[WN] paint fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippewa

paint fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:47

Hallo,
Mijn merrie (grey overo geboren als vos, vader Grey/ moeder bruin overo) wil ik laten dekken.
Als ik een bont veulen wil fokken, welke hengsten staan er bekend om dat ze ook echt patroon vererven of de meeste kans hierop ?
Het liefst zou ik een zwart/bont veulen willen...alhoewel gezondheid,karakter voorop staan uiteraard.

Groetjes Jennifer

Francis

Re: paint fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:04

100% kans op bont heb je theoretisch als je er een homozygote hengst op zet (100% bont vererver). Maar zelfs dan kun je nog een 'effen' veulen krijgen (minimale kans, dat wel) omdat het paard wel het bonte gen draagt maar dat bijv. alleen uit door een hele brede bles of witte benen... of in uitzonderlijke gevallen helemaal niet (kijk maar es in Jeddah's profiel naar Rocky, of in Skippy's profiel naar Bieb, beiden effen zwarte paarden maar beiden wel drager van het frame overo gen).

100% zwart krijg je in jouw geval nooit, door met een homyzygote zwarte te dekken wel 50% kans, maar in jouw geval ook 50% kans op een grijze..

Er zijn wel dekhengsten die dubbel homozygoot zijn (dus én voor 't tobiano gen én voor zwart) maar ik zou wel érg goed kijken of dat hengsten zijn die je wilt gebruiken... vaak zijn deze hengsten nl. puur en alleen dekhengst om hun kleurvererving en bij het fokken van een goed paard zou kleur in mijn ogen wel het laatste criterium moeten zijn... gezondheid en karakter zijn toch echt belangrijker.
Met je Overo merrie zou ik daarnaast ook letten op dragerschap van het framegen bij de hengst, dat kan óók bij een homozygote tobiano voorkomen dus altijd testen als je niet het risico op een LW veulen wilt.

Voor hengsten kun je bijv. kijken op de site van de DPHC of die van de Duitse Paintclub

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:22

Francis schreef:
.
Met je Overo merrie zou ik daarnaast ook letten op dragerschap van het framegen bij de hengst, dat kan óók bij een homozygote tobiano voorkomen dus altijd testen als je niet het risico op een LW veulen wilt.

Dit lijkt mij meer dan logisch, welke serieuze fokker let daar nou NIET op, Hamer ............. Heb je een OLWS- merrie, kies dan altijd een OLWS- vrije hengst!
Vraag ernaar bij de hengstenhouder en laat je overtuigen van de uitslag. Geteste paarden krijgen een keurig certificaat waarop staat dat het paard wel of geen drager is. En niet luisteren naar de hengstenhouder die zegt dat hij de bewuste hengst niet is getest en dat ie ook altijd zijn bonte merries dekt en nog noooooooooooit een LW- veulen heeft gehad en dat de hengst vast geen drager is, Nors opkijken . Succes met je keuze.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:28

Tja FH.. jouw mening = mijn mening... maar jij weet net zo goed als ik dat er genoeg 'serieuze' fokkers zijn die graag een 'gokje' wagen.. Boos! Lips are sealed
Overigens kun je voor een (nog lang niet volledige) lijst met OLWS-vrije hengsten naar OLWS.nl

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:13

kijk maar op de ned.paintclubsite.
welke dekhengsten er in zitten, wat hun afstamming is kleurvererver etc.
op kleur kan je niet rijden, maar is mooi mee genomen...
en welke richting wil je op aan, halter pleasure reining of all round ik denk dat dat ook erg belangrijk is.
let wel goed op de woorden die hier boven beschreven worden.
kijk eens op www.themillranch.nl kibblers avalanche of www.rivervalleyranch.nl switch triple play deze zijn homozygoot beiden aparte kleur en totaal verschillend qua bouw...

succes verder