3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:47

ik ben al in overleg met een andere 2-jarige eigenaar (ook mijn stalgenoot van de mamma's vd veulens) om wat anders te gaan zoeken eventueel, we kijken het de maand mei nog even aan (ondertussen bijvoeren) en dan gaan die 2 samen ergens anders heen waar we makkelijker (al dan niet zelf) kunnen bijvoeren. Ze staan nu ook al bijelkaar dus kennen elkaar al.

Op zich is die opfok keurig geregeld, goede afrastering, goede grond, grote percelen met kleine koppels, redelijke prijs, alles perfect in orde behalve dan het bijvoeren. Zij hebben daar andere ideeën over dan wij. Die andere jongelingen zien er wel allemaal goed uit dus voor die paarden is het kennelijk wel genoeg?

@francis, ik zou willen dat ik de lotto had gewonnen en niet in het midden van het land woonde waar de westernstallen zo dun gezaaid zijn, dan kon ik een opfok met alleen quarters betalen. Ik ben het helemaal met je eens, maar ik was me niet bewust dat mn veulen 'ondervoed' is/was en ging op de ervaring van de vorige opfok af. Ook deze opfok is niet slecht en hebben nog altijd meer ervaring dan ik en al doende leert men, dus ik ook
Ik denk maar zo, ik heb altijd nog een pré op mensen die er helemaal niet eens over nadenken.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:06

Cissy, je moet maar zo denken alles moet geleerd worden. Zo erg is het niet met je paardje gesteld en je kunt het, door nu in te grijpen ,nog makkelijk weer herstellen.

Gewoon samen met je kennis een paar zakken voer gaan halen (bv PAVO veulenbrok, dat is voor paarden tot 3 jaar) en langzaam de hoeveelheid brokken op gaan voeren. Ik weet dat achter op de zakken van PAVO een richtlijn staat hoeveel je moet voeren aan de hand van het geschatte eindgewicht van het dier en de huidige leeftijd. Daar kun je al vast mee beginnen, maar waarschijnlijk moet je daar nog een 0,5 kg boven gaan zitten, dat was in elk geval het geval voor alle in opfok staande quarters die samen met Holly stonden. (zie verhaal Jolande) Dan een tijd aankijken wat er met je paard gebeurd. Wordt hij te dik dan moet je minderen blijft hij te mager dan doe je er gewoon nog een schepje boven op.

Het is gewoon zo'n misverstand dat jonge paarden kunnen groeien op alleen gras.

Let wel op dat je je paardje nu niet ineens naar bv 3 kg gaat zetten gewoon langzaam de hoeveelheid brok opvoeren zodat je over een week of twee op bv 3 kg per dag zit.

Maar de zegwijze is wel waar hoor paarden zijn het mooist op 3 weken 3 maanden en 3 jaar (en daarna natuurlijk )

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:29

maar dat is nou net het probleem, ik kan er (nog) niet dagelijks heen (en ook geen 2x per dag trouwens) om op die 3 kg uit te gaan komen.

Voorlopig krijgt ze nu al van mij een anderhalve schep muesli per keer dat ik kom en ik zal er veulenbrok bij gaan halen en dan eerst mengen en de brok op gaan bouwen. Eerst dit maar een maand aankijken en dan zien we wel weer verder.
Er staat zat gras en mn stalgenoot gaat waarschijnlijk op andere dagen dan ik dus we zullen wel even gaan overleggen om dan samen beide paarden te gaan bijvoeren.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:33

Citaat:
Ze heeft elke dag 1 kg (veulen)brok gekregen in de vorige opfok

even mezelf quoten, en n correctie: ze kreeg 2 kg brok en mais erbij in de vorige opfok en dat wist ik niet
Ik heb overigens geen slechte ervaring met de vorige opfok, laat dat duidelijk zijn. Kennelijk heeft mijn kind meer nodig gehad dan de anderen of ik ben een grotere zeikerd

Afgelopen zaterdag weer 1,5 kg bijgevoerd maar het wilde er met moeite in want madammeke had dr buikkie dik van het gras eten . Eens zien wat ze vanmiddag extra wil eten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:32

Pas op dat je niet alles in 1 voeding gaat geven hoor! Een paard heeft een erg kleine maag en kan zoveel voeding ineens niet verwerken, zéker een veulen/jong paard niet. Da's het recept voor koliek.
Zolang je geen oplossing hebt in de vorm van stalhouder die toch gaat voeren of roulatie-schema met andere stalgenootjes, voer dan liever een normale hoeveelheid bij de keren dat je wel kunt.. dat is dan wel te weinig, maar verhongeren zal ze echt niet, zo dramatisch staat ze er ook niet bij, maar je hebt dan ik ieder geval niet het risico dat ze een uur later kronkelend van de kramp in de wei ligt... Het risico van overvoeren is groter dan het risico van te weinig voeren. Dat laatste haalt ze wel weer en zodra je een oplossing gevonden hebt (ik ga er voor't gemak dus wel even van uit dat je dat nog wel aan't proberen bent...)
Probeer anders eens in een goed gesprek (des noods print je de reacties van hier uit) de staleigenaar zover te krijgen dat'ie liefst twee keer per dag, maar toch minimaal 1 keer per dag bijvoert. Voor die tweede voeding kun je dan dat roulatie-schema opzetten en krijgt je paardje toch 2 keer per dag een normale voeding...

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:55

tuurlijk ga ik niet alles in 1 keer voeren, ze kreeg al een kg per keer en nu had ik iets meer bij me.

Ze staat er ook niet dramatisch bij, nou lijkt het net of ze ondervoed is en broodmager, dat is dus echt niet zo. Ik zie ze alleen graag wat gevulder en wat meer 'paard'.

Ben aan het shoppen op het net en bij Havens adviseren ze meusli zonder haver (zit spelt in en daar is Eric Laarakker weer een groot fan van) aan jonge paarden te geven na de veulenbrok, maar ik heb het idee dat dat weer te weinig is.
Een vriendin wees me op Cavalor Juniorix en weer een ander had het gewoon over Pavo veulenbrok, lastig hoor....
Mijn voerleverancier heeft een behoorlijk assortiment en ik ga vanmiddag even bij m langs.

Het is een kwartier lopen (alleen heenweg) door diverse weides om bij de wei te komen, denk niet dat de stalhouder dat 2x per dag gaat lopen omdat ik zonodig wil bijvoeren

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:57

Tja dan is zo'n HIT-systeem nog zo gek niet

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:01

HIT systeem? please explain...

JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:04

wij houden deze regel ook altijd aan.
Als je kijkt wat paarden nog groeien en uit elkaar komen in dat jaartje.
waarom extra voeren? Wij hebben ook 2 3 jarige paarden.
als je zag hoe die waren toen ze 2 waren. Nu zijn het volwassen paarden met alles erop en eraan. Onze paarden kregen geen extra brok etc. maar in de winter stonden ze in de opfok en kregen ze hooi (hele dag) en in de zomer stonden ze in Groningen op de wei.
Ik zou me niet ongerust maken.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:10

Bij het HIT-systeem hebben de paarden een chip die signalen stuurt aan een voerautomaat. Afhankelijk van de ingestelde waarden kunnen ze daar uit eten (in kleine porties) tot ze aan hun dagelijkse max zitten.

Zolang de machine goed gevuld blijft gaat de rest dus automatisch.

O.a. stal Mansour heeft het systeem in gebruik.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:11

oh dát bedoel je, niet erg handig in een open weidegebied.... geloof dat ze niet zulke lange verlengsnoeren hebben hahaha!

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:12

Batterijen of solar ??

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:34

denk dat van stal veranderen goedkoper is...

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:52

Ongetwijfeld, maar leuk systeem is het wel

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:03

JW18 schreef:
wij houden deze regel ook altijd aan.
Als je kijkt wat paarden nog groeien en uit elkaar komen in dat jaartje.
waarom extra voeren? Wij hebben ook 2 3 jarige paarden.
als je zag hoe die waren toen ze 2 waren. Nu zijn het volwassen paarden met alles erop en eraan. Onze paarden kregen geen extra brok etc. maar in de winter stonden ze in de opfok en kregen ze hooi (hele dag) en in de zomer stonden ze in Groningen op de wei.
Ik zou me niet ongerust maken.


Als ik jou onderschrift lees heb jij het over opfok van warmbloeden en dat is toch heel anders voeren dan een Quarter! Dat is nou juist waar het hier om gaat. Je kunt quarters en paints niet op zo weinig voer laten opgroeien ze hebben een totaal andere behoefte dan warmbloeden! (ik ga voor het gemak even voorbij aan het feit dat ook warmbloeden niet goed kunnen opgroeien zonder extra bouwstoffen in het voer )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:37

Muesli zonder Haver lijkt me inderdaad te 'schraal' om als bijvoer voor jonge paarden te voeren... Zelf zowiezo geen 'Havens-fan'.. mijn merrie moest daar nog wel twee keer zoveel van hebben om op gewicht te blijven vergeleken met de Equisanum die ik daarna ben gaan voeren... Daarnaast houd ik niet zo van bedrijven die zich mooier voor doen dan ze zijn. Havens adverteerd met '100% Natuurlijk" terwijl ze zwaar landbouwgif als antioxidant voor hun voer gebruiken (BHA en BHT oftewel E320 en E321, wat overigens in heel veel paardevoeders zit en EG toegestaan is voor diervoeders maar tevens een middel is om fotorolletjes langer houdbaar te maken... om maar iets te noemen. BHA mag in mensenvoeding niet meer gebruikt worden. Beide stoffen zijn kankerverwekkend). Als je't er in stopt moet je ook eerlijk genoeg zijn om 't op de zak te zetten of elders te vermelden (sinds kort is het wel op de site te vinden, maar dat was eerder dus niet zo) en zéker niet lopen roepen dat je voer 100% Natuurlijk is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:51

Even ter aanvulling van't bovenstaande gelijk nog een derde antioxidant om op te letten, nl. Ethoxyquine, zo'n beetje de ergste van de drie maar ook nog steeds veel gebruikt in dierenvoeders.

E324 Ethoxyquine (EQ)
Ethoxyquine wordt tot op de dag van vandaag door de WHO (World Health Organisation) beschreven als pesticide. In verband met zijn kankerverwekkende eigenschappen is het sinds 1989 geheel verboden voor menselijke consumptie. Naast zijn kankerverwekkende eigenschap, tast Ethoxyquine de darmflora aan, wat op termijn verschillende klachten met zich mee brengt, wordt ethoxyquine opgeslagen in onderhuids vet, belemmert ethoxyquine de ontlading van statische elektriciteit waardoor huidklachten worden versterkt dan wel ontstaan. Symptomen mbt de huid zijn:
. Droog, breekbaar haar, haaruitval
· Verlies van glans van het haar
· Verbleking van huid en haar
· Schubben op de huid, schurftachtige huid
· Dermatitis
· Jeuk, wat krabben en dus mogelijk ernstige infecties veroorzaakt

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:59

Off topic eigenlijk, maar goed, als laatste dan, nog wat info over alle drie:
Chemische conserveringsmiddelen Ethoxyquine, BHA en BHT

Ethoxyquine (Code E 324), is de ergste van allemaal. Het is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.

Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.

Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.

De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.

Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.

Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.

Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine.

Tevens schijnt het dat de meeste voersoorten de chemische antioxydanten BHA en BHT bevatten:

BHA = Butyl Hydroxyl Anisol, (Code E320), verlaat voor het grootste deel het lichaam via de urine. Maar een eventuele BHA-concentratie in de lever kan zorgen voor een verstoort enzymenbeeld van het zeer belangrijke vitamine D. BHA kan het vetgehalte en het cholesterol in het bloed verhogen. Bovendien kunnen honden, die overgevoelig zijn, oedeem ontwikkelen = een beeld alsof ze vocht vasthouden.

Voor kinderen, die jonger zijn dan één jaar is het gebruik van BHA verboden. Daarom is het onverstandig en zinloos dieren, en zéker jonge honden tijdens hun ontwikkeling, te voeren met voedsel, dat BHA bevat. Verschillende voersoorten bevatten geringe hoeveelheden BHA als "verbinding" met "natuurlijke" antioxidanten.

BHT = Butyl Hydroxyl Tolueen, (Code E 321), is giftiger als BHA en werd oorspronkelijk ontwikkeld, om de houdbaarheid van KLEURENFILM te verlengen. Het is ook een antioxidant voor oliën en vetten. De WHO-maximumnorm voor menselijk gebruik ligt bij 0,5 mg per kg lichaamsgewicht. En 150 mg per kg diervoeder. Het heeft invloed op de vetstofwisseling van de lever. Het kan vergroting van de lever veroorzaken en is in samenhang gebracht met voortplantingsproblemen, gedragsverandering en verandering van het aantal bloedcellen.

Een Australische onderzoeker stelde, dat BHA en BHT minder goed werken tegen ranzigheid als Ethoxyquine. En dat een combinatie van vitaminen C en E beter werken als deze chemische middelen.

Maar…….. dat is veel duurder.

Mrs. Elaine Campbell uit Engeland vertelt over de symptonen die haar dieren vertoonden door deze conserverings-stoffen in hondenvoer,:

Haar honden hadden vacht-, huid-, drachtigheids - en conditieproblemen – de vacht werd broos en droog, de huid werd schilferig, het pigment van de neus werd minder haar teven begonnen hun loopsheid over te slaan en een gedekte teef bleef leeg. Het resultaat van een ander teefje: twee puppen, deze waren veel te klein en te zwak, zij stierven dan ook na 10 dagen ondanks het bijvoeren en de extra verzorging. Bij een latere worp gebeurde dit: De teef kreeg 6 pups. Twee van deze pupjes werden zwaar geboren, echter ZONDER POTEN, ZONDER STAART EN ZONDER GESLACHTSORGANEN !

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: 3 wkn/3 mnd/3 jaar, in hoeverre juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:14

Ik had het hele verhaal, over de toegevoegde gifstoffen, een hele tijd geleden al gelezen op o.a. het Endurance forum.
Het is voor mij ook een hele belangrijke reden geweest om helemaal af te stappen van kant en klaar voer, en dus alleen pure gemengde granen te voeren.
Er zijn , gelukkig, fabrikanten die deze troep niet in hun voer verwerken maar wat ik zo jammer vind is dat er dan vaak weer melasse aan het voer wordt toegevoegd. Dit is toch niets meer of minder als suiker en kan weer hoefbevangenheid in de hand werken.

Wat mij eigenlijk het meest verbaasd is dat er nog zoveel mensen zijn die zonder enig probleem hun paard een bak voer voorzetten , bijv.de muesli's van Havens en Hartog en andere bekende voermerken en zich verder niet verdiepen in wat ze hun paard eigenlijk voeren.

Misschien letten die personen ook niet op wat ze zelf naar binnen werken, maar gelukkig zijn er voor voedsel voor menselijke consumptie strakkere richtlijnen en mag er geen foto chemicalie in. Bij andere dieren, paarden en honden bijv. , is dat wettelijk blijkbaar geen probleem.

Ik zou iedereen, willen aanraden om eens goed te kijken wat hun paarden precies binnen krijgen, het kan een oorzaak van heel veel en zeer uiteenlopende problemen zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:06

Equisanum en Marstall zijn twee merken die geen gebruik maken van dit soort antioxidanten maar Vit. E als antioxidant gebruiken. Een beter maar duurder alternatief, waardoor deze voeders dus vaak ietsje duurder zijn. Daar moet ik dan gelijk als kanttekening bij zetten dat m'n paard van Havens dik 4,5 kilo kreeg en toen ik overstapte op Equisanum direct de helft kon gaan voeren. Dus dat 'duurder' is behoorlijk relatief.
Inmiddels krijgt ze drie keer daags een schep Marstall E en 1 schep zal zo'n 750 á 800 gram zijn schat ik.. hoewel ze nu dus zo goed als uitgegroeid is, is ook dat beduidend minder dus.
Dat er melasse toegevoegd wordt staat los van de houdbaarheid en wordt in álle muesli's gedaan (ook de merken die wel chemische stoffen gebruiken dus), om de muesli stofvrij te maken.
Ik ben nog steeds op zoek naar een melasse vrij alternatief, maar afgezien van pure granen heb ik dat nog niet kunnen vinden.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:22

Ik heb net even op een zak Pavo gekeken (muesli), maar daar staat het ook niet op.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:41

Het staat er bijna nooit op, Havens zet het ook niet op z'n zakken. Het is wettelijk voldoende als ze er iets op zetten in de trent van 'bevat EG goedgekeurde/toegestane hulpstoffen'. Het vermelden van de specifieke E-nummers is nog steeds niet wettelijk verplicht (en dus doen ze dat zelden).

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:45

Daar heb ik ook specifiek nog naar gekeken, maar ook dat staat er niet op.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:59

Nee klopt, is mij bij sommige merken ook opgevallen. Blijkbaar hoeft dat voor dierenvoer dus nog niet eens. Als je bijv. de Pavo site er op na leest, zul je helemaal nergens ook maar íets vinden over antioxidanten (ik heb't in ieder geval niet gevonden). Daarvoor moet je vaak gewoon de fabrikant mailen of bellen.

ElCid

Berichten: 9243
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:24

Francis schreef:
Dat er melasse toegevoegd wordt staat los van de houdbaarheid en wordt in álle muesli's gedaan (ook de merken die wel chemische stoffen gebruiken dus), om de muesli stofvrij te maken.
Ik ben nog steeds op zoek naar een melasse vrij alternatief, maar afgezien van pure granen heb ik dat nog niet kunnen vinden.


Nadeel van de toevoeging van melasse vind ik ook dat het heel goed kan maskeren wat er aan eventulele ongerechtigheden in het voer zit. Door de zoete smaak zal een paard het snel lekker vinden. Marstall heb ik nooit van dichtbij gezien maar Equisanum vind ik erg "plakkerig" door de vele melasse die er in zit.
Over dat stofvrij maken heb ik overigens ook weer mijn twijfels want goed geoogst en bewerkt voer zal nauwelijks tot geen stof bevatten. De granen die ik voer zijn absoluut niet stoffig en de paarden eten het heel graag.
Voordeel van dat voer is dat het in jute zakken wordt geleverd en dus niet kan verstikken en schimmelen zoals voer wat in plastic verpakt zit, misschien 1 van de redenen om er conserveringnsmiddelen in te stoppen !?. Papieren zakken is al een veel beter alternatief.

De granen worden, zoals ik al eerder schreef, door vrijwel de hele stal gevoerd. Alle paarden doen het er uitstekend op, zijn vrolijk, fit en werklustig.