Buckskin quarter horse hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:00

Ik wil mijn halve connemara merrie laten dekken, en wel door een valk (ze is zelf bruin geboren & bruine moeder, helaas wel 1 schimmel gen, maar als ze dat bij zich houd en het creme gen aanneemt heb ik wel grote kans op een valk . Het liefst dus wel een hengst die zijn creme gen sterk doorgeeft, een valk geboren schimmel is ook prachtig
Het liefst ook door een quarter, dat zou haar 'verbeteren'.

Wie weet leuke quarters, of halve quarters, met de buckskin kleur?
De enige die ik kan vinden is Commander Flit Fritz, wat natuurlijk een leuk dier is, maar er zijn er vast wel meer.
Het hoeft geen papieren o.i.d te hebben, dat heeft de mijne toch ook niet en het veulen is voor mij, niet voor verkoop ofzo.

Wranglerbutt

Berichten: 10393
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:21

Met een cremello hengst [in NL bv Vandals Gold Creme] ben je zeker van een buckskin, palomino of smokey black veulen.
Met een buckskin hengst is de kans 50 % verdunde kleur en 50 % bruin, vos, of zwart.
Voor het schimmelgen van moederskant hoef je niet te vrezen; schimmel kan geen generaties overslaan

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:24

Er zijn best wel veel buckskins, de vader van mijn Ace bijvoorbeeld, maar die dekt geen ponies.

Misschien is Magic Power Special wat voor je??? www.sylvesterranch.nl

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:27

Tja...Ik wist (wist ) een site met heel erg veel dek hengsten, maar ben hem vergeten...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:28

Wranglerbutt schreef:
Met een cremello hengst [in NL bv Vandals Gold Creme]
ben je zeker van een buckskin, palomino of smokey black veulen.
Met een buckskin hengst is de kans 50 % verdunde kleur en 50 % bruin, vos, of zwart.
Voor het schimmelgen van moederskant hoef je niet te vrezen; schimmel kan geen generaties overslaan

Mijn merrie is schimmel;, maar bruin geboren. Sorry als ik dat niet duidelijk had vermeld.
Moeder van de merrie is bruin, afstamming onbekend, geeft wel alleen maar bruine (spring) paarden.
Vader van mijn merrie is connemara hengst Finney van de Zonnehoeve, isabel geboren schimmel, zijn beide ouders zijn ook isabel geboren schimmels.
Cremello hengst is uiteraard ook goed, maar die heb ik helemaal nog nooit gezien bij quarters! Ik dacht dat die niet opgenomen werden.
Ik vind bij een cremello wel eng omdat je niet weet wat de basis kleur is (zwart bruin of vos). maargoed, het bruine gen van mijn merrie is waarschijnlijk errg sterk.
ik ga even zoeken op die hengst merci

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:30

crazycactus schreef:
Er zijn best wel veel buckskins, de vader van mijn Ace bijvoorbeeld, maar die dekt geen ponies.

Mijn merrie is 1.53, dus eigenlijk niet echt een pony meer. Mag hij haar dan wel dekken?

Moeder was een springpaard (1.70), vandaar haar 'grote' maat, haar vader is dacht ik 1.43

Die magic power special heeft een mooi kleurtje zeg! die komt zeker op mijn lijstje!

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:30


crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:33

Toydoll schreef:
Mijn merrie is 1.53, dus eigenlijk niet echt een pony meer. Mag hij haar dan wel dekken?



Nee ze fokken alleen op QH/paint/appaloosa met hun hengsten.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:38

merci!

Dat is wel jammer, dan is die geen optie

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:46

Ik heb duidelijk geen verstand van Quarters, dat was wel duidelijk
Maar iig, een cremello is palox palo, dus een dubbel verdunde vos, ik wil natuurlijk een buckskin veulen, dus kan ik beter kijken naar een perlino, een dubbel verdunde bruine..

Maar die staan voornamelijk in US, is het te doen 'shipped cooled semen' uit de US te halen om mijn merrie te insemineren?

bijv deze vond ik wel gaaf:
http://www.premierpub.com/finder/qh/i/i ... -rodeo.htm
maar daar staat bij:
'Listed for breeding with:
AQHA, APHA, PHBA, Half Arabian'

Dus waarschijnljk kan dat ook niet, of maakt het niet uit met shipped semen?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:48

Bij cremello's is de basiskleur van de merrie heel belangrijk. De hengst geeft zowiezo het creme gen door. Zet je hem dus op een merrie die bruin is krijg je een buckskin, zet je hem op een vos dan krijg je een palomino. Maar je kan ook wel uit een bruine met cremello een palomino krijgen..

Ik heb zelf een cremello ruin en die komt uit een buckskin moeder en een palomino vader.

Als je echt iets wil weten over kleuren moet je Jeddah eens pb-en.. die weet zoooo veel...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:58

Ja precies, het komt er waarschijnlijk op neer dat ik er wel beter een paard met basis kleur bruin op kan zetten, omdat Flower best wel is kans heeft op een vos veulen (en dus palo, als het verdunning ook doorkomt)
Haar vader staat geregistreerd als isabel geboren schimmel, dus dat is neem ik aan een vos met flaxen of met creme.
Ik zal Jeddah is om hulp vragen

Het blijft een grote gok Ik vind trouwens de kleur van deze hengst echt fantastisch:
http://www.premierpub.com/finder/qh/t/t ... -watch.htm
wat voor basiskleur bruin zal zo'n prachtige buckskin maken?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:20

Commander Flit Fritz van Burmeijer QH geeft bijna alleen buckskin kleur, ik geloof voor 90%! Ook bij andere rassen dan quarters.

Buiten zijn mooie kleur is dit overigens een harstikke goed gefokt paard dat mega gepresteerd heeft wat ik belangrijker vind dan de kleur

http://www.burgmeijerqh.com

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:23

Jolande schreef:
Commander Flit Fritz van Burmeijer QH geeft bijna alleen buckskin kleur, ik geloof voor 90%! Ook bij andere rassen dan quarters.

Buiten zijn mooie kleur is dit overigens een harstikke goed gefokt paard dat mega gepresteerd heeft wat ik belangrijker vind dan de kleur

http://www.burgmeijerqh.com

Haha, ja een goed paard zou geen kleur hebben, maar ik heb echt wel veel over voor een valk (en natuurlijk kijk ik ook naar de bouw, afstamming weet ik toch niets van)

Maar van de fotos die ik van flit fritz gezien heb (en ik moet eerlijk zeggen, dat zijn er niet zoveel, maar daarom heb ik hem ook nog lang niet van mijn lijstje af) vind ik het een beetje een slungel. Ik hou wel van een lekkere tank, past ook beter bij mijn merrie.

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:55

Ik weet wel een leuke maar denk dat ie alleen quarters dekt neem eens contact op met charita.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:46

Toydoll schreef:
Haha, ja een goed paard zou geen kleur hebben, maar ik heb echt wel veel over voor een valk (en natuurlijk kijk ik ook naar de bouw, afstamming weet ik toch niets van

Een bucks is ook een pracht van een kleur, heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. Maar je verdiepen in afstamming en bouw vind ik toch niet onverstandig als je wilt gaan fokken

Toydoll schreef:
Maar van de fotos die ik van flit fritz gezien heb (en ik moet eerlijk zeggen, dat zijn er niet zoveel, maar daarom heb ik hem ook nog lang niet van mijn lijstje af) vind ik het een beetje een slungel. Ik hou wel van een lekkere tank, past ook beter bij mijn merrie.

Fritz is met pensioen en heeft daarom minder bespiering, maar geloof me hij is alles behalve een slungel! Het is echt een stevige brok! Kijk maar eens op de http://www.westerngids.nl daar komen in de hengstenpresentatie drie fotos langs.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:18

Jolande schreef:
Toydoll schreef:
Haha, ja een goed paard zou geen kleur hebben, maar ik heb echt wel veel over voor een valk (en natuurlijk kijk ik ook naar de bouw, afstamming weet ik toch niets van

Een bucks is ook een pracht van een kleur, heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. Maar je verdiepen in afstamming en bouw vind ik toch niet onverstandig als je wilt gaan fokken


Bouw vind ik ook zeker belangrijk, daarom dit topic!
Ik hou van quarters, maar heb geen verstand van bloedlijnen enzo, daarom vraag ik het hier

Maar mijn merrie is ook maar een papierloze kruizing, dus een goed papier is vrij onbelangrijk, het veulen is toch gewoon voor mij, niet om mee door te fokken of te verkopen. Van mij part is het een papierloze hengst, als ik hem maar mooi vind en hij mijn merrie maar aanvult

Ooh is Flit Fritz al met pension! Ooh, okay, dat verklaart een hoop!
Hij heeft een heerlijk koppie en een prachtige kleur!

Just_in_time
Berichten: 122
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:47

Ik heb ook een (blauwappel) schimmel merrie, ze is een KWPN, ik wil haar laten dekken door een bucksin-appaloosa, maar mijn merrie is net 15, ik vroeg me af of dit niet al een beetje oud is, de vorige eigenaar zei dat ze al eens een veulentje gehad heeft, hier heb ik geen bewijzen van, ik weet niet of ik dit ergens aan het paard zelf kan zien? mijn merrie is 1.65m en de hengst ong. 1.50m, tis echt een hele mooie hengst, en ik vroeg me af wat er uit zou komen, haar moeder is ook een schimmel en haar vader is bruin.
de hengst is buckskin (met als ik het goed heb een blanket) en enkele stippen op de achterhand.

lesleymoos

Berichten: 630
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:01

Hoi,

Zag dat je mischien interesse had in Magic power special, als je het leuk vind om een nakommeling van hem tezien moet je kijken bij Dutch zegt......hoi. Is mijn fok product uit Topnotch Sugar x magic power special in deze topic is hij 4,5 week oud.

Hij is kwa karakter heel erg leuk, heel leergierig en nieuwschierig en hij is eigenlijk altijd vrolijk. Is ook al van af de eerste dag niet snel onder de indruk van nieuwe dingetjes om hem heen. kort gezegt echt een lekker ding (ben natuurlijk niet helemaal objectief )

Succes met het uitzoeken van een leuke hengst.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buckskin quarter horse hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:25

lesleymoos schreef:
Hoi,

Zag dat je mischien interesse had in Magic power special, als je het leuk vind om een nakommeling van hem tezien moet je kijken bij Dutch zegt......hoi. Is mijn fok product uit Topnotch Sugar x magic power special in deze topic is hij 4,5 week oud.

Hij is kwa karakter heel erg leuk, heel leergierig en nieuwschierig en hij is eigenlijk altijd vrolijk. Is ook al van af de eerste dag niet snel onder de indruk van nieuwe dingetjes om hem heen. kort gezegt echt een lekker ding (ben natuurlijk niet helemaal objectief )

Succes met het uitzoeken van een leuke hengst.

Is dutch van magic power special! dat wist ik niet

Dutch vond ik nou juist zo'n gaaf en mooi veulen ! haha.

Ik zei trouwens dat ik geen fotos had van flit fritz, maar dat heb ik juist wel
Ik heb een heel boek vol met fotos van hem toen hij nog vol in training stond..

Maargoed, bijna geen een van die hengsten dekken niet-quarter merries, jammer hoor!
Ik vind het ook wel banketstaaf eigenlijk, ze kunnen toch ook gewoon geen dekbewijs afgeven? Dan heb ik mijn veulen en zij het geld maar geen slechte naam voor de hengst, het veulen is dan immers 'geen' nakomeling...
Zo is het met de moeder van mijn merrie ook gegaan, gedekt door een ggk connemara maar geen dekbewijs, dus niet erkend... Maakt mij niet uit, het gaat mij om het veulen!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:17

Magic Power Special dekt ook niet-QH/ PH/ Appies. Kijk maar op de site: sylvesterranch.nl

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:41

je zou Dave of Rieki (van Burgmeijer Quarter Horses) even kunnen bellen om te vragen over Frits of ze ook niet QPA dekken, ongetwijfeld weten ze misschien anders wel een vervanger

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:50

Bij mijn weten geven ze bij Burmeijer geen levend veulen garantie....zou me dan toch twee keer gaan afvragen of ik daar dan wel een dekking vandaan haal.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:57

cissy schreef:
je zou Dave of Rieki (van Burgmeijer Quarter Horses) even kunnen bellen om te vragen over Frits of ze ook niet QPA dekken, ongetwijfeld weten ze misschien anders wel een vervanger

Ik had de vraag gemaild naar dave voor stop it en fritz, en een mailtje terug gehad maar daar die vraag niet beantwoord, maar wel geschreven dat ik de hengsten mag komen bekijken en nog wat 'additional' info waar ik ook om gevraagd had.
Lijkt erop dat die dus wel niet-QH dekt.

Iig, ik vind het toch wel lastig nu hoor. Ik zou graag een veulen van een quarter willen, maar de dekgelden zijn gigantisch hoog, en bij die paar hengsten die niet QH dekken weinig garantie e.d.
Ook heb ik daardoor eigenlijk maar weinig keus.

Power special vind ik een mooi paard maar met die donkere kleur heb ik heel veel kans op een donker valk, oftewel een valk met zoveel zwart dat het amper te zien is...
Flit Fritz is - als deze niet-QH mag dekken - dan eigenlijk nog de enige die haalbaar en geschikt is, maar met weinig garantie.
Ik ga iig nog zeker wel een keer naar Stop it en Flit kijken, maar als ik blijf twijfelen doe ik het niet; dan koop ik wel gewoon een leuk paard wat gewoon 100% quarter is. Ben ik ook een hoop geld kwijt maar dan heb ik iig precies wat ik wil Eigen veulen is leuk, maar moet wel een goede hengst vinden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 01:31

De nuance van valk heeft niets te maken met de nuance van de valkkleur bij een van de ouderdieren.
Kans is wel aanwezig dat bij het niet doorgeven van het Agoutigen door een van de ouderdieren, je met een smokey black komt te zitten, waarbij je met de simpele verdunning helemaal niet ziet dat er een cremegen onder zit.
Bij een palomino zie je het cremegen, bij een valk ook, bij smokey black niet.

Dus denk er nog maar eens goed over na. En er zijn ook valken te vinden bij een ander ras dan Quarter Horse, scheelt misschien in prijs voor de dekking. En idd, als je echt valt voor een valk, doe je er het beste aan er een te kopen. Dan zie je wat je krijgt.

Een interessante pagina voor jou:

http://www.doubledilute.com/

Voorbeelden voor smokey black:

http://www.doubledilute.com/smokyblack.htm