[WN] Kan iemand my meer vertellen over het fokken van een quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

Kan iemand my meer vertellen over het fokken van een quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:36

Stel je hebt een leuke quarter merrie die je wilt laten dekken. Je zoek er een leuke bijpassende hengst bij die geschikt is voor je merrie...En dan? Hoe gaat het vervolgens verder?
Je neemt natuurlijk contact op met de betreffende hengstenhouder, maar hoe gaat het verder allemaal in zijn werk? Kan iemand mij misschien wijzer maken hoe het proces verloopt? Ben echt een leek op het gebied van fokken en hoe het quarter stamnoek werkt en wil graag weten hoe het allemaal in zijn werk gaat Lachen

DubbelFun

Re: Kan iemand my meer vertellen over het fokken van een qua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:34

Op het moment dat de merrie gedekt wordt door de hengst vraag je de eigenaar om een dekbewijs (hij is verplicht dit te geven).
De eigenaar van de hengst geeft alle dekkingen van die hengst op bij het stamboek.
Aan de hand daarvan maakt het stamboek een veulenregistratieformulier aan. Dit wordt in het voorjaar aan de hengsteneigenaar gestuurd ter ondertekening.
Vervolgens stuurt hij het door aan de eigenaar van de merrie. Deze geeft het veulen een naam en zet ook een handtekening.
De beide ouders zijn al voorgedrukt aanwezig. Je stuurt het papier samen met wat foto's op naar het stamboek en ontvangt dan het officiële papier na verloop van tijd thuis.
Er zijn tegenwoordig stamboeken waar eea ook al via internet kan plaatsvinden, dus helemaal geen gedoe meer met papieren die kunnen zoekraken.

Nu kan er halverwege van alles misgaan en om het zekere voor het onzekere te nemen vond ik het altijd een strak plan om tegelijk met de dekking alvast een ouderwets veulenregistratieformulier door de hengsteneigenaar te laten invullen. Hij tekent dan op het vrf het dekbewijs (is een voorgedrukt blokje) én zet voor de veulenregistratie zijn handtekening.

Voor het daadwerkelijk dekken van de merrie kun je best afspraken maken met de hengsteneigenaar, iedereen werkt anders nl.
Bij de betere hengsteneigenaren kun je vooraf eea op papier krijgen (dekovereenkomst) waarin alles staat vermeld.
Mocht er om wat voor reden dan ook iets misgaan met de normale registratie dan heb je altijd dit geldige bewijs nog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 00:26

Van merrie en hengst moeten DNA bepaald zijn voordat je een papier bij het veulen kunt krijgen. Bij dekkingen ontstaan uit KI of ingevroren sperma moet je een ouderschapstest laten doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:23

@Cassidy: voor Quarters wel, voor Paints niet meen ik.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:07

Bij paints zelfs bij alle vormen van AI, dus ook gekoeld sperma.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:02

Maar toch niet bij natuurlijke dekkingen ??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:51

oh ja, moet n DNA kitje aanvragen dus... Lachen

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 16:54

Kijk, dat zijn nog eens handige dingen om te weten allemaal....Nog meer tips om rekening mee te houden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:29

Binnen het Quarter ras zijn er een aantal erfelijke aandoeningen, waaronder HYPP, GBED en HERDA.
Voor HYPP is er een test, mocht je niet weten wat HYPP inhoudt, moet je even hier kijken:

http://hypp.ziggen.net/

Kijk uit met afstammelingen van Impressive, ook al staat hij niet meer op het papier. HYPP negatieve hengsten staan doorgaans zo geadverteerd, niet geteste of positieve dragers staat in de advertenties zo niet aangegeven. Voor de Impressive versie van HYPP is er een test. Niet alle Impressive nakomelingen zijn automatisch drager, maar vraag ernaar als je interesse hebt in een hengst met Impressive afstamming. Een N/N hengst kun je gerust gebruiken, een N/H hengst niet. Je veulen heeft 50% kans om drager te worden, en ook als drager kunnen ze er heel veel last van hebben.

Ook bij Quarters komt OLWS voor, ook daar is een test voor, al is de waarschijnlijkheid dat je paard of het vaderdier drager is, bij de Quarters erg klein.

Wat HERDA en GBED betreft: daar zijn nog geen testen voor, bij HERDA wijst alles erop dat een bepaalde hengst de oorzaak is van dit erfelijke probleem, namelijk Poco Bueno. Kijk dus uit met een paard dat teveel inteelt vertoont met Poco Bueno (ook al staat hij niet meer op het papier).

Wat foto's van HERDA:

http://www.thehorse.com/images/content/ ... erda2.html

En informatie: http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-01-07 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:33

Ik dacht dat er voor GBED al een test was, maar kan het mis hebben.

Edit: klopt:
Citaat:
Researchers at the University of Minnesota discovered the genetic defect and developed a test using DNA samples to determine GBED status of a horse – either affected or a carrier of the disease.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:18

Voor GBED te checken is inmiddels een test beschikbaar.

Groetjes, Gisela

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:20

Bedankt voor de info, ik hoop dat er snel een test voor HERDA komt....

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:41

Ja, ik hoop ook dat de HERDA test er snel aankomt, maar ik geloof dat ze al een eind onderweg zijn.

Heb gelezen dat ze in Amerika 1067 paarden willekeurig hebben opgeroepen en dat van dat aantal 3 procent drager was van het HERDA gen.
Gezien het feit dat ze in dit geval NIET hebben geselecteerd op specifieke bloedlijnen bij paarden zoals Doc O'lena, Smart Little Lena, Poco Bueno, Great Pine, ben ik dus best geschrokken van de 3 procent uitslag.

Ik volg de HERDA info in Amerika met argusogen, zodra het woord is gezegd dat de test beschikbaar is, meld ik me gelijk aan om de mannen te laten testen.

Groetjes, Gisela