[WN] Quarter zonder papieren / papieren kwijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Quarter zonder papieren / papieren kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 16:27

Indien je in het bezit bent van een Quarter waarvan de papieren kwijt zijn, kun je hiervoor dan nieuwe papieren aanvragen? Afstamming/registratie is bekend bij de AQHA, echter het papier is niet te vinden. Dien je deze dan aan te vragen dmv overleggen van DNA (neem aan dat vader en moeder dan ook met DNA geregistreerd dienen te zijn?) Stel dit gaat via DNA en moeder is niet geregistreerd met DNA, maar er is wel aan DNA van haar te komen, kun je dit dat insturen tezamen met DNA van je eigen paard? Las volgens mij ook nog iets terug over dekbewijs overleggen, iemand daar kundig in?

En wat is een Quarter waard zonder papieren? :D

Willemina_L

Re: Quarter zonder papieren / papieren kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:08

Stel je vraag direct bij de Nederlandse dependance, die weten het vast precies

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:58

Alleen de geregistreerde eigenaar kan een duplicaat papier aanvragen en moet daarvoor tekenen zodat ze de handtekening kunnen checken die ze in het bestand hebben. Als jij dus zelf geen eigenaar bent heb je wel de medewerking van de vorige eigenaar nodig.
Als paard al papieren heeft hoeft volgens mij geen dna meer te worden afgegeven.

Als paard nog helemaal geen papier heeft wordt het een ander verhaal. Dan wordt het een prijzig plaatje en heb je wel DNA nodig plus medewerking van de merrie eigenaar.

(Correct me if I'm wrong)

Een quarter zonder papieren is slechts een paard :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 01:10

Precies wat Cissy al schrijft. Een QH waarvan de papieren kwijt zijn kan alleen de eigenaar in de boeken van de AQHA een duplicaat voor aanvragen. Elke andere vorm (zonder transfer report) werkt niet. Dus een papier aanvragen voor een paard, welke kwijt is en waarvan je niet als eigenaar te boek staat daarzo, in de vorm van DNA testing, forget it. Werkt niet.
Daar doen ze niet aan mee in de USA. Dit met oog op evt geschillen en rechtzaken over eigendom.

Als er nog papieren aangevraagt moeten worden, dat dus nog nooit gedaan is, wordt het lastig. Moet er nl een registration application ingevuld worden en ondertekend door zowel de merrie als de hengstenhouder ten tijde van de dekking. (En die gaat vaak in het rijtje van krijg ze maar zo gek dat ze hun hannepoot zetten, want veelal zijn er problemen geweest waarom het paard geen papieren heeft gekregen). Daarnaast ook weer nodig om op naam te zetten een transfer report (die ook ondertekend moet zijn door de eigenaar, de merriehouder is dit veelal). En als paard ouder is dan 3 (zo uit mijn hoofd) moet er ook zeker parent verification DNA gedaan worden. Dit is ook nog een kostbare, de ouder het paard de duurder wordt het aanvragen van de papieren.

Heb vaker met dit bijltje gehakt (voor anderen) :D

De formulieren voor het duplicaat en de transfer vind je op de site van de AQHA, onder forms and downloads.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 07:48

Hartelijk dank voor de antwoorden. Papieren zijn bij huidige eigenaar kwijtgeraakt. Dus wanneer paard op zijn naam staat zal hij ze aan moeten vragen. Thnx

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:59

En de waarde. Tja, wat betaal je voor een gemiddelde papierloze e-pony? Ik ben geen expert maar gokje. Afhankelijk van de opleiding misschien 1500 tot 2500 (als ze al een heel net wedstrijdverleden hebben ). Veel minder dan met papiertje in elk geval.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:06

Hier een Amerikaanse Appaloosa met kwijtgeraakte papieren. Wij moeten samen met de geregistreerde eigenaar naar het gemeentehuis om alles te regelen, zo is mij verteld. De geregistreerde eigenaren wonen hier nou niet echt in de buurt en ik heb zelf de papieren op het moment niet echt nodig.. Paard zal toch ook tot zijn dood bij ons blijven. Omdat paard al papieren zou hebben is er geen DNA nodig bij ons.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:43

JoesPleasure schreef:
Hartelijk dank voor de antwoorden. Papieren zijn bij huidige eigenaar kwijtgeraakt. Dus wanneer paard op zijn naam staat zal hij ze aan moeten vragen. Thnx

Jep. En laat hem dat dan ook doen voordat je koopt.

Deze link gaat direct naar het Duplicate Certificate Form. Die is hij nodig om het duplicaat aan te vragen.
https://www.aqha.com/media/3128/duplicate-certificate-form-5-12-14.pdf

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:14

Voor en appie naar het gemeentehuis??? Wat moeten ze op het gemeentehuis met de papieren van een paard??

Als het een Amerikaanse appie is werkt het waarschijnlijk hetzelfde als bij de QH. Dus naar de AAHC en daar de eigenaar duplicaat laten aanvragen.
Een Nederlandse appie zou je bij het NAS moeten navragen.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:41

Nog even een vraag. Als je het paard zonder papieren koopt (papieren zijn kwijt en wel aangevraagd vroeger) en de huidige eigenaar heeft paard op zijn naam staan en is bereid het transfer form in te vullen (dat je vanaf internet kunt printen) en te ondertekenen, kun je dan als nieuwe eigenaar ook een duplicaat van de papieren aanvragen of moet dat dan nog altijd door de eigenaar op de AQHA papieren gebeuren?

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:58

never mind, heb net de BQHA gebeld en de eigenaar moet naast de transfer toch ook echt het duplicate form invullen :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:56

JoesPleasure schreef:
never mind, heb net de BQHA gebeld en de eigenaar moet naast de transfer toch ook echt het duplicate form invullen :D

rina schreef:
JoesPleasure schreef:

Jep. En laat hem dat dan ook doen voordat je koopt.

Deze link gaat direct naar het Duplicate Certificate Form. Die is hij nodig om het duplicaat aan te vragen.
https://www.aqha.com/media/3128/duplicate-certificate-form-5-12-14.pdf

Had ik je toch ook al gezegd ;) De eigenaar te boek bij de AQHA moet het duplicaat aanvragen. Pas daarna kan je met een transfer het paard overschrijven. Je kan wel de beide formulieren in 1 keer opsturen.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 16:14

ja klopt. Denk dat er nog een extra uitdaging aan zit te komen... AQHA kent paard niet, dus dan zou ik het hele traject af moeten :D .

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:20

Weet je wie de vader en moeder zijn??? Gooi me die namen anders eens via PB. Ik kan hun nakomelingen zo trekken. Kan je zien of hij/zij wel geregistreerd is. Soms worden namen verkeerd geschreven, en dan als de papieren weg zijn weten ze niet meer hoe het nou precies zat.

Mellow_magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:45

Klopt ja heb ik ook met mijn oude paard gehad.
Papieren kwijt met behulp van de oude eigenaar was het zo gedaan. Ze moest nog even netjes op de foto (paard dan;) ) van alle kanten, en toen kregen we hrt nieuwe papier zo opgestuurd.
Succes met de papierwinkel!