rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:35

Ik weet niet of het hier goed staat maar Is er hier Iemand die mij kan vertellen wat jullie ervaring Is met de rocky Mountain ten opzicht met een quarter/paint in de westernsport. Ze zijn alle 2 compact gebouwd maar de quarter ia zwaarder. Althans dat Is wat ik lees. Ook zouden er in de wedstrijden mee lopen, zelfs cutting. Maar ze worden niet gefokt op cowsence meen ik. Zou een rocky net zo goed hoog kunnen komen in de reining/cutting als een quarter. Zover ik lees zijn het fijne paardEn. Ik ben al jaren verkocht aan de quarter maar tja de rocky lijkt me ook een leuk paard maar heb nooit met een gewerkt.

Ook word de rocky beschreven als een quarter met een extra gang.
Heeft de quarter voordelen in de sport ten opzichte van een rocky en zoja wat? Of valt het allemaal mee en kun je met een goede rocky ook hoog komen?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:48

Ik kan je er weinig over zeggen, ken het ras maar heb er nog nooit een gereden. Misschien eens contact opnemen met http://montanarmba.org/ of http://rockymountainhorses.nl/home/ of http://www.rockymountainhorseclub.eu/th ... dbook-usa/. Er zijn vast nog meer fokkers/ ras-organisaties te vinden die je precies kunnen vertellen wat de voor en nadelen zijn. Maar zover ik weet wordt de Rocky Mountain horse in vrijwel alle ( western) disciplines gebruikt, ik weet alleen niet hoe succesvol.

Het zijn gangenpaarden en dat kan in de pleasure bijv. tegen ze werken.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:17

dankje, ga zeker eens rond mailen.
Ik heb een van hen wel al gemaild maar hun wisten me nu niet echt de voor/nadelen ten opzichte van een quarter te vertellen. Waarschijnlijk omdat hun nu weer geen ervaring hebben met de quarter en zich ook niet echt met western bezig houden.

Dat het gangenpaard stukje kan tegenwerken lijkt me inderdaad ook. Nu zou ik vooral interessen hebben in trail (buiten, daar zijn ze sowieso goed voor) en reinig/cutting

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:36

Ik vind een gangenpaard nu niet direct zo geschikt voor reining...

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:53

ik denk ook dat de geschiktheid voor de reining er niet zo is.

als dit zo zou zijn, zouden ze in usa volop meelopen in de NRHA

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:17

dus voor reining oefeningen goed onder de knie te krijgen is een quarter toch beter.
Ze zouden wel wendbaar zijn.
Cutting zal wel de cowsence missen :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:58

Een reiner moet meer dan alleen 'wendbaar' zijn. Mijn IJslander is ook enorm wendbaar, maar zou een compleet waardeloze reiner zijn. Ik ken geen enkele RMH in de reiningsport, en dat zal wel een reden hebben. In de lagere klassen zie je wel eens een arabier of een haflinger, maar meestal lopen die ook nooit superscores. Als je wilt reinen, dan heb je een quarter nodig. Ik vind een RMH ook echt heel anders gebouwd. Het zal voor zo'n dier ook veel lastiger zijn om laag te lopen, want gangenpaarden lopen van nature veel opgerichter. Je moet je afvragen of het wel eerlijk is om van zo'n dier iets te vragen waar het niet voor gebouwd is, juist omdat jij dat zo graag wil...

ElvierW

Berichten: 261
Geregistreerd: 23-02-12

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:07

Ik heb een halve Rocky (nog niet onder het zadel) die inderdaad enorm wendbaar is. Hij draait makkelijk om dan mijn Paint. Maar ik zie hem echt geen reiner worden, vooral idd door bouw zoals sevke zegt. Ik ga die van mij wel western beleren maar zonder enige ambitie op wedstrijdniveau.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:40

Moet zeggen dat ik ook heen wedstrijdambiti heb. Nog niet.
Maar vind zelf wel leuk om het voor de lol te doen (weer wat anders dan buiten rijden)

joannaxpielx
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-03-15

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:34

hallo, wij hebben zelf ook een quarter. zij is in Texas geboren en is daar erg beroemt geworden sinds dat ze wat ouder is geworden hebben ze haar weg gedaan, een quarter is erg rustig van karakter en mooi om te zien. in de wetstrijden kunnen ze ook hoog komen, maar wij doen er nu niet meer zo veel mee want ze is al wat ouder ( 24 ) ze staat bij mijn pony (Welsh) en het gaat erg goed samen, een tinker hebben wij ook nog maar mijn pony krijgt onderling nog wel eens ruzie met de tinker. de qaurter kan met alle bij goed over weg <3
m.v.g.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 08:04

Dankje maar ik ben goed bekent met een quarter. Echter niet met een rocky :) Daarom hoopte ik dat hier iemand mij meer kon vertellen als je ze het zelfde zou inzetten. Daar ze omschreven worden als de quarter met een Extra Gang.
Ik heb dus helaas niet zoveel aan De info die je geeft.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:16

Ik denk dat je hier ook niet direct het antwoord gaat krijgen.
Ik weet in de cutting sport (NL BE en DL) geen enkel gangenpaard lopen op niveau.
Een gangenpaard heeft niet de correcte bouw voor reining of cutting.
Bij cutting wil je een paard met een laag ingeplante nek, zodat die tussen zijn schouders kan zakken en bewegen.

Er zijn meerdere gangenpaarden met cowsense. Maar cowsense is niet voldoende voor een cuttingpaard.

Op recreatief niveau kan je er alle kanten mee uit, maar dat kan je met eender welk paard.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:12

ik denk inderdaad 0ok niet dat ik er antwoord op ga krijgen :)
Sowieso is de rocky nog niet een ras dat je op elke hoek tegen komt. Ik had gedacht dat wellicht hier rocky eigenaren in het western thuis waren.

Ze spreken me alle 2 enorm aan en heb NU nog geen wedstrijdambitie, misschien ook nooit al vind ik het wel super leuk om het goed te doen. Maar wat de toekomst brengt... wil gewoon een doordachte keuze maken straks zodra een eigen paard in zicht komt. Daar ik ook niet het dier erna wil verkopen.

En tja alle 2 dat trekt de beurs nu sowieso niet :)
Tevens nog NOOIT op een gangenpaard gezeten, ze staan nu niet echt 1 2 3 om bij te rijden ofzo.
Denk dat je voor hoog te komen toch beter een quarter/paint kunt hebben.

Anoniem

Re: rocky vs quarter in de Cutting/reining tak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:11

Ik vind een rocky niet eens op een quarter lijken. En ook niet zo compact eigenlijk. Ook heeft een quarter aanleg om sneller en meer bespierd te worden, zie ik ook niet terug bij de rocky.
Vriendin van mij heeft een tijd western getraind met haar rocky. Was leuk, maar ook zij heeft uiteindelijk een Paint gekocht.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 21:27

VivaLaVida schreef:
Ik vind een rocky niet eens op een quarter lijken. En ook niet zo compact eigenlijk. Ook heeft een quarter aanleg om sneller en meer bespierd te worden, zie ik ook niet terug bij de rocky.
Vriendin van mij heeft een tijd western getraind met haar rocky. Was leuk, maar ook zij heeft uiteindelijk een Paint gekocht.


ja denk dat je er recreatief wel leuk mee weg komt (maar zo met welk ras) maar wil je hoger op komen zal het dan toch beter een westernpaard zijn :) (appy, quarter,paint)
Ze lijken ook inderdaad niet echt op een quarter qua bouw, niet zo compact, niet zo'n hoge en gespierde achterhand etc. Wel zouden ze wendbaar zijn en hebben ze niet echt een lange rug.
Maar een Arabier word ook als wendbaar beschreven :D
Ach als ik de lotto win haha .

in ieder geval bedankt voor de info