vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:24

Een vriendin van mij heeft een hengst gezien op internet en denkt er over haar merrie te laten dekken door deze hengst.
Maar zij en ik weten eigenlijk niet hoe dit gaat.
Hoe werkt het opsturen van sperma uit amerika? Wat als je merrie na de eerste keer insimineren niet drachtig is?
En wat zijn de kosten van het opsturen en voor wie zijn die kosten.
Kort gezegt hoe werkt het?


Wij hebben deze hengsten gezien wie kent ze eigenlijk?? Richting pleasure.
Deduced (grullo) Een jonge hengst.
Zip Zap black (black)
JET SET HOTRODDER (chestnut)
Kingsgold Buz Boy (buckskin)
iemand een voorkeur?

Ze heeft zelf een vosje.

cissy

Berichten: 19837
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:49

Citaat:
Ze heeft zelf een vosje.
dát zegt nou net effe niks

kleur is niet zo belangrijk en je krijgt nooit 100% kans op de kleur die je wilt, op kleur kun je niet rijden, het is leuk als je kleur erbij krijgt maar het zou niet je 1e vereiste moeten zijn.
Je moet naar de afstamming van de merrie kijken (wat voor type is ze?) en zien of de hengst daarbij aansluit. Vervolgens moet het qua uiterlijk ook bijelkaar passen en elkaar aanvullen en geen zwakke punten versterken.

Hengst uit Amerika is erg leuk en ik weet ook niet hoe eea in zn werk gaat, maar er zijn ongetwijfeld medebokkers die dat wel weten
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een hengst op europeese bodem (zijn er zat) omdat het logistiek in mijn ogen wat handiger is. Of je moet zeker weten dat de merrie snel en makkelijk drachtig wordt. Ik ben wel een keer of 10 bij het dekstation geweest voordat het uiteindelijk heeft geleid tot een dracht. Kan me voorstellen dat het bij diepvries wat lastiger is....

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:55

Toevallig ben ik zelf die optie ook aan het uitzoeken, de volgende informatie heb ik al voor je

De hengst moet in quarantaine en ingeent worden. Weet het niet precies hoe lang en met wat, maar dat had een dekstation uitgezocht voor me.

Het zaad moet ingevroren worden, sommige hengstenhouders berekenen hiervoor extra kosten.

Transportkosten zijn tussen de € 200 en € 400
Vaak moet er een borg betaald worden voor de container, je krijgt dat geld wel terug, maar het is toch geld wat je moet hebbn. Meestal zo rond de € 500

Inseminatie: Ik heb een dekstation gebeld, je ben tussen de € 200 en € 300i kwijt. Hangt er vanaf hoeveel veterinaire hulp je merrie nodig heeft en of er complicaties optreden, want dan wordt het veel hoger.

En dan moet het dus allemaal wel in 1x goed gaan. Anders heb je weer transportkosten, borg en KI.

Rekensommetje
Studfee 1000
Transportkosten 300
Borg container 500
KI 250
Totaal 2050

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:12

waar ligt het zaad van die hengst opgeslagen en wat voor ranch staat deze hengst? Waar in amerika staat ie? Ik heb hier en daar wat contacten in amerkia maar dan heb ik van jou wel meer gegevens nodig. Ik doe alles in de reining kant vandaar dat die hengsten mij niks zeggen. Ik hoor wel of je me hulp wil.

Karolien

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:13

Die rekensom klopt aardig Je bent al weer wat stapjes verder!

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:15

Nog even een tip uit eigen ervaring wat betreft de merrie. Laat haar bij de hengstigheid eerst onderzoeken hoe het allemaal van binnen zit voordat je de stap maakt want niet alle merrie's kunnen goed drachtig worden en dan ben je zeker een hoop geld kwijt voor niks.

Halloway

Berichten: 371
Geregistreerd: 25-03-04

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:35

Als de hengsthouder geen EU goedgekeurd gevroren zaad heeft wat al opgestuurd kan worden kun je dit idee beter vergeten.

De meeste hengsthouders in de US zien er geen brood in om hier aan te beginnen voor maar enkele dekkingen.
De hengst moet 30 dagen op een EU goedgekeurd hengstenstation staan tijdens deze dagen eerst een testfreeze a $500, daarna de reguliere freeze kosten a $500 per ejaculatie etc.
Ik zal de rest maar niet noemen want dan word het een heel verhaal, en ik neem aan (gezien het prijskaartje van de gekozen hengsten) dat je geen enkele duizenden dollars extra wil uitgeven.
Het vriezen en opslaan van EU goedgekeurd zaad is duur.
Daarnaast komt nog het shipping verhaal, de prijs die rietveld opgeeft komt in de buurt, maar alleen als je combined shipment hebt vanuit Aubrey TX. Als het ergens anders vandaan moet komen en alleen jouw dekking moet verstuurd worden kost het ongeveer 2 maal zoveel.


Mijn advies kijk eens goed rond in Europa, er worden zat mooie pleasure hengsten aangeboden.
En als je dan toch perse een yank wil:
http://www.pleasurehorse.com/index_stallions.cfm
Kijk hier maar eens rond, keuze genoeg, maar kijk goed of er EU goedgekeurd gevroren op voorraad is.

Succes
Ron

lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 14:55

Bedankt voor jullie snelle berichtjes.

Ik weet dat ze ki wil. Ook weet ik zeker dat het richting pleasure.
Karakter van haar paard is lief maar heeft wel Temperament. Heeft een lange rug en breede bouw. grote is ongeveer 1.53. Heeft vlakke gangen.

Dus Wat ik denk dat er leuk op zou zijn is een paard dat korter in de rug is en hoog op de benen. En moet een cool karakter hebben.

Ze heeft al eerder veulens gehad.

Weet iemand dan nog een leuke hengst in europa?
Amerika wordt zo te zien denk ik veel te duur voor haar maar zou het aan haar doorgeven.

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:53

pb karinG is, die heeft dat vorig jaar gedaan en gaat dat dit jaar ook weer doen

wgirl

Berichten: 556
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:01

Devonfarm.com levert veel frozen semen aan Europa. Zij kunnen je vast verder helpen met info!

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:47

Ja en ze hebben erg veel keuze! Er zitten een aantal hele leuke bij ben er 1 maandje geleden ongeveer geweest. Ook hele aardige mensen. Zij komt ook regelmatig deze kant op wat ook gunstig kan zijn.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 02:27

Ik wist niet dat het zo deur zo zijn zeg

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:29

Ik heb een tijdje terug hier ook naar gekeken omdat ik een leuke hengst vond voor mijn merrie die in de VS staat. Helaas hadden ze geen frozen seemen dus moest dit speciaal geregeld worden met inderdaad een maand quarantine en nog meer speciale dingen die ze moesten doen. Dit wilden ze wel maar al met al kwamen we op een kosten post van tegen de 3000 dollar voor alles rond zou zijn voor een hengst met een breeding fee van 1250 dollar dus al met al zien we er toch voor nu vanaf.

Als je een leuke europeese hengst zoekt, kijk dan ook eens op www.westerngids.nl daar worden er langzaamaan steeds meer opgenomen.

smooch1
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-03-06

Re: vraagje over opsturen sperma uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:15

Importing semen from the states is rather complicated and expensive. I speak from expereince since I bred both my mares plus several clients mares to Artful Investment last year.

For those "Bokers" that are truly interested in breeding there mares to a top pleasure/hunter stud in the states: I am importing semen this year from the folowing studs:

Artful Investment (AQHA) stud fee: 1.550 Euros
Absolute Option ( AQHA ) stud fee: 1.150 Euros
The Big Sensation ( APHA ) stud fee : 1.350 Euros

All prices INCLUDE SHIPPING.

These studs are the "real things" and I can voch personally for their trainability, remarkable dispositions and their superb show records.

DVDS are available on all 3 studs and I would be happy to send one to Seriously INTERESTED parties.

Semen is limited and works on a first come first serve basis.
Live foal guarantee, all foals are eligible for the Incentive fund and Breeders Trust.

Semen has been checked and all 3 studs have excellent motility. Last year all 5 mares bred to Artful took on the first cycle.

Interested parties can contact me via email for further info on these studs
dampierquarters@versateladsl.be

Thank you

Eron Dampier