3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:46

wat een info weer
ik heb gisteren een zak Juniorix van Cavalor gehaald http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... =-1&ani=-1
zo te zien zit er behoorlijk wat in, oa prebioticum, omega 3 vetzuren etc. ik kan echter niks vinden van de E-nrs die gebruikt zijn, zal vanmiddag eens de zak beter onderzoeken.
Ze vondt het in ieder geval erg smakelijk en het ziet er goed uit en ruikt ook prima, allerlei zaadjes, erwtjes, havertjes, gerstjes, gepofte mais, lijnzaad etc.

Volgens de voernorm moet ze 0,65kg per 100 kg lichaamsgewicht dus dat zou ongeveer 2 kg zijn per dag. Omdat het een quarter is zou het misschien iets meer moeten zijn?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:54

Die normen zijn gemiddelden... handig om als uitgangspunt te gebruiken, maar ik zou zeker 'op het oog' voeren en als je merkt dat ze meer nodig heeft gewoon bij voeren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:05

ElCid schreef:
Nadeel van de toevoeging van melasse vind ik ook dat het heel goed kan maskeren wat er aan eventulele ongerechtigheden in het voer zit. Door de zoete smaak zal een paard het snel lekker vinden. Marstall heb ik nooit van dichtbij gezien maar Equisanum vind ik erg "plakkerig" door de vele melasse die er in zit.
Over dat stofvrij maken heb ik overigens ook weer mijn twijfels want goed geoogst en bewerkt voer zal nauwelijks tot geen stof bevatten. De granen die ik voer zijn absoluut niet stoffig en de paarden eten het heel graag.
Voordeel van dat voer is dat het in jute zakken wordt geleverd en dus niet kan verstikken en schimmelen zoals voer wat in plastic verpakt zit, misschien 1 van de redenen om er conserveringnsmiddelen in te stoppen !?. Papieren zakken is al een veel beter alternatief.


Marstall is minder plakkerig dan Equisanum en bevat ook minder melasse, maar't zit er zeker wel in (ook in brokken zit overigens melasse, niet alleen in muesli, in brok is het de 'kleefstof' die er voor zorgt dat de brokken goed geperst kunnen worden)
't Gaat niet zozeer om stof ontstaan door opslag, maar stof gewoon doordat muesli kleine deeltjes bevat doordat het dus geen geperste brokken zijn.
Conserveringsmiddelen in paardenvoer zijn puur nodig omdat paardenvoer vet bevat en vet zonder conservering ranzig wordt. Dat heeft dus niets te maken met het soort zak... Equisanum zat in plastic, ging later geloof ik naar papier, Marstall zit in papier met een dun 'cellofaan' binnenzakje... Ik geef zelf de voorkeur aan gesloten plastic zakken, juist om te voorkomen dat het voer door opslag vochtig wordt, want dat is dé manier om snel schimmel op je voer te krijgen.
Overigens stort ik mijn geleverde zakken (drie per keer) direct leeg in plastic voertonnen, dus is't niet echt van belang waar 't in zit, helemaal omdat het nu binnen gelegd kan worden bij aflevering. In't verleden zijn er wel eens zakken nat geregend doordat ze niet goed onder 't afdak waren gelegd en dan ben je niet blij als je voer in jute of papier zit...

Overigens zou ik nog wel eens willen weten van de graanvoerders hoeveel er gevoerd wordt en hoeveel graan je in je mest vind... Een paard is er niet voor uitgerust hele granen te verteren en alle granen die ze niet kapot kauwen komen er dus weer onverteerd uit. Lijkt me bij een paard wat vrij snel eet cq slecht kauwt dus veel verlies van voer. Dat was nl. wel iets wat mij opviel in de korte tijd dat ik granen gevoerd heb (veel hele korrels in de mest... een ramp als je mest uit de wei wilt halen ook, de vogels pluizen de mestballen helemaal los).

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:20

Sugarmiss kwam ook al met het "vogelverhaal" via PM. Wij vinden in de mest vrijwel niets terug, pech dus voor de vogels. Een van de paarden eet langzaam en kauwt goed, de ander is een schrokop maar bij beide geen voer in de mest. Wel eens wat schilletjes, maar verder niets.

Wat de zakken betreft, wij kunnen ze makkelijk binnen opslaan, op een goede droge plek. Ik hou gewoon niet van plastic om voedsel, een beetje een principe kwestie. Zolang het droog is kan het inderdaad weinig kwaad, maar ik vind dat er wel, droge, lucht bij moet kunnen komen. Misschien een soort van "gut - feeling".
Onze paarden en de rest op stal hebben dus geen enkel probleem met de opnamen van het voer. En nogmals we hebben dit in overleg met onze DA samengesteld en dat is niet de 1e de beste op paardengebied. Ik zal van het weekend foto's maken en plaatsen van de paarden, geeft een idee hoe ze er uit zien na een dieet van 8 maanden op granen en hooi.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:31

leuk, maar dan moet je voor 't vergelijk eigenlijk ook 'voor' foto's plaatsen...

Ik zal vanavond even foto's opzoeken van Dot toen ze terug kwam na 3 maanden op een adres wat niet zo goed bevallen was, plus foto's van een paar maanden later, nadat ik haar met Equisanum Endurance weer min of meer op gewicht had weten te krijgen.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:51

Ik heb ook nog wel wat "voor" foto's. moet ik even naar zoeken, maar dat komt goed.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:21


ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:32

Heb ik ook nog ergens, uitgeprint, liggen.
Ik heb het nog steeds niet helemaal gelezen maar er staat veel interessante info in.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:43

Die heb ik even opgeslagen om op m'n gemak een keer te lezen SM..

Goed, 't was even spitten maar 'k heb ze gevonden, foto's voor, na en later na van Dot...

Eerst een foto van Dot begin Februari 2002, vlak voordat ze naar haar nieuwe adres zou gaan om met een ander veulen de wei op te gaan. Ze is hier dus 9 maanden
Afbeelding

Na drie maanden heb ik haar daar weer weg gehaald. Hoe en wat ga ik hier niet herhalen, daar gaat het in dit topic niet om... feit was dat ze in diep droevige conditie was (wat ik ook nog steeds als oorzaak aanwijs voor het 3 jaar lang vechten om er gewicht op te krijgen/houden.. ik was eigenlijk constant met een inhaalrace bezig die ik niet kon winnen omdat Dot wel doorgroeide in hoogte. Al haar reserves waren weg dus moest er twee keer zoveel in om alleen die groei al te ondersteunen, voor extra gewicht was gewoon niks meer over).
Foto's zijn niet héél duidelijk maar als je goed kijkt is wel te zien dat ze graatmager is. Ribben staken echt ver uit, billen compleet verdwenen en wintervacht zit er nog half en half op maar ziet er uit alsof ze door de ratten is aangevreten en uit haar houding blijkt wel dat ze absoluut niet zichzelf is. Dit is eind April/begin Mei dus is ze bijna 1 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Met veel zoeken naar het juiste voer, proberen van zo'n beetje elk supplement en weet ik wat nog meer ben ik aan de gang gegaan om er weer gewicht op te krijgen... uiteindelijk begon dat te lukken nadat ik eerst de darmflora aangepakt heb en van de Havens over gestapt ben op Equisanum Endurance. Eindelijk, na een half jaar begon het ergens op te lijken, maar zoals gezegd ben ik vanaf toen eigenlijk aan't worstelen geweest om er gewicht op te houden. Als ze die magere periode niet gehad had weet ik zeker dat ze als jong paard ook al voller was geweest.
Zo zag ze er op een leeftijd van 18 maanden weer uit.

Afbeelding

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 09:32

die 3e foto, oeps.... dan ziet de mijne er wel goed uit...
maar zoals op die laatste, super, dat wil ik ook ! we gaan er aan werken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:14

Dat bedoel ik dus Cissy... je ziet dat het erger kan (liever niet uiteraard, ik was hier ook écht niet blij mee (understatement of the century) en kan nog steeds heel boos worden als ik er aan terug denk... was nl. niet alleen mager maar waren nog wat dingetjes mis, één heb ik nu nog de gevolgen van), maar met goed voer en de juiste supplementen komt het allemaal weer goed... kijk maar in m'n profiel wat een bonk het nu is. 't Heeft wel een paar jaar geduurt, maar uiteindelijk halen ze de schade wel in. Alleen als die hele jonkies écht langdurig zware tekorten hebben zul je grotere gevolgen krijgen wat bijv. botten betreft, maar dat gaat in jouw geval echt niet op.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 09:51

even een foto update van afgelopen woensdag, het valt toch wel mee vergeleken met die van Francis

even om het verschil in grootte aan te geven. Die anderen zijn ook pas 2.
Afbeelding

Afbeelding

buikkie
Afbeelding

madammeke heeft maar een half kilootje bijvoer gegeten want ze bliefte niet meer, ze zat al vol...
gaat lekker zo! gras is kennelijk erg lekker....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:41

Nou, zo slecht zie die er niet meer uit hoor... Lekker door d'r vacht heen al en ribbetjes net bedekt.. .veel dikker moet je ze als ze zo jong zijn ook niet willen hebben. 't Gras doet haar blijkbaar goed...
Beetje spieren mist ze nog, maar dat komt deze zomer vanzelf goed door al't spelen met d'r weidevriendjes. Gewoon lekker bij blijven voeren, dat wel en als je niet veel/vaak kunt geven, zorg dan dat het in ieder geval van super kwaliteit is, dan moet je over een paar maandjes es zien... beetje toiletteren en je herkent haar niet weer.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 13:48

thanks, ik dacht al dat gras dr wel goed zou doen en spelen doen ze wel!

ribbetjes net bedekt inderdaad, alleen dat halsje......net een hert
Beetje toiletteren? ik wil die manen graag nóg langer..... ben niet zo'n toiletteerderig typje. Misschien dat ik wel een keer wil halteren maar dan leg ik er wel een hengstenvlecht in

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:56

Je moet juist oppassen dat ze niet te zwaar worden, want dat drukt op de onvolgroeide, nog niet uitgeharde been. Zeker tot 2 jaar is het helemaal niet gek dat ze schraal zijn, dat is gezond! Die van mij heeft tot 2,5 jaar zonder bijvoer, zomers alleen weidegang en in de winter wel wat brok en onbeperkt hooi. Vorig jaar Oktober toen hij uit de opfok kwam was hij moddervet op alleen gras! Hij meet 1,55 ongeveer.

Oktober 2005
Afbeelding

Na een winter buiten met 1,5 kilo basisbrok en onbeperkt hooi is hij mooi droog (ook volgens de DA).

April 2006
Afbeelding

Pas op met overvoeren hoor, ze hebben echt nog niet zoveel nodig en je kunt de gewrichten echt overbelasten.

staldo

Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-06

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:02

ik heb een 3 jarige quarter die ook nog niet uitgegroeit is! het is echt nog een slungel, maar de laatste 2 maanden wordt het nu steeds beter! het ene paard is gewoon eerder uit gegroeit dan het andere!

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:43

Zoals beloofd een paar foto's van onze, op granen en hooi levende, paarden.
Momenteel heb ik geen "voor" foto's omdat veel van onze spullen nog in dozen zitten en ik geen idee heb waar ik ze zijn.

Dit is Ultramar, 5 jarige Lusitano Hengst.
Afbeelding

Dit is El Cid, 9 jarige Arabier ruin.
Afbeelding

Afbeelding

Als ik nog "voor" foto's vind dan zet ik ze hier nog op.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:41

Valt in ieder geval op dat ze al mooi door hun vacht heen zijn en súper glanzen... en aangezien de vacht de spiegel van de gezondheid is...
Ik begin ook weer te twijfelen of ik weer op zoek moet naar iets anders... Dot eet al ruim een week heel slecht en ik kan geen oorzaak vinden/bedenken (nee, gebit is't niet, paar weken geleden nog gedaan).

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:49

We hebben ze de hele winter onder dekens gehouden, maar dat doe ik altijd en dit is eigenlijk de 1e keer dat hun vacht de hele winter vrij kort is gebleven maar dat ze ook geen enkel teken hebben gegeven dat ze het misschien koud zouden hebben. Ondanks dat ze iedere dag buiten zijn geweest, ook tijdens de echte vrieskou en in de sneeuw, en een paar maanden in een stal hebben gestaan waar het 's nachts net zo koud was als buiten. Ze zijn wel iets verhaard, maar toen Cid, de Arabier, nog op ander voer stond, met dezelfde deken, kreeg hij wel altijd een dikke, ruige vacht.
Blijkbaar houden de granen ze ook warm

Francis, ik zou de granen toch eens gaan proberen, onze arabier is ook een kieskeurige eter, maar de granen gaan er in als koek en hij eet altijd netjes zijn "bordje" leeg. Dat is wel eens anders geweest.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:08

Tja, normaal eet Dot altijd goed, maar momenteel is het droevig.. in't verleden heb ik ook al es voer gewisseld omdat ze het oude voer naar mijn idee 'zat' werd.. denk dat mevrouw wat meer afwisseling wil... Je bent een Diva of je bent het niet hé.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:02

Even een foto update, ze is duidelijk aan het groeien! jeahhhhh jippie, wordt het toch nog een quarter ipv een forrester... Lachen
dit zijn foto's van vorige week:
dikke pens Lachen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dus er is nog hoop! hahaha!

Het lijkt wel een koffievos/dun, kan dat? ze heeft nog steeds een aalstreep, welliswaar een lichte maar hij is er wel. op dr benen zie ik geen duidelijke strepen maar ik heb wel meer duns gezien zonder duidelijke strepen... Jeddah?

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:07

Dat ziet er al veel beter uit, fijn dat het zo goed gaat.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:29

Zó, die is zeker niet mager meer nee... ze ziet er lekker uit en een stuk volwassener ineens ook.. frapant hoe snel dat soms kan gaan hé.
Lekker hoor, fijn dat het nu zo goed gaat!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:50

Nog een bewijs dat jaarlingen naarlingen kunnen zijn:

Lads Top Smokin a.k.a Dash (het halfbroertje van de jullie bekende Dutch) 2 maanden oud:
Afbeelding

3 maanden oud:
Afbeelding
Afbeelding

8 maanden oud in de kudde met allemaal KWPNers en een fries, en daarvoor wil hij, letterlijk, niet onderdoen !!
Afbeelding

En dan nu op 16 maanden. In de felle zon met z'n lichte palominokleurtje -- met de schittering op zijn haren had mijn camera wat moeite, sorry voor de kleurverschillen
Nog steeds houdt hij z'n KWPN-vriendjes bij, de groeispurt is nu wel heel goed te zien aan het verlies van spier, maar niet mager (hij is reining gefokt, toch maar gaan hunteren als ie nog groter wordt...?? Clown )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch maar rustig afwachten tot ie 's stopt met groeien (ook in Drente hebben ze pokon in het gras Knipoog )......

lesleymoos

Berichten: 630
Geregistreerd: 15-06-04

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:34

He wat leuk foto's van Dutch zijn half broer.
Hij heeft wel een gaaf kleurtje! Vingers aflikken

O,Natas moeten we straks toch samen in de hunter gaan starten Knipoog