Als ik mensen spreek over een inloopstal/ 24-7 paddock merk ik dat zij er eigenlijk altijd vanuit gaan dat dit goedkoper is dan het huren van een box.
Ik mis waar die gedachte uit voort komt, dus ik was heel erg benieuwd wat ik over het hoofd zie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jotoma schreef:Ik vind het zelf wel goedkoper.
In mijn beleving ben je goedkoper in:
- 2x daags binnen en buiten zetten
- bodembedekking
- afvoerkosten mest (want er zit geen bodembedekking bij)
- voeren (ipv 3/4 keer per dag voeren, hoeft er 1x per 2 dagen een pak hooi geplaatst te worden)
- mesten kost minder tijd (plas gebeurd in de paddock en alleen een drol opruimen of uit vlas vissen kost meer tijd
Oftewel, qua mankracht en bodembedekking ben je goedkoper uit.
ruitje schreef:Ik pak deze quote er even uit maar eigenlijk zeggen alle posts dit.
* Ik denk echt niet dat in deze situatie, op een paddock, de bodembedekking veel gaat schelen. Dieren kregen al onbeperkt hooi dus qua eten zal er niet minder stro gegeten gaan worden. Gaat het jullie dan puur om de urine en poep?
* Afvoerkosten blijf je dus houden want het is met een inloopstal.
* Voeren, normaal doe je alle paarden individueel in de box voeren, 1 x box open, 1 x box dicht. NNu op meerdere plekken voeren en dan heb ik nog maar niet bedacht hoe alle dieren aan hun eventuele aparte portie krachtvoer moeten komen
* Mesten kost juist veel meer tijd omdat je de hele paddock door moet. Daarnaast moet die paddock meer onderhoud hebben aan de bodem omdat hij meer gebruikt wordt. ( maar dat kon ik dan in mijn hoofd weer ' wegstrepen' tegen het buiten en binnen zetten) .
Dus dan de tegenvraag waarom zou het duurder zijn?
* Omdat het meer ruimte vraagt.
* Omdat het bijna niet te verkrijgen is in deze regio met deze faciliteiten.
Maargoed, ik ben er echt op aan het orienteren, want het heeft geen nut zelf iets te vinden als er verder niemand voor betaald he
Jotoma schreef:@ruitje:
- bedoel je de eigen situatie vwb stro? Mijn paard heeft helemaal geen bodembedekking in zn schuilstal. Die doet zn behoefte en plassen aan de zijkant vd paddock op t zand en dat wordt 1x per 2 dagen weg gehaald.
Tegenover 5 zakken vlas per maand, scheelt weer 25,-
- je houdt inhoudkosten, maar zonder bodembedekking hoef je minder vaak af te voeren wat dus ik kosten scheelt
- voeren is 1x een baal plaatsen per 2 dagen, waar dat bij ons normaal 3/4 keer per dag in elke losse box was. Krachtvoer zit in bakjes bij de ingang, dus daar zit ook geen extra tijd in
- mesten gebeurd hier machinaal tegenover altijd met de hand per stal. Voorlader wordt even volgegooid en geleegd op mesthoop, gaat dus veel sneller. Wat voor onderhoud moet er zijn aan de bodem?
- hier kost het juist minder ruimte. Maar dan heb ik het over losse paddocks. Er is namelijk geen gras wat op gaat, er hoeft niet verweid te worden.
Kortom, het zal per locatie verschillen. Maar alles wat jij duurder noemt, wordt hier als goedkoper of voordeliger uitgevoerd.