Groot nieuws mbt HERDA !!!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 16:48

Er is een test !!!

Hij is nog niet commercieel gelanceerd, maar aanvragen voor een kit kunnen gedaan worden bij Dr Nena Winand at Cornell, USA.
njw2@cornell.edu

Mooi op tijd voor het nieuwe dekseizoen, dus doe er je voordeel mee.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:12

Dat is idd goed nieuws.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:13

He, super, zijn de fokkers van de cutters vast heel blij mee.
Aan de andere kant jammer dat zo het line- en inbreeding in stand gehouden wordt...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:56

Niet alleen cutters Cassidy, als je nagaat dat Zippo Pine Bar ook een drager is...
Wel SUPER nieuws! Ik zal zeker mijn merries testen voordat ik, mocht dat ooit gebeuren, ik met ze fok!

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:44

even een dom vraagje wat is herba?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 12:48


TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:02

dankje wel

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:18

TNT dat was ook een vraag die ik mij zelf stelde wat is dat.
Bedankt voor de link DD

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:49

Goh, dat is nog eens goed nieuws! Kun je me de site geven waar je dit gevonden heb, misschien kan ik de westerngids er mee aanvullen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38882
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:37

Het is nog niet officeel Jolande en allemaal nog in testfase, je kan al haren sturen en een uitslag krijgen. De testen werken wel correct. Zodra het testen van de testen ( Haha! ) zijn afgerond komt er meer rugbaarheid aan.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:09

GEWELDIG!!!!! Dat is pas goed nieuws.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:48

Er wordt al gebruik gemaakt van de test-mogelijkheid, er hebben zich al 13 mensen gemeld met Herda-vrije paarden.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:12

Kleine update,

Wij hebben contact gehad met Nena Winand om zowel Flash als Ace te laten testen.

Helaas is het vanuit Europa NIET mogelijk om de herda test met manen (althans de wortels) te doen.

Mocht je willen testen, stuur een email naar Nena Winand en zet erbij dat het een test voor Europa moet zijn. Zij stuurt dan de nodige formulieren op maar ER MOET DOOR EEN VEEARTS BLOED AFGENOMEN WORDEN en dat moet met de benodigde papieren naar Amerika gestuurd worden.

Het is helaas dus niet zo simpel als we dachten maar we gaan er wel voor. Zodra we de 'kits' binnen hebben van Dr Winand, gaan we naar de veearts om ervoor te zorgen dat Flash en Ace getest worden.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 10:24

Dat gaat idd minder simpel als voor Amerika, gaf ze ook aan waarom er hier geen haren getrokken kunnen worden ??
Want met de DNA-kit van de AQHA kan het wel.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:27

Geen idee, werd er ook een beetje 'krummelig' van. Wilde al naar stal rennen om de manen te trekken maar kreeg een emailtje binnen met dit bericht.

Had gehoopt om ''even snel'' te kunnen testen maar het gaat dus iets langer duren.
Misschien kan ik met het bloed een ''deal'' maken dat ze gelijk testen op GBED. Zou eigenlijk wel zo handig zijn.......

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 13:00

Omdat ik graag de achterliggende reden wilde weten heb ik dus een mail aan Dr. Winand gestuurd. Hier het antwoord:
Citaat:
Hi,
We prefer to test from hair and that is what is done in the USA. Unfortunately the USDA tightly regulates what animal origin substances can be imported and the permit for Cornell specifies only blood. Personally I don't know whether a hair lock in an envelope would even be detected. I do not know how mail is screened. It seems ridiculous as we import whole horses! Believe me it did not make me happy.
Nena

Voor Gisela en anderen met een Amerikaanse vriendenkring; misschien een idee om die als 'tussenstop' te gebruiken ??

Anoniem

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:43

DD: En dat houdt in??
Iig, onze da moet vandaag komen, dus vragen we gelijk wat hij erover dektn Lachen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:01

@Nielsd: Cornell (het onderzoekslab) mag dus alleen bloed uit overzeese landen accepteren, geen haren. Ze hebben daar gewoon geen vergunning voor gekregen.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:08

Ik kreeg net weer een update van Dr Nena Haha!
Citaat:
Hi,

We are going to amend our USDA import permit so that we can accept plucked hair from European horses. I do not know how long it will take, but it is coming. I will let you know when it is done.

Nena Winand


Ik heb gevraagd of ze een tijdsindikatie kan geven, maar dat zal wel een ''shot in the dark" zijn.

Anoniem

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:12

Dank voor je info.
Ik weet niet precies wat de DA er nou van vind (ben niet bij mijn vader) Maar wat mij betreft wordt onze fokmerrie ook getest. Dat is nl de halfzus van onze hengst Lachen

Anoniem

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:52

We vragen even na wat het advies van de AQHA is (testen of niet) en als zij zeggen testen, dan gebeurd dat Lachen
Incl onze fokmerrie, die halfbroer van Doc is.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:22

Ben weer druk in conclaaf met Nena Winand... ik wil de jongens zo snel mogelijk getest hebben. Als dat met haren kan, zou dat wel zo handig en snel zijn dus...... de tip van DD heb ik maar eens snel met haar overlegd. Wil natuurlijk ook niet in de problemen komen maar ja, als ik 'even' de haren FedEx naar de USA en van daaruit naar Cornell kan gaan, zou dat wel even heel makkelijk zijn.

Hoop dat dit kan en mag.

Voor Niels... niemand kan je verplichten om te testen maar als je verstandig wilt fokken is het wel een juiste zet om te doen.

Groetjes, Gisela

Anoniem

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:24

Ik wil het ook graag, en we zijn ook van plan om het te doen, maar we willen ook even van de AQHA horen of zij ook info hebben Lachen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:51

@Nielsd: van de AQHA zou ik niet al te veel verwachten. Zij zaten ook niet direkt op het vinkentouw toen er getest moest worden en zijn nu waarschijnlijk in shock and denial van het feit dat een ander lab de test heeft ipv het door hun gesponserde Davis/MSU. 5 jaar en 250.000$ zo goed als weggegooid.

@gisela: ik weet niet of Nena het 'wil' weten Knipoog . Dat zou deels meewerking verlenen zijn en dat mag niet. Overigens verwacht ze de toestemming 'in week's not months', maar of je die gok wilt wagen om daar op tewachten ??

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Re: Groot nieuws mbt HERDA !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:16

Dat is het dus net, ik wil niet wachten, wij hebben al zo lang gewacht. Ik zit al 3 jaar alles m.b.t. Herda in de gaten te houden en nou is die test er eindelijk dus ik wil ook ZO SNEL MOGELIJK laten testen. Nou weer dat gedoe met bloed Boos! .

Als het moet dan moet het, begrijp me niet verkeerd maar het is dus heel wat ingewikkelder dan wat haren tussen een plakbandje, zeg maar....

Tsja, wat Nena's antwoord gaat worden weet ik niet, maar vond het wel zo eerlijk naar haar toe om het te vragen. Ze heeft ontzettend haar best gedaan om dit onderzoek te doen dat leidde tot deze test. Vind het ook niet helemaal eerlijk om dan achter haar rug om .... toch..... stiekem.... op een andere manier te testen. Het is wel heel verleidelijk maar ja, ik wacht toch maar haar antwoord af.

Groetjes, Gisela