Ik heb 2 schotse Highland pony's (moeder en dochter), allebei grey-dun dus met aalstreep en donkere benen. Nu is het bij deze pony's wel zo dat ze op veel latere leeftijd schimmelkleur worden.
Nu wil ik over een paar jaar met beiden gaan fokken maar omdat het veulen wel 100% highland is maar geen papieren heeft heb ik er over zitten denken om haar buiten het ras te laten dekken, door een mooie paint/quarter. Let op, niets is nog zeker want ze wordt eind maart pas 1 jaar en ik wil haar pas met 3 jaar laten dekken (als ze er dan idd klaar voor is, anders duurt het nog wat langer) maar ik wil wel alle mogelijkheden goed bekeken hebben voor het zover is. Ik heb al verschillende sites door gekeken maar ik word er geen wijs uit.
Zijn er mooie paint/quarter hengsten die buiten het stamboek dekken? Is er voor het veulen een mogelijkheid om papieren te krijgen? en wat zijn de kansen om een andere kleur dan schimmel veulen te krijgen (ik ben helemaal weg van vlekken, grullo en buckskin), als er die al zijn.
Moeder is dus grey-dun (wordt dus op latere leeftijd schimmel)
Moeders moeder is ook grey-dun
vader is mouse-dun (blijft deze kleur, soort buckskin)
vaders vader is ook mouse-dun
Het veulen zelf wordt qua kleur nog eens door kenners onder de loep genomen want het is nog niet helemaal duidelijk wat de uiteindelijke kleur wordt (grey-dun of een hele lichte mouse-dun) maar ik heb het idee dat ze toch gewoon een grey-dun is.
Voor degene die hier zijn hoofd over wil breken, alvast bedankt
groetjes ingrid