[WN] Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiekeB

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 09:24

Mijn vriendin zou na het afspenen haar veulen brengen om samen met Jamie in de wei te zetten. Nu hebben ze zelf een 2e veulen gekocht, en gaat het niet door.

Ik zou haar weg kunnen brengen, dan kan ze bij een ander veulen staan. Overdag buiten, 's nachts op stal. Helaas moeten de paarden daar in de winter vaak binnen blijven (soms dagen aan een stuk) omdat het buiten dan te nat zijn. Vind ik minder, thuis kan ze 24/7 in de wei staan. Plus dat dit ver weg is, en geld kost, tewijl ik thuis een stal en verschillende weilanden heb.

Ik kan haar ook samen met Bles (mijn ruin van 22) in de wei zetten, en Sugar (Jamies moeder) apart. Bles en Jamie zijn gek op elkaar, ze staan nu al altijd bij elkaar, en Sugar staat er meters vanaf. Volgens mij vind geen van hen het echt erg als ik daar een draadje tussen zet. Sugar en Jamie staan dan nog bij elkaar, maar Jamie kan niet meer drinken. Mocht het nodig zijn, kan Sugar ook nog een tijdje in een andere wei of op stal.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik een ander veulen vind om erbij te zetten, maar of dat lukt is nog de vraag. Ik ga natuurlijk wel zoeken, maar als ik niks vind, of tot ik iets vind:

Wat zouden jullie de beste oplossing vinden?
Met een leeftijdsgenootje en vaak op stal?
Met Bles en altijd buiten?

Nog een plaatje van Jamie Haha!
Afbeelding

ThisRockIza

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:19

Voor je vriendin leuk dat ze er een veulen bij heeft, voor jou wat minder praktisch.
Wij hebben een kleine kudde van ca 8 paardjes (kijk maar op onze website) en die zijn heel solidair aan elkaar.
Als wij onze veulens afspenen dan zetten wij de veulens in een box naast hun moeder. Zo hebben ze nog wel wat contact met elkaar maar kan het veulen niet meer drinken. We blijven er eerst wel even bij in de buurt om te zien hoe er wordt gereageerd.

De hele kudde blijft dan een paar daagjes op stal staan. Daarna gaat alles weer naar buiten samen in de bak.
Speciaal eerst in de bak zodat wij, mochten de veulens willen drinken en moeders wil het toelaten, wij de merrie in beweging kunnen zetten en laten weten dat het niet meer mag.
De merries snappen het op een of andere manier en laten de veulens niet meer drinken.

Een heerlijke manier van afspenen en de veulens blijven gezellig in de hun vertrouwde kudde.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 11:56

Ik heb Dot zelf gefokt, had haar moeder en een shetlander als gezelschap. Vanaf 1 week oud ben ik ze gaan wennen dat ze van elkaar gescheiden waren, eerst alleen apart naar buiten brengen, en dat langzaamaan steeds langer uitbouwen, totdat ik rustig Fly op een wedstrijd op stal kon laten om Dot in de weanling Halter te showen. Met 6 maanden ging de paddock in tweeën, de shetlander was toen inmiddels weg, liepen ze ieder aan een kant van het draadje. Dat ging prima... geen ander gezelschap meer er bij.
Dot is toen drie maandjes weg geweest en heeft daar met een ander veulen gestaan, maar naar drie maanden heb ik haar weer opgehaald. Toen kreeg ik ook m'n shetlander weer terug en zo is Dot opgegroeid... samen met een shet als gezelschap, meer niet. Ze is nu 5 en heeft inmiddels d'r 3e shetvriendje en (volgens mij) is ze gewoon als normaal en gezond paard opgegroeid. Lekker elke dag de hele dag buiten ('s nachts op stal) op een paddock omdat ik geen wei had... Gewoon goed voer en voldoende hooi, dan kan dat dus prima...
Mijn mening: Lekker thuis met bekend maatje in de wei (en over een tijdje ma d'r ook weer bij), eigen baasje, eigen verzorging, lekker de hele dag buiten... Lekker thuis laten dus.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:48

Dat dacht ik zelf eigenlijk ook. Maar omdat ik zo vaak hoor dat het belangrijk is dat ze met leeftijdsgenootjes opgroeien twijfel ik een beetje. Er zijn genoeg paarden waar ik haar bij mag zetten, maar geen veulens, dus dan kan ik haar net zo goed bij Bles zetten.
Maar ik hoop toch nog iemand te vinden die een tijdelijk plekje voor zijn veulen zoekt, dat is toch de prettigste oplossing denk ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:55

Leeftijdsgenootjes zijn leuk om mee te spelen, dat is zo, maar het echte opvoeden gebeurt door mama, tantes en nichten e.d.
Dat hele 'opfok' gebeuren waarbij tig veulens en/of jaarlingen op een wei geknikkerd worden vind ik dan ook helemaal niet zo goed en is zéker geen natuurlijke situatie. Meestal krijg je je veulen daar ook niet zo fraai van terug... onder de wonden, als je pech hebt mager omdat ze om voer hebben moeten knokken enz. enz. Neuh... voed hem maar lekker zelf goed op, veel in de hand e.d., dan krijg je er een super band mee en heb je over een paar jaar een paardje wat je zo vertrouwd dat inrijden gewoon een logische volgende stap in jullie bezigheden is, stap je zo op en rij je er op weg. Veel beter dan drie jaar op de wei knikkeren, er niet naar om kijken en dan in een week of twee tijd alles er in moeten 'stampen' omdat 'ie ff zadelmak gemaakt moet worden.
Zou mooi zijn als je er nog een ander veulen of jaarlingetje bij kunt krijgen, maar zeker geen ramp als dat niet lukt hoor.
Als mams straks opgedroogd is (wel extra lang wachten, melk kan ook nog weer zo terug komen... dus nádat ze opgedroogd is nog even paar extra weken wachten) kan die er ook weer bij in en dan heb je in wezen een best natuurlijke opbouw in je 'mini-kudde'... in ieder geval natuurlijker dan alleen maar veulens bij elkaar zonder opvoedende volwassen paarden er tussen (je laat een kleuterklas toch ook niet zonder juf in een klas zitten).

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 07:57

Mooie vergelijking, klopt wel Haha!
Jamie blijft thuis, bij Bles, een betere juf is er niet Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:29

Ik had het voordeel dat de opfok voor Glory op dezelfde stal was als waar ik met moeders sta, dus haar daardoor ook regelmatig in handen kon hebben. Geen mager paard te bekennen hoor, als er eentje apart bijgevoerd moet worden dan word dat gedaan, en op korte termijn de opvoeding erin stampen heb ik iig niet hoeven doen....
Ik heb er een leuk en heel sociaal paard voor teruggekregen....en een eventueel volgend veulen gaat naar hetzelfde adres toe.