Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:07

Deze vraag heeft een achtergrond maar die vertel ik lekker even niet :D .

Als ik mensen spreek over een inloopstal/ 24-7 paddock merk ik dat zij er eigenlijk altijd vanuit gaan dat dit goedkoper is dan het huren van een box.

Ik mis waar die gedachte uit voort komt, dus ik was heel erg benieuwd wat ik over het hoofd zie :)

annemerel

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:08

Ik denk dat dat komt omdat mensen denken dat er ook minder kosten gemaakt worden door de pension houder voor de bodem bedekking. Misschien ook omdat de dienst van buiten en binnen zetten er dus niet bij zit, verwachten mensen dat het goedkoper is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:10

Omdat op veel plekken waar het 24/7 buiten met inloopstal er minder faciliteiten zijn als binnenbak, solarium enz.

Tegenwoordig zie ik wel steeds meer plekken waar je paard niet meer wordt opgehokt maar waar wel meer faciliteiten zijn. En waar de prijzen ongeveer gelijk zijn aan de locaties met een systeem met boxen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:10

Ik heb zelf 2 paarden in de nacht op stal
2 paarden 24/7 buiten met grote schuilstal. ook met vlas.
Beide staan op gras, maar krijgen wel hooi bij.

Bij mij zijn de 2 paarden die 24/7 buiten staan aanzienlijk goedkoper.
Niet elke week een zak vlas kwijt want ze plassen dus veel in de wei.
Minder hooi nodig omdat ze meer gras eten.

Nu zal paddock duurder zijn, maar dat heb ik dan niet.

ruitje

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:13

Dit gaat om de vergelijking in de winter. Dat het in het gras goedkoper is snap ik :) . Maar in een paddock met uitloopstal blijft de uitgave aan stro en hooi imo hetzelfde, zo mogelijk niet meer.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:14

Ik denk dan aan minder bodem bedekking.
Niet binnen en buiten zetten.
Dat scheelt al.

Bij een beetje geluk heeft de eigenaar ook geen tijd kwijt aan veel voer en mest beurten.
Hooi is vaak in grote ruiven, en land wordt gesleept met tractor.

Heb het dan wel over land, geen ervaring met paddocks

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:14

Inderdaad de verwachting van minder werk, minder verbuik en dus minder kosten. Wat niet fair is wat de kostenpost verschuift gewoon, onderhoud is nog steeds nodig en het mesten van boxen gaat sneller dan het mesten van een weide of track.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:15

Vaak zijn er inderdaad minder faciliteiten. Binnennak, stapmolen, solarium, etc.
Inderdaad geen bodembedekking nodig.

Dan de tegenvraag. Waarom zou het duurder zijn?

En ligt er ook weer aan wat je ervoor krijgt. Moet je zelf mesten of wordt dit gedaan? Zelf voeren? Krijg je een kast? Kantine aanwezig? Elektriciteit? Etc.

Ik sta 24/7 buiten. Betaal redelijk, maar niet hoogste wat je ziet in de buurt. Ik betaal o.a. voor de locatie. Geen elektriciteit, wel een aggregaat. Buitenbak en koud stromend water. Zelf mesten en zelf voeren. Hooi in de ochtend word gegeven door de stalhouder. Mag een grote kast gebruiken (2 deurs 2 meter hoog)
Laatst bijgewerkt door Nessa op 29-07-17 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:16

Hier staan ze in de winter ook op voldoende gras. Blijf strip begrazing geven tot maart ongeveer.
Ik geef hooi voor structuur.
Maar goed zonder dat te tellen, ik heb echt minder bodembedekking nodig voor de 24/7 buiten paarden.
En voor mij is dat de grootste kostenpost.
Daarnaast is het minder werk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:19

Idd. Hier zijn de paarden buiten echt wel goedkoper dan op stal, aan huis.
Ik snap wel dat als je veel klanten hebt (dus veel paarden) je heel veel grond nodig hebt en wel ook dure paddocks moet maken.

Niet alleen bodembedekking, maar ook de mestafvoeren is behoorlijk aan de prijs.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:19

Ik vind het zelf wel goedkoper.

In mijn beleving ben je goedkoper in:
- 2x daags binnen en buiten zetten
- bodembedekking
- afvoerkosten mest (want er zit geen bodembedekking bij)
- voeren (ipv 3/4 keer per dag voeren, hoeft er 1x per 2 dagen een pak hooi geplaatst te worden)
- mesten kost minder tijd (plas gebeurd in de paddock en alleen een drol opruimen of uit vlas vissen kost meer tijd

Oftewel, qua mankracht en bodembedekking ben je goedkoper uit.

Ik betaal op dit moment hetzelfde als stalklanten, mijn paard staat op paddock met zand/bestrating en inloopstal met slowfeeder. De reden waarom ik net zoveel betaal is omdat mijn paard nu helaas alleen staat ivm hb en dus moeten er kleine pakjes schraal hooi ingekocht worden en dat is duurder dan de grote pakken kuil.
Dus voor nu vind ik bet prima, maar is het wel onmogelijk om er een maatje bij te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:24

Omdat ik een box een pluspunt vind en dus meerwaarde heeft.

Mijn oudje kan in de winter niet 24/7 buiten staan en in de zomer eigenlijk ook niet. Ik merk dat ze dat niet prettig vind; ze vind het heerlijk om op een gegeven moment zich terug te kunnen trekken (dus anderen wel kunnen zien maar niet dat ze bij haar kunnen komen kroelen en dichtbij komen).

Een stal heeft voor mij dus meerwaarde en wil ik ook meer voor betalen dan 24/7 buiten of een inloopstal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:26

Ik had er altijd juist meer voor over. Dat was echter wel vanuit het oogpunt van schaarste (waar ik zat waren dat soort plekken nauwelijks te vinden en zowel dan geen faciliteiten) en niet zozeer vanuit het oogpunt dat het de PH ook meer kost.

De dagelijkse kosten zullen bij 24/7 buiten wellicht goedkoper zijn (alhoewel ze in de winter wat meer ruwvoer nodig hebben om zich warm te houden) maar of dat ook geldt voor andere kosten? Je hebt per paard denk ik meer kosten aan onderhoud van de schuilstal en hekwerk dan dat je dat aan een binnenstal hebt.
Daarnaast nemen die paarden natuurlijk meer ruimte in, staan op een groter stuk dan een stalpaard.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:27

Ik denk dat het zoals koper zegt erg afhankelijk is van de faciliteiten er om heen. Er zijn niet veel stallen waar 24/7 buiten gecombineerd is met goede faciliteiten voor de ruiter. En vaak is het bij buiten plekken ook nog doe het zelf.
Ik betaal momenteel meer voor de 24/7 buitenstalling van mijn pony dan mijn vriend voor zijn paard die in de winter 's nachts op stal moet. Daar zit voornamelijk het verschil in vol en halfpension.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:28

In mijn optiek zou het inderdaad wel goedkoper moeten zijn.
Tuurlijk blijven je onderhoudskosten hebben, alleen hoeft een pensionhouder nu geen enkele paarden op de wei te zetten en eraf te halen (Dit kan qua tijd behoorlijk snel oplopen).
Bij 24/7 wordt vaak 1 grote hooibaal geplaatst in een ruif wat een keer max 30 min tijd kost om de paar dagen (natuurlijk afhankelijk van hoeveel paardne er staan) terwijl bij op stal toch meerdere malen iemand alle paarden apart hooi moet geven.
Ook is mijn ervaring dat een schuilstal vaak veeeel minder bodembedekking gebruikt wordt.

Als ik zie dat ik mijn eigen paard in de zomer 20 euro p.m aan hooi eet, geen bodembedekking heeft in de stal, wei huur kost me 35 euro p/m ben ik 50 euro kwijt. (Tuurlijk zit hier geen arbeidsuren in verwerkt, em geen andere materialen maargoed die hoef je ook niet iedere maand volledig te vervangen).

Voor mij zou het ook veel uitmaken wat er verder nog bij zit. Veel mensen (ik zeg niet iederee voor ik iedereen op mn hals haal) die een paard 24/7 buiten hebben lopen willen vaak minder luxe (geen binnenbakk, losse longeercirkel, stapmolen, solarium etc). Willen mensen dat wel tsja dan zal de stalprijs toch echt omhoog gaan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:28

Waarom zou je meer onderhoud nodig hebben aan een schuilstal tegenover een binnenstal?
En net zo met hekwerk? Binnenpaard komt ook de hele dag buiten mag ik hopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:29

Jotoma schreef:
Ik vind het zelf wel goedkoper.

In mijn beleving ben je goedkoper in:
- 2x daags binnen en buiten zetten
- bodembedekking
- afvoerkosten mest (want er zit geen bodembedekking bij)
- voeren (ipv 3/4 keer per dag voeren, hoeft er 1x per 2 dagen een pak hooi geplaatst te worden)
- mesten kost minder tijd (plas gebeurd in de paddock en alleen een drol opruimen of uit vlas vissen kost meer tijd

Oftewel, qua mankracht en bodembedekking ben je goedkoper uit.

Ik pak deze quote er even uit maar eigenlijk zeggen alle posts dit.

* Ik denk echt niet dat in deze situatie, op een paddock, de bodembedekking veel gaat schelen. Dieren kregen al onbeperkt hooi dus qua eten zal er niet minder stro gegeten gaan worden. Gaat het jullie dan puur om de urine en poep?
* Afvoerkosten blijf je dus houden want het is met een inloopstal.
* Voeren, normaal doe je alle paarden individueel in de box voeren, 1 x box open, 1 x box dicht. NNu op meerdere plekken voeren en dan heb ik nog maar niet bedacht hoe alle dieren aan hun eventuele aparte portie krachtvoer moeten komen :+
* Mesten kost juist veel meer tijd omdat je de hele paddock door moet. Daarnaast moet die paddock meer onderhoud hebben aan de bodem omdat hij meer gebruikt wordt. ( maar dat kon ik dan in mijn hoofd weer ' wegstrepen' tegen het buiten en binnen zetten) .

Dus dan de tegenvraag waarom zou het duurder zijn?
* Omdat het meer ruimte vraagt.
* Omdat het bijna niet te verkrijgen is in deze regio met deze faciliteiten.

Maargoed, ik ben er echt op aan het orienteren, want het heeft geen nut zelf iets te vinden als er verder niemand voor betaald he :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:33

Overigens betreft dit hypothetisch gezien een stal met binnenbak, 2 buitenbakken, drafbaan, stapmolen, longeercircel, voor de randstad goede uitrijmogelijkheden en een gezellige sfeer( vind ik zelf :+ ). In de driehoek Leiden- Zoetermeer- Den Haag.

Voor wie dat nog mee wil nemen in de duscussie, maar eigenlijk ging mij het echt om hoe hier in het algemeen over gedacht wordt.

Is boeiend om te lezen namelijk, dus tot zover al enorm bedankt!

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:36

ruitje schreef:
Ik pak deze quote er even uit maar eigenlijk zeggen alle posts dit.

* Ik denk echt niet dat in deze situatie, op een paddock, de bodembedekking veel gaat schelen. Dieren kregen al onbeperkt hooi dus qua eten zal er niet minder stro gegeten gaan worden. Gaat het jullie dan puur om de urine en poep?
* Afvoerkosten blijf je dus houden want het is met een inloopstal.
* Voeren, normaal doe je alle paarden individueel in de box voeren, 1 x box open, 1 x box dicht. NNu op meerdere plekken voeren en dan heb ik nog maar niet bedacht hoe alle dieren aan hun eventuele aparte portie krachtvoer moeten komen :+
* Mesten kost juist veel meer tijd omdat je de hele paddock door moet. Daarnaast moet die paddock meer onderhoud hebben aan de bodem omdat hij meer gebruikt wordt. ( maar dat kon ik dan in mijn hoofd weer ' wegstrepen' tegen het buiten en binnen zetten) .

Dus dan de tegenvraag waarom zou het duurder zijn?
* Omdat het meer ruimte vraagt.
* Omdat het bijna niet te verkrijgen is in deze regio met deze faciliteiten.

Maargoed, ik ben er echt op aan het orienteren, want het heeft geen nut zelf iets te vinden als er verder niemand voor betaald he :')

Het ligt denk ik ook heel erg aan de locatie waar je zit, zit je in een omgeving waar je blij mag zijn dat je paard 2 uur buiten komt, zullen mensen ongetwijfeld bereid zijn hetzelfde of meer neer te leggen als een binnenstal.

Even een aanvulling gezien je laatste bericht, denk met de voorzieningen die je noemt er echt wel mensen de meerwaarde ervan zien.
Alle extra voorzieningen zijn er + goede uitrijmogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door MarleenM op 29-07-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:37

Ja ik zit in een mooie regio. Bij ons in de straat bijna alles 24/7 buiten. Ik wil zelf echt niet meer weg. Het is doe het zelf. Maar stadhouder doet wel het onderhoud. Zowel hekwerk als wei. Mestafvoer regelt hij. Ook hooi levert hij op tijd weer aan.
Hij komt elke ochtend. Zet hek van de wei open en verzet het draadje (strook begrazing). In de winter geeft hij in de ochtend hooi.

Wat doen we zelf:
Mesten en harde schoonhouden.
Waterbak schoonmaken en verversen
Brokken voeren
Paarden van de wei halen
Avond hooi geven (en middag als ze niet op de wei staan)
Stallen schoonhouden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:40

Ik denk inderdaad dat de regio enorm scheelt.
Hier heb je gewoon genoeg plaatsen waar de paarden in de winter op een niet modderige wei komen de hele dag. Met fatsoenlijke buitenbak of binnenbak.
Die mensen kiezen al minder snel voor 24/7 op een padock met loopstal want dat betreft beweging is dat niet direct meerwaarde.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:41

@ruitje:

- bedoel je de eigen situatie vwb stro? Mijn paard heeft helemaal geen bodembedekking in zn schuilstal. Die doet zn behoefte en plassen aan de zijkant vd paddock op t zand en dat wordt 1x per 2 dagen weg gehaald.
Tegenover 5 zakken vlas per maand, scheelt weer 25,-
- je houdt inhoudkosten, maar zonder bodembedekking hoef je minder vaak af te voeren wat dus ik kosten scheelt
- voeren is 1x een baal plaatsen per 2 dagen, waar dat bij ons normaal 3/4 keer per dag in elke losse box was. Krachtvoer zit in bakjes bij de ingang, dus daar zit ook geen extra tijd in
- mesten gebeurd hier machinaal tegenover altijd met de hand per stal. Voorlader wordt even volgegooid en geleegd op mesthoop, gaat dus veel sneller. Wat voor onderhoud moet er zijn aan de bodem?
- hier kost het juist minder ruimte. Maar dan heb ik het over losse paddocks. Er is namelijk geen gras wat op gaat, er hoeft niet verweid te worden.

Kortom, het zal per locatie verschillen. Maar alles wat jij duurder noemt, wordt hier als goedkoper of voordeliger uitgevoerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:43

Buitenpaarden uitmesten gaat juist veel sneller. Hop even wat drollen op je mestboy en klaar ben je.

Stallen uitmesten vind ik vreselijk. Dat gezeur om het droge en natte spul te scheiden, de natte troep er uit te scheppen, de drollen uit het stro te peuteren (zo handig met shetlandermest) en dan de boel weer recht te trekken.

Daarom dus potstal. Alleen de drollen er uit, af en toe wat vlas/stro er bij. En in het voorjaar de hele boel in 1 keer er uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:47

Bij mij scheelt het 80 euro. De ene 24/7 buiten met schuilstal en de ander s nachts op stal (op dezelfde locatie).
Scheelt idd heel veel in strooisel gebruik in de winter. De een 5 balen vlas in een maand, als het heel erg nat weer is misschien wel 6, omdat hij dan iets korter buiten staat, tegen maximaal 1 per maand aan degene met schuilstal. Hooi krijgen ze beiden evenveel, dus dat maakt voor de stalbaas niet uit.
Binnen- en buiten zetten wordt nog apart berekend per keer dat je er gebruik van maakt, dus ook dat maakt niet uit voor dit prijsverschil.
Uitmesten moeten we zelf doen en de mest wordt uitgereden op eigen land, dus op zich maakt het niet echt uit dat er van de buitenpaarden minder snel de mesthoop vol raakt dan van de stalpaarden.
Voor de rest maak ik gebruik van exact dezelfde faciliteiten.
Bij een box heb je wel de luxe van eigen dekenrek, ruimte voor dekjes /singel drogen, een extra kast bij je stal, droge/ruime plek voor voertonnen.
Voor de schuilstal plekken is er 1 gemeenschap dekenrek en staan je voertonnen ergens in een hoekje oid.

Dus dat is allemaal net wat meer klooien, zeker bij minder goed weer of als het vroeg donker is.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 29-07-17 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:48

Jotoma schreef:
@ruitje:

- bedoel je de eigen situatie vwb stro? Mijn paard heeft helemaal geen bodembedekking in zn schuilstal. Die doet zn behoefte en plassen aan de zijkant vd paddock op t zand en dat wordt 1x per 2 dagen weg gehaald.
Tegenover 5 zakken vlas per maand, scheelt weer 25,-
- je houdt inhoudkosten, maar zonder bodembedekking hoef je minder vaak af te voeren wat dus ik kosten scheelt
- voeren is 1x een baal plaatsen per 2 dagen, waar dat bij ons normaal 3/4 keer per dag in elke losse box was. Krachtvoer zit in bakjes bij de ingang, dus daar zit ook geen extra tijd in
- mesten gebeurd hier machinaal tegenover altijd met de hand per stal. Voorlader wordt even volgegooid en geleegd op mesthoop, gaat dus veel sneller. Wat voor onderhoud moet er zijn aan de bodem?
- hier kost het juist minder ruimte. Maar dan heb ik het over losse paddocks. Er is namelijk geen gras wat op gaat, er hoeft niet verweid te worden.

Kortom, het zal per locatie verschillen. Maar alles wat jij duurder noemt, wordt hier als goedkoper of voordeliger uitgevoerd.

Hmmm boeiend, hoe bevalt het geen bodembedekking hebben en voor de andere reageerders hier: zou dat voor jullie acceptabel zijn?
Potstal zou voor jullie ook acceptabel zijn, dus een periode geen mest/natte plekken eruit halen? Ons idee is dat mensen dat dan zelf gaan doen inclusief 7 kruiwagens goed stro :+

* 1 baal plaatsen? Werkt dat? Krijgen de lager in rang staande paarden dan ook voldoende?

* Bakjes krachtvoer, hoe voer je die? Stel het gaat om 7 pensionpaarden, hoe krijg je die goed gevoerd. Ben geen fan van zo'n station maar veel andere opties zijn er niet :+