[WN] Hulp bij stamboom en wel of geen paneltest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schumiegirl

Hulp bij stamboom en wel of geen paneltest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 20:50

Hallo allemaal,

Ik heb een leuk paardje op het oog maar de stamboom zegt mij geheel niks en kan zodoende ook niet echt achterhalen of testen zinvol is. Wi kan mij helpen?

Paps is: JBS sky pilot met als vader gelstar j's pride aphcc-22298
Moeder: zan parr's joker met als vader taco zan Parr

Wat voor bloed is dit precies en is testen zinvol?

Heel erg bedankt!

Maureen95

Re: Hulp bij stamboom en wel of geen paneltest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:03

Ik ken de bloedlijn verder niet. Maar testen is altijd nuttig! Tussen elke goede bloedlijn kan eens een rotte appel zitten

DubbelFun

Re: Hulp bij stamboom en wel of geen paneltest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:55

Testen is altijd zinvol en dan ook nog specifiek de appaloosa-test omdat dan ook maanblindheid wordt meegenomen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:13

Ben niet bekend met appaloosa's dus met de bloedlijnen kan ik je niet helpen.
Wilde alleen maar even zeggen dat ik altijd zou testen voor aankoop. Ik zou voor de volledigheid de hele 5 panel doen (zeker als het een merrie of hengst is en je er ooit nog mee wilt fokken), maar PSSM, MH en als er Impressive in zit ook HYPP zijn wat mij betreft de belangrijkste. Als het paard nog niet beleerd is, ook altijd laten testen op HERDA.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:37

Ik ben ook niet bekend met de bloedlijn, maar ik zou zeker een ApHC àltijd testen, vooral pssm gezien dat echt zo veel lijkt voor te komen bij appaloosa's..

Test via Animalgenetics heb je binnen de 2 weken meestal al de resultaten in je mailbox zitten dus ik zou het risico echt niet nemen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:17

Altijd testen, de moederskant is geheel Quarter horses, zo op het 1e gezicht gezonde bloedlijnen, maar ze voeren wel terug op Zantanon, dat was de vader van King die weer de vader van Poco Bueno was en ergens uit die lijn komt Herda, dat wordt weliswaar hoofdzakelijk teruggevoerd op Poco Bueno ( en 5% op King) maar ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen en nooit een paard kopen met Quarter/ Paint/ Appie bloed zonder testen. https://en.wikipedia.org/wiki/Hereditar ... l_asthenia

De Appaloosa kant heb ik geen kijk op.