[WN] doof en fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

doof en fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:22

en waarschijnlijk doof?

Francis

Re: THE GREAT GUNTINI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:54

spicegirl schreef:
en waarschijnlijk doof?

Onzinopmerking.. hoewel doofheid idd voorkomt in het Splashpatroon, zijn er meer Gunnerkids die gewoon kunnen horen dan dat er Gunnerkids zijn die doof zijn. De Gunnerlijn is ook echt niet de enige lijn waar dove paarden in voorkomen, hij is alleen de bekendste.
Het is niet zo dat élke splash of élk paard met veel wit aan het hoofd doof is, het komt alleen wat meer voor dan 'normaal'. Maar het is zéker geen regel en je kunt vantevoren ook niet voorspellen of een veulen doof wordt of niet.. ook uit een dove ouder kunnen horende kinderen komen.
Beetje kort door de bocht dus en onnodige opmerking in mijn ogen.

Oh, en natuurlijk ook even op't paard zelf reageren. Ik vind em ook gewéldig. Ben zelf geen 'reiningfan' maar zéker wel een Gunnerfan en dit is werkelijk een geweldige nakomeling zeg. Mét wit, wat wil je nog meer...
Wat ik vooral zo geweldig vind aan de Gunners die ik tot nu toe ontmoet heb is hun geweldig fijne karakter! Stuk voor stuk waren dat hele brave en lieve dieren en dat vind ik toch wel érg belangrijk voor een fokdier, merrie of hengst. Je kunt nog zo'n mooi of goed paard hebben, als het een etterbak is, wordt je't snel zat.
Ik denk dat de Gunners laten zien dat 'goed presteren' en 'fijn karakter' héél goed samen gaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:59

ik zei ook niet dat ie doof was omdat t een gunner is, ik zei dat ie waarschijnlijk doof was door t splash...
en nog geen antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:05

Ja hij is doof, en dan?

Wat is ie toch gaaf! Vingers aflikken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:10

Het kán voor iemand een reden zijn om er niet mee te willen fokken.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:12

Francis schreef:
spicegirl schreef:
en waarschijnlijk doof?

Onzinopmerking.. hoewel doofheid idd voorkomt in het Splashpatroon, zijn er meer Gunnerkids die gewoon kunnen horen dan dat er Gunnerkids zijn die doof zijn. De Gunnerlijn is ook echt niet de enige lijn waar dove paarden in voorkomen, hij is alleen de bekendste.
Het is niet zo dat élke splash of élk paard met veel wit aan het hoofd doof is, het komt alleen wat meer voor dan 'normaal'. Maar het is zéker geen regel en je kunt vantevoren ook niet voorspellen of een veulen doof wordt of niet.. ook uit een dove ouder kunnen horende kinderen komen.
Beetje kort door de bocht dus en onnodige opmerking in mijn ogen.

Geen onzin opmerking. Zelf de APHA noemt het op hun site. Eer dat een rasvereniging zo'n probleem erkent, moet er echt wel iets substantieels zijn:
Citaat:
APHA site:
Some people have observed that many splashed white horses are deaf. This is not much of a problem if the trainer realizes the limitations of the horse in question, and many of these horses go on to lead full, normal and productive lives. If trainers rely on many verbal cues, though, these horses will be labeled as difficult, stubborn, and can be psychologically ruined by techniques inappropriate for a deaf animal.

No homozygous splashed white horses have ever been documented, leading to the suspicion that this is yet another gene that cannot exist in homozygous form. If this is true, the loss of hearing probably occurs early in gestation rather than at term, so this is distinct from the lethal white foal problem where defective foals are born.

Dus dan komt weer de grote hamvraag, wil je fokken met de kans op een veulen met een erfelijk verkregen aandoening......

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:17

Ik was aan het Googelen op The Great Guntini + deaf en vond dit artikel:
http://quarterhorsenews.com/index.php?o ... 5&Itemid=1

Heel boeiend Ja en inderdaad, in het laatste gedeelte staat:
Citaat:
Trainer Mike McEntire, Perry, Ga., has had a couple of good years with Gunner offspring, both of whom are deaf. He won the 2006 Dixie Futurity on The Great Guntini, a Paint stallion out of Miss Wicked Filena by Great Pine, and went on to place third in the Open at the NRHA Futurity

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:21

Natascha dH schreef:
Dus dan komt weer de grote hamvraag, wil je fokken met de kans op een veulen met een erfelijk verkregen aandoening......

Volgens het artikel, waarvan ik hierboven een link heb geplaatst, is doofheid bij splash overo paarden niet een erfelijke aandoening in dezelfde zin als bijvoorbeeld HYPP, maar is het gelinkt aan afwezigheid van pigmentatie, die kennelijk noodzakelijk is voor een goed werkend gehoorstelsel.

Het is dus mogelijk wel erfelijk (door een ouder/ouders die veel wit op het hoofd vererven), maar geen genetisch defect.

Please correct me if I'm wrong - ik ben natuurlijk maar een leek op dit gebied Bloos

pena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:39

Laat ik even een vraag in het midden gooien, misschien wordt ik niet gezien als objectief omdat het paard straks bij ons wordt gestald en geshowd,maar ik wil het toch even kwijt nl.:
Als het een probleem zou zijn als je paard of nakomeling doof ter wereld kan komen, waarom zijn er dan zoveel Gunner nakomelingen bij de beste trainers en rijksten in de sport als dit een genetisch defect zou zijn!? Ik heb meer het gevoel dat alleen er in Nederland over wordt begonnen. Sorry.. als ik nu iemand voor het hoofd stoot, maar er wordt meer vermenigvuldigd in Nederland met hengsten dan gefokt. Het zou bijna betekenen dan mensen die doof zijn beter geen kinderen kunnen hebben omdat de kans bestaat dat het kind doof zal zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:46

Wilde dus net zeggen... het is geen erfelijke aandoening als in 'doof paard geeft doof kind'.
En daarom bedoelde ik dus dat het een 'onzinopmerking' is. Ookal is hij doof, dat maakt óók voor de fok niet uit.
Zoals ik al zei, ook dove ouders kunnen horende kinderen krijgen.
Het doofzijn is puur gerelateerd aan het witte hoofd. En dan voornl. wanneer het wit ook echt rond de oren zit. Het gen wat nl. voor dat witte hoofd zorgt, zit op het zelfde gen wat de werking van het gehoor bepaald. Wanneer het gen 'gevuld' is met 'wit' zeg maar, kan de eigenschap 'horen' er niet meer bijop. Dat gen kan maar één eigenschap dragen, dus óf 'wit hoofd', óf 'horen'
Zodra dat wit niet rond de oren zit is daar dat gen a.h.w. 'vrij' voor 'horen' en kan het paard dus horen. (dit is even een heel 'kort door de bocht uitleg'.. ik heb geweten hoe het precies zit omdat dit dus niet alleen bij paarden voorkomt maar ook bij verschillende honden/katten rassen).
Nakomelingen van een doof paard kunnen dus vaak gewoon horen, vandaar dat het dus mogelijk is dat er zoveel Gunner kids zonder problemen hun oortjes kunnen gebruiken.
En dat bedoelde ik met 'onzinopmerking'... heeft heeft nl. geen 'toegevoegde waarde' om zo'n opmerking te maken. Ookal is hij doof, je kunt er zonder problemen mee dekken, de kans op een doof veulen is net zo groot als bij een andere 'splash' ouder/Gunner nakomeling die niet doof is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:51

@Pena: het is bekend dat bij fokken er meer dingen spelen als een eventuele genetische afwijking. Mensen willen winnaars die geld opleveren en als een bepaald paard die blijkt te leveren dan wordt daar op doorgefokt.
In geval van doofheid is het paard er niets minder om, in geval van Frame-OLWS, HERDA, HYPP, GBED etc ligt dat weer anders, maar het weerhoudt mensen er nog steeds niet van om er niet meer mee te fokken.
Het is dus meer een principe-kwestie en iedereen staat het vrij om daar zijn keus in te maken zolang een stamboek niet anders beslist.

Wél vind ik dat iedereen vooraf moet weten waar hij aan begint. Omgaan met een doof paard is nu eenmaal anders als met een paard met een goed werkend gehoor.
En ik denk dat dat in Amerika niet anders ligt als hier in NL.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:54

Francis schreef:
Wanneer het gen 'gevuld' is met 'wit' zeg maar, kan de eigenschap 'horen' er niet meer bijop.
Interessante opmerking, want is 'wit' eigelijk niet het ontbreken van 'kleur' , dus hoe kan iets gevuld zijn met iets wat er eigenlijk niet is.
Persoonlijk zou ik dan eerder zeggen dat het 'gehoor'-gen gekoppeld moet zijn aan een kleur. Is die er niet dan kan er ook geen koppeling zijn en is het paard dus doof.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:55

Ik moet even m'n eigen verhaal corrigeren.. 't is niet de aanwezigheid van 'wit' wat de doofheid veroorzaakt, maar de 'afwezigheid van kleur'.
Even gepikt van een kattensite:

Het W allel zorgt voor een witte kleur! Maar .... is dat alles wat het doet? Beter gezegd, misschien: het W allel zorgt ervoor dat de voorouders van de kleurcellen zich niet verspreiden. Kleurcellen worden overigens ook wel melanocyten genoemd, en hun vooroudercellen melanoblasten.
Bij de katten (en dus ook bij paarden, voeg ik dan even toe) zitten de kleurcellen niet alleen op de vacht, maar er zitten ook kleurcellen in het middenoor! Die cellen maken daar misschien geen kleur aan, maar ze eisen wel dat ze bloed toegevoerd krijgen. En dat gebeurt dan ook. Als er geen melanocyten aanwezig zijn, wordt er ook geen bloedtoevoer geëist: de bloedtoevoer naar het oor houdt op, en dat heeft weer als gevolg dat het oor doof wordt.
Laatst bijgewerkt door Francis op 24-02-08 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:55

DubbelDun schreef:
Francis schreef:
Wanneer het gen 'gevuld' is met 'wit' zeg maar, kan de eigenschap 'horen' er niet meer bijop.
Interessante opmerking, want is 'wit' eigelijk niet het ontbreken van 'kleur' , dus hoe kan iets gevuld zijn met iets wat er eigenlijk niet is.
Persoonlijk zou ik dan eerder zeggen dat het 'gehoor'-gen gekoppeld moet zijn aan een kleur. Is die er niet dan kan er ook geen koppeling zijn en is het paard dus doof.

hihi.. je was me voor DD...

Maar om nog even terug te komen op die verantwoordelijkheid met fokken... of het paard al dan niet doof is staat dus los van die verantwoordelijkheid... Als je het risico op een doof paard wilt uitsluiten, zou je dus het Splash gen uit moeten sluiten. Niet alleen de dove paarden, maar ook de horenden. Want een Splash overo met bruin hoofd kan net zo goed een kind met wit hoofd krijgen (en andersom dus ook). Daarnaast is het dus niet zozeer gekoppeld aan het Splas Overo gen, maar meer aan het 'witte hoofd'.. en dat is iets wat ook bij de andere vachtpatronen voor kan komen. Bij Splash gemiddeld vaker dan bij de anderen, maar niet uitsluitend.
Daarnaast zijn dus niet alle paarden met een wit hoofd/witte oren per definitie doof... Een paard kan witte oren hebben maar in het gehoororgaan wel gewoon die melanocyten hebben, dan kan het dus gewoon horen...
Ik denk, idd dat je er rekening mee moet houden dat de kans op een doof dier bestaat, maar om daar dieren voor uit te gaan sluiten zou mij in dit geval te ver gaan... Uiteraard zul je met Splash x Splash een groter risico nemen, en ook met een Tovero die duidelijk meer dan één Overo-gen draagt zou je een extra risico kunnen lopen (zoals bijv. bij beide merries die ik gehad heb, waar bij beiden het vermoede rees dat ze misschien wel es Splash zouden kunnen dragen).
Dat is dus iets waar een fokker rekening mee moet houden.
Maar ik vind het fout om bij voorbaat te roepen 'die hengst is doof daar moet je niet mee fokken!' En dat is rede twee dat ik een ongenuanceerde opmerking als "en waarschijnlijk doof?" een 'onzinopmerking' vind...
Iets roepen is erg makkelijk, maar weet dan wel waar je't over hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:31

Helemaal mee eens Francis! Ja

Wat ik mij wel afvraag is of hij ook getest is op Herda en OLWS. Zn moeder was een overo, ik weet niet of t een frame was, maar omdat hij veel wit heeft is een OLWS test nooit weg. Verder is Great Pine een Herdadrager...
Ik kan nergens terugvinden of hij getest is. Eigenlijk ga ik er wel vanuit, t is tenslotte een 'grote hengst', maar dan zouden de resultaten toch ook bekend moeten zijn?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:56

Wij fokken met Maine Coons ook met witte!
Voordat wij fokken laten we de kittens testen,
een zogenaamde Bear test!
Overigens is deze test verplicht bij Feikat en Mundikat
Wij fokken dus met wit wat niet doof is ! Maar dat sluit niet uit dat er wel witte kinderen uit kunnen komen
Deze worden getest voordat bepaald word of ze wel of niet in de fok worden verkocht
En we zetten nooit wit op wit !

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:19

pena schreef:
Laat ik even een vraag in het midden gooien, misschien wordt ik niet gezien als objectief omdat het paard straks bij ons wordt gestald en geshowd,maar ik wil het toch even kwijt nl.:
Als het een probleem zou zijn als je paard of nakomeling doof ter wereld kan komen, waarom zijn er dan zoveel Gunner nakomelingen bij de beste trainers en rijksten in de sport als dit een genetisch defect zou zijn!? Ik heb meer het gevoel dat alleen er in Nederland over wordt begonnen. Sorry.. als ik nu iemand voor het hoofd stoot, maar er wordt meer vermenigvuldigd in Nederland met hengsten dan gefokt. Het zou bijna betekenen dan mensen die doof zijn beter geen kinderen kunnen hebben omdat de kans bestaat dat het kind doof zal zijn.

Vergelijking met mensen gaat natuurlijk niet op. Bij honden en paarden wordt er niet gefokt met een cryptorch, (maar 1 ingedaalde testikel). Bij jongetjes wordt deze bal vaak gehaald en "goed-gelegd" en wordt er niet gecastreerd Bloos

Lita, helemaal gaaf voor jullie dat er zo'n goed sportpaard bij jullie op stal komt te staan hoor. Het is een gaaf dier en als paint-liefhebber moet ik toegeven dat ik deze kleur mooi vindt.....

Maar het is een Splash en voor de fokkerij zitten daar haken en ogen aan. Heb niet gezegd dat je er niet mee moet fokken, maar dat men wel geinformeerd moet zijn. Er zijn ook mensen die bewust voor een N/H hengst kiezen, da's hun keuze, als het maar bewust gedaan wordt.

Ik ben van mening dat een doof paard met goede potentie als een Gunner-nakomeling het in Amerika inderdaad goed kan doen. En dat er veel mee gefokt wordt is gewoon om z'n reiningkwaliteiten, kans op doofheid is dan een minder belangrijk iets, het blijft toch geld. Geld, geld!
Maar een doof paard vraagt goede begeleiding van de ruiter/trainer en heeft minder sociale vaardigheden in een groep andere paarden. Deze beide dingen moet een fokker/koper van een dergelijk paard zich wel afvragen.

Backup schreef:
Wij fokken met Maine Coons ook met witte!
Voordat wij fokken laten we de kittens testen,
een zogenaamde Bear test!
Overigens is deze test verplicht bij Feikat en Mundikat
Wij fokken dus met wit wat niet doof is ! Maar dat sluit niet uit dat er wel witte kinderen uit kunnen komen
Deze worden getest voordat bepaald word of ze wel of niet in de fok worden verkocht
En we zetten nooit wit op wit !

Dus er worden dove, witte katten geboren. (dan welliswaar verkocht als niet-fokdier)
Zelfde verhaal mijns inziens (bewust over blijven nadenken!), maar misschien denk ik te zwart-wit Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:26

Ik ga met Natascha mee. Het is wel een zintuig die ontbreekt. Natuurlijk moet je je afvragen of je daarmee wilt fokken? En hoe dan ook moet je je er zeker bewust van zijn en denk ik ook dat het goed is wanneer merrie houders wel worden geinformeerd naar de mogelijkheid dat ze een doof veulen kunnen "krijgen". Zoals Natascha al zegt vergt het wel wat onderzoek, andere manier van omgang en zeker moet het een bewuste keuze zijn.

Gelukkig is het niet zo onwijs veel voorkomend en is het maar de vraag hoe de aftekeningen van de nakomelingen zijn willen ze doof zijn, maar het is, imo, zeker niet iets om te luchtig over te denken, ook al denken ze er in de VS misschien wel makkelijk over. Ik heb zelfs dove paarden te kop gezien als "pluspunt" voor showpaarden. Maar ik heb ook op diverse Amerikaanse fora mensen gesproken in het verleden die er ook ernstige vraagtekens bij hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:19

ik zeg absoluut NIET dat je er maar niet mee moet fokken. het is een mooie hengst, en zeker ook wel een goede.ik vind alleen wel, dat vermeld moet worden dat ie doof is, en ook KAN vererven. niet genetisch, maar qua kleur. dan weet iedereen , waar ie aan begint. net als herda/hypp/olws en gbed.ik ben persoonlijk van mening, dat dit allemaal verplicht getest moet worden en vermeld op t papier. dit om ongelukjes en mis-kruisingen te voorkomen. er zijn nog zat mensen, die hiervan allemaal niet op de hoogte zijn. maar enfin, dat is een andere discussie.
het was alleen maar een vraag. ik zelf vind dat dove paarden moeilijk te hanteren zijn voor de wat minder rijkunstig begaafde Haha! mensen. zeker als je t niet weet....voor de topruiters, en mensen die ermee omkunnen gaan, niet.maar het is idd een zintuig minder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:20

Ik vind het een hele gave hengst en super dat zulke dieren nu ook meer in Nederland gaan komen.

Wat betreft dat hij doof is....Dat zijn er meer en die doen het goed.

Dat ze in goeie handen moeten komen, is een feit. Maar fokken moet imo sowieso aan fokkers over gelaten worden. Er zijn heel veel mensen die een hengst voor hun merrie kiezen om zijn papieren en prestaties onder een prof. Dat dan niet iedereen dat eruit kan halen is misschien wel logisch. Maar niet eerlijk om dan iets als lastig of moeilijk af te schilderen.

Bij het fokken van een sportpaard voor een wedstrijd ruiter mag je imo anders kijken, dan naar een paard wat recreatief bereden zal worden en enkele wedstrijden onder een eigen baasje zal lopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:37

je hebt alleen geen garantie op een topper.... dan blijf je met een onverkoopbaar doof veulen zitten. dat risico loop je natuurlijk ook!
nu heb ik t niet specifiek over deze hengst, maar in t algemeen met splash-paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:55

Nee, een topper is een combi van heel veel dingen. Juiste merrie, hengst, enig aanleg, opgroeien, voeding, training, ruiter etc etc.
Daarom is het jammer dat mensen met een merrie, een hengst uitzoeken op papier en een trainer hem zo zien rijden, denken dat ze het zelf ook automatisch kunnen, omdat het een veulen is van.........Dat heb je met meer hengsten die men ziet lopen.

Een doof veulen is niet onverkoopbaar en kan het onder veel mensen leuk en goed doen. Moet alleen net als vele andere paarden, bij de juiste persoon terecht komen.

Maar misschien zou er iets nauwkeuriger gefokt kunnen worden, omdat dus niet elk goed paard geschikt is voor alle ruiters en het ook niet zal doen onder iedereen, wat helaas nog veel verkeerd gedacht wordt vanwege de papieren of pretaties van ouders. Feitelijk is dat alleen interessant voor sportpaarden.

Voor de sport is dit paard gewoon een goeie aanwinst en ik denk dat ie niet alleen in Nederland nakomelingen krijgt, dus genoeg markt.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:49

Tja dit blijven lastige afwegingen

Wij hebben een witte kater laten kastreren omdat hij te veel dove kittens gaf.
Prachtige kater ....Topper op show, geweldige kittens met een super karakter maar wel een hoog doofheids percentage!
Dus wat doe je dan ?

ik kan me voorstellen dat als je bepaalde bloedlijnen wilt bewaren dat je soms een afweging maakt
Maar volgens mij lopen er wel al wat nakomelingen van hem rond die niet doof zijn of niet ??????

Wij hebben van bovengenoemde kater ook een zoon gehouden, nu maar afwachten wat hij vererft.

Nog even over de hengst zelf Pling Ik hou zelf niet van het vele wit op het hoofd
Maar ik vind hem super bewegen en ik vind zijn bouw fantastisch !!!!!!

Gr

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:07

Ik ben in het bezit van een doof paard....natuurlijk is het een handy cap en moet je je training erop aan passen. Ze raakt in paniek als jij een andere lichaamstaal spreekt als het mijne en dan begrijpt ze je niet.
Voor mij is het geen handycap, ik kan met haar lezen en schrijven en het is het leukste werkwillende paard dat ik ooit in mijn bezit heb gehad!! ze is gewoon een top wijf!!
En ik wil in de toekomst zeker een x met haar fokken, puur om haar karakter. En mocht er een doof veulentje geboren worden (wat ik overigens niet hoop) dan is dat net zo welkom als haar mammie. Haha!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:12

skippy1 schreef:
Ja hij is doof, en dan?

Mag ik zeggen dat ik deze opmerking zeer vreemd uit jouw mond vind komen gezien de hele discussie over het afscheren van tastharen! Bloos Ja