Hengst gezicht voor quarter merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:57

Echt de papieren versie, 3 generaties

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:18

elsa91 schreef:
Thanks Tinniie en sevke, bedoelen jullie dan echt het papier hierboven (dus papa/opa's/overgrootopa's) of bedoelen jullie de pedigree https://www.allbreedpedigree.com/amazing+miss+idalgo van de AQHA?

In het laatste geval vallen Arany, Shaggy, Ollie en Renoir Olena af -O-


Als je ver genoeg terug kijkt op Allbreed zijn heel veel (mogelijk zelfs alle) Paints en Quarters wel ergens verwant aan elkaar ;-). Dus ik zou de vuistregel, zoals al eerder genoemd, nemen van dat je 2 a 3 generaties terug geen verwantschap wil zien.
Overigens zou ik ook wel Allbreed erbij pakken en als er in het verleden bijv. al flink inteelt is op een bepaalde hengst daar ook mee oppassen (beetje afhankelijk hoe ver weg dat dan bij hengst en merrie zit maar Doc Bar bijv. zie je bij veel paarden soms zelf vaker dan 3 x terug!).
Inteelt is wel iets om in de gaten te houden. Misschien eens overleggen met iemand met veel verstand van zaken ook wat karakters etc. betreft.
Inteelt wordt gebruikt om goede eigenschappen vast te leggen/ te versterken maar het nadeel is dat dit ook met minder goede eigenschappen gebeurt.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:46

Ik bedoel op papier. twee X zelfde naam erop is echt te dicht. Die regel houd ik bij mijn honden ook aan.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 13:25

We gaan vanmiddag bij Chic Suprise kijken en hebben hier in de buurt nog 2 (Megas Cream Dream & FG Slam it to me) gevonden die wellicht interessant zijn. Voor daarna, wat verder weg hebben we ook Arany hoog op de lijst, Smokey Dun It en A Major Intimidator zijn ook dichterbij maar zullen het waarschijnlijk afleggen tegen Arany. Als er tussen deze 6 niets zit koopt manlief een extra quad naar eigen zeggen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:21

Leuk, wij hebben er dus nu eentje van Chic Surprise en is nu vandaag precies 10 maanden. Hij is voor ons helemaal perfect. Is makkelijk en braaf, maar heeft ook wel wat karakter van mama's kant. Oom lief staat er vanaf begin ook bij en daar zie je ook heel veel van terug. Maar die is wat meer vergelijkbaar ook met Bruce.

Ik vraag me af waarom A Major Intimidator en Smokey Dun It het zouden afleggen tegen Arany? De eerste valt niet in mijn categorie waar ik naar gekeken heb, maar zoals Smokey is een heel correct paard en echt de braafste die je kan vinden. Nakomelingen ook. Staan er aardig wat in de omgeving ook.

Als je echt echt wil vergelijken kan je niet op promotie afgaan en moet je overal heen. Normaal kiezen mensen bij elkaar op papier, zoeken hengst op prestatie en zien deze op shows bijv.
Wil je echt echt het karakter bepalen, moet je gewoon echt erheen gaan. Zeker bij de hengsten van je keus die niet geshowd worden. Ga live kijken.

Ik had eerder interesse in een (bekende) hengst die niet meer geshowd werd, maar dat had dus wel een reden.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:54

superpony schreef:
Als je echt echt wil vergelijken kan je niet op promotie afgaan en moet je overal heen. Normaal kiezen mensen bij elkaar op papier, zoeken hengst op prestatie en zien deze op shows bijv.
Wil je echt echt het karakter bepalen, moet je gewoon echt erheen gaan. Zeker bij de hengsten van je keus die niet geshowd worden. Ga live kijken.


Inderdaad, ga bij een hengst kijken en vraag om hem te zien bewegen! ( en liefst ook bij nakomelingen) en neem evt. iemand mee die daarin heel zakelijk is; laat je niet afleiden door mooie foto's en praatjes. Iedereen zal zijn of haar hengst als " de beste" aanprijzen maar " de beste" bestaat in dit geval niet; het gaat om de hengst die het best bij jouw merrie past qua bouw, karakter en bloedlijnen. Kleur is een leuk extraatje maar eigenlijk niet interessant als je een goed paard zoekt of wil fokken. Dus kijk niet naar plaatjes en luister niet naar praatjes ;-) maar trek zelf je conclusies over wat je wil en zoekt en vraag daarbij hulp van iemand die geen financieel/ emotioneel belang heeft bij hengst of merrie. Kijk vooral ook goed naar de bouw van de hengst ( niet alle hengsten zijn correct gebouwd.......ondanks dat ze voor de dekdienst worden aangeboden...... ..). Realiseer je dat iedereen die een Paint of Quarter hengst heeft deze ter dekking mag worden aangeboden zonder check of het dier wel voldoet als dekhengst ( gelukkig wordt er wel steeds vaker de paneltesten verplicht gesteld maar wat bouw, karakter, vererving, etc. wordt er nergens naar gekeken). Jammer genoeg is dat ook wel terug te zien in sommige paarden......Het is dus jouw verantwoordelijkheid als fokker en merrie-eigenaar om de juiste hengst bij jouw merrie te zoeken en het zou de verantwoordelijkheid van de hengsteneigenaar moeten zijn welke merries er voor de hengst gekozen worden.
Wij zijn daarin vrij strict voor onze ( Lusitano) dekhengst en toen mijn Paint nog hengst was en dekte waren we daarin ook bijzonder kritisch. Gelukkig zijn veel hengsten eigenaren dat ook maar lang niet allemaal. Er lopen nogal wat merkwaardige kruisingen en combinaties rond daardoor :o .

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 18:58

Ja eens hoor het liefst overal kijken. Maar dat is momenteel niet haalbaar. De hengst van vandaag die we bekeken hebben geeft in elk geval denkstof. Moet het even laten bezinken.

En ook eens dat karakter voor ons belangrijkst is. Leuk als ze goed in de sport mee komen en het zegt iets over de fysieke en mentale mogelijkheden. Maar wij als niet professionals hebben het veulen straks aan huis staan :)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:07

elsa91 schreef:
. Leuk als ze goed in de sport mee komen en het zegt iets over de fysieke en mentale mogelijkheden. :)


Realiseer dat sportprestaties weinig zeggen over een paard..........een heel goed paard kan ook gewoon bij iemand thuis staan en een middelmatig paard onder een hele goede ruiter kan enorme prestaties leveren. "Sportpaarden" hebben vooral een enorm incasseringsvermogen en soms een te meegaand karakter.

Een kennis van ons uit Amerika, en iemand die al vele jaren meedraaide in het wedstrijdcircuit ( reining en cowclasses) zei ons ooit dat een eens heel bekende ( en daardoor veel gebruikte) reininghengst een zeer middelmatig paard was ( in een zeer geliefd kleurtje ;-) ) die hoofdzakelijk omdat 1 van Amerika's beste ruiters hem reed en trainde zulke hoge ogen gooide.
Een ander, voor velen onbekend, paard in een nog veel mooier kleurtje werd door diezelfde ruiter geweigerd omdat hij teveel persoonlijkheid had en dus geen makkelijk paard was. Datzelfde paard heeft hele hoge ogen gegooid in de ranch classes daar met een andere ruiter.
Een wereldberoemde, barokke, dressuurhengst die het op de Olympische spelen heel goed deed was nou net de hengst die de meeste ( professionele) fokkers van die barokke paarden niet wilde gebruiken door zijn slechte bouw en middelmatige gangen..........die hij ook nog vererfde.

Ofwel, staar je niet blind op sportprestaties; sport/ wedstrijdpaarden zijn meestal zo goed als hun ruiter ( dus een middelmatig paard met een topruiter komt heel ver, een heel goed paard met een slechte ruiter komt nergens en de weinige echt goede paarden met topruiters komen net zo ver als die middelmatige met een topruiter ;-) ). De "gewone" paarden die niet internationaal "schitteren" zijn als hun bouw, karakter en bewegingen in orde zijn waarschijnlijk veel waardevoller dan de dure paarden. Zeker als je "gewoon" een leuk paard zoekt en niet wil betalen voor het extra prijskaartje van die "top" paarden..........

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:28

Dat is idd zo, de ruiter, omgeving en de kansen die een paard krijgt bepalen heel veel en dan nog zegt dat niet alles. Volle broer van een bekende wereldkampioen is bij dezelfde ruiter zelfs nooit niet geshowd geraakt. Dit paard kon het gewoon echt niet af.

En heel veel goede bloedlijnen hebben ook veel mankementen. Opvallendste voorbeeld daarbij misschien wel Gunner. Dé nummer 1 reining hengst.
De enige 13 million dollar sire
11/16 paarden in de Run for a Million zijn Gunner-lijnen
60% van de 2022 futurity paarden, waarvan de top 3 zowel Open als Non Pro Gunner nakomelingen zijn.

Das echt niet normaal zo’n cijfers hè… en toch is Gunner IMM-drager, zit er heel veel spat bij de nakomelingen, samen met overbeten en zijn de meeste SW2 nakomelingen doof net als hem.

Veel mensen bekijken fokken enkel vanuit hun eigen oogpunt & situatie en vinden al de rest ondergeschikt. Kijk dus vooral vanuit je eigen standpunt en naar wat jezelf belangrijk vind.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:34

elsa91 schreef:
We gaan vanmiddag bij Chic Suprise kijken en hebben hier in de buurt nog 2 (Megas Cream Dream & FG Slam it to me) gevonden die wellicht interessant zijn. Voor daarna, wat verder weg hebben we ook Arany hoog op de lijst, Smokey Dun It en A Major Intimidator zijn ook dichterbij maar zullen het waarschijnlijk afleggen tegen Arany. Als er tussen deze 6 niets zit koopt manlief een extra quad naar eigen zeggen.



Misschien interessant:
A major imitator en FG Slam It To Me (die ik persoonlijk wel heel duur vind, in vergelijking met gelijkaardige hengsten, aangezien zijn halve dekgeld €750 is)
Zijn nog niet verkocht in de veiling van de Dutch Paint Horse Club. Die kan je nu dus nog voor de helft van het dekgeld + €100 ssa fee kopen daar.


Afbeelding

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:35

Nee precies dat bedoelde ik ook te zeggen het moet een match met ons zijn :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:55

Ik ben het helemaal eens met ElCid.

Er zijn hengsten met "naam" maar die lopen zo onder een bepaalde trainer. Ervaren trainers vinden nogal snel een paard wel braaf en anders krijgen ze hem wel braaf. Dat zegt niks over de HTK ruiter.

Veel hengsten komen op shows en in de wei of paddock, maar verder kan je ze als gebruikspaard niet beoordelen.
Daarbij is een top hengst als in een hengst die bovenmatig scoort voor de meeste ruiters helemaal niet nodig. Er zijn maar heeeeeeeel weinig ruiters die 70+ rijden. Met een gezond en correct paard kan je gewoon goed meekomen.

Ik ken teveel mensen die paarden hebben met "geweldig" papier, maar er zelf amper op zitten of echt de kwaliteit eruit halen of nodig hebben.

Ze zeggen vaak dat je naar de nakomelingen op wedstrijden moet kijken, maar niet iedereen rijdt wedstrijden, dus dat zegt niks. Veel mensen vinden vooral gezond en braaf belangrijk om leuk, samen te rijden.

Chic Surprise en Smokey Dun It worden beiden bijv ook lekker in het bos gereden.

Uit mijn oude merrie heb ik 2 nakomelingen van 2 verschillende hengsten. Ze zijn ontzettend verschillend, maar in veel ook hetzelfde. Deels door de invloed van mama, maar de merrie is ook wel verandert door onze manier van houden en vrees van omgaan :p
De ruin is ooit vanwege een bekende pa echt murw gereden. Dat merk je nog altijd.

Ik ken de andere nakomelingen van allen andere vaders ook en ze hebben allemaal ook echt veel van moeders. Daarom was voor ons braaf ook echt wel belangrijk, maar wilde niet teveel inleveren op bouw en bewegen.
Het veulen, of nu bijna jaarling is goed gelukt en toont talent. Meer dan ik eruit ga rijden. Hij heeft ook nog kleur meegekregen, iets wat wij totaal niet belangrijk vinden, maar het komt er gewoon zo uit. Er werd alleen daarom al op geboden. Als ik hem al had verkocht dan al helemaal nooit aan iemand die vanwege kleur geld biedt en ook nog ongezien.
Maar ja, als je een palomino hengst kiest, denken mensne dat je op kleur fokt. Onze bay merrie haar eerste veulen was vos uit een vos hengst en ook prima en ik ben echt fan van bay.

Overigens heb ik ook gekeken naar de dekvoorwaarden en de service. Het kan nogal verschillen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:27

Helemaal waar!
Een hengst dient zich ten allen tijde braaf te laten rijden. Geen springende brulapen hier. Dan gaan de ballen eraf, hoe mooi ze ook mogen zijn.
Op de foto: onze beide hengsten samen op een bosritje met hubbie en dochter :)Afbeelding

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:32

Wat een super leuke foto!

Ik ben fan van Paintje. Volgens mij zegt ie wel; kijk de ruimte........racen!!! hahaha en gelijk heeft hij :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:38

Ja, ik had gezegd: stuur eens een fotootje van onderweg.
Kijk, we zullen het dan nu doen en dan n galopje :D . Maar evengoed zijn ze perfect te houden hoor, ook op zo'n veld of aan zee. Ze zijn beiden super goed gereden voor de shows, en daar pluk je dan je vruchten van in het bos ook.
Paintje is leuk. Super lieve hengst, echt zo'n snulletje :')
Shaggy is zo net iets stoerder in de omgang. Braaf, maar je merkt wel dat het n hengst is. Bij Paintje moeten we soms eens onder de buik kijken of ze er nog hangen }>

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:47

Ja, dat is het mooie. Mijn vorige ruin wist echt dat de brede paden waren om te racen, maar wachtte altijd netjes af. Liet hem gaan en niet de hele tijd hangen en trekken, maar wanneer je wilt netjes stoppen. Wel subtiel, want ben ook weleens te hard gestopt :)

Je weet dat ik 2 jaar terug al zei dat ik paintje erg leuk vind, maar ja..........dat poetsen he?! En ik heb een quarter merrie, dus die schrikt zich rot als er vlekken uit komen, hahaha

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:55

:') _O-
oliebol, ik heb een koe gebaard! B-)

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 17:38

Precies! Daarom dat we ook bij Chic Suprise hebben gekeken juist ook omdat die recreatief leuke nakomelingen heeft. Qua karakter leek het ons echt een fijn dier, maar ik twijfel wel of het een match is met onze merrie qua bouw. Maargoed het is ook de eerste die we echt hebben gezien dus we onthouden hem en gaan nog wat bezoekjes plannen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:57

sevke schreef:
:') _O-
oliebol, ik heb een koe gebaard! B-)


Ze was al van slag dat ze nu een hengstje had ipv een merrietje geloof ik :D

Het is dat die koeienborstels zo belachelijk duur zijn, anders had ik ooit een keer iets met vlekken overwogen :+


elsa91 schreef:
Precies! Daarom dat we ook bij Chic Suprise hebben gekeken juist ook omdat die recreatief leuke nakomelingen heeft. Qua karakter leek het ons echt een fijn dier, maar ik twijfel wel of het een match is met onze merrie qua bouw. Maargoed het is ook de eerste die we echt hebben gezien dus we onthouden hem en gaan nog wat bezoekjes plannen


Wat goed dat je bent gaan kijken. En vergelijken is altijd het beste. Het is een lastige keus en je laat je snel verleiden als een hengst mooi en lief is, dus goed dat je erover nadenkt.

Je hebt nog even, het is pas Maart.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:18

Chic Surprise is een fijne hengst :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:10

Tinniie schreef:
De enige 13 million dollar sire
11/16 paarden in de Run for a Million zijn Gunner-lijnen
60% van de 2022 futurity paarden, waarvan de top 3 zowel Open als Non Pro Gunner nakomelingen zijn.

Das echt niet normaal zo’n cijfers hè… en toch is Gunner IMM-drager, zit er heel veel spat bij de nakomelingen, samen met overbeten en zijn de meeste SW2 nakomelingen doof net als hem.


Twee bemerkingen: in de USA is er een heel ander dopingbeleid dan in Europa. Daar is het niet zo erg als een paard krom staat van de spat, want je mag ze volproppen met buut (en sterker!) en toch nog showen.
En over welke futurity heb je het?
In de Belgische staat Gunner zelfs niet in de top5 van de sire award. Shiners Voodoo Dr op 1. Verder nog Hollywoodstinseltown, Smart Spook, SG Frozen Enterprise en Magnum Chic Dream.
In de USA is Magnum Chic Dream oververtegenwoordigd, zowel in open als nonpro. Gunner heeft imo twee goede verervers gegeven: Colonels Shining Gun en Gunnatrasha. CSG heeft dan nog vooral zijn PE te danken aan één paard: NF Shining Whiz van mijn goede vrienden Kim en David geweest, die met Cira de Italiaanse futurity L4 gewonnen heeft.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:16

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:35

Gunner is inderdaad het voorbeeld van een "hippe" hengst die veel te veel gebruikt is. Daardoor worden er in sommige gevallen alles behalve gezonde paarden gefokt ( zie opmerking van Sevke) die wel geshowd worden en waardoor er nog meer mensen denken dat het toppers zijn waardoor men die bloedlijn blijft aanhangen ( overigens heeft Gunner een prima pedigree met die bemerking dat 1 van zijn voorvaders ook volkomen krom op zijn pootjes stond op hogere leeftijd misschien door teveel gebruik maar mogelijk door erfelijke problemen) . Vaak zijn het zielige dieren die tot hun limiet gepusht worden want " het zijn Gunners".
Jammer genoeg, en dat heb ik hierboven ook al gezegd, wordt er teveel naar show resultaten gekeken en te weinig naar het paard zelf, en vooral naar de minpunten van dat paard! Daardoor krijgen paarden die minder presteren maar mogelijk net zo "goed" ( of zelfs beter zijn maar zich niet tot de limiet laten pushen of gewoon een eigenaar hebben die niet showt ) te weinig aandacht. Daardoor lijkt het alsof dit soort "top" hengsten het heel goed doen in de showwereld maar dat heeft dus puur te maken met "popie jopie" fokken; want de naam alleen al verkoopt...........en daar gaat het de meeste fokkers nou eenmaal om. Zeker Gunner ( maar hij is niet de enige natuurlijk, er zijn meer van die "hippe" hengsten waarvan teveel nakomelingen rondlopen, ook in Nederland ) is een "naam" om te hebben want daar kan men mee pronken ( en het staat leuk op FB ;-) ).

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:33

@Tinniie: futurity USA, zoals ik dus al zei. Daar mag je zonder problemen een paard rechtspuiten voor je proef. Of op de buut zetten. In Amerika voert men een heel ander gezondheidsbeleid. Daar is de vraag niet: is dit paard correct? Nee, daar is de vraag: kunnen we dit paard aan het lopen houden? Op die basis wordt gekeurd.
Wij hebben in de USA paarden krakkekreupel op de vrachtwagen zien gaan met drie personen erbij en vijf minuten later correct lopend er weer af. Proefje lopen en direct weer uit het zicht. Dat zijn praktijken waar ik mij nooit zal in kunnen vinden, en ik ben blij dat dit in Europa niet zo is.

Daarenboven is Gunner een extreem veelgebruikte hengst, zodat er in heel veel quarterlijnen Gunner zit als je ver genoeg terug gaat. Mijn eigen hengst is bv een nakomeling van Spooks Gotta Gun, uit Katie Gun, dus je zou kunnen zeggen dat het ook gunnerlijnen zijn, want hoever gaan ze eigenlijk terug?
Eigenlijk is die reclame een beetje onzin imo. Ga nog verder terug, en 90% van alle quarters dragen Doc Bar of King genetics.
Ik ga Gunner niet afbranden, hij heeft zeker zijn nut bewezen in de quarter en paintfokkerij, maar helaas heeft hij niet de beste genen en vererft heel veel problemen. Problemen die je nog vele generaties verder blijft tegenkomen.
Zoals Elcid zegt is er massaal gefokt met gunner. En met nakomelingen van Gunner. En nakomelingen van nakomelingen. Daarbij is er helaas dikwijls niet naar het paard zelf gekeken, maar naar de naam en de kleur (witkop).De mensen hebben dan een kleinkind of achterkleinkind van Gunner, waar de eigenlijke Gunner nog weinig mee te maken heeft, want je moet ook rekening houden met al die merries die ertussen gefokt zitten.
Ik ben maar fan van twee nakomelingen, zoals ik al zei. Colonels Shining Gun en Gunnatrashya. Die laatste is trouwens verantwoordelijk voor meer dan 9mio offspring earnings in Gunnerlijnen, en ik vermoed dat CSG ook een mooi bedrag zal bijeenkrijgen als hij lang genoeg in dekdienst blijft.
Spooks Gotta Gun houd ik ook erg van, maar is niet echt een Gunner maar een halfbroer van Gunner.
Ik heb Gunner trouwens in het echt gezien en ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk was van zijn bouw en conformatie. :+
Maar hij is (was) een goede vererver zonder discussie. Maar voor mij zijn er op dit moment veel interessantere hengsten aan het opkomen, die minstens evenveel potentieel hebben, maar minder genetische defecten.
Ter info: dit ben ik met Gunner (de enige echte :D ). Ik vond hem niet waauwie, maar het was wel een bijzonder lieve en vriendelijke hengst, dat wel. Maar op zijn bouw heb ik wel één en ander aan te merken dat voor verbetering vatbaar is.
Gunner zelf was trouwens ook potdoof. We hebben wat moeite moeten doen om zijn oren in een fotowaardige positie te krijgen :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:00

Idd heel overbouwd ook hè, Gunner is van ‘93 dus zo heel ver kan je nog niet teruggaan hè, is niet vergelijkbaar met een Doc Bar uit ‘56 vind ik wel..

Ik vind het toch straffe cijfers op 30 jaar tijd hoor..
En eigenlijk Katie Gun vooral hè, als je de broers Spooks Gotta Gun, Dun Gotta Gun, No Guns Please,.. er gaat bijtellen met hun nakomelingen.

Maar idd de hippe lijnen die gaan hard, maar dat zie je in alle disciplines wel terugkomen hè.. in de reining heeft alles wel een smart, Lena, spark, wimpy, Chex, gun, dun it,… in de lijn zitten.
In de pleasure zijn het allemaal zip, radical, invitation, lazy, investment, krymson,..
Cutting : Cat, Lena, Pep,..