Wat me hier opvalt is dat er western op ze gereden wordt, dat ik het mooie paarden vind, dat ik ze braaf vind en dat ik hou van de onverstoorbaarheid en snelheid hoe die paarden de koeien opdrijven.
Ik heb een les mogen zien en eerst ging de hele groep elders de koeien verplaatsen. Er waren weinig paarden met ervaring en op 2 na (amazones kwamen met paard aan de hand achter de kudde aangelopen terug) dreven alle paarden mee de koeien naar stal alsof ze nog nooit anders hadden gedaan.

De koeien en stiertjes worden altijd mbv de paarden verweid. Dus die weten hoe het werkt.
De weilanden zijn huge dus de paarden moeten echt goed hun werk doen. Een instructrice gaf de aanwijzingen. Later werd er nog in een afgesloten buitenruimte les gegeven. Om de beurt moesten de leerlingen een koe van de groep kiezen, zodat paard wist "die is het", isoleren vd kudde zodat deze vervolgens naar de andere kraal kon gaan opgedreven rustig door paard.
Voor mij als leek interessant.
Dus vandaag vroeg ik of ze ook wel eens paarden verkopen. Het antwoord was ja, kleinschalig en ze hebben 2 veulens (eentje van 2 jaar) en 1 paard 5 -6 jarige in de verkoop. Nieuwsgierig aagje vroeg dus of ze vrij zijn van ziektes, waarop S. antwoordde dat de hengst en de merries papieren hebben uit de VS en dat dus allerlei testen verplicht zijn en alles vrij is van erfelijke ziektes.
Ze vertelde me uit haar zelf dat de prijzen bij hun zitten tussen de 3000-5000 euro dat te maken heeft of het paard/ veulen geschikt is voor de sport (tegen de 5000) of gewoon wat flegmatieker is en goed geschikt voor buiten ritjes (tegen de 3000).
Is dat duur of goedkoop verleken met Nederland?
Zelf ben ik klaar met de paardensport maar ik dacht zo niet, dan zette ik hier mijn vraag uit want het zijn eerlijke mensen en de paarden komen goed over in het koppie, en zijn rustig open mensgericht en gezond.
Ik ben dus vooral Nieuwsgierig hoe de quaters in Nederland zijn.
Er was een quarter bij van mensen die uit Bretagne zijn gekomen om mee te doen met het reining spectakel morgen, die hadden vertelden ze paardjes uit Argentinië en dat zag er echt wel anders uit. Dat heb ik hier verder niet gezien.
Er blijken dus onder de quarters ook nog verschillen te zijn maar daar heb ik geen verstand van.
Hier de 5 jarige die aan onze gîte staat en te koop is. De foto's zijn gemaakt voordat ik wist dat hier ook paarden verkocht worden.

De meeste paarden zien er hier normaal uit. Die Argentijnse paarden waren wat kleiner en hadden speciale kleuren en hoofdjes. Erg mooi.
Ik hoop dus eigenlijk iets meer te weten te komen van mensen die ook dit soort paardjes hebben en ik ben dus benieuwd wat doe je ermee, zijn erveel quaters in Nederland en wat zijn daar ongeveer de prijzen etc.