Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spicegirl schreef:en waarschijnlijk doof?
Francis schreef:spicegirl schreef:en waarschijnlijk doof?
Onzinopmerking.. hoewel doofheid idd voorkomt in het Splashpatroon, zijn er meer Gunnerkids die gewoon kunnen horen dan dat er Gunnerkids zijn die doof zijn. De Gunnerlijn is ook echt niet de enige lijn waar dove paarden in voorkomen, hij is alleen de bekendste.
Het is niet zo dat élke splash of élk paard met veel wit aan het hoofd doof is, het komt alleen wat meer voor dan 'normaal'. Maar het is zéker geen regel en je kunt vantevoren ook niet voorspellen of een veulen doof wordt of niet.. ook uit een dove ouder kunnen horende kinderen komen.
Beetje kort door de bocht dus en onnodige opmerking in mijn ogen.
Citaat:APHA site:
Some people have observed that many splashed white horses are deaf. This is not much of a problem if the trainer realizes the limitations of the horse in question, and many of these horses go on to lead full, normal and productive lives. If trainers rely on many verbal cues, though, these horses will be labeled as difficult, stubborn, and can be psychologically ruined by techniques inappropriate for a deaf animal.
No homozygous splashed white horses have ever been documented, leading to the suspicion that this is yet another gene that cannot exist in homozygous form. If this is true, the loss of hearing probably occurs early in gestation rather than at term, so this is distinct from the lethal white foal problem where defective foals are born.
Citaat:Trainer Mike McEntire, Perry, Ga., has had a couple of good years with Gunner offspring, both of whom are deaf. He won the 2006 Dixie Futurity on The Great Guntini, a Paint stallion out of Miss Wicked Filena by Great Pine, and went on to place third in the Open at the NRHA Futurity
Natascha dH schreef:Dus dan komt weer de grote hamvraag, wil je fokken met de kans op een veulen met een erfelijk verkregen aandoening......
Francis schreef:Interessante opmerking, want is 'wit' eigelijk niet het ontbreken van 'kleur' , dus hoe kan iets gevuld zijn met iets wat er eigenlijk niet is.Wanneer het gen 'gevuld' is met 'wit' zeg maar, kan de eigenschap 'horen' er niet meer bijop.
DubbelDun schreef:Francis schreef:Interessante opmerking, want is 'wit' eigelijk niet het ontbreken van 'kleur' , dus hoe kan iets gevuld zijn met iets wat er eigenlijk niet is.Wanneer het gen 'gevuld' is met 'wit' zeg maar, kan de eigenschap 'horen' er niet meer bijop.
Persoonlijk zou ik dan eerder zeggen dat het 'gehoor'-gen gekoppeld moet zijn aan een kleur. Is die er niet dan kan er ook geen koppeling zijn en is het paard dus doof.
pena schreef:Laat ik even een vraag in het midden gooien, misschien wordt ik niet gezien als objectief omdat het paard straks bij ons wordt gestald en geshowd,maar ik wil het toch even kwijt nl.:
Als het een probleem zou zijn als je paard of nakomeling doof ter wereld kan komen, waarom zijn er dan zoveel Gunner nakomelingen bij de beste trainers en rijksten in de sport als dit een genetisch defect zou zijn!? Ik heb meer het gevoel dat alleen er in Nederland over wordt begonnen. Sorry.. als ik nu iemand voor het hoofd stoot, maar er wordt meer vermenigvuldigd in Nederland met hengsten dan gefokt. Het zou bijna betekenen dan mensen die doof zijn beter geen kinderen kunnen hebben omdat de kans bestaat dat het kind doof zal zijn.
Backup schreef:Wij fokken met Maine Coons ook met witte!
Voordat wij fokken laten we de kittens testen,
een zogenaamde Bear test!
Overigens is deze test verplicht bij Feikat en Mundikat
Wij fokken dus met wit wat niet doof is ! Maar dat sluit niet uit dat er wel witte kinderen uit kunnen komen
Deze worden getest voordat bepaald word of ze wel of niet in de fok worden verkocht
En we zetten nooit wit op wit !
skippy1 schreef:Ja hij is doof, en dan?