Hengst voor paint cutting gefokt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Hengst voor paint cutting gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:43

hallo allemaal!


Sinds een tijdje zit ik te spelen met wat voor hengst zou passen bij mijn merrie. Fokken staat voorlopig nog niet op het progamma maar wilde graag met wat ideën spelen. Ik hoopte dat jullie wat verse inspiratie voor mij hebben.

Waar ben ik naar op zoek? Een ranch riding/ cow horse/ reining gefokte hengst AQHA of APHA. Eentje met iets meer maat. Bobbie is een beetje aan de kleine kant. Laid back attitude, mijn merrie is voor mij lekker voorwaarts maar voor de gemiddelde ruiter net iets te. Kleurtje is leuk maar hoeft niet.

Mijn merrie zelf is Bob Acres Outlaw X BQ Peppy Lena gefokt uit 2018. 5 panel N/N,IMM N/N en OLWS N/O. Stokmaat 1,43 maar groeit nog. Op 3 jarige leeftijd volledig RX gekeurd met alleen 1tjes.

Vos minimal overo. Maar begint over haar lijf stekelharige plekken te krijgen. Als iemand een theorie heeft waar deze vlekken vandaan kunnen komen hoor ik het graag. Deze vlekken had ze een jaar geleden nog niet. Er zit geen roan in de bloedlijnen.

Merrie is lekker voorwaarts maar soms een beetje spicy. Niet snel onder de indruk. Gaat liever op iets spannends af dan dat ze ervoor wegloopt. Is erg cowy en veel gevoel voor lezen van een koe.

Haar grootste verbeterpunten:
- Merrie is aan de kleine kant
- Haar lope mag wat vlakker. In extended lope gaat ze al vlakker maar in het vertraagde voelt ze pony achtig aan.
- Ze is niet de beste spinner
- Kan beetje spicy worden en ongeduldig met zichzelf als ze iets moeilijk vind.

Niet de beste stand fotos, mevrouw is alles behalve fotogeniek:

Afbeelding
Standfoto 20/11/22.

Afbeelding
Standfoto 20/11/22.

Afbeelding
2,5 jarige stand foto.

Afbeelding
Als veulen.

Afbeelding
Naast haar creatie.

Afbeelding
Iets betere foto van haar stekelharige vlekken.

Afbeelding
Een sterretje omdat het kan.

Ik hoor graag jullie ideeën en alvast bedankt voor het lezen!

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Hengst voor paint cutting gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:59

Best Spook, geweldige hengst, nakomelingen doen het heel goed in zowel reining als ranch riding, cuttingbloed door smart chic olena.

Nakomelingen hebben volgens mij een heel goed karakter, hij is 5 panel en imm negatief. En hij is ook gewoon heel erg mooi.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 10:28

Sunny schreef:
Best Spook, geweldige hengst, nakomelingen doen het heel goed in zowel reining als ranch riding, cuttingbloed door smart chic olena.

Nakomelingen hebben volgens mij een heel goed karakter, hij is 5 panel en imm negatief. En hij is ook gewoon heel erg mooi.

Dat is zeker een goede optie! Die gaat op het lijstje.

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Hengst voor paint cutting gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:49

leuk!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:49

Afbeelding

Ik denk dat mijn twee hengsten perfect aan jouw eisen voldoen. Beiden zijn 1.52, suuuuuper braaf en laid back, geen gezondheidsissues, makkelijk te rijden, succesvol in verschillende takken van de westernsport en beiden zijn reining-cutting gefokt. Worden gereden en geshowd in zowel open als nonpro competitie op het hoogste internationaal niveau.
Shaggy is een Spooks Gotta Gun X Lil Ruf Cee Blair (Katie Gun, Peppy San Badger, Lil Ruf Peppy allemaal in 1 pedigree).
Paintje is een Spat Olena (eerste Europese million Dollar sire, uit Smart Chic Olena) uit de paintmerrie Bravajackieflash (Be Aech Enterprise) waarvan nu ook een nakomeling in de Italiaanse futurity finals zat.
Uiteraard zijn ze beiden 7-panel negatief én bovendien n/n op alle testbare pssm2-varianten.
Shaggy wordt succesvol geshowd in reining (finalist in alle europese events, +10000 NRHA LTE), ranch riding (reserve European Champion, winner van de Masters in Lyon), ranch rail pleasure (european champion), hunt seat equitation, ranch trail, horsemanship en halter (grand champion)
Paintje is Italian futurity finalist reining, Belgisch kampioen ranch riding, ranch rail pleasure (european champion), reserve Dutch Champion ranch trail en horsemanship.
Van Shaggy hebben we enkel diepvries sperma van topkwaliteit en van Paintje enkel vers en cooled.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengst voor paint cutting gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:22

Dankjewel Sevke! Ik zet ze er beide bij op het lijstje.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hengst voor paint cutting gefokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:09

Ben nog vergeten te vermelden dat Shaggy splash vererft en Paintje overo. Beiden geven ze ook rabicano door. (stekelhaar)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:30

Stekelharigheid bij frame overo komt wel vaker voor, vooral in de liezen en nek durven ze wel eens flink wit te worden. Echt een specifiek gen daarvoor is er (nog) niet bekend… kans op veel wit bij het veulen garandeert het helaas ook niet :-/ . Blijft altijd een verrassing :)

Sevke, jouw paintje tobiano ipv overo bedoel je denk ik hè? Want overo kan natuurlijk niet met deze merrie..


Reining/cowhorse/cutting vind je meestal niet echt reuzen he.. om goed over de 150 te gaan zou je dan toch al een stevige hengst nodig hebben denk ik..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:21

Tinniie schreef:
Stekelharigheid bij frame overo komt wel vaker voor, vooral in de liezen en nek durven ze wel eens flink wit te worden. Echt een specifiek gen daarvoor is er (nog) niet bekend… kans op veel wit bij het veulen garandeert het helaas ook niet :-/ . Blijft altijd een verrassing :)

Sevke, jouw paintje tobiano ipv overo bedoel je denk ik hè? Want overo kan natuurlijk niet met deze merrie..


Reining/cowhorse/cutting vind je meestal niet echt reuzen he.. om goed over de 150 te gaan zou je dan toch al een stevige hengst nodig hebben denk ik..


Klopt idd!