Quarters vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:57

Elisa2 schreef:
Ik zie er helemaal niets Spaans en Portugees in terug dus ik dacht, ik zoek het even op. Maar er zit vooral Engels volbloed in dus. https://www.bokt.nl/wiki/American_quarter_horse

Maar Spaans en Portugees das de mustang das geen Quarter hè

Jep vooral Engels volbloed idd
Een Quarter gekruist met zuiver Engels volbloed krijgt in aqha ook papieren nu daar zijn wel nog wat voorwaarden aan verbonden maar wil wel zeggen hoe belangrijk Engels volbloed is geweest en nog is voor het ontstaan van de Quarter

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:39

Ah vandaar, nu snap ik het.

Ik had me er eigenlijk nog nooit in verdiept dus ook weer wat geleerd wbt Engels volbloed en de quarters. :-)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:16

Nog een toevoeging op de veelzijdigheid van Quarters en Paints; mijn paint ( met veel Quarterbloed) tijdens het werken met koeien. Overigens rijden we volgens de Californische stijl en op Californische hackamore of ( zoals op deze foto) in de "two rein". Afbeelding

Maar we springen soms ook en hebben ook Working Equitation gedaan. Deze rassen zijn overigens ook prima geschikt voor springen en dressuur, worden ook wel eens ingespannen, werken op ranches en zijn in 1e instantie bekend geworden in de "Quarter mile race" ( 400 meter) waar zowel Paints als Quarters starten. https://painthorse.blog/2017/02/15/mean ... lion-2006/

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 18:57

Gave foto El Cid!!!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:43

pien_2010 schreef:
Gave foto El Cid!!!


Dank je. Het is dan ook een heel gaaf paard.
Nog een plaatje van mijn pit bull :D

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:39

Mooi altijd hè die boze koppen van die paarden als ze een koetje vertellen dat die weg moet wezen :D

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 07:47

Is het boos of geconcentreerd op zijn werk? Dat weet ik eigenlijk niet. Ik vind het wel heel erg leuk, het is voor het paard volgens mij geen spelletje maar serieus "werk".

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:26

Het is zeker niet boos maar wel fanatiek, indruk maken op de koe en geconcentreerd. Mijn paard is als cow/ranchhorse gefokt en is al van jongsaf erg fanatiek op de koeien. Oren naar achteren mag, tanden laten zien is ook geen probleem maar bijten is "not done" ( en dat flikte die van mij wel eens toen hij nog jong was). We zien bij vrijwel alle paarden die met koeien werken vroeg of laat die "boze" koppen; voor zover ik kan zien gaan ze het steeds leuker vinden en dus steeds fanatieker en het is voor hun inderdaad serieus "werk". Het is zo leuk om te doen voor zowel paard als ruiter en de koetjes hebben er ook geen moeite mee.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:13

Precies, als je een partijtje lelijk kijkt dan weet de koe wel dat hij op moet schieten.

Doe je zelf ook als je wilt dat een beest ophoepelt :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:44


pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 17:24

Dank je El cid voor de uitleg.

Leuk dat cutten met die zwanen. De 2de filmpje is hij wat onder de indruk van het geblaas heb ik zo het idee.

Van kijken naar dat spinfilmpje word ik duizelig.
Wat is daarvan de functie?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:31

dat is een oefening in de reining.
Afbeelding
hier een detail van de beweging.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:37

pien_2010 schreef:
Van kijken naar dat spinfilmpje word ik duizelig.
Wat is daarvan de functie?


"Spinnen" ( de "turn around") heeft geen functie; is puur een show onderdeel. Een enkele "spin" kan bij het werken met koeien, bijv. in de roping, van pas komen om te zorgen dat paard en ruiter niet in de rope ( = lasso) verward raken maar meer dan 1 keer om je as draaien is dus alleen voor de show. Als je dat als roper doet zit je alsnog in de knoop met de rope en 1 spin bij het werken met koeien zonder rope komt eigenlijk ook zelden voor. Je ziet zelfs vaker een 1/2 pirouette als een koe snel gevolgd moet worden.

Een goede rollback ( en dan wel in hetzelfde spoor heen als terug en geen meter afwijken) is wel functioneel in het koeienwerk bij een koe die omdraait maar omdat je afstand van de koe moet houden moet je dus in hetzelfde spoor blijven.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 19:15

ElCid schreef:
pien_2010 schreef:
Van kijken naar dat spinfilmpje word ik duizelig.
Wat is daarvan de functie?


"Spinnen" ( de "turn around") heeft geen functie; is puur een show onderdeel. Een enkele "spin" kan bij het werken met koeien, bijv. in de roping, van pas komen om te zorgen dat paard en ruiter niet in de rope ( = lasso) verward raken maar meer dan 1 keer om je as draaien is dus alleen voor de show. Als je dat als roper doet zit je alsnog in de knoop met de rope en 1 spin bij het werken met koeien zonder rope komt eigenlijk ook zelden voor. Je ziet zelfs vaker een 1/2 pirouette als een koe snel gevolgd moet worden.

Een goede rollback ( en dan wel in hetzelfde spoor heen als terug en geen meter afwijken) is wel functioneel in het koeienwerk bij een koe die omdraait maar omdat je afstand van de koe moet houden moet je dus in hetzelfde spoor blijven.


Dit is voor mij duidelijk want dan heeft het een functie, althans zo dacht ik, maar ik ben een leek.

Bedankt voor de foto sevke.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:17

En als je geen quarter hebt, maar je merrie laat dekken door een quarter, dan krijg je nooit vol papier er bij. Bij het kwpn bijvoorbeeld ga je dan van B naar A (of direct A), naar vol papier, maar bij quarters kan dat dus niet heb ik begrepen. Voor mij een reden om mijn kwpn-er niet te laten dekken met een quarter hengst.

Veelzijdigheid is ook wat de ruiter er van maakt. Waarom zou een quarter niet voor een wagen kunnen lopen? Veel westernruiters zijn wat veelzijdiger dan vooral dressuurruiters. Niet alleen maar trainen voor een show, maar ook even een buitenritje, of je traint voor andere onderdelen behalve bijvoorbeeld alleen reining.

Of een paard gezond oud wordt heeft niet alleen met management te maken, maar ook met geluk. Zelfs als je alles goed doet blijft een ongeluk in een klein hoekje zitten. Maar natuurlijk is 5 keer per week intensief rijden op een 2.5 jarige niet goed. Maar dat gaat ook niet goed als je pas op 8 jarige leeftijd in gaat rijden en een dier niet te tijd geeft om sterker te worden. Veel op stal, nooit blootgesteld worden aan enige training of belasting is ook echt niet goed. En als je dan op 2-3-4 or later leeftijd begint met rijden moet het dier nog steeds getraind worden om de belasting van de ruiter aan te kunnen. Pezen en spieren moeten ook leren het gewicht te dragen.
Ik ken ook van andere rassen voorbeelden waarbij inrijden met 2.5 jaar niet nadelig geweest is. En waar 2.5 jaar of zelfs 3.5 jaar echt te vroeg is. Het grootste verschil is dat bij quarters er al 2 jarigen rubrieken zijn en je ook al halter hebt vanaf 1 jaar. Op zich denk ik niet dat het slecht is om een 1 of 2 jarige eens mee te nemen naar een keuring, halter of show zonder te rijden. Maar in Nederland ga je hooguit naar een keuring met een enter of twenter. En daar voor trainen doen velen niet. Halteren is natuurlijk gewoon een manier van opvoeden. Nooit verkeerd in mijn ogen.

Wat bij de dressuur met quarters vaak wel een dingetje is, is als ze een echt lage halsaanzet hebben. Die krijg je moeilijker gedragen. Bij de westernsport ziet men juist graag een wat horizontalere hals. Ga ze niet exterieurmatig hetzelfde proberen te scoren als een warmbloed. Beiden gefokt voor andere doeleinden, maar als je uit een warmbloedwereld komt zijn veel quarters toch wel erg neerwaarts gebouwd.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:28

Nee, bij kruisingen krijg je natuurlijk nooit vol papier. Dat is bij bijv een New Forest pony natuurlijk niet anders. Bij quarters heb je wel het half papier, maar meeste mensen doen de moeite niet om een kruising in te schrijven.

Het is meer dan de waarde,

Ten eerste moeten merrie en hengst bij elkaar passen. Zomaar op een willekeurige merrie een quarter hengst zetten, omdat quarters zo gaaf zijn, is puur gokken. Kan heel leuk uitpakken en ook enorm tegenvallen.
Vaak zijn de verschillen tussen een rijpaard en quarter zo groot dat de meesten daar niet voor kiezen. Maar er zijn zeker wel leuke en goede mixjes die goed bij elkaar gezocht zijn.

Er zijn wat bekende gezondheidsproblemen met quarters ( en ook veel andere rassen! ) Bij een kruising zonder papier is de afstamming soms lastiger te achterhalen en of te bewijzen. Dat is een extra risico waar mensen nu banger voor zijn.
Er zijn positief op pssm geteste paarden bijv die zonder papier verkocht worden, waardoor men niet weet dat men enige risico loopt en bij symptomen ook niet kan achterhalen of het bij de ouders al bekend was.

Heel vaak worden paarden die op een quarter of paint lijken aangeboden als quarter of paint, maar dit niet zijn. Ook dan wil je weten of ze dit expres zo aanbieden, vanwege bovengenoemde redenen.

En soms is fokken ook echt gewoon gokken. Er lopen echt wel leuke mixjes rond en dan heeft een paard of pony juist alle voordelen van de mix. Maar soms moet je dan ook je wensen aanpassen naar het paard.
Iedereen heeft het altijd over de oprichting, maar wie heeft dat echt nodig? Heel veel quarters lopen in hun training heel goed dressuurmatig en kennen de zijgangen.
Maar als je wens is om GP te rijden, moet je misschien sws naar een ander type paard zoeken. En dan niet eens omdat een quarter het niet zou kunnen, maar meer om wat de jury wil zien en beloond.

De quarter is een ontzettend groot en veelzijdig ras. Ook binnen het ras matchen niet alle merries en hengsten. Heel veel mensen dekken met populaire, scorende hengsten, maar daar komen echt niet altijd nieuwe toppers uit. Het staat dan hooguit leuk op papier. Maar steeds meer kijken mensen ook naar de merrie.
Niet alle dekhengsten zijn reiners, dus het aanbod is wel breder.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:06

superpony schreef:
Nee, bij kruisingen krijg je natuurlijk nooit vol papier. Dat is bij bijv een New Forest pony natuurlijk niet anders. Bij quarters heb je wel het half papier, maar meeste mensen doen de moeite niet om een kruising in te schrijven.


Correctie bij quarters heb je geen half papier mogelijk zoals in andere stamboeken wel kan. Zoals a en B register bestaat niet. Aqha papier krijg je enkel tussen twee quarters en uitzonderlijk Quarter met Engels volbloed. Zelfs met paints krijg je geen aqha papier meer wel Apha papier.
Aqha is best wel streng zo moet iedere merrie die gedekt is dna opsturen alsook de dekhengsten.
Merries die niet aangemeld zijn door de hengstenhouder als drachtig, krijgen veulens nooit geen papier.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:59

Fotsy schreef:
superpony schreef:
Nee, bij kruisingen krijg je natuurlijk nooit vol papier. Dat is bij bijv een New Forest pony natuurlijk niet anders. Bij quarters heb je wel het half papier, maar meeste mensen doen de moeite niet om een kruising in te schrijven.


Correctie bij quarters heb je geen half papier mogelijk zoals in andere stamboeken wel kan. Zoals a en B register bestaat niet. Aqha papier krijg je enkel tussen twee quarters en uitzonderlijk Quarter met Engels volbloed. Zelfs met paints krijg je geen aqha papier meer wel Apha papier.
Aqha is best wel streng zo moet iedere merrie die gedekt is dna opsturen alsook de dekhengsten.
Merries die niet aangemeld zijn door de hengstenhouder als drachtig, krijgen veulens nooit geen papier.


Voorheen wel. Heb ooit een welsh*quarter bekeken en het papier in handen gehad. Is dan puur registratie, maar kreeg je dus wel papier erbij en wist je wie beide ouders waren. Maar destijds kon je makkelijker van alles invullen.

Of dat nu kan, heb ik me al vele jaren niet in verdiept, dus kan nu anders zijn.

Ben mn veulen nu aan het registreren, dus is bekend hoe het nu gaat. Was vroeger ook iets anders, maar goed, er kan nu veel online.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 03:59

Nooit geweest echt niet. Het half Quarter papier is een niet officiële instantie en niet erkend door aqha. Heeft ook geenenkele meerwaarde en is niet zoiets als het B register van andere stamboeken. En de registratie is nog steeds hetzelfde alleen kan je nu online invullen waardoor het sneller gaat en je direct goedkeuring hebt van de naam en je foto's moet toevoegen. Vroeger moest je dit invullen op een formulier en met foto's naar Amerika sturen. Wat trouwens nog steeds kan op die manier maar online is gewoon veel makkelijker en sneller.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:02

Fotsy schreef:
Nooit geweest echt niet. Het half Quarter papier is een niet officiële instantie en niet erkend door aqha. Heeft ook geenenkele meerwaarde en is niet zoiets als het B register van andere stamboeken. En de registratie is nog steeds hetzelfde alleen kan je nu online invullen waardoor het sneller gaat en je direct goedkeuring hebt van de naam en je foto's moet toevoegen. Vroeger moest je dit invullen op een formulier en met foto's naar Amerika sturen. Wat trouwens nog steeds kan op die manier maar online is gewoon veel makkelijker en sneller.


Hoeft ook niet erkend te zijn door de AQHA. Het gaat of ging erom dat beide ouders dan bekend zijn.

Registratie is niet hetzelfde. Vroeger hoefden wij geen foto's op te sturen bij registratie van het veulen. Heb mijn eerste AQHA veulen van 23 jr hier ook rondlopen.
Toen kon je met dekbewijs in principe van alles wel opgeven en invullen, want er was geen dna registratie, of in ieder geval niet altijd. Ik heb nooit hoeven te bewijzen dat de moeder ook echt de moeder was toen.