Is er iemand die mij meer kan vertellen over General Golden Boys achtergrond? Ik ben met name geïnteresseerd in de medische geschiedenis. Momenteel heeft mijn GGB nakomeling wat gezondheidsklachten waar ik zelf niet echt verder mee kom. Ik hoop via deze weg info te vinden waar ik een linkje mee kan leggen, zodat ik weer verder kan met mijn paard.
Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt!
Ik heb GGB ooit op een wedstrijd ien lopen, en eerlijk gezegd liep hij daar ronduit beroerd. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is. Zeker als ik daar wat opmerkingen op Bokt bij op tel, waar mensen ook 'subtiel' opmerken dat je niet heel blij hoe te zijn met een GGB-er.
Vanwaar je opmerking over 5paneltest? is daar aanleiding voor bij GGB? (moeder is overigens geen quarter)
Bij elke QH is het verstandig om te testen, dan sluit je in ieder geval de meest bekende erfelijke ziektes uit. Moeder is geen quarter zeg je, maar pssm bijvoorbeeld komt ook bij andere rassen voor zoals bij Haflingers en Tinkers. Beroerd lopen kan meerdere oorzaken hebben.
Dat snap ik, maar das geen antwoord op mijn vraag .
Als er bij GGB bijvoorbeeld sprake zou zijn van artrose, ir of iets, dan geeft dat mij weer een richting om in te zoeken. Daarom ben ik er benieuwd naar, meer niet.
Er is best veel met hem gefokt, dus altijd kans dat er mindere nakomelingen rondlopen. Al die merries hebben ook invloed, dus niet alleen GGB.
In die tijd dat hij veel dekte was de 5panel test ook nog niet zo bekend als nu. Maar ook daarvoor moet je overal naar beide kanten kijken.
ir is niet erfelijk. Misschien geef je aanleg mee, maar dat is geen erfelijke ziekte en goed te hanteren bij goed management.
En dan al die mensen die met GGB hebben gefokt op een mindere merrie of het veulen slechte opfok hebben gegeven en daarna slecht hebben gehouden, slecht gevoerd etc. Is daar een hengst de schuld van?
Je zal er direct achter moeten van GGB zelf, want de rest van de nakomelingen kunnen van alles hebben zonder dat GGB daar iets mee te maken heeft, als je op grote schaal dekt en ook buiten het ras. Stel je krijgt hier 2 reacties van paarden die wat mankeren, kunnen daar nog 100 redenen voor zijn en ben je echt geen steek verder.
Onze oude quarter merrie van 23 heeft nu wat artrose, maar heeft leuke nakomelingen en loopt verder als een zonnetje van 6. Wat zegt het dan?
Omdat jouw paard wat 'vage' klachten heeft begon ik over de 5 panel test, pssm en hypp kunnen ook vage klachten geven. Artrose kan ook door een trauma ontstaan. Je paard kan ook vanuit moederskant rottigheid hebben meegekregen. Waarom zoek je het bij GGB?
Ik heb GGB zelf jaren geshowed (2006-2008) en hij heeft in al die jaren geen pas kreupel gelopen. Ik ben dan stiekem ook wel erg nieuwsgierig naar welke wedstrijd je refereert waar je hem beroerd hebt zien lopen.
Ik weet ook dat hij op jongere leeftijd röntgenologisch volledig goedgekeurd is. In de tijd dat ik hem showde was de 5 panel test inderdaad nog niet bekend, in die tijd heeft hij de test daarom ook niet gehad. Hoe dat nu zit weet ik niet. Wel kan ik vertellen dat ik al heel erg veel quarters heb gezien en gereden en ik kom veel ellende tegen. Golden Boy was hier niet één van. Het was (is?) altijd een kerngezond paard!
Ook heb ik vele kinderen van hem gereden en meerdere ervan geshowed. Elk paard kan wat mankeren, de moederlijn heeft hier natuurlijk ook aandeel in wanneer je naar erfelijke factoren kijkt. Ik heb echter nooit stelselmatige problemen geconstateerd bij zijn nakomelingen.
Kun je meer vertellen over de gezondsheidsklachten van je eigen GGB?
habina
Geplaatst: 09-10-16 09:11
Ik zorg regelmatig voor GGB, als de vaste stalhulp niet kan. Hij was onlangs hoefbevangen, maar heeft verder nog een prima gezondheid.