Rijden in het weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Rijden in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 07:00

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kan niet echt wat vinden.

Ik ga binnenkort een weiland huren, maar daar is geen bak bij.
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die geen bak hebben en in de wei rijden. Weide is overigens op zandgrond.
In de zomer zal het vaak wel goed te doen zijn, klopt dat? Maar hoe is het in de winter? Kan het dan ook wel eens als het een tijdje droog is geweest?

Is het beter om na regen niet te rijden, zodat het jaarrond uiteindelijk beter gaat, of maakt dit weinig uit?
Is het beter om de paarden verder niet op dat stuk te laten komen?

Alle tips en tops zijn welkom :D

Nhmeisje

Re: Rijden in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:06

Ik heb ook alleen een weiland en rijd hier alleen in als het echt goed droog is. Zodra het nat is wordt het glad en is de kans groot dat mijn paard een blessure oploopt. Ook loop je dan echt het hele weiland stuk. Ik doe als het geregend heeft soms wel oefeningen in stap zowel aan de hand als erop. En verder rijden we zoveel mogelijk buiten. En wisselen we regelmatig van weitje(zijn er drie).

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:10

In de zomer zou het wel kunnen, maar in de winter zal het weiland vol sneeuw liggen ook kan hij bevroren zijn en als je an gaat rijden kan je pony benen breken. In de zomer zou het dan alleen kunnen als het droog is geweest en het gras helemaal niet vochtig meer is. Als je dan gaat rijden kan je pony makkelijk uitgelijden. Je kunt dus maar een kleine tijd in het weiland rijden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 07:19

Nouja het sneeuwt en vriest natuurlijk niet de hele winter :+ dat probleem heb je dan ook met een buitenbak. Met een binnenbak moet je dit natuurlijk niet gaan vergelijken.

Rijden jullie helemaal niet op een beetje vochtig gras? Ik kan me voorstellen dat als de ondergrond helemaal nat is dat je niet rijdt, maar een beetje vochtig maar wel nog stevig, lijkt mij wel kunnen. Of overschat ik dat?
Gewoon rustig wat stap/draf, hoeft niet heel fanatiek te zijn.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:24

Ik heb zelf ook een wei die ik gebruik als bak, rij der ook gewoon in de winter in en als het heeft geregend (tijdens het regenen ook), onze wei word altijd goed bijgehouden (sneeuw word weg gehaald) en ik zie zelf ook wel dat het soms gewoon niet lukt, maar bij ons rij ik 3/4 deel gewoon in de bak

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 07:26

Bedoel je dan met bak op het eind die weide? Of heb je nog een andere bak ernaast?
En is er verder nog iets wat je aan onderhoud eraan doet?
Jouw reactie klinkt wel een stuk positiever :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:31

heb gewoon een stuk wei afgezet als weiland, nu is het gelukkig erg droog in mijn wei en rijden we daar haast altijd

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:31

Vroeger reden heel veel mensen in t land hoor. Zeker op zandgrond is dat goed te doen. Je krijgt vanzelf een hoefslag waar het gras niet meer groeit. Gewoon doen en uitproberen. Als het niet gaat kan je altijd nog een andere oplossing zoeken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:33

Gewoon uitproberen hoe het voor je voelt en hoe de grond eruit gaat zien. Ik deed altijd grondwerk in het weiland (draf/galop/springen) Ging prima. Rijden durfde ik niet aan vanwege de onregelmatige grond wat ik ernaast beter zag dan erop. Maar veengrond dus als het nat was kon je er niks. Paarden liepen ook op dat stuk, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel grond je hebt. Is het erg als het stuk gaat of heb je het gras hard nodig?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:34

Nee wij hebben drie weides, en 1 daarvan is 30x80 dus lekker groot en die gebruik ik ook volop. We doen op tijd graszaaid zaaien, en ook als het gras te lang word doen wij het maaien. Alleen wij gebruiken het merendeels ook alleen maar voor het rijden dus dan hebben wij het gras ook niet lang staan. Wij verdelen onze paarden en geiten over elk stuk (eerst die wei, dan die) en dat is verder ook geen probleem als ze ook daar eerst hebben gegeten, wel zou ik wel de mest opruimen eens in de zoveel tijd, dan word het ook niet de wei ingetrapt.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:37

Ik heb ook alleen een weiland helaas, maar ik rijdt eigenlijk ook altijd in de weide ( heb alleen paaltjes staan waar de bakletters horen dus de paarden eten het gras ook gewoon goed kaal daar.
regen zakt hier gelukkig vrij snel weg, er is met de pony die op ijzers staat niet heel vaak geweest dat ik niet kon rijden omdat het te glad is, mijn paard heeft voor verplicht ijzers, daar die glijdt natuurlijk wat sneller, maar over het algemeen rijdt ik zowiezo vanaf maart-novermer-december gewoon vollop in de weide. en december-maart moet je indd iets meer op letten want dat valt er zoveel regen dat het vaak gewoon echt niet te doen is.
stuk weide is trouwens ook alleen op de hoefslag veranderd in zand, verder groeit er gewoon overal gras.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 07:38

Haha ja dat is wel zo, we zijn gewoon verwend tegenwoordig :')

Nee ik vind het niet erg als het gras kapot / weg gaat. Enige waar ik bang voor ben is dat als ik met nat weer ga rijden, dat het zo onregelmatig wordt dat ik er ook met mooi droog weer niet meer kan rijden..
Maar dat het gras stuk gaat is niet te voorkomen. Kan altijd dan gewoon meer bijvoeren :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:39

Ik rij het hele jaar door in de wei. Als het bevroren is natuurlijk niet zelfs met de sneeuw gesleed weliswaar maar ook gewoon gedraafd enzo.

Ook als het geregend is rijd ik erin wij hebben wel het droogste stuk als "bak" je vertrapt het indd wel maar als je een paar dagen niet in rijd zie je er niks meer van.

Ik heb dan wel fjorden die wel stevig staan en zonder ijzers,natuurlijk rijden we ook wel buiten meerendeel rijd ik buiten ookal moet ik van mezelf in de bak gaan rijden want daar train je meer dan beetje buiten rijden en mijne is nogal dik

De paarden staan ook niet in de bak alleen als het te lang word

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:43

Wij rijden ook op een gedeelte van de wei.Ze lopen er gewoon op als wij niet rijden.Wij rijden niet als de grond nat is en bevroren omdat de paarden het land kapot lopen.De ruin trek wel eens een galopje in de wei en dan zie je de kluiten gras rond vliegen.Het ziet er super eng uit en hij heeft al eens een sliding gemaakt.En de wei is als het bevroren is hobbels en bobbels,mest,kluiten die er uit zijn gelopen en molshopen.Deze winter soms weken niet kunnen rijden.En anders geen galop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:48

Ik rij ook in mijn weiland, die mooie rechte lijnen heeft zodat hij goed voor bakwerk te gebruiken is. Juist in de winter blijft de wei beter dan mijn bak. Elke lente zaai ik gewoon opnieuw in, even een maandje wachten tot het gras gegroeid is en dan kan het weer in gebruik genomen worden.

Ik zit wel op zandgrond. Over hobbels, bobbels en glijden maak ik me nooit zo'n zorgen. Mijn paarden zijn heel handig op "ruig" terrein en letten zelf wel op waar ze hun benen neerzetten. Hoe meer je ze rijdt op verschillende ondergronden des te beter ze zichzelf daarop kunnen redden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:57

Ik rijd ook gewoon in de wei. Alleen als het heel nat is niet. Bevroren maakt me niet uit, in stap kun je dan nog heel veel doen.

Ik heb 3 kleine weitjes die van elkaar gescheiden worden door een looppad. Pad heeft de vorm van een 8. Als ik een weitje open zet kan ik het stukje pad wat eromheen ligt er ook bij pakken, zo heb je ahw een extra lange zijde.

In het graasseizoen, wat bij mij loopt van mei/juni tot oktober/november, krijgen mijn paardjes de weitjes om de beurt. Er is bijna altijd wel een afgegraasd weitje, waar ik kan rijden.

En als het te nat is ga ik de weg op. Ook dan werk ik vooral veel in stap. Langs mijn wei loopt een onverharde weg. Ideaal! Perfecte ondergrond. Ook bij langdurige regen is het daar goed begaanbaar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:03

Inderdaad bij bevroren doen we wel stap.We rijden ook gewoon als de geitjes er lopen.Ze blijven uit de buurt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:05

Mijn shet scharrelt ook in het rond wanneer ik rijd. Die zorgt er wel voor dat ze uit de buurt blijft/raakt :))

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:13

Ik heb wel een bak maar rij daar echt nooit in.. Rij alleen buiten.
Als ik eens geen zin heb om een buitenrit te doen rij ik weleens op het weiland
maar dan kan alleen als hij echt heel droog is. Na een dag regen kan het hier eigenlijk
al niet meer.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:17

Wij rijden ook gewoon in het weiland. Geen andere keus en wil de 7 jarige toch leren rijden. Met dit weer gaat het perfect! Wanneer het veel geregend heeft gaan we naar buiten, gewoon in stap rommelen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:21

XApple zit jij dan ook op zandgrond of niet?

Klinkt wel goed dan voor de rest :)

Ohz doen ze als het goed is ook wel rustiger dan wanneer ze los in de wei lopen. Mijn paard valt met regelmaat in de wei als hij aan het rennen of spelen is, maar ohz kan hij wel door glad terrein lopen. Rij ook gewoon als er sneeuw ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:31

Ik rijd ook gewoon i de wei. Heb wel het voordeel dat ik 1 van de 4 weides als oefenwei mag gebruiken. Maar toch heb ik in die wei een stuk afgespannen[*] als rijbak. Momenteel is die 34x20 meter maar ik ga hem vandaag wat groter maken. 34x40/50 meter

Edit. De paarden die ik rij hebben geen ijzers en dus de natuurlijke hoef. Ben van mening dat ijzers veel gladder zijn. De fjord heeft ijzers en glijd vaker uit bij zot rennen in de wei.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-04-15 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:32

Ik rijd ook op bevroren grond, zolang het dan maar wel vlak is. Ook in draf en galop. Als ik merk dat mijn paard er moeite mee heeft dan houd ik daar natuurlijk wel rekening mee, maar eigenlijk redt hij zich er prima op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:35

Nog als aanvulling op mijn vorige post: ik rijd zonder ijzers. Meer grip en je wei gaat minder gauw aan gort.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:55

Het is mijn ervaring dat als je een stukje afzet je er heel snel een hoefslag in hebt staan.
Misschien kun je beter niets afzetten zodat je niet steeds over het zelfde stukje heen komt.