[WN] afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vigel1

afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:58

wij zijn nog niet zo lang geleden de trotse eigenaar geworden van hele mooie lieve Quarter merrie ( we gingen kijken voor een hengst maar kwamen thuis met een zwanger merrie ) het was voor ons echt liefde op het eerst gezicht. nu zijn wij ons aan het verdiepen voor als straks het veulen geboren is ze staat nu nog aan huis maar tegen de tijd dat ze uitgerekend is (zo ongeveer 6 weken voor de uitgerekende geboorte dag ) gaat ze naar een stal waar ze ervaring hebben en 24 uur per dag aanwezig zijn, om te bevallen. we willen haar en het veulen dan daarna weer naar huis halen, maar waar wij nu een beetje tegen aan lopen is het afspenen, mijn vraag aan jullie is dan ook
hoe doen jullie dat als je je paard en het veulen aan huis wil houden. die kudde waar ze in komt te staan aan huis dat zit wel snor, maar dat afspenen daar zie ik toch wel tegen op en ik ben dan ook wel erg benieuwd naar jullie ervaringen

Groeten
Liane

radicalM

Re: afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:56

Mijn, ondertussen bijna 5 jarige ruin, heeft lekker 10 maanden bij zijn mama kunnen lopen, tussen de kudde. Als mama er niet onder lijdt, en ze het aankan, is dit toch de meest ideale manier...de natuur regelt dat op een mooie manier zelf. Tenminste, bij ons dan. Ma werd het zat, "veulen" ging in een stal ernaast, geen krijstoestanden en stress. Heerlijk relaxed. Ik ben ervan overtuigd, dat ik daarom een stabiel paardje heb gekregen. Met dank aan de fokster! Afgod Hij staat overigens nog steeds lekker in de kudde met mama, zus en anderen.

Groetjes,
Diana

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:56

In principe wilde ik mijn veulen ook langer bij haar moeder hebben, ze zouden gewoon in dezelfde kudde blijven.
Maar omdat moeders er heel slecht uit ging zien hebben we ze met een maand of 4,5 uiteen moeten halen op aanraden van de veearts.
Moeders werd het ook echt zat, dat zag je aan alles (achteraf bleek ze ook nog een vit.E gebrek te hebben).
Het veulen ging meteen naar een opfok en beiden hebben daarna eigenlijk weinig stress gehad.
Het heeft overigens wel een paar maandjes geduurd voordat mijn merrie lichamelijk weer een beetje 'back to normal' was.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:17

als je het veulen langer bij de moeder wil laten staan kan je haar dan na een periode weer gaan rijden of zet je haar dan in de kudde erbij en wanneer kan je dan weer wat gaan doen zonder dat het veulen hier stress van ondergaat doordat je de moeder uit de kudde weg haalt om b.v te gaan rijden / longeren ?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:23

Ik ben na 14 dagen gewoon weer gaan rijden en het veulen erbij gelaten.
Ik woon praktisch in het bos, dus dat was ideaal.
Na een maand of 3 heb ik het licht opgebouwd het veulen in een stal alleen te zetten (wel naast andere paarden), dat ging prima en zo kon ik best een paar uurtjes wegblijven.
Zonder de moeder in de wei durfde ik niet aan, omdat ik bang was dat het veulen door het draad zou gaan.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:28

is het dan zo dat na een bepaalde tijd het veulen niet meer zo afhankelijk is van der moeder en gewoon haar eigen weg gaat in de kudden ?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:33

vigel1 schreef:
is het dan zo dat na een bepaalde tijd het veulen niet meer zo afhankelijk is van der moeder en gewoon haar eigen weg gaat in de kudden ?

Dat is niet mijn ervaring... Zeker niet na 3 maanden.
En de merrie kan ook nog wel eens heel fel reageren als haar veulen wordt weggenomen (ze weten natuurlijk niet dat jij zo weer terug komt).
Ik heb echt vuur in die oogjes gezien, vond het echt zielig, de eerste keren was ik ook binnen 5 min. weer retour.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:59

dus het veulen heeft wel elke keer stres als je de moeder evenweg haalt en dat wordt na een tijdje ( aantal maanden ) niet minder. dus je moet het veulen altijd weghalen bij de moeder om het geheel onafhankelijk te maken ?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:06

Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik weet dat er hier op bokt veel mensen zitten die hun veulen langer bij de merrie hebben gehouden (sommige wel een paar jaar).
Toen het veulen bij mij wegging was het in principe wel al zelfstandig (eten e.d.) maar nog erg aan mams gehecht, ze dronk natuurlijk ook nog bij haar.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:19

bij mijn zus blijven ze gewoon bij de moeder en laten we het afspenen aan de natuur over,mocht je zien dat de merrie magerder wordt zou ik haar bijvoeren met speciale brok voor drachtige en zogende merries ,bij me zus hebben we hele goede resultaten met zeer stabiele veulens ,uiteindelijk gebeurt het afspenen toch wle en gaat het veulen meer haar eigen gang in de kudde ,zo heeft mijn zus het altijd gedaan
wij verwachten half april ook eenveulen en die blijft gewoon in de kudde

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:36

@ sandQ kan de merrie dan ook nog gereden worden of staat die gewoon in de kudde erbij en doet ze daar het eerste half jaar niks mee? of hoe doet ze dat dan ? sorry hoor ik heb hier echt nog heel veel vragen over Lachen

anjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:50

Als de moeder en het veulen in een kudde bij andere merries met veulens lopen is dat het mooist, dan kan zo'n veulen ook met leeftijdsgenoten leren spelen en omgaan.
Als je de merrie en het veulen na ca. 5-6 maanden bij elkaar wilt weghalen (eerder lijkt me niet verstandig, het veulen leert nog zoveel van de moeder en mijn ervaring is dat het met 4 maanden nog te vroeg is) kun je er het beste voor zorgen dat het veulen en de moeder elkaar niet meer horen.
Om verwondingen te voorkomen is het ook verstandig om het veulen de eerste dagen in een afgesloten box te zetten, of met meer veulens bij elkaar voor de afleiding.
Of de moeder (bij mij is de merrie altijd helemaal hyper). Let op bij de merrie dat ze geen uierontsteking krijgt.
Het lijkt misschien wel zielig, maar na een paar uur is de rust al weder gekeerd, gewoon even laten,
dit hoort ook bij het (paarden)leven. Ik heb zelf elke keer met een maand of zo de merrie weer bereden en intussen het veulen even in een box gezet. Zo went het aan de afwezigheid van de merrie en weet ook dat ze na een tijdje wel weer terug komt. Zorg er dan wel voor dat het geen verwondingen kan oplopen. Het hangt helemaal van de aard van je paardjes af hoe ze reageren.
groetjes, Anjo

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 19:21

hoi anjoo bedankt voor je duidelijke uitleg super !!!!!!!!
ik heb nu al een beetje een idee hoe we het moeten gaan aanpakken het is echt geweldig hoor zo´n kleintje op komst maar het is ook echt wel heel spannend en heel eng Lachen

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:33

vigel1 schreef:
@ sandQ kan de merrie dan ook nog gereden worden of staat die gewoon in de kudde erbij en doet ze daar het eerste half jaar niks mee? of hoe doet ze dat dan ? sorry hoor ik heb hier echt nog heel veel vragen over Lachen

zowel bij ponga als bij mijn sandy hebben we de merries niet bereden tijdens de dracht,en ze werden pas weer rustig en zonder zadel bereden ong 3 maanden na de geboorte van het veulen en daarna weer langzaam opbouwen ,maar afspenen deden we niet ,ze staan gewoon in 1 kudde ,dat laten we aan de natuur over ,we hebben ze ook niet buiten de kudde gezet ,ze bleven gewoon allemaal bij elkaar ,zo natuurlijk mogelijk ,ik merk wel dat onze veulens hier veel baat bij hebben ,ze zijn veel evenwichtiger tijdens het opgroeien
en in een natuurlijke kudde zoals die van ons voeden de merries gezamenlijk de veulens op en de heren ruinen/hengsten zijn leuke speelmaatjes voor de veulens
ze blijven dus gewoon allemaal samen

liefs sylvia