Ik heb een quarter veulen van 9 maanden oud maar vind hem zo rustig. Hij is panel 5 getest n/n. Zolang als ik hem heb eet hij slecht zijn kiezen zijn al een keer gevijld en dinsdag komt de da dan ga ik maar is vragen wat zij er van denkt. Hij komt niet ziek over maar ik vind hem heel duf. Vergeleken met andere veulens van zijn leeftijd. Dit is mijn eerste quarter veulen en vraag me af of ze allemaal zo rustig zijn.
Anoeska27
Geplaatst: 13-12-15 15:26
Laat eens testen op rode bloedworm. Ik vind het teveel klinken als een jaarling die ik eens heb gekocht. Daarvan waren de kiezen ook geveild waardoor het eten moeilijker ging en waardoor de zware besmetting niet direct duidelijk was. In alle jaren dat ik in de paarden zit heb ik niet eerder meegemaakt dat het nodig was om zo jong al iets te doen qua veilen en ik zou het daar zelf ook niet in gezocht hebben bij de klachten die hij had.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 13-12-15 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga gelijk op bloedworm laten testen. Hij is wel ontwormd maar hoop dat daar iets uit komt. Hij loopt samen met een Fries hengst veulen dat 3 weken ouder is en die is veel levendiger. Mijn da had ook nog niet eerder een veulen met haken op zijn kiezen gezien.
Poeh, dat lijkt me een gebit on in de gaten te blijven houden. Hopelijk trekt dat bij. Niet alleen rode bloedworm maar ook spoelwormen komen voor bij veulens,check dat ook zeker. En als je toch bloed laat onderzoeken zou ik ook tekorten laten checken. Succes en volg je gevoel, dan zit je meestal goed.
spatter
Geplaatst: 13-12-15 17:47
Mijn gedachte is ook wormen, mestonderzoek laten doen!
laat een hele goede tandarts komen!! die goede verlichting heeft en laat z'n mond grondig na kijken. je weet nooit wat je er aan treft. mijn 2,5 jarige welsh a hengst had ernstige diastases in de onderkaken wat gaten hebben achter gelaten ter grote van €2. dit is al 3 weken geleden en ik zie hem steeds vrolijker en energieker worden. ook al zijn z'n kiezen pas gevijlt maar naar mijn ervaring is elektries beter en word alles goed aan gepakt.
Anoeska27
Geplaatst: 13-12-15 18:07
spatter schreef:
Mijn gedachte is ook wormen, mestonderzoek laten doen!
Bloedworm komt daar vaak pas uit als het te laat is. Mestonderzoek kan een ondersteuning zijn, maar een bloedonderzoek is veel effectiever.
Mest onderzoek in deze vh jaar is niet zo nuttig. Ik zou preventief gaan behandelen. Wat heb je de vorige keer gegeven en wanneer was dat?
Overigens ken ik gezonde uber relaxte quarter veulens. Maar die waren wel alert, niet sloom, maar schrokken bijna nergens van en vonden rennen vaak nogal stom, die stonden liever te vreten.
Ik heb de da vanavond nog laten komen. Ze vond dat hij heel erg rommelde van binnen. Daar heeft hij pijnstillers voor gekregen want zij dacht aan kramp. Er is mest en bloed mee genomen en daar hoor ik morgen uitslag van.
wel eens ontwormt met pirantel? dit is tegen spoelwormen en erg belangrijk bij veulens dat ze die wel krijgen ivermectine zijn spoelwormen recistent voor.
Het is bij veulens niet ongewoon om al een gevoelige maagwand te hebben, dus ook beginnende maagzweren zou kunnen. Pijnstillers zijn dan leuk om hem beter te laten voelen, maar doen niets aan verbetering.
Krijgt hij nu kuil/voordroog of gewoon hooi, want niet ieder paard kan even goed tegen voordroog. En dit kan precies de klachten geven zoals ik beschreef.
Ik had ook zo,n veulen.bloed trekken en mest onderzoek. Bij mijne zagen ze dat hij ergens een ontsteking moest hebben wat al lang was,alleen dus nooit opgemerkt bij verkoper omdat ze toen bij de moeder liep.schijnt dat je het dan niet zo gou merkt en als ze van de moeder af komen het in eens zeer duidelijk word.ze at ook slecht en op laatste helemaal niet meer,bij fokker at ze haar brok ook slecht zij hij er na. Met een flinke keur en veel spuiten is ze nu weer super,ondanks dat uit het mest onderzoek niks kwam toch goed ontwormd. Succes. Ze is nu ook geen wilde jarling maar merkt echt wel verschil ze eet nu ook enorm goed
Bloed en mest onderzoek kan geen kwaad. Maar ik denk dat hij ook vrolijk wordt van een leuke kudde met gelijke vriendjes en wat oudere opvoeders. 1 veulen met 1 ander veulen die ook nog zo verschillen is geen goede opfok. Daarnaast is voeding belangrijk. Hij moet groeien dus 24/7 bewegen en goed ruwvoer krijgen. Een veulen van 9maanden met nu al gedoe in de mond vind ik niet zo een goed teken.
Mijn paint is ook heel rustig, gewoon een relaxed paardje, ook als jaarling in de opfok. Maar hij speelde wel met de andere hengsten. Speelt de jouwe nog wel?
Ja hij speelt wel. Uit het mest en bloed onderzoek is ook niets gekomen. Enkele worm eitjes heb een pramox kuur gekregen van de da. HHij kan ook niets ontdekken waarom hij slecht eet
Er was geen zand in de mest gevonden. En een maagzweer/ontsteking is ook niet uit de bloed uitslag gekomen. De da zegt dat het waarschijnlijk een heel relaxed veulen is