Het wit krijgen van een schimmel :S ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

Het wit krijgen van een schimmel :S ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:42

Halloow,

Wie heeft er nog tips over het schoon krijgen van schimmels? Verward
Ik heb bij de mijne nu een deken op liggen en daar blijft hij gelukkig mooi wit Lachen ...maar de hals en het hoofd ( ja een halsdeken kopen..maar dieheb ik nog niet) zijn altijd super smerig...wassen vind ik niet zo'n goed idee met dit weer omdat op stal geen warm water is.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:44

Ik zou het niet dagelijks doen, maar als je een Wedstrijd heb dan zou je Krijt kunnen gebruiken of Babypoeder.
Er zijn hier al heel wat topics over, anders moet je de Zoekfunctie even gebruiken, gegarandeerd dat je iets vind! Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:05

Ik spuit dagelijks na het trainen onze paarden af, zo ook mijn appaloosa (hoewel die niet dagelijks getraind wordt, is nog jong). Gewoon met een slang met koud water. Is in een minuutje of 2 gepiept, daarna snel het zweetmes erover en een fleecedeken op, met daarover de winterdekens. En nooit een ziek paard! Mijn appaloosa is altijd netjes, met het regelmatige afspuiten haal ik het vuil uit de vacht.

En voor degene die het zielig vinden of niet verstandig, ze staan ook graag in de regen en dat hemelwater is ook niet verwarmd! Haha!

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:15

maar hij heeft al wel een dikke wintervacht....en dat duurt dan dus eeuwen voordat hij droog is en door wassen gaat het huidvet er ook af.....

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:52

mijn schimmeltje deed ik altijd met babydoekjes Haha! Ging nog best goed eigelijk... En Blauwshampoo Hyper!:)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:18

zilvershampoo voor grijze mensen Haha!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:49

Voor mijn bijrijd Tinker gebruik ik voor de vieze 'witte' vlekken een borstel blok. Dit is een soort steen waarmee je hardnekkig vuil en eitjes van de horzel van het paard kan halen. Maar het werkt ook super goed voor de gele en vieze vlekken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:56

shampo voor mensen met grijze haren die roken die is paarskleurig. die helpt goed. gewone shampo werkt ook wel maar dan moet je wat vaker wassen. dt doe ik met de staart en manen van mijn haflinger ook als ik ze was

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:16

inderdaad zo;n soort ''steen'' kopen! Die werken vrij goed.
En wat dacht je van Equilux????

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:13

een supershampoo is Bloom White horse... Maar deze is 20 euro voor één fles.. je moet ook uitkijken dat je hier niet teveel van gebruikt want het is nogal vloeibaar...
Die grijsshampoo van gühl is ook wel goed maar moet je goed uitspoelen anders blijft je paard wat paarsig.. *LOL*

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:23

het is belangrijk dat je constant het vacht mooi schoonhoud. als je niet kan wassen of een halsdeken om kan doen, is het een optie om constant goed veel stro in je stal te gooien, zodat het urine goed diep weg zakt. Verder elke dag de vieze plekken goed weg borstelen en het wassen onkom je bijna niet aan met een schimmel...

Misschien een idee om hem over te spuiten naar zwart?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:52

Ik heb een keer iets gehoord over droogshampoo Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:40

Ik deed talkpoeder op de gele plekken voordat ik de ring in ging op wedstrijddagen.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:45

trisca schreef:
zilvershampoo voor grijze mensen Haha!

Ja die gebruik ik ook. Maar nu het kouder wordt doe ik het liever niet. Ik gebruik zo'n groene fles, met spons er op en dan met doekje afvegen. Dat werkt nog wel redelijk. En een schuurblok voor de ergste vlekken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:54

Idd, zilvershampoo gebruik ik ook.

Mijn eigen schimmel is nu gelukkig nog bijna helemaal zwart Tong uitsteken.
Haar moeder daar in tegen is (een beetje Tong uitsteken) wit. Het is echt een weilandpaard, dus tegen de tijd dat het lente word, of dat we ergens heen moeten word ze pas weer gewassen. Verder blijft ze maar fijn grijs Lachen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:31

Marielle88 schreef:
maar hij heeft al wel een dikke wintervacht....en dat duurt dan dus eeuwen voordat hij droog is en door wassen gaat het huidvet er ook af.....

Ik had het over afspuiten, niet over wassen! Wassen doen we inderdaad nooit in de winter, maar afspuiten tast het huidvet niet aan.
Onze pony's hebben ook een dikke wintervacht, duurt dan een uurtje of 2 voordat ze droog zijn, maar koud hebben ze het echt niet. (Wel dus een fleece-deken als onderdeken en een winterdeken erop.)

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:34

in de winter vindt ik het dus echt te koud om af te spuiten.
mijn pony droogt dus echt niet snel met zijn wintervachtje.
ik vind dat een borstelblok het beste werkt.
en in de winter worden witte pony's met een wintervacht al snel geel. is geen houden aan joh

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:38

vaak mesten en een borstel blok das zo'n schuurblokje krijg je ze redelijk wit mee
vieze plekken kun je ook met een spons nat maken en uitwrijven , als dit opdroogd hoef je het aleen nog maar na te borstelen is meestal wel schoon
ik zelf gebruik ook gewoon veel equstar

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:40

Pas op met van die sprays waarvan ze wit moeten worden...mijn ervaring is dat het even werkt, maar het lijkt of de harn poreus worden of zo, waardoor je zelfs met wassen de gele plekken niet meer weg krijgt...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:44

Neonlight schreef:
Ik had het over afspuiten, niet over wassen! Wassen doen we inderdaad nooit in de winter, maar afspuiten tast het huidvet niet aan.
Onze pony's hebben ook een dikke wintervacht, duurt dan een uurtje of 2 voordat ze droog zijn, maar koud hebben ze het echt niet. (Wel dus een fleece-deken als onderdeken en een winterdeken erop.)

Het lijkt mij niet zo'n verstandig idee om in de winter je paard helemaal af te spuiten, waar moet dan het water heen? Het gaat door het fleecedeken er boven op liggen, en dan trekt het in het winterdeken?? Lijkt mij ook niet echt fijn.
Het beste werkt zo'n schuurblokje, die je bij de ruitersportzaak kan kopen, het is het meest effectief. Zo'n spuitbus voor schimmels werkt niet geweldig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:45

Wij hebben van die goedkope fleece-dekens, zijn de plaids van de Zeeman. Kwalitatief niet zo'n goede fleece eigenlijk, maar het vocht trekt er meer in en gaat niet, zoals bij goede fleece, erop liggen. De winterdekens blijven mooi droog.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:03

Neonlight schreef:
Wij hebben van die goedkope fleece-dekens, zijn de plaids van de Zeeman. Kwalitatief niet zo'n goede fleece eigenlijk, maar het vocht trekt er meer in en gaat niet, zoals bij goede fleece, erop liggen. De winterdekens blijven mooi droog.

Maar dan blijft het paard toch vochtig???Dat vocht zit dan toch in het deken, en het lijkt me sterk dat die paarden er niks van voelen. Verward

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:26

Het is dan wel warm vocht. Heeft de temperatuur van het paard (of nog warmer) en koelt het paard dan ook niet af. Echt, onze paarden komen er kurkdroog onder uit en de staldeken wordt ook niet nat. Wij hebben ook nog nooit een ziek paard gehad, en de paarden die nat (onder de dekens dan) op stal staan hebben het echt lekker warm. Je kunt het gewoon aan ze voelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:31

Ik heb vaak gehoord dat je vieze vlekken eraf kon krijgen met houtskool ofzo... Houtskool er overheen poetsen, en dat kan je er zo afvegen, maar het zou de vlekken absorberen...

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:56

misschien werkt z;n grijs poetsblok wel op alle manegepony's krijg je de meetse vlekken daar wel mee weg *LOL* [/u]