[WN] Een overo met een overo kruisen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevada

Een overo met een overo kruisen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 14:56

Niet om te stoken, maar echt serieus bedoeld:
Wat beweegt sommige mensen er toe om een overo met een overo te kruisen?

Al een aantal jaren volg ik een beetje het fokbeleid van een aantal mensen met Painthorses (waaronder een aantal van de bekendere westernruiters) en ik kom tot de conclusie dat er toch vrij veel mensen "rustig" een (frame-)overo hengst op een (frame-)overo merrie zetten. Maar dit kan toch een behoorlijk risico op LWS bij het toekomstige veulen in de hand zetten?

Ik had al begrepen dat het LWS ook wel bij solids of bij tobiano's voor kan komen, maar bij de overo's en dan met name de frame-overo's, schijnt dit LWS toch vrij vaak (zij het niet bijna altijd) voor te komen...

Vandaar dus mijn vraag: waarom nemen deze mensen dit risico en doen ze dit bewust of hoe zit dat???

Nogmaals, dit is echt een serieuze vraag en hoop hier dan ook serieuze antwoorden op te verkrijgen...
Alvast bedankt!
Groetjes!

Malabarista

Re: Een overo met een overo kruisen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:05

Ik denk pure onwetendheid. Niet weten hoe iets vererft? Kijken naar de kans dat het niet overerft?
Geld? In Amerika wordt toch ook vlot doorgefokt met paarden die HYPP in hun lijn hebben zitten. Fokkers nemen dat risico graag als er een superpaard uit kan komen. Geld dus?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:42

Ech geen ontwetendheid hoor (de enkele uitzondering of 'per ongeluk' gevallen daar gelaten)... ken er genoeg die dónders goed weten hoe het vererft enzo en toch het risico nemen.. niet bij 1 merrie maar bij meerderen.
Enige argument is een grotere kans willen hebben op een frame overo... en daarmee dus ook geld. Dat je door andere bonte genen te kruisen veel grotere kansen kunt creëren op bont maakt niet uit, het gaat ze om dat éne vachtpatroontje. (In de US wordt nl. nagenoeg niet met tobiano's gehalterd, een halterpaard is 99,9% van de gevallen een overo en dan ook meestal een frame overo. Éen en ander heeft te maken met het feit dat vlekken die over de ruglijn heen gaan de contouren van een paard optisch kunnen beïnvloeden en ze daardoor moeilijker te beoordelen maakt. Hoe minder wit, hoe makkelijker te beoordelen. Dus fokken we't liefst Frames met een kleine buik of halsvlek, zodat 't het uiterlijk niet verstoort...
Daar komt die hele frame-'hype' vandaan en daarmee dus de bereidheid op een LW te gokken.
Overigens vind ik dat voor de US al een belachelijk argument, laat staan voor Nederland, waar nul komma niks aan geld omgaat in het showen en het de meeste mensen worst zal wezen waar de witte vlekken precies zitten.. bont is bont voor de meesten. En het showniveau is hier niet van een dusdanig niveau dat minimale verschillen beinvloed door een vlek de plaatsing bepalen...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:01

Dit lijk me meer iets voor de fokkerij Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:58

Behalve wat Francis zegt denk ik dat het sommige fokkers ook om een bepaalde "gouden combinatie" gaat van dié bepaalde merrie met dié specifieke hengst. Het risico van lethal white wordt dan op de koop toe genomen.

Persoonlijk ben ik er fel op tegen om bewust OLWS pos met OLWS po te kruisen (maar dat even terzijde Bloos )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:02

Mensen willen graag een gekleurd veulen omdat dat toch meer geld opbrengt dan een breeding stock. In dit geval speelt geld in mijn ogen de grotere rol dan het perse willen combineren van twee "ideale" ouderdieren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:06

Dan nog is het dom om voor twee Overo's te kiezen... Als je een Tovero met een Tobiano of Overo kruist heb je nl. meer kans op een bont veulen dan wanneer je twee Overo's kruis (heb ik het nog niet eens over fokken met homozygoten). Plus dat je dus 25% kans op totaal verlies van je investering neemt. Je maakt mij niet wijs dat er voor je LW dragende merrie geen goed LW-vrij alternatief te vinden is die óók goede kans op bont geeft.
In mijn ogen is er dus geen acceptabele rede om bewust voor een dergelijke combinatie te kiezen.. maar da's dan weer mijn bescheiden mening...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:11

Overo en Tovero is soms ook voor de kenners moeilijk uit elkaar te houden. En niet alle Paint liefhebbers vinden Tobiano mooi.
Natuurlijk zijn er legio LW vrije alternatieven te vinden...bij de Paints en bij de Quarters. Mensen die bewust OLWS op OLWS zetten zijn in mijn ogen dan ook geen echte fokkers met hart voor het ras. Maar dat is dan weer mijn niet zo bescheiden mening.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:42

Cassidy schreef:
Overo en Tovero is soms ook voor de kenners moeilijk uit elkaar te houden. En niet alle Paint liefhebbers vinden Tobiano mooi.

Dat bedoel ik dus... risico op dode veulens nemen om het sóórt vlekjes! Terwijl je door met 1 Frame te fokken die vlekjes óók kunt krijgen en dezelfde kans hebt op een bont veulen...
Door een Frame te kruisen met een Frame heb je 50% kans op bont, 25% kans op LW en 25% kans op Solid
Door een Frame te kruisen met een niet bonte heb je 50% kans op bont en 50% kans op een Solid
De keuze lijkt me niet zo moeilijk eerlijk gezegd... men DENKT alleen dat men meer kans op een bont veulen heeft als men twee frame ouders op elkaar zet, maar dat is niet zo. Dat gaat alleen op bij twee bonte ouders waarvan één van beide ouders niet frame is, dán heb je wel 75% kans (of meer) op bont.. maar bij frame x frame dus niet, want 2 x frame = LW

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:03

Een echte liefhebber van Paints laat zijn BS merrie ook dekken door een goede hengst buiten het ras (QH) ipv van een minderwaardige hengst binnen het ras. Ook als dit betekend dat een eventuele BS nakomeling geen papieren gaat krijgen. Hoeveel mensen doen dat? En hoeveel BS hengsten staan er in Europa ter dekking?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:57

Cassidy schreef:
Een echte liefhebber van Paints laat zijn BS merrie ook dekken door een goede hengst buiten het ras (QH) ipv van een minderwaardige hengst binnen het ras. Ook als dit betekend dat een eventuele BS nakomeling geen papieren gaat krijgen.

HUH? Als ik mijn BS merrie laat dekken door een Quarter krijg ik daar ook gewoon papieren bij hoor! Gevlekt of niet! En ja, gevlekt KAN dus ook uit zo'n combi; kijk maar naar het veulen van Skippy hier op bokt.

Een BS merrie kun je natuurlijk ook laten dekken door een niet OLWS positieve overo Painthengst (Splash of sabino dus) als je niet van tobiano houdt maar toch vlekjes wilt fokken.

@Francis: DAT is nou eens een mooie becijfering! Zo had ik het dus nog niet eens bekeken, maar je hebt gelijk!!