[WN] Papieren bij je veulen, hoe werkt dat bij QH/Paint fokkerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cute

Papieren bij je veulen, hoe werkt dat bij QH/Paint fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:01

Ik heb tot nu toe alleen met KWPN´ers gefokt en heb dus geen verstand van het fokken met QH of Paints.
Stel, ik zou onze merrie laten dekken (heeft papieren, Paint) dan neem ik aan dat je enkel met een goedgekeurde Paint of QH mag fokken om papieren bij het veulen te krijgen? En zoja, waar kun je een overzicht vinden van alle goedgekeurde hengsten? Of werkt het heel anders dan bij de rijpaarden, wie kan mij er alles over vertellen?
En kun je de papieren alleen aanvragen bij de APHA in Amerika?

XoNo

Re: Papieren bij je veulen, hoe werkt dat bij QH/Paint fokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:06

Werkt anders...je kunt met elke hengst dekken die een papier bij de AQHA of APHA heeft. Dus de verantwoordelijkheid om een GOEDE hengst te kiezen, ligt bij jezelf.

En de papieren kun je inderdaad alleen in Amerika aanvragen Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:10

Er zijn geen (of zeer weinig) goedgekeurde hengsten. Het is dus aan de merrie-eigenaar om uit te zoeken of een hengst geschikt is als dekhengst.
Natuurlijk kun je om foto's van het beenwerk vragen, voor zover die recent zijn en je ze kunt beoordelen, maar ik denk dat weinig hengstenhouders die hebben.

Het karakter kun je alleen zelf beoordelen als je de hengst kent, of aan de hand van diens nakomelingen.

Als je een geregistreerde Paint of Quarter uit zoekt als de toekomstige vader van het veulen is het zeker bij een Paintmerrie belangrijk dat je weet of je merrie OLWS-negatief is. Alle Frame-Overo hengsten vallen dan nl al af (als je iig met gezond verstand wilt fokken).
Kies je voor een Quarter als hengst dan moet hij aangemeld worden bij de Amerikaanse Paint Club (APHA).
Het veulen zal dan altijd een Paint worden (mits de merrie nu ook 100% Paint is). Natuurlijk heb je bij een Quarter minder kans op een bont veulen, of de moeder moet homozygoot zijn.

Edit: er bestaat zoiets als de futurity. Hierin worden hengsten voor de helft van het dekgeld aangeboden en is het veulen startgerechtigd op speciale show's waarmee geld te verdienen valt.
Op de sites van de NQHA en de DPHA staan de hengsten vermeld.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:25

Dankjewel, het werkt dus inderdaad heel anders. Dat maakt het selecteren wel moeilijk, zeker als je vaak niks weet over de gezondheid van die hengsten.
Het gaat om een merrie die zelf niet bont is, haar vader is een paint, de moederlijn is geheel QH. Ze heeft een APHA papier.

DubbelDun schreef:
Als je een geregistreerde Paint of Quarter uit zoekt als de toekomstige vader van het veulen is het zeker bij een Paintmerrie belangrijk dat je weet of je merrie OLWS-negatief is. Alle Frame-Overo hengsten vallen dan nl al af (als je iig met gezond verstand wilt fokken).

Wat houdt dat precies in?

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:27

Hier een foto van haar:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:28

http://www.whoa.nl/olws.htm
Scheelt mij weer een hoop tikwerk Lachen
Iemand hier weet vast wel of de vader van je merrie (Sunny Oak Bar) een frame was.

Er weinig wit Clown , lijkt me dus weinig kans op Frame, maar sluit het nog steeds niet uit.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:34

OK, dankjewel.
En wat houdt frame en OLWS precies in?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:36

Dat staat uitgelegd in de link die Dubbeldun hier boven zet Knipoog

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:38

Ahum Clown Dan zal ik daar eerst eens even gaan lezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:40

Frame is de naam van het bontpatroon. Het wit is 'gevangen' in een gekleurd lijsje (frame).
De OLWS is genetisch 'gekoppeld' aan het Frame-gen.
De heterozygote vorm is geen probleem, de homozygote is dus dodelijk.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:52

Heb het gelezen en ben al weer een stukje wijzer, dankjwel voor de hulp.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:50

Wij hebben onze Ice Cee Diamonds helemaal gekeurd rondom op de foto etc. staat ook een stuk over in de WHW Ik vind het namelijk als hengstenhouder belangrijk dat mijn hengst 100% is. Wij kunnen dus alle foto's laten zien indien met erom vraagt. Ook onze fokmerrie's zijn alle goedgekeurd omdat ik dat zelf ook belangrijk vind.

Karolien

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:53

anika schreef:
Wij hebben onze Ice Cee Diamonds helemaal gekeurd rondom op de foto etc. staat ook een stuk over in de WHW Ik vind het namelijk als hengstenhouder belangrijk dat mijn hengst 100% is. Wij kunnen dus alle foto's laten zien indien met erom vraagt. Ook onze fokmerrie's zijn alle goedgekeurd omdat ik dat zelf ook belangrijk vind.

Karolien

OK dan! , dan ben je een echte serieuze fokker!! Ik neem aan dat je ze ook op OLWS heb getest?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:16

We doen ons best zo goed mogelijke fokproducten op de markt te zetten. Wij proberen goede reining paints te fokken voor de sport. Deze zijn namelijk schaars. Maar dat begint natuurlijk met alle gezondheid te fokken.

Ja we testen op OLWS uiteraard ook onze merrie's. Dat was ook zo spannend met onze nieuwe merrie. Gelukkig heeft ze geen OLWS. En zal ze over een ongeveer 5 weken bij ons een nieuw onderkomen hebben. En volgend jaar met Ice gedekt worden.

Mensen die met Ice willen dekken kunnen we natuurlijk niet verplichten deze test te doen maar we vragen het wel of ze een test hebben hebben ze deze niet dan adviseren we het te laten doen. De kosten zijn niet hoog voor deze test.

We hebben dit jaar zelfs mensen op onze kosten deze test laten doen omdat we het vermoeden hadden dat de merrie OLWS zou hebben. Deze merrie zou haar laaste veulen krijgen en wij wilde gewoon heel graag dat het voor deze merrie goed zou gaan in zovere we daar wat aan konde doen. De eigenaren zagen het nut er niet zo van in een test te doen maar tja ik betaalde het dus waarom niet. De eigenaren zijn ondertussen zich gaan inlezen over OLWS. De merrie heeft geen OLWS en de eigenaren van de merrie hebben de kosten van de test bij het dekgeld terug geven. Daarbij een briefje. Bedankt voor de goede zorgen dit zullen we niet snel vergeten.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:28

Ook goed kijken op de webpagina's van de hengsteneigenaren.

Als ze klinisch en rontgenologisch goedgekeurd zijn, zullen ze dat ongetwijfeld vermelden. (Wij doen dat in ieder geval wel.)

Groetjes, Gisela

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:54

Maar hengsteneigenaren laten jullie de hengsten dan ieder jaar rontgenologisch keuren?? Foto's zijn maar (als ik het goed heb) 6 maanden geldig en zouden daarna geen eerlijk beeld meer geven en eigenlijk weinig over het heden zeggen als een hengst bv in 2005 op de foto is gezet.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:02

Wij hebben het wel gedaan.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:10

Goed van je Anika!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:17

Onze sportpaarden krijgen 2 keer per jaar controle en worden gescand. Ice krijgt dus een vip behandeling omdat die op de foto mag elk jaar. Ons zelf gefokte kroost zouden wij voor we met ze starten onder het zadel ook helemaal op de foto zetten. Duurt nog even maar goed! Ik ga ervan uit dat meedere dat doen.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:44

Wij zetten ze 1 keer per jaar op de foto. Dit ook voor onszelf, dat je ze als sportpaard wilt inzetten is 1 ding, maar het moet fysiek wel kunnen.
Tot nog toe alles piekfijn in orde.

Groetjes, Gisela

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:03

Misschien ook wel handig om er bij stil te staan dat behalve OLWS er bij de Paints en Quarters nog andere erfelijke aandoeningen voorkomen, zoals HYPP, Herda en GBED.

Info over HYPP vind je hier:

http://hypp.ziggen.net/

Kijk uit met afstammelingen van Impressive, ook al staat hij niet meer op het papier. HYPP negatieve hengsten staan doorgaans zo geadverteerd, niet geteste of positieve dragers staat in de advertenties zo niet aangegeven. Voor de Impressive versie van HYPP is er een test. Niet alle Impressive nakomelingen zijn automatisch drager, maar vraag ernaar als je interesse hebt in een hengst met Impressive afstamming. Een N/N hengst kun je gerust gebruiken. Bij gebruik van een NH hengst heeft je veulen 50% kans om drager te worden, en ook als drager kunnen ze er heel veel last van hebben.

Ook bij Quarters komt OLWS voor, ook daar is een test voor, al is de waarschijnlijkheid dat je paard of het vaderdier drager is, bij de Quarters erg klein.

Wat HERDA en GBED betreft: daar zijn nog geen testen voor, bij HERDA wijst alles erop dat een bepaalde hengst de oorzaak is van dit erfelijke probleem, namelijk Poco Bueno. Kijk dus uit met een paard dat teveel inteelt vertoont met Poco Bueno (ook al staat hij niet meer op het papier).

Wat foto's van HERDA:

http://www.thehorse.com/images/content/ ... erda2.html

En informatie: http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:17

Moet je even corrigeren Knipoog

Voor HERDA is nog geen test

Voor GBED is de test er al even.

Groetjes, Gisela

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:24

Toch nog even een 'gedachte' over het rontgenen van paarden.

Wat ik zelf graag zie, is dat een hengst MAAR OOK merrie, gerontgend wordt op 5 a 6 jarige leeftijd.
In dit stadium zijn ze vaak al even onder het zadel en komen, mochten er bepaalde problemen zijn, deze wel naar voren.
Na deze leeftijd is het hebben van rontgenfoto's voor mij minder van belang, puur om het feit dat, als ze zwaar in de sport meelopen, ook hierdoor bepaalde slijtage kan ontstaan.
Verder ben ik ook van mening dat je het rontgenen van paarden niet als pre moet stellen bij het fokbeleid. Ik zie liever een hele brede basis aan bloedlijnen zodat er minder 'problemen' in kunnen sluipen. Als eigenaar van een paard moet je wel als doelstelling hebben dat, als je weet dat je merrie een probleem heeft, je dan vervolgens zoekt naar een hengst die datzelfde probleem zeker NIET heeft.

Overigens Ods, vraag je je deze vraag m.b.t. rontgenen alleen af bij de hengstenhouders of vind je dit ook opgaan voor merrie-eigenaren?

Groetjes, Gisela

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:11

Cassidy ook ik corrigeer een stukje, voor HERDA is het belangrijk dat, zolang er geen test is, geen paarden te kruizen die beide dragers in hun pedigree hebben. Er zijn een aantal hengsten waarvan we weten dat ze HERDA vrij zijn en zo zijn er hengsten waarvan we weten dat ze HERDA dragers zijn. Als je ervoor zorgt dat je nooit een kruising maakt van twee dragers is er niets aan de hand. Je kan hoogstens een drager krijgen en daarmee is niets aan de hand, heeft geen ziekte beeld, geen rare huid maar is alleen drager van het HERDAgen. Er blijft nog een groep paarden over waarvan we niet weten of ze drager zijn of niet, deze groep zou ik 'zien als drager' om er altijd van verzekerd te zijn dat je nooit een HERDA veulen fokt. Het gaat dus niet om de hoeveelheid Poco Bueno die er in een pedigree zit maar of die ene drager is of niet! Knipoog

Tuurlijk Gisela vind ik ook een merrie belangrijk!!! Ik ging met mijn vraag behoorlijk offtopic maar ik las jouw reactie en die van Anika en de vraag plopte in mijn hoofd Knipoog Ik had er eigenlijk een nieuw topic van moeten maken Bloos

Ik vind het medisch 'doorlichten' van fokdieren een onderdeel van je totaalpakket aan eisen waaraan ze aan moeten voldoen. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen een gezonde hengst en merrie bij elkaar brengen..... Maargoed, ik ga nu wel weer erg offtopic Bloos Haha!