Hengst gezicht voor quarter merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:15

Tinniie schreef:
Idd heel overbouwd ook hè, Gunner is van ‘93 dus zo heel ver kan je nog niet teruggaan hè, is niet vergelijkbaar met een Doc Bar uit ‘56 vind ik wel..

Ik vind het toch straffe cijfers op 30 jaar tijd hoor..
En eigenlijk Katie Gun vooral hè, als je de broers Spooks Gotta Gun, Dun Gotta Gun, No Guns Please,.. er gaat bijtellen met hun nakomelingen.

Maar idd de hippe lijnen die gaan hard, maar dat zie je in alle disciplines wel terugkomen hè.. in de reining heeft alles wel een smart, Lena, spark, wimpy, Chex, gun, dun it,… in de lijn zitten.
In de pleasure zijn het allemaal zip, radical, invitation, lazy, investment, krymson,..
Cutting : Cat, Lena, Pep,..



hahaha Tinniee, van de pleasure weet ik helemaal niks :') Maar het valt mij wel op dat er veel paarden zijn met 'invest' in de naam. En veel Cats in de cutting, inderdaad.
Op 30 jaar kun je veel vermeerderen hoor. En idd als je vanaf Katie Gun vertrekt, dan krijg je een heel breed veld paarden. Je kunt Doc Bar uit mijn voorbeeld gerust vervangen door bv Hollywood Dun It. Hoeveel quarters hebben HDI in hun voorouders? Ook massaal veel.
Eigenlijk is dit onrustwekkend. Dat wil zeggen dat we eigenlijk met een heel smalle basis aan het fokken zijn. Net als bij de honden veroorzaakt dit heel wat genetische defecten.

Gunner is niet alleen overbouwd, hij heeft een karperrug en ook niet de rechtste poten en ronduit slechte voeten. Als je de filmpjes ziet van hoe hij destijds liep, daar word je ook niet wild van. Met weggedrukte rug en blokken vanvoor in de stop.
Moest Gunner nu als nieuwe hengst opkomen, denk dat de boer er nog niet zijn ezel zou willen laten van dekken.
Maar gelukkig was het vroeger anders, want hij heeft absoluut zeker zijn nut bewezen.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:30

Ja das ergens verontrustend idd, maar jij zit wel echt in het reining-wereldje hè, daar zie je dat uiteraard nog een pak meer, terwijl wij hier alle segmenten zien, ik krijg vaak nog papieren van een merrie waarbij ik van de meeste lijnen nog nooit gehoord heb. Het allround/recreatief/hobby publiek echt vele malen groter dan welke discipline ook denk ik. Alle, zo ervaren wij dat hier toch. :)


Ik vind ook dat ze niet te erg beperkt mag worden, misschien een onpopulaire opinie, maar ik vind niet dat je enkel en alleen met perfecte paarden mag fokken.

Zo was er op de laatste AQHA vergadering toch een voorstel om alle paarden die geen negatieve 6-panel hadden niet meer laten opnemen in het stamboek, terwijl één GBED, HERDA, MH , OLWS gen helemaal geen kwaad kan.

Als je echt enkel nog met ‘perfecte’ paarden mag gaan fokken, gaat de genenpoel heel snel wel héél klein worden vrees ik.

Gewoon bewust van alles zijn , veel mensen kennen bv de panel test wel, maar hebben totaal geen idee wat die lettertjes effectief betekenen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:03

Tegenwoordig bevind ik mij niet alleen in de reining, maar ook de allround en dan vooral de ranch-onderdelen. Pleasure zegt mij niks, dat zal hem voor mij niet worden. Daar zijn mijn paarden ook helemaal niet voor geschikt. Neemt niet weg dat ik wel van de sport kan genieten, maar zelf heb ik geen ambitie in die richting.
Dat AQHA voorstel is kul, inderdaad. Veel beter zou het zijn moest men tot een soort hengstenkeuring overgaan, net als bij de warmbloeds. Zowel een medische keuring, als genetische, en ook een proef onder zadel, want een hengst die zich niet braaf laat rijden, daar moet je ook niet mee willen fokken. En dan bedoel ik niet direct een reining of pleasureproef, maar gewoon een klein patterntje waar je het paard in al zijn gangen voorstelt. Ik voorspel dat er dan al meer dan de helft van de aangeboden dekhengsten zullen afvallen.
Waarom zou je met mindere hengsten willen fokken? Dan ben je imo aan het vermeerderen. Het quarterhorse stamboek is één van de grootste, zoniet het allergrootste, stamboek ter wereld. Er zijn meer dan genoeg goede fokdieren te vinden. Daarom dat het zo dom is om steeds in diezelfde genenpoel te zitten poteren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:06

Het probleem is toch echt dat mensen voor populaire namen kiezen en niet naar het dier zelf kijken. De keuze is reuze, maar wil je een minder bekende hengst kiezen, is dat gelijk een risico. Dan moet je het dier echt kennen en zelf heel goed kunnen beoordelen. Zeker als die bloedlijn weinig bekend is of er zijn weinig nakomelingen.

Maar wat ik eerder zei; de meeste mensen rijden nog geen deuk in een pakje boter en hebben helemaal niet die namen op papier nodig.
En als ze het doen om te verkopen is het vooral om erbij te horen, want je maakt je wel populair als je met bekende namen fokt.

Mensen willen al jaren een witkop en ik snap het echt niet. Heb er echt wel 2 of 3 bekeken die een wit hoofd hebben, maar dat had meer redenen. Maar dat een kleur of aftekening zoveel kan doen bij mensen, dat ze de rest amper zien verbaasd me echt.

En natuurlijk is het dan ook wat de Gunners eventueel zouden kunnen, maar heeeeeeeeeeeel veel mensen willen vooral een witkop zodat mensen van veraf zien wat ze voor dier hebben.

Je moet naar de nakomelingen kijken zeggen ze dan, maar als een hele populaire hengst veel dekkingen verkoopt, kom je niet alle nakomelingen tegen. Stel een hengst heeft 100 nakomelingen en we kennen er 6 heel goed, waar is dan de rest?
Bij recreanten terecht gekomen? Tot het uiterste gepusht en kapot? Waren ze niet zo gezond en sterk? Dat is eigenlijk veel interessanter om te weten, dan te kijken naar die paar presterende nakomelingen.

En hoe vaak is een hengst die presteerde en de looks had niet vreselijk populair geweest totdat de nakomelingen niet zo fijn bleken te zijn?

Ik heb op 2 Gunner nakomelingen gezeten en ik vond ze vreselijk galopperen. Heb ook bij de DRHA met mijn tenen krom in mn schoenen staan kijken naar paarden die ook zo houterig galoppeerden en toch moesten stoppen, waarbij ik echt dacht bij elke stap; auw auw auw. Maar zeker mensen met 1 paard die gigantisch hebben geinvesteerd en gek zijn met hun dier willen het er toch uithalen.

Hoewel ik niet zo voor keuringen ben, zou het soms wel een oplossing zijn om paarden te laten beoordelen op exterieur en bewegingen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:23

Keuringen lijken een goed ding te zijn om allerlei problemen uit te sluiten en de goede paarden voor de fok te behouden. Maar..............wij zitten ook in de Lusitano's en daar zien we nu juist het omgekeerde! Op een gegeven moment gaan er allerlei voorkeuren en modetrends meespelen en wordt een ras juist kapot gefokt. De oorspronkelijke, echt barokke, Lusitano is al nauwelijks meer te vinden omdat het opeens allemaal "grote dressuurpaarden" moeten worden; want die leveren nu het grote geld op. De bouw gaat in hard tempo achteruit en er wordt alleen nog naar gangwerk gekeken.
Dit is nog maar een voorbeeld; ook bij o.a. de PRE, de Fries, de Fell pony is er teveel naar mode/ kleur/ type gefokt en na verloop van tijd komt zo'n ras in verval en heeft niets meer te maken met wat het oorspronkelijk was.
Een niet modegevoelig beleid zou beter passen maar er staan altijd mensen met bepaalde voorkeuren te keuren en dat maakt het zo lastig.
Paarden ( zowel hengsten als merries) afkeuren op duidelijk afwijkende bouw en erfelijke ziektes zou een prima optie zijn maar van het een komt het ander. Zoals de stamboeken nu bezig zijn met het verplicht stellen van testen is een hele goede stap en persoonlijk denk ik dat je niet verder moet willen gaan.
Kijken naar afstammelingen zou ook een optie zijn omdat het uiteindelijk om de nafok gaat en er is geen garantie dat een succesvol paard dat succesvolle doorgeeft.

Ook binnen de warmbloed fokkerij is het keuren doorgeslagen; ook daar erfelijke ziektes, rare giraffen met vaak problemen in de halswervels, zwakke ruggen, etc. etc. Het enige wat ze nog wel hebben is een voorbeen wat omhoog zwiept ( even heel generaliseren gesproken).

Iets meer kijken naar de paarden als de Amerikaanse stamboeken nu doen kan zeker geen kwaad maar keuringen ( en daarmee menselijke voorkeuren) doen vaak meer kwaad dan goed. De verantwoordelijkheid ligt nu vrijwel geheel bij de fokkers en dat zou iets beter verdeeld mogen worden tussen stamboek ( panel testen) en fokkers.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:33

Het blijft ook wel een Amerikaans stamboek, en amerikanen laten zich nooit graag regeltjes opleggen hè. Dus ik vrees dat een keuring er niet snel zal komen. Idd ik vind de verplichte panel-test voor hengsten wel zeker een goed ding, zo weet iedereen waar ze aan toe zijn want de resultaten zijn openbaar op te zoeken.

BQHA heeft zich trouwens ooit eens aan een keuring gewaagd, maar dat was maar een kort leven beschoren. En idd, een keuring is meestal nooit geheel objectief.

Ikzelf zie wel graag kleurtjes en bontpatronen, das geen geheim :) Maar het moeten vooral ook leuke totaalpakketjes zijn met bovenal een goed karakter voor mij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:45

Volgens mij had Duitsland wel keuringen? Was de Duitse keuring niet een keer in Noord Nederland?

Er zitten altijd haken en ogen aan, maar je moet vooraf ook echt goede afspraken maken waar naar gekeken moet worden en hoe je de paarden gaat beoordelen.
Ik zou ook geen pleasure hengsten vergelijken met reiners, ook al is de quarter 1 ras.

Ik ben niet voor op kleur en of patronen fokken. Maar het zou me al minder uitmaken als er bijv geen prijsverschil zou zitten in kleurtjes. Mijn kleine ezel is al meer waard omdat hij toevallig eruit kwam met een kleurtje die mensen "gaaf" vinden.
Ik zie het zelf gewoon niet en begrijp er ook echt niks van.

Mijn moeder zei al; dan laat je hem hengst, want mensen willen er straks wel een kind van. Best grote kans dat mensen dat ook zouden doen, maar ik peins er niet over.

Ik hou wel van mooie paarden hoor, echt wel. Maar dat zit hem voor mij nooit in de kleur.

Voor mij zou het ook schelen als mensen minder adverteren op de kleur. Eerst de hengst laten zien, gezond, de bouw, bewegen, braaf en dan de kleur benoemen in het klein. Nu wordt er teveel te hard geschreeuwd over de kleuren en kleurkansen en sorry, dan haak ik af.

En ik wil wel de hengst onder het zadel zien.

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:13

elsa91 schreef:
We gaan vanmiddag bij Chic Suprise kijken en hebben hier in de buurt nog 2 (Megas Cream Dream & FG Slam it to me) gevonden die wellicht interessant zijn. Voor daarna, wat verder weg hebben we ook Arany hoog op de lijst, Smokey Dun It en A Major Intimidator zijn ook dichterbij maar zullen het waarschijnlijk afleggen tegen Arany. Als er tussen deze 6 niets zit koopt manlief een extra quad naar eigen zeggen.


Ik lees met interesse mee in dit topic. Wat maakt dat a major intimidator afvalt voor jou?
Ben benieuwd!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:08

Superpony dat slecht gangwerk is echt een gunnerkenmerk. Ik heb er ook ooit ene geprobeerd voor mezelf, en ik kon hem met moeite uitzitten in galop. Die is het dus niet geworden. En gelukkig maar, want nu in de ranch klasses is het gangwerk nog veel belangrijker dan in de reining, dus met zo'n hakketakker kom je nergens.
Maar of het nu een pleasure, reining of vrijetijdspaard is, dat zou niet mogen uitmaken. Een fokdier dient gewoon netjes en correct te lopen en zich braaf te laten rijden.
En als er dan al geen officiele keuringen zijn, is het minstens de verantwoordelijkheid van de merriehouder om met de hengstenhouder af te spreken de hengst onder zadel te zien en eventueel keuringsrapporten in te kijken. Wij laten onze hengsten jaarlijks controleren, dus we hebben altijd recente keuringsverslagen in ons bezit. En ik moedig de kandidaten altijd aan om de hengsten aan het werk te komen bekijken. Dan heb je écht een idee hoe ze zijn in de omgang. Ook daarom heb ik beide hengsten laten testen op de overige pssm varianten, want ik wil achteraf geen problemen met 'mijn veulen heeft pssm2', ben dan toch al zeker dat het niet van mijn hengsten af komt.
Maar we kunnen nu wel bladzijdes lang over de hengsten l*llen, uiteindelijk zijn de merries nog veel belangrijker in het fokproces. Begin al eens met een deftige merrie.

trouwens @ts: die vraag stelde ik mij ook: waarom valt A Major Intimidator af? En wat wil je eigenlijk fokken, want alle hengsten die je daar opnoemt zijn zo extreem verschillend van elkaar. Chic Surprise is echt een reiner. Arany is ook meer reininggefokt, met een cuttingtoets, maar die andere twee zijn veel meer allround/pleasure/hunter gefokt. Smokey Dun it is echt een ranchpaard met oude foundation bloedlijnen. Megas Cream Dream heeft een leuk kleurtje, maar verder niet in een speciale richting gefokt. Ik veronderstel dat het kleur belangrijk is voor jou gezien je keuze voor deze hengsten? Maar persoonlijk vind ik een enorm verschil zitten tussen een hunter/pleasure en reiningquarter in bouw en conformatie.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 13:45

We hebben er natuurlijk niet zoveel verstand van dus we hebben gekeken naar de eigenschappen die worden omschreven. Types die eerst voor ons afvielen (reining) bleken later toch interessant te worden (Arany) omdat ze nogal "tankig" zijn en aangezien ons merrie hoog en lang is kan dat een prima combinatie zijn. Wat we vooral zochten en nog steeds zoeken is een combinatie die oer sterk is en qua hoogte lekker aan de maat is.

Door jullie input is de hoogte wat minder belangrijk geworden (zie onderandere foto's van Tinniee en sevke). Ook is de wens voor niet teveel cowsense eruit gefilterd door ElCid (en wellicht gaan die wel helemaal weg hier).

Wat dan overblijft is dat de pootjes van onze merrie wat dun zijn, net als haar hoeven en we niet teveel inteelt willen.

Waarom A Major Intimidator afviel was dat we een aantal voorkeurshengsten hadden, we kunnen niet overal gaan kijken en daarom hebben we een vroege schifting gemaakt.
Kleur is niet belangrijk, maar manlief is wel meer fan van een quarter dan een paint. Niet omdat dat te onderbouwen valt met data maar wel omdat dat zo voelt.

Ondertussen, na meer research en al jullie berichten die ons echt heel erg helpen, staat AMI ineens als eerste om te gaan bekijken op de lijst. Zo zie je maar, al doende leert men.

Tot slot, om de vraag van sevke nog even expliciet te beantwoorden;
sevke schreef:
En wat wil je eigenlijk fokken, .

Een cool paard dat een man (dus geen panlat) van 1.90 zonder problemen 1 of 2x per maand op een bosrit mee kan nemen, die af en toe en wat langere trektocht kan hebben (uiteraard niet uit het niets), erg kindvriendelijk is, de pis niet lauw krijgt van andere dieren en niet (te) onzeker is. Geen tot minimale inteelt, een rechte rug en met wat geluk iets grotere hoeven dan onze huidige merrie.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:29

elsa91 schreef:
Een cool paard dat een man (dus geen panlat) van 1.90 zonder problemen 1 of 2x per maand op een bosrit mee kan nemen, die af en toe en wat langere trektocht kan hebben (uiteraard niet uit het niets), erg kindvriendelijk is, de pis niet lauw krijgt van andere dieren en niet (te) onzeker is. Geen tot minimale inteelt, een rechte rug en met wat geluk iets grotere hoeven dan onze huidige merrie.


Dat wordt nog een hele opgave ;-). Voor een man van 190 cm zou een paard van minimaal 160 cm een mooie optie zijn. Zeker voor de langere ritten en dan mag het ook best een paard met flink wat massa zijn.
Geen inteelt is een illusie; in alle Paints en Quarters zit inteelt maar je kan wel proberen om het zo ver mogelijk weg te fokken.
De meeste Paints en Quarters zijn vrij cool en juist cowsense maakt ze meestal vrij zeker.
Grote hoeven is een dingetje; mijn ruin ( ex-dekhengst) is gefokt als ranch paard in Amerika, die heeft echt een paar flinke voeten en verder ook een stevig onderstel. De meeste reiners ( en sowieso pleasure paarden) moet je dan al links laten liggen; nogal eens kleine voetjes en iel beenwerk.
AMI komt dan inderdaad aardig in de buurt en ik zou me op de kleur ook niet blind staren; er bestaan ook Tobiano's die geen of bijna geen vlekken hebben ( minimal White Tobiano) "altijd bont" kan dus ook uitpakken in 1 vlekje ; ze zijn dan wel "echt" bont zoals mijn Paint die dus een regular Paint is:
Afbeelding

Maar ik zou toch ook zeker bij Smokey Dunit gaan kijken ;-).

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:57

Ik vind dat ook nogal een opgave. Als fokken naar wens zo makkelijk zou zijn lopen er alleen maar perfecte paarden natuurlijk.

Als ik zulke wensen zou hebben zou ik er eerder een gaan zoeken en kopen die aan die wensen voldoet.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:11

Popstra schreef:
Als ik zulke wensen zou hebben zou ik er eerder een gaan zoeken en kopen die aan die wensen voldoet.


Dat was ook mijn 1e gedachte :o . Voordeel is ook dat je er dan misschien meteen mee op pad kan. Voordat het veulen er is ben je al weer een jaar verder en voor je er op kan rijden en zeker veilig mee op buitenrit mag je al rekenen op een jaar of 4 a 5 verder. Als er het paard uitkomt waar je op hoopt. Om nog maar te zwijgen over de kosten voordat paardlief de juiste leeftijd heeft bereikt ;-) .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:14

Ik begrijp je, maar zo werkt fokken niet. Je kan niet merrie A nemen, hengst B erop en dan ergens in het midden uitkomen. Het kan natuurlijk, maar het is gokken of dat lukt.

Qua wensen zou ik toch echt naar Smokey Dun It gaan kijken. Die is echt mega braaf en past je qua bouw en maat ook goed verwacht ik. Daar past echt wel een volwassen man goed op.

En voor het vergelijk; ik zou op mijn merrie niet een lange of stevige man zetten en op mijn ruin bijv wel. Het verschil zou ook echt groot zijn, ook al schelen ze maar een paar cm en hebben ze dezelfde moeder.
En mijn merrie is ook niet de makkelijkste, dus zou daar geen nakomeling van kiezen als dat een ding is. Ons veulen is echt goed gelukt en braaf en makkelijk, maar hij heeft wel echt trekjes van mama. Ik hou ervan, maar zou hem niet aan iedereen verkopen. Sowieso al omdat mensen op zijn kleur afkomen. Maar goed NOT FOR SALE :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:32

Popstra schreef:
Ik vind dat ook nogal een opgave. Als fokken naar wens zo makkelijk zou zijn lopen er alleen maar perfecte paarden natuurlijk.

Als ik zulke wensen zou hebben zou ik er eerder een gaan zoeken en kopen die aan die wensen voldoet.


Dit dus. Je kunt het nog zo goed uitkienen, maar het kan dan nog helemaal anders uitvallen. Ik heb drie volle broers gefokt. De oudste twee zijn een kopie van elkaar en een kopie van Shaggy. De jongste is dan weer een kopie van de merrie en gelijkt voor geen meter op zijn oudere broers.
Als jouw merrie kleine voeten heeft, kun je er nog een hengst opzetten met grote voeten, voor hetzelfde geld erft het veulen de kleine voeten van de merrie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:15

Het zegt allemaal niks.

Mijn oude merrie had kleine, maar nette hoeven. Haar zoon is een tank en staat wel op te kleine hoeven, maar al 24jr en kan ze er toch niet afschroeven.

De merrie/dochter/halfzus is kleiner en minder tank en heeft grote voeten in verhouding met haar moeder en broer.
Haar zoon lijkt ook niet te kleine voetjes te krijgen, maar moet nog maar zien hoe hij uit gaat groeien verder.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 19:51

Toch lijkt het ons handig om een hengst te vinden die wel ongeveer voldoet aan onze wensen, ik neem aan dat niemand hier fokt zonder wensen en niet een willekeurige hengst op een willekeurige merrie propt omdat het "helemaal anders kan uitvallen" of "altijd een gok is".

We beseffen ons terdege dat het een levend wezen is en geen product, maar dat we selecteren op wensen en hoop lijkt ons nog niet zo'n gek idee.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:11

Das waar. Maar naar de nakomelingen van een hengst kijken zegt dikwijls al veel. Als de meeste daar aan de maat zijn, heb je veel kans dat jouwe dat ook wordt.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 20:20

Dat is elk geval goed om te weten!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:04

En dan nog... de moeder van mijn ruin is een reiner, model picknicktafel... niet groot, wel enorm breed met kleine voeten, ze haalt de 1,50m nog niet eens.
Zijn vader is wat meer allrounder, 1,53m hoog.
Mijn ruin is groot, zo rond de 1,58 m hoog, kleine voeten, iel beenwerk en model picknicktafel, net als zijn moeder. Fokken blijft gokken :D de bedoeling van de fokker was dus een wat kleiner paardje. Ook is hij qua karakter was anders dan ze wilde. Hij is supercool, maar extravert, terwijl beide ouders dat dus niet zijn.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 11:07

Gisteren onder andere gekeken bij AMI en we waren blij verrast. Qua bouw ongeveer onze merrie alleen alles wat groter en grover dus dat is wat we zochten.
Qua karakter ook prima, onze dochter van 1.5 was mee en kon alles met Major doen dus wij zijn om, het wordt AMI. Van alle hengsten die we hebben bekeken was deze het compleetst, dus mag Amy in het voorjaar een koe baren.

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:03

Gefeliciteerd met jullie keuze! Leuk! Ben benieuwd naar het eindresultaat

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:33

Leuk! Die kan je nog via de SSA van de DPHC kopen voor de halve prijs! Kijk zeker eens op die Facebookpagina :)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:17

Ik was zo nieuwsgierig naar wat voor gezicht van de hengst je dan wilde voor je quarter merrie. Het heeft lang geduurd eer het kwartje bij me viel 'Hengst gezicht voor quarter merrie'.

Wat een i of o al niet kan uitmaken :j

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 20:43

Tinniie schreef:
Leuk! Die kan je nog via de SSA van de DPHC kopen voor de halve prijs! Kijk zeker eens op die Facebookpagina :)


Dank voor de tip... :D