Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:34

Sunny schreef:
Interessant!

Gimme-Spurs, nu zou ik toch wel heel graag willen weten waarom je denkt dat jouw paard meer de allround kant op groeit? Persoonlijk vind ik haar al vanaf veulen een mooie bouw voor de reining hebben. Dat ze wat groot wordt maakt toch niets uit? De trend is toch alweer wat meer naar de grotere paarden, uit Nu Chex to Cash nakomelingen komen soms ook maar zo grote paarden die toch heel goed presteren.

Dus wat in haar bouw had je graag anders gezien voor een reiner?


Wat grappig dat je dat opmerkt Sunny! Ik vind haar inderdaad voornamelijk erg groot. Mij lijkt dan dat de wendbaarheid minder wordt. En hoe meer van de grond, hoe hoger het zwaartepunt en daar zal ze dan toch last van hebben bij de manoeuvres?

Ik zie ze liever wat korter dus. Niet alleen in schofthoogte, maar ook in de lijnen. Maar misschien is dat dus puur estethisch.

Dan is mijn vraag meteen wat maakt dat ze juist wél een reining bouw heeft volgens jou?

Wat een mooi paard Sunny! Je zou niet zeggen dat ze zo groot is!

Ik snap, Sevke, dat niet ieder overbouwt paard blessure gevoelig is, of slecht presteert. Het zou bij mij voor de aankoop/fok alleen een minpunt zijn. Liever niet zeg maar. Waarom zou ik de gok wagen?

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:10

@ skippy de schoft was altijd al zo en en de hals aanzet van de paint mocht idd wel iets minder laag.

@ sevke wat bedoel je met een zwakke rug bij de paint?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:29

Gimme_Spurs schreef:
superpony schreef:
Wie zegt dat? Dat overbouwde hoef je tijdens het trainen echt geen last van te hebben. Blessures komen door heel veel dingen en is veel vaker een combinatie van dingen die al jong en ongezien beginnen.

Van oprichten wordt een paard ook echt niet beter, dus daarvoor maakt het niet uit. Oprichten veroorzaakt weer andere blessures op andere plekken.


Ik zeg dat :D . Veel quarters hebben snel de neiging te duiken. Natuurlijk is dat te trainen, maar dat kost gewoon extra. Helemaal niet erg, maar ik zie liever een paard in balans.

Zoals jij het schrijft komt het op me over dat je beter helemaal niet op een paard moet gaan zitten (wat ook waar is, want daar zijn paarden niet voor gemaakt), maar ik ben erg van het van achter naar voor over de rug rijden. En dat lijkt mij met een overbouwt paard dat je voorwaards neerwaards wil hebben nu eenmaal lastiger.


Nee hoor, dan zou ik niet rijden.
Een paard dat niet goed van achter naar voren gereden wordt, kan niet heel correct stoppen en spinnen.

Alles gaat om de manier waarop. Een paard dat slecht gefokt is, slechte opfok heeft gehad, slecht gehouden wordt en slecht getraind, zal inderdaad sneller een blessure krijgen. Ook bezuinigen mensen op veel goede lessen en rijden ze zelf hun paard in de soep.
Pak je het goed en serieus aan, kan je veel voorkomen. Maar je moet ook altijd nog een stukje mazzel hebben.

Een paard heeft ook een bepaalde techniek. Ga je hem forceren, zal hij wat compenseren. Paarden die snel laag lopen, omdat ze dat van nature doen, hoeven daar geen last van te hebben. Ik zelf vind het naar rijden, dus rij liever iets hoger, maar met gewoon losrijden en joggen, vind ik het niet direct een groot probleem. Mijn ene ruin doet het erg en dan maak ik veel overgangen bijv.

Maar oprichten is het andere uiterste en echt geen fijne houding voor een paard. Als je nu kijkt naar de dressuur paarden in oprichting gebruiken ze veel te weinig achterhand en dat is ook een veel besproken probleem de laatste jaren. Toen wij vroeger passage of piaffe trainde, zakte de achterhand ook behoorlijk.

Buiten dat ervaar ik al jaren dat een laag gereden paard zo opgepakt kan worden om iets hoger te lopen. Maar tegenwoordig de paarden die koud uit stal in oprichting worden gereden, kunnen vrijwel geen lengte maken.

Qua foto's vind ik het echt lastig als ze niet netjes staan. Sommigen komen niet voordelig uit door de foto. Zeker bij jonge paarden kan alles na de zomer weer anders zijn.

De palomino staat nu wat ongelukkig opgesteld.

De buckskin paint vind ik nu nog wat minder in de rug, maar kan ook door de foto's komen.

Skippy01, dat vind ik wel een mooi paard. Maar ook de rug twijfel ik ietsjes over.
De 3 jarige is mooi opgeknapt. Staat wat ongelukkig, dus lijkt of er wat spieren bij mogen nog.

Sunny, mooi type die Chex. Hals lijkt wel iets kort, maar hoeft geen probleem te zijn en kan ook door de hoek komen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:46

Ik begrijp dat groter fokken niet zo, wat is het doel daarvan?

Mijn laatste kwpner was 185. Prachtig paard. Maar o zo lastig met op en afstappen, dekens opdoen, trailer moest ingeruild voor een extra hoge enz.
Wat een verademing om dan een quarter van 1.46 te hebben!

Nu is 160 natuurlijk niet te vergelijken met 185 maar volgens mij verlies je toch wendbaarheid?

Als mijn 185 zich omdraaide voelde ik dat echt aankomen. Bij mijn quarter had ik in het begin echt wel eens dat ik dacht : gingen we net niet de andere kant op?

Het pleasure paard vind ik ook aansprekend trouwens.

En tot mijn grote verbazing heb ik ook geen enkele goede standfoto van mijn perfecte ( ;-)) merrie.
Als er vanavond nou eens wat minder vliegen zijn ga ik een poging wagen.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:12

Interessant topic, leuk om te lezen en zien wat een verschillende type Quarters iedereen toch heeft.
Ik zelf ben echt meer reining gericht. Ik hou ook erg van de wat compactere quarters.

@ Sevke, de twee paarden waarvan jij foto's hebt geplaatst, sluiten echt totaal aan op het type wat ik erg mooi vind. Compact, netjes op de benen, mooie sterke rug niet te kort maar ook zeker niet te lang en mooie gebogen en niet te lange hals. Een klein beetje overbouwd vind ik ook geen probleem, zolang dit niet te extreem is. (extreem is natuurlijk nooit goed maar bedoel er mee zoals op deze foto't te zien vind ik het geen probleem)

@filly, foto's zijn erg moeilijk te beoordelen omdat het geen duidelijke standfoto's van de zijkant zijn helaas. Wat me wel erg opvalt is dat Frizzle een weke rug heeft. Vind de schoft aanzet niet mooi en de rug te diep wegvallen na haar schoft. Verder kan ik niet veel uit deze foto's halen helaas.

@zivazoef, Leuke tweejarige, rank type al redelijk mooi in proportie (uiteraard nog lekker ver overbouwd maar dat hoort bij de leeftijd)

@sunny, mooi compact type, hou ik van. Vind hals rug verbinding erg mooi en lekker stevig achterwerk. Hals had van mij iets mooier van nature gebogen mogen zijn. Je zou niet zeggen dat ze 1.60 is, ze is wel mooi compact en in verhouding.


natuur ben ik ook benieuwd naar jullie opmerkingen over mijn reiner. Ik ben wel echt gek van Gunners. Uiteraard is niet iedere Gunner wat ik zoek in een paard maar ik ben wel heel erg bewust op zoek gegaan naar een Gunner. Door een ongeluk kon ik een jaar niet rijden en had ik dus ruim de tijd om op zoek te gaan naar exact het paard wat ik graag zou willen. Compact, sterk van achter (veel paarden gezien waarbij ik de beweging echt waardeloos vond, totaal geen kracht van achter etc.), mooie voeten en van nature gebogen hals en zelfhouding. En uiteraard wilde ik dan toch ook echt een wit hoofd. Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar omdat ik toch de tijd had om het geschikte paard te zoeken wilde ik toch als harde eis hanteren. Gelukkig had ik toch al redelijk snel deze eigenschappen gevonden in een jaarling (nu tweejarige).

Afstammeling:
Wimpy's Smoking Gun (reining) x Listo Lena (cutting)

15 maanden oud
Afbeelding

18 maanden oud
Afbeelding

24 maanden oud
https://boktimg.nl/img/m/gwtGRQ.jpg
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 foto omgezet naar link

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:52

Even een dagje weg en 4 pagina's vol :+

Niet gehinderd door veel kennis van zaken, maar om het topic leuk te houden hier mijn mening.

zivazoef: erg lastig te beoordelen, omdat je paard 2 jaar is. Aansprekend paardje en ik vind de benenstand niet verkeerd. De rug vind ik nu nog wat lang en zwak lijken en daarnaast heeft ze een heeel klein beetje een hertenhals, zoals ik het op je eerste foto zie.

Skippy01: De foto's zijn jammer genoeg eigenlijk niet te beoordelen (voor mij dan). Het sabelbenige zie ik nu je het zegt ook, ik dacht zelf dat ie achter wat weekgekoot was.

Sunny: Wat mij betreft vind ik het achterbeen te steil, inclusief de koten en de kont wat de 'halterachtig', als je begrijpt wat ik bedoel :+ Wel mooi paardje en die appeltjes <3

Saga: Ik hou van Gunners <3 Ook hier weer, een 2-jarige is extra lastig te beoordelen. Beetje tussen tafellaken en servetverhaal. Het enige wat ik bij jouw paardje niet graag zie, in het algemeen en specifiek bij een reiner, zijn de lange koten, die had ik liever wat korter gezien. Zeker met de belasting die er aan zit te komen.

Ga even kijken of ik een goeie foto van mijn knuffelhengstje kan vinden. Ben heel benieuwd wat jullie daar van vinden (al blijft ie voor mij altijd perfect natuurlijk)

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:25

ClauH, denk niet dat het groter fokken an sich een doel is. Soms is er een lijn populair die wat groter of wat kleiner fokt en dat zie je dan in de showring. Vader van mijn grote merrie was maar 1.42, moeder ook niet groot. Als kleine tweejarige gekocht en uitgegroeid tot een reus.

Vaak wordt een groter paard wel sneller beoordeeld als ongeschikt voor reining, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ook fijner voor de wat grotere ruiter, dat je niet op een reinertje van 1.40 hoeft..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:51

Citaat:
ClauH, denk niet dat het groter fokken an sich een doel is. Soms is er een lijn populair die wat groter of wat kleiner fokt en dat zie je dan in de showring. Vader van mijn grote merrie was maar 1.42, moeder ook niet groot. Als kleine tweejarige gekocht en uitgegroeid tot een reus.

Vaak wordt een groter paard wel sneller beoordeeld als ongeschikt voor reining, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ook fijner voor de wat grotere ruiter, dat je niet op een reinertje van 1.40 hoeft..


Dan snap ik hem...
Het is ook soms geen gezicht, zo'n "dikke cowboy" op een pony.

Ik heb overigens geen foto's gemaakt vandaag, paard was 1 wolk vliegen :-(

SayaJones

Berichten: 11935
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:58

Moderatoropmerking:
We zien dat er enthousiast gereageerd wordt met foto's plaatsen en opmerkingen, leuk!
We snappen dat het soms moeilijk kiezen is welke foto's je plaatst van je paard, maar om het een beetje overzichtelijk te houden gaan we hier de 'max. 2 foto's' regel hanteren.

Heb je meer dan 2 foto's die je wilt plaatsen, plaats dan 2 foto's zichtbaar en de rest in linkjes. Zo wordt het geen overstroming aan foto's :)

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:11

Wat ik me afvraag: Eerder in het topic werd er gezegd dat paarden met zo’n recht achterbeen niet fijn zitten.
Zijn er nog meer dingen waar je dit aan kan zien? Vind ik toch wel erg fijn te weten voorsl als je gaat kijken naar een paard wat nog niet ingereden is.

Anoniem

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:28

Paarden met een steile schouder zitten vaak ook oncomfortabel. Eigenlijk geldt hetzelfde als voor een steil achterbeen; steile benen hebben geen goede vering omdat alles recht op elkaar staat, terwijl bepaalde gangenpaardenrassen juist worden gefokt op extreem ver doorgebogen gewrichten (Paso's bijvoorbeeld die flink door hun koten zakken) zodat de ruiter nog comfortabeler zit, maar beide uitersten zijn uiteindelijk een slijtageslag voor het paard, met een normale hoek in de gewrichten worden ze het gezondst oud.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:29

Afbeelding

Afbeelding

Helaas kan ik niet veel zeggen over de meeste paarden in dit topic. Ik heb niet echt kijk op de western paarden. Ze zijn vaak erg jong en de foto's niet duidelijk genoeg voor mij.

Ik zou het wel erg leuk vinden om te weten wat jullie van die van mij vinden. Daarbij onthouden dat hij op de foto's amper in training was.

Zijn vader is Generals Golden Boy.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:09

xyzutu2 schreef:
Gimme_Spurs schreef:
En dat is precies waarom ik wat afstap van de reining. Gewoon omdat ik zie dat Joy niet een hele nette reiningbouw heeft. Het hoeft het natuurlijk niet uit te sluiten, maar ik ga er niet krampachtig aan vast houden.


Beetje off topic, maar puur uit interesse: waarom zou je? Dat is een beetje alsof een Engels rijdende recreatieruiter zegt geen dressuurwedstrijden te kunnen doen omdat het paard qua gangen en bouw nooit in de hoogste kader mee zal kunnen komen op Grand Prix niveau.

Reining is niet goed of slecht, en reining wedstrijden zelfs ook niet. Uiteindelijk is het niet meer of minder dan een gestileerde vorm van western gebruiksrijderij, net zoals FEI dressuur dat ook is. Als je niet geobsedeerd bent door winnenwinnenwinnen, dan is er geen enkele reden waarom je niet gewoon recreatief reining wedstrijden mee kunt pakken. Een paardenlichaam is niet gebouwd op extreem strakke en snelle spins, maar je kunt ook prima wedstrijden meerijden met een rustige spin of een relaxtere sliding. Wedstrijden rijden kan altijd, in elke western discipline, tenzij je echt alleen maar meedoet om het winnen, want dan word je door je mentaliteit beperkt tot alleen die disciplines waar je paard de perfecte bouw voor heeft, maar anders ligt de hele wedstrijdwereld voor jullie open.


Er is alleen een ding wat jij vergeet in je vergelijking.
Een beginners dressuurproef vraagt niet de oefeningen van de grand prix.

In de Reining moet je toch echt stoppen, rollbacken, 4 keer spinnen en galopswissels doen, ongeacht of jij (en paard) beginner zijn of niet.

Als jij een paard hebt dat nooit een pirouette kan maken kun je nog tot bepaalde hoogte prima mee in de dressuur.
Als jij een paard hebt die nooit zal kunnen stoppen of spinnen kun je geen reiningproef rijden, ook niet op beginnersniveau.

Dus ja, als je Reining wilt doen heb je een paard nodig die iig een bepaalde dosis talent/bouw heeft om dit spelletje te doen.
Wil je het bv met een echt dressuurpaard proberen, en je gaat die vragen om sliding stops en spins te maken vraag je iets van het paard wat hij van nature gewoon niet kan en zal hij dus enorm z'n best moeten doen om een minimale stop te laten zien.
Terwijl een daarvoor gefokt paard, datzelfde bereikt met 2 vingers in z'n neus (en daarmee het leuker zal vinden en minder kans op blessures!)

Anoniem

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:25

Volgens mij vergeet ik dat niet, maar lees jij te snel. ;)
Ik schrijf nergens dat ze meteen een reiningproef kan rijden als ze haar oningereden paard van de wei plukt. Wat ik schrijf is dat je de oefeningen niet perfect hoeft te hebben voor je een reining wedstrijd kunt rijden. Als je al met de spins en stops aan de gang bent in je training, dan kun je er al wedstrijden mee rijden, ook al scoor je in het begin niet 100%. Als je op die paardgerichte manier reining wedstrijden rijdt dan maakt het niet uit of je dat met een er volledig voor gebouwde Quarter doet of een Haflinger of Arabier. Het is niet de sport die de paarden kapot maakt, maar de mensen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:03

Ik vind de voorbeelden van sevke mooie en goeie.
Behalve het beetje overbouwde idd oogt gewoon iets minder mooi.
Lange koten zie ik ook niet graag, associeer ik dan direct met zwak.
Buiten de blikjesvoeten zoals iemand hier al zei, zie ik ook niet graag platvoeten wat in de westernpaarden toch ook een plaag is.
En steile achterbenen geeft gewoon minder goeie stoppers, als ze al meer in stophouding staan in plaats van echt vierkant dan stoppen ze gewoon beter.
Jaarlingen noch tweejarigen beoordelen heeft weinig zin, ze kunnen zo snel nog veranderen en ineens wel in verhouding zijn. Als ze als jaarling of naarling ‘lelijk’ zijn dan wordt het een mooi paard, zeg ik altijd. :P veulens die moeten bij geboorte wel mooi zijn zo weet je hoe ze gaan worden later.

Over goed zitten en niet goed zitten bij het rijden, denk ik niet dat je dit op het zicht kan zeggen, lijkt me. Of we doen een spelletje. :P

Welke is een salon en welke helemaal niet en waarom denk je.
Buiten dat je ziet dat de ene links haar goeie kant is en de andere rechts haar goeie kant. Ja de uitzondering op de regel. (80 procent is links)
Ben ik benieuwd wat jullie daar over zeggen. Vosse is vijf jaar en palo drie. Beiden drie maand onder zadel.

Afbeelding

Voor de rest hebben ze beiden nog veel verbeterpunten vind ik zelf.
Maar voor mij zijn ook andere factoren nog belangrijk. Ik zie bijvoorbeeld ook graag veel behang.

Gunners tja ik ben geen fan maar das omdat ik al paar veulens ken die medisch helemaal niet inorde zijn en niet alleen buiten het feit dat ze doof zijn. Dus er zit volgens mij toch iets in die splash2 mutatie. Maar ja daar wordt heel hard over gezwegen bij de fokkers.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:13

Als je een beetje leuk mee wil kunnen rijden, dan moet je tegenwoordig toch van goede huize komen hoor! Het kan natuurlijk zijn dat je dat niet belangrijk vindt, dat is persoonlijk.

Ik heb 2 foto's van mijn reiner. Hij staat er niet erg gunstig op helaas, maar ik hoop dat jullie wel iets kunnen zeggen over de bouw. Zelf had ie van mij een iets meer afhangend kruis mogen hebben, maar dat is puur mijn smaak.

De rijfoto is van vorig jaar, inmiddels probeer ik mijn hand wat lager te houden :+

Hier zijn afstamming:
https://www.allbreedpedigree.com/lena+conquistador


Afbeelding

Afbeelding

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

Afbeelding
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/vnV1S2.jpg
http://boktimg.nl/img/m/dbVLeC.jpg
http://boktimg.nl/img/m/u1BxKK.jpg
Dit is mijn Quarter (Ene kant opa: Einstein oma: merrie uit hollywood dunit, andere kant vader: Taris Valentine uit Taris Catalyst, oma is een nakomeling van colonel freckles.)

Ik heb er zelf geen verstand van maar ga een gokje wagen:
Fotsy: Moeilijk oordelen want de fotos zijn bij mij erg klein, vind de palomino het mooiste gebouwd, de bruine vind ik iets te vlak in zijn rug.
Malenka: Opzich mooie bouw, wel vind ik zijn hals wat lang.
Saga: Moeilijk oordelen omdat hij nog in de groei is, inderdaad wat mijn voorganger ook zegt, iets te lange koten.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 30-07-18 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 fotos zichtbaar, rest in link geplaatst.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:38

Oh das wel mijn type MelissaV compact, klein hoofdje en oren.
Wel korte rug misschien, niet makkelijk voor een zadel en pad te vinden denk ik want mijn vosse heeft ook al zo een korte rug, heb me een speciale pad moeten kopen of hij lag de helft op haar gat.
Zijn poep lijkt op de eerste foto wel ronder dan op de tweede.

Das iets dat je ook vaak ziet in de qh dat hun poep van de top tot aan de staart ineens invalt, had me altijd laten vertellen dat dit komt omdat hun beenderen van te vroeg te rijden daar nog niet aan elkaar hangt en door het gewicht van de ruiter naar boven wordt geduwd en zo blijft staan. Allez als iemand men uitleg begrijpt :o

Malenka idd wat langer type. mooie rijfoto. En die handen das een tik net als ik altijd naar men paard zit te kijken.

En ja de palo is een salon, niet normaal, die loopt ook heel gestroomlijnd en van zichzelf mooi recht. Andere moet je echt helpen want anders loopt ze scheef, als in valt over haar schouder. Schouders zijn dus zwak punt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:22

xyzutu2 schreef:
Volgens mij vergeet ik dat niet, maar lees jij te snel. ;)
Ik schrijf nergens dat ze meteen een reiningproef kan rijden als ze haar oningereden paard van de wei plukt. Wat ik schrijf is dat je de oefeningen niet perfect hoeft te hebben voor je een reining wedstrijd kunt rijden. Als je al met de spins en stops aan de gang bent in je training, dan kun je er al wedstrijden mee rijden, ook al scoor je in het begin niet 100%. Als je op die paardgerichte manier reining wedstrijden rijdt dan maakt het niet uit of je dat met een er volledig voor gebouwde Quarter doet of een Haflinger of Arabier. Het is niet de sport die de paarden kapot maakt, maar de mensen.


Hoe dan ook, ik wil wachten tot ze volledig uitgegroeid is om echt de reining manoeuvres te gaan trainen. Laat ze eerst maar eens goed op haar eigen benen kunnen lopen, netjes kunnen verzamelen en sterk worden. Dan zien we wel!

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:36

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden.
Ze lijkt op de foto misschien dikker, maar ze spant gewoon d'r buikspieren niet aan als ze niet beweegt.
Ze is van Tuck R Command en Zans Sweet Star.
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:36

Ik ben vast een van de weinigen die niet weet wat een salon betekent bij paarden??

Eigenlijk vind ik het lastig. Mensen plaatsen nu eigen paarden en je wil niet beledigen en smaak telt mee, karakter is belangrijk etc.

xyzutu2, ik ben het ergens wel met je eens dat elk gezond paard een basis reining proef moet kunnen lopen. Er zijn genoeg mensen die nooit een 70 gaan rijden, maar wel lekker trainen en netjes hun best doen. Correct zou belangrijker moeten zijn dan spectaculair en correct kunnen veel paarden echt wel spinnen en stoppen. Zelfs onze shet begon ooit een beetje te stoppen, maar hebben we onze grens daar wel getrokken. Meer omdat het niet nodig was om daar verder mee te gaan, zijn bouw niet mee zit daarvoor en je never sliding plates gaat vinden :)

Fotsy, ik moet eerst een bril kopen, zijn erg kleine foto's.

My little P Het lijkt me een fijn paardje.

Melissa, wel mijn type, maar de holle en korte rug vind ik zo staande wel lastig. OP bovenste foto lijkt dat iets minder. Dat kan je met netjes trainen allemaal goed houden.
Bij de onderste foto staat hij sws wat ongelukkig, ook met de voorbenen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:10

Ik vond deze video die ik wel interresant vondhttps://youtu.be/HjzSBvflEXo

Ikzelf heb er volgens mij geen kaas van gegeten maar hier goes

UnkownC
-sprekend hoofd
-beetje steil achterbeen
- mooie donkere kleur

MellisaV
-prachtig koppie
- Mooie achterhand
- compacte bouw die ik graag zie

My_little_P
-rug kijkt een beetje week
- voetje lijkt een beetje plat of komt dat door de foto?
- mooie hals aanzet

Malenka
- lastig beoordelen met deze foto's
-prachtige palominotint
-achterbeen lijkt steil op onderste foto

Saga
- een echt gunner koppie
- en een echte gunner kont
- heeft ook wel een mooie compacte bouw voor cutting en reining

Nu fatsoenlijke foto's van de mijne zo ver dat hij goed gaat staan voor de camera:

Afbeelding

Afbeelding

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:36

Interessant topic, ik volg ook even :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:10

Speedfiets is dit de kruising uit je profiel?
Ik zie er geen "rastypische" paint in namelijk?
Wat niet weg neemt dat ik het wel een aansprekend paard vind hoor.

Dus hier mijn amateuristische mening (die ik graag gecorrigeerd zie om van te leren).

Hij / zij lijkt onderstandig te staan?
En op de 2e foto lijkt de hals me niet heel voordelig.
Lijkt me meer een all rounder dan een reiner?
Ik vind het altijd heel moeilijk om te benoemen wat ik zie!

Nu mijn eigen merrie. Ze is 10, heeft 2 jaar achter elkaar een veulen gehad en is daarna niet echt meer serieus getraind.
Ik zal er een slechte foto bij zetten om een indruk te geven van haar bespiering in goede conditie.

Ze is cutting gefokt.

Afbeelding
Afbeelding

En mijn 2 jarige, all round gefokt :
https://boktimg.nl/img/m/qPo23s.jpg
https://boktimg.nl/img/m/PiMjS3.jpg


Pfff viel trouwens niet mee, foto's maken met 10.000 vliegen in de buurt...


https://boktimg.nl/img/m/8uCEnV.jpg
(de merrie in conditie)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 foto's omgezet naar link. Maximaal 2 zichtbaar.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:06

ClauH,

Nee het is Spark. Hij staat een stuk naar onder in mijn profiel. Hij is allround gefokt met wat reining erin. Maar meneer is nog wat in de groei. Ik met je eens dat ik de hals niet voordelig vind. En zijn slungel benen