Wij hebben een pensionstal( http://www.staldegroenemeer.nl , voor wie verder wil neuzen ) met ruimte voor 85 paarden. In de zomer is dit met 12 hectare land geen probleem, in de winter word het iets problematischer

Hoog tijd om dit eens grondig aan te pakken dus! Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te fotograferen en uit te leggen, maar heb je vragen, stel ze gerust!
Hieronder een google maps plaatje van ons bedrijf. Paddocks 1 tot en met 7 zijn voor de grotere groepen. Paddocks 8,9 en 10 hebben wij gemaakt voor tweetallen, deze kan ook weer 1 grote paddock worden natuurlijk. Al deze paddocks zijn gedraineerd.
Paddocks 11,12 en 13 blijven altijd erg droog. Op plek 14 staat tegenwoordig een stapmolen.

Wat hebben we gedaan?

Tekenen is zo niet mijn ding

In elke paddock word om de 5 meter een diepe sleuf gegraven. Daar wordt 20 cm grind in gestort, vervolgens word er een met PPE omwikkelde drainagebuis op afschot in gelegd en word er nogmaals 40 centimeter grind bovenop gestort. Om dichtslibben te voorkomen is dit allemaal gewikkeld in speciaal waterdoorlatend-woven draindoek. Bovenop het doek ligt 5 centimeter zand, dan vervolgens nog een dubbele laag non-wovendoek om beschadigingen van boven op te vangen en dan 30 centimeter zand.
Op dit plaatje zie je goed de verschillende grondlagen. Ons probleem was dat het water wel door het zand zakte, maar vervolgens daarna nergens heen kan( we zitten in een drooggemalen polder, die zandgrond op de Veluwe is soms toch handiger...

Men graaft een sleuf naar de sloot( of naar een sleuf die weer uitkomt op de sloot, want ook dat moest soms

In een kamp hadden we het nog slechter qua grondlaag, gelukkig is mijn broer een topper met een kraan, want man man.....
Eerst de bovenlaag er zoveel mogelijk af.
Dan een filmpje met een stukje grind storten en daarna de onderlaag weg krijgen.
En hier is het al een stuk gelukt, waardoor je de laag onder het harde stuk ziet.
Vervolgens het doek er in.

De eerste laag grind

Vervolgens de slang er in

Die moet natuurlijk wel ergens op uitkomen....

Vervolgens meer grind erbij en het pakketje dichtvouwen

Boven op de laatste laag doek weer zand.

En dan vergeet ik bijna het belangrijkste ingrediënt

En wat is dan het resultaat?

Wij wachten vol spanning de eerste echte regenweken af. We hebben hier al wel wat buien gehad en dan zag je vroeger toch al vrij snel de eerste nattigheid ontstaan, tot nu toe blijven ze super droog!
Nogmaals, heb je vragen, stel ze gerust