Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat, raskennis en ervaring op te doen.
Om verschillende redenen zoek ik iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk om te scholen naar western / Amerikaans rijden. En in de toekomst wellicht te starten met de basisklassen van trail en/ of een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.
Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd van 3 tot Max 12, geslacht maakt mij niet uit.
Alvorens ik overga tot koop wil ik eerst klinisch& röntgen laten keuren.
Ook zie ik dat bij veel quarters/ paints te koop 5 panel test n/n. Er werd mij geadviseerd ook een panel 7 test uit te laten voeren. Wat is hierbij gebruikelijk in bij de verkoop, dit eerst kosten koper te doen voor ik ga kijken?
Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan zeker wat do’s en dont’s van een rassenkenner gebruiken

Een hoop vragen, waardeer het enorm jullie ervaringen en tips te lezen. Ook goede verkoop adressen zijn welkom (via pb).
Groetjes en fijne dag.