wat heen en weer drijft, zo kan je water niet echt goed bevriezen *D .

Je kan ook altijd nog een combi van deze twee proberen, maar dat wordt de waterbak wel erg vol denk ik :+

Ook handig is als de waterbak wat beschut staat. Misschien kan je hem naast de ingang van de (schuil)stal of zelf in de stal zetten? Daar is het meestal net even wat warmer dan buiten in de wind. En de buitenkant van je waterbak isoleren wil denk ik ook nog wel helpen! Maar dan wel zo dat paardlief er niet bij kan want voor je het weet is je isolerende laag gesloopt. Dat zou zonde zijn ;).

Succes ermee! x

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:02

8nnemiek: Een volleybal is toch juist erg licht? Een gewone voetbal oid lijkt me dan handiger?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:06

Nou, het is denk ik meer omdat een vollybal zo veel water op neemt, dat ie dieper zakt dan een disney-bal van intertoys?
Voetbal zou inderdaad net zo goed werken, maar die vind ik te groot. Er moet ook nog ruimte overblijven om te drinken :Y)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:08

Oh van dat wateropname had ik geen idee :)* handig om te weten!
Idd zo'n disney ding is niks nee.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:24

bedankt voor de eerste tips! Helaas lukt het niet om de bakken meer beschut te zetten. De bakken die binnen in de stal staan bijven inderdaad wel goed dooi. Idee van een bal is leuk, maar ben ook zo benieuwd of mensen meer technische oplossingen hebben als pompen, ontdooiers, etc

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:25

Jerrycans met heet water thuis vullen en over de laag ijs gieten zodat die smelt.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:25

Citaat:
Als je stroom hebt, kun je er ook een aquariumverwarming inhangen.
Bij mijn kippen heb ik ook van die elektrische drinkbakverwarmers in hangen.

wat voor een soort aquariumverwarming zou je dan kunnen gebruiken. gaat om speciekuipen van 65 L?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:29

Mijn vriendin heeft er een stang in hangen die op stroom werkt. Ding verwarmd het water en zorgt er dus voor dat de boel dooi blijft. Zoiets: http://www.digisellers.nl/acatalog/Element.html

Je moet alleen wel zorgen dat de paarden niet bij de stang kunnen komen. Dus extra lintje over je bak of op een andere manier beveiligen (mag er niet aan denken dat ze in stroomdraad bijten)

Kijk is op bv Conrad.nl of win daar eens advies in. Dat soort bedrijven hebben vaak erg handige tips en ideeën.

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:32

Ik heb ook weleens gehoord over het gebruik van een vijverpomp. Misschien is dat wat?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:33

pompidou2 schreef:
Jerrycans met heet water thuis vullen en over de laag ijs gieten zodat die smelt.

Dit doen wij ook, maar is nou niet het meest ideale!
We slepen ons rot vanaf thuis met lauw water..

(geen warm water, want dat bevriest sneller dan koud/lauw water)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:13

Miepie1980 schreef:
Mijn vriendin heeft er een stang in hangen die op stroom werkt. Ding verwarmd het water en zorgt er dus voor dat de boel dooi blijft. Zoiets: http://www.digisellers.nl/acatalog/Element.html

Pffff, dat ding verbruikt 600 watt !!!
Een aquariumverwarming verbruikt nog geen 100 wat.
Ik denk dat voor een speciekuip van 65 liter een verwarming van 75 watt genoeg is, normaal tellen ze 1 watt per liter water, dus dat zou genoeg moeten zijn.