vererving aftekeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:49

Hoe zit dit nu eigenlijk? de globale kleuren begin ik in grote lijnen te snappen, maar is er iets te zeggen over de aftekingen?
Jamaica (haflinger, met brede bles) is waarschijnlijk drachtig van een buckskin breeding stock (v. red pebbles) deze heeft een smal, doorbroken blesje en achter 2 witte voetjes. Weinig wit dus. Het bont gen zal ie niet hebben, dan had ie bont geweest.
Ik ben niet vies van aftekeningen, vandaar Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:23

Lees het toppic over klonen maar even door, Daar zie je dat aftekeningen niet 100% genetisch zijn. Overigens kan de bucksin wel LW postitief zijn en dus zeeeer minimaal Frame Overo (net als Rocky is) zonder zelf daadwerkelijk bont te zijn.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:29

Over blessen gesproken, vond dit zelf wel grappig:

Afbeelding Afbeelding

Links: Leo (1940, 5e generatie). Rechts: Bonanza (2000)

In de familie van mijn paard komen deze blessen veel voor. Lachen

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:32

*volgt*

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:59

Toekie dat is wel heel toevallig zeg en erg grappig die foto's

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:02

Dat is een goeie..... Maar je ziet toch vaak bijv haflingers, dat ze vaak een bles door geven.... Mijn quarter is een nakomeling van Jaz Mighty Mouse.... Maar die heeft dus nog geen een nakomeling met een bles of aftekeningen op de benen....Die van mij heeft een kolletje, en ik weet dat er nog een paar zijn.... Maar voor de rest absoluut geen aftekeningen.... Dus volgens heeft het wel met vererving te maken.... Maar hoe dat precies zit.....?????

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:33

Had die foto's al eerder gezien, en hier heb je er dan nog eentje (mijn merrie Coys Illusion van 1994, uit een Bonanza familie, overgrootvader is Coys Bonanza. Toch typisch weer die bles. Heel Grappig. Haar zoon heeft het zelfde maar dan wel in heel smal.

Afbeelding

Foto is niet erg duidelijk, heb nog een betere, maar die komt later wel. Ging om die bles. Hoewel het genetisch niet bepaald schijnt, vind ik wel dat bepaalde blessen, in grootte en vorm zich best wel sterk doorvererven.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:35

Oh, maar dat doen ze ook wel hoor! Het is dan echter meetsal de Sabino gen die zich door vererft en zo'n bles "maakt".

Jeddah heeft ook net zo'n bles, maar is niet echt verwant aan Leo. Knipoog

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:44

jeddah schreef:
Oh, maar dat doen ze ook wel hoor! Het is dan echter meetsal de Sabino gen die zich door vererft en zo'n bles "maakt".

Jeddah heeft ook net zo'n bles, maar is niet echt verwant aan Leo. Knipoog


Als je bij Coy helemaal verder kijkt vind je Leo dus ook nog terug. Maar waar bijna niet.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:52

Dance schreef:
Had die foto's al eerder gezien, en hier heb je er dan nog eentje (mijn merrie Coys Illusion van 1994, uit een Bonanza familie, overgrootvader is Coys Bonanza. Toch typisch weer die bles. Heel Grappig. Haar zoon heeft het zelfde maar dan wel in heel smal.

Afbeelding


Idd zeg, wat leuk!! Mijn paard (uit 2000) heeft ook Coys Bonanza in z'n bloed (nét niet meer op het papier helaas, 4e generatie). Ik heb inmiddels, door de vele zoektochten op internet, heel veel foto's van familieleden van mijn paard. Van dichtbij tot heel ver weg. En ik kom die blessen best vaak tegen!

Enkele voorbeelden:
*Croton Oil (1955)
*Frekles Flit Bar (oom), deze foto heb ik ooit eens op internet gevonden.
*Moeder + volle broertje
*Vader

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:33

Nou Dance, in Jeddah zit geen Leo hoor! Dat weet ik zeker! Haha!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:38

@Jeddah: ik niet, maar in de meeste van mijn knollies komt er ergens als je ver genoeg terug gaat wel een Leo, een King of wat, en een Wimpy tegen. Ik ben te sloom op het ogenblik om alles wat ik uitgezocht heb na te slaan. Clown

@Toekie: leuk die foto's en wat een enorme hengst is de "vader". Heb hele tijden heel veel uitgeplozen over de paarden, maar vandaag krijg je me niet meer zover. Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: vererving aftekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:55

Och, in die van mij ook, de Paints althans! Maar Jeddah is geen Paint... die heeft heel ander bloed... Haha!