[WN] Hoeveel kans op HYPP en PSSM bij een Appie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Hoeveel kans op HYPP en PSSM bij een Appie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:15

Ik heb weinig verstand van genetica en fokken, dus ik zit hier al de hele middag op te "kauwen" ;)

Morgen ga ik bij een Amerikaanse Appaloosa kijken. Super leuk dier, maar uit voorzorg wil ik hem 5 panel laten testen. Nu heb ik me aardig ingelezen op wat de ziektes inhouden en ik maak me nu vooral "zorgen" over HYPP en PSSM. Ik wil niet fokken, dus ik maak me niet druk om OWLS en GBED. De HERDA dragers die ik heb kunnen vinden, komen niet voor in de bloedlijnen van dit paard, dus ik denk dat de kans vrij klein is dat hij hier positief op wordt getest.

Daarentegen zit Impressive wel in de bloedlijn (6e generatie) en PSSM kon ik geen duidelijke dragers van vinden. Ondanks dat ik dus gewoon laat testen, ben ik wel nieuwsgierig of iemand weet hoe groot de kans ongeveer is dat dit paard een drager is van een van deze ziektes.

Chawi

Re: Hoeveel kans op HYPP en PSSM bij een Appie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:03

Ik denk dat je sneller en waarschijnlijk ook een beter antwoord krijg in het Westerngedeelte :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:01

F-AM --> WN-FA. Aangezien dit iets is dat typische is voor de Amerikaanse Appaloosa's zal je hier de beste antwoorden krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:06

Hoe oud is het dier? Al onder het zadel? Vaak zijn/worden deze ziektes namelijk wel ontdekt tegen de tijd dat het paard bereden gaat worden. Maar dat geeft natuurlijk geen garantie!

Edit: de 5 paneltest voor Quarters is trouwens iets anders dan die voor Paints/Appaloosas. Bij Quarters komt geen OWLS voor (omdat dat gelinkt is aan het frame overo patroon), maar daar zit MH voor in de plaats. MH is ook een dominant gen! Ik zou in jouw geval dus dan ook de 5-panel voor Quarters laten doen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:19

Het is al niet meer nodig, toen we voor de 2e keer gingen kijken had het paard een gigantisch dik been. Hij bleek in januari in het draad te hebben gehangen en volgens de eigenaar had hij daar echt geen last meer van, dat dikke been was ook te verwaarlozen. Daar was ik het zelf alleen niet mee eens ;)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:26

eefj33 schreef:
Hoe oud is het dier? Al onder het zadel? Vaak zijn/worden deze ziektes namelijk wel ontdekt tegen de tijd dat het paard bereden gaat worden. Maar dat geeft natuurlijk geen garantie!

Edit: de 5 paneltest voor Quarters is trouwens iets anders dan die voor Paints/Appaloosas. Bij Quarters komt geen OWLS voor (omdat dat gelinkt is aan het frame overo patroon), maar daar zit MH voor in de plaats. MH is ook een dominant gen! Ik zou in jouw geval dus dan ook de 5-panel voor Quarters laten doen!

Die edit is denk ik niet correct, OLWS kan wel degelijk voorkomen bij quarters. Hoeveel overo paints zijn er niet die als je enkele generaties teruggaat enkel quarters in hun stamboom hadden? Nu kunnen die bij de AQHA worden geregistreerd, vroeger niet en werden dus ingeschreven bij de APHA (crop outs).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC339559/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:08

Komt het zo vaak voor dat een frame overo paint uit 2 qaurter ouders komt dan? Er zit nogal verschil tussen overo en overo... Ik wist wel dat splash overo 'verborgen' kan zitten zonder vlekken, maar daar is het OWLS niet mee gekoppeld. Die zit (voor zover bekend) aan frame overo vast. Ik wist niet dat frame overo volledig verborgen kon zitten, dacht dat er dat minimaal en vlekje op de buik zat. Dat artikel is wel interessant trouwens, wist dus niet dat dat kon :)

Maar anyway, waar ik eigenlijk op doelde is dat voor TS het nuttiger zou zijn om MH te testen dan OWLS. Ze wou toch niet met het dier fokken dus OWLS testen heeft geen nut, terwijl MH wel dominant overerft :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:07

Ik ken heel veel frame positieve paarden met enkel een blesje. Ik heb er zelfs ook al enkele gezien zonder enige aftekening, die positief terug kwamen. Het kan dus heel goed verstopt zitten. Ik ben zelfs al eens een blanket appaloosa tegen gekomen die echt uit 2 AQHA ouders kwam..

Maar idd, on topic, is het voor TS idd niet echt relevant om ook OLWS te testen .

Wil je snel resultaat terug kan je beter via Animal Genetics testen. Een 2-tal weekjes en je hebt de resultaten al in de mail.
Via de AQHA duurt maaaanden..

Ik zou vooral pssm en mh testen als ik een ApHC ging kopen..