Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:51

Even een vraag. Hoe zie je nu concreet dat je paard PSSM heeft? Of is het meer een
vage klachten bom en dan een test laten doen?

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:02

Jessica schreef:
Traiectum: dan hou je alsnog de heterozygoten over die elk 50% kans geven op doorgeven van de ziekte. IMO een veel te groot risico gezien de ernst van de ziekte...

En ook de heterozygoten kunnen symptomen krijgen, dus elk positief getest dier moet direct uitgesloten worden voor de fok. Heel zonde van het verlies van genetisch materiaal, maar dat is in geval van PSSM en de vererving nou eenmaal niet anders.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:17

Ik lees net in het andere topic dat er nog kunstmatige insiminatie van de hengst word aangeboden. Dan kan dat sperma toch gewoon getest worden?

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:19

Sannanasje schreef:
Vaak lijken PSSM en koliekaanvallen ook op elkaar voor mensen die niet bekend zijn met PSSM. Evenals hartproblemen.
Mijn vorige paardje is helemaal door de mallemolen gehaald omdat de dierenarts dacht dat ze hartritmestoornissen had.
Bleek PSSM en sinusaritmie en een lichte verstopping te zijn.

En om terug te komen op het verzekeringgebeuren. Er wordt niet uitgekeerd bij genetische aandoeningen ("dat staat echt in de voorwaarden hoor mevrouw!" Zei de verzekeringmevrouw tegen mij toen ik belde met de vraag wat ik moest doen als ik mijn paard in wilde laten slapen)
'gelukkig' was mijn paardje ook hoefbevangen en hebben ze bij mij wel uitgekeerd, maar anders had ik ook geen cent gekregen


Welke verzekering is dit?

Mijn kennis heeft gewoon het volledige bedrag uitgekeerd gekregen voor zijn PSSM positieve voor de sport afgekeurde paard.

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:36

Mac schreef:
Eens. Het blijkt ook wel weer dat het stamboek hierin haar verantwoordelijkheid moet nemen, want fokkers doen het niet (allemaal).


gelukkig doen dat de rasverenigingen ook. Zo heb ik tijdens een van de wedstrijden waar ik als vrijwilliger aan het helpen was van een goede bekende van de op dit forum actieve pigino begrepen dat zij door de painthorse club geroyeerd is onder meer vanwege het onreglementair (overo-overo) fokken. Dan ben je denk ik een echte broodfokker. Wat dat is bewust fokken met afwijkingen waar bij een substantieel risico bestaat dat veulens en merrie komen te overlijden. Ergste is dan nog dat zij nu zegt actief te zijn op facebook tegen pssm maar zelf met een pssm-positieve hengst gefokt heeft en daarover haar mond houd.
Zo jammer dat dit soort fora op die manier misbruikt worden voor het uitvechten van persoonlijke vetes en dat anderen zich daar in mee laten slepen.

Waar gefokt wordt of het nu paarden, honden of katten zijn zullen altijd nieuwe ziektes of afwijkingen de kop op steken. Het is dan zaak om als echte liefhebbers van een ras dat proberen zuiver te krijgen. Dan moeten tests ontwikkeld worden en het fokken met "besmette" dieren daar waar mogelijk voorkomen worden. Hetzes of lastercampagnes hebben geen enkele zin en brengen ons alleen maar verder af van ons doel: een gezond en sterk ras waar we met zijn allen van kunnen genieten op wedstrijden of gewoon lekker recreatief.

Laten we de discussies hier constructief houden en laten we vooral genieten van die geweldige westernpaarden.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:41

Je kunt niet van geweldige westernpaarden genieten als ze straks allemaal dood of ziek zijn.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:51

ach smurfje, heb je je daar nu speciaal voor aangemeld??
over het uitvechten van persoonlijke vetes gesproken.. :r
zoals je wel weet, is overo x overo niet onrechtmatig fokken.
broodfokkers doen het op grote schaal, en met goedkoop fokmateriaal.
dus dat sluit haar uit als broodfokker.
dat gebeurd toch echt nog volop..
dus gelieve bij het onderwerp te blijven.

gaucho

Berichten: 9568
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:56

spicegirl schreef:
zoals je wel weet, is overo x overo niet onrechtmatig fokken.


Ik vermoed dat we het hier over frame x frame hebben...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:57

De BQHA heeft een tijd geleden zo'n hengstenkeuring ingesteld. Ik heb daar toen info over gevraagd en dit werd volgens hen gedaan om in regel te zijn met een Europese verordening waarin staat dat hengsten moete goedgekeurd worden voor de dekdienst. Er kwam uiteraard veel protest (kostprijs, ...) en en ik weet ook niet hoe het er precies aan toeging op de keuringen. Er was ook weinig respons, ik denk dat er een aantal keren een geplande keuring niet doorging wegens te weinig kandidaten. Recent is de keuring ook afgeschaft, met goedkeuring van het verantwoordlijke ministerie (landbouw). Bestuur is ook vernieuwd. Het lijkt een beetje dat de lobby om keuringen tegen te houden het pleit heeft gewonnen. Daar kan maar één reden voor zijn en dat is het beschermen van de eigen investeringen in niet voor de fokkerij geschikte dieren. Zielig.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:58

Smurf: de stamboeken van de Quarters, Paints en Amerikaanse Appaloosa's zijn gevestigd in Amerika en zij zijn degenen die het fok- en registatiebeleid bepalen (naast alle andere rasgelerelateerde regelgeving). De plaatselijke clubs zoals de DPHC (Dutch Paint Horse Club) zijn wel door het moederstamboek in Amerika erkend en mogen adviseren bij fok en regsitratie, maar hebben niet de bevoegdheid om beperkingen op te leggen vwb fok en registratie. Het enige dat de regelgeving kan overtreffen is wetgeving.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:04

Mac schreef:
Smurf: de stamboeken van de Quarters, Paints en Amerikaanse Appaloosa's zijn gevestigd in Amerika en zij zijn degenen die het fok- en registatiebeleid bepalen (naast alle andere rasgelerelateerde regelgeving). De plaatselijke clubs zoals de DPHC (Dutch Paint Horse Club) zijn wel door het moederstamboek in Amerika erkend en mogen adviseren bij fok en regsitratie, maar hebben niet de bevoegdheid om beperkingen op te leggen vwb fok en registratie. Het enige dat de regelgeving kan overtreffen is wetgeving.

Dus wat mij betreft moeten er zo veel mogelijk gedupeerden hun klachten doorsturen naar het bevoegde ministerie om er voor te ijveren dat er minstens DNA testen moeten verplicht worden. En info zo veel mogelijk verspreiden. Iedereen die hier links heeft naar facebook groepen bv, melden aub, ik zal ze zeker delen. Hoe meer mensen de boodschap krijgen hoe beter.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:15

zelfs frame x frame is niet verboden.
het word wel ten zeerste afgeraden..
maar ik ken er al 1, die dat zelfs nu nog overweegt.

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:22

Hoi smurf fijn dat je van horen zeggen je info bij elkaar verzameld hebt
Jammer dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt :)
Als jij meer weet als ik betreffende een pssm positieve hengst dan moet je me dat zeker laten weten mag via privé bericht
De 2 hengsten welke ik gehad heb zijn nooit getest door mij en al reeds jaren niet in mijn bezit
In de tijd dat ik hun had wist ik nog niks over een 5 panel test
Had ik dit geweten dan had ik zeker getest!!!
En ja ruim 8 jaar geleden heb ik overo /overo gekruisd en dat zou ik ook nooit meer doen
Wat is je doel van je berichtje? als je iets persoonlijks tegen me hebt heb dan ook de ballen om je naam te melden
Laatst bijgewerkt door Pigino op 17-07-14 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:30

Ik heb smurf getemd. Ik vind het niet nodig om die discussie hierbij weer helemaal naar boven te halen. Ik heb net de discussie gelezen en dat is inderdaad al heel lang terug. Iedereen maakt fouten. Maar iemand op deze manier weer persoonlijk aanvallen en in een verkeerd daglicht zetten is niet ok.

Ik heb ook hier ergens vermeld dat iemand zonder te testen aan het fokken is maar daar zet ik ook geen naam bij en ook geen enkele verwijzing naar de persoon toe. Niet netjes.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:56

smurf1997 schreef:
Mac schreef:
Eens. Het blijkt ook wel weer dat het stamboek hierin haar verantwoordelijkheid moet nemen, want fokkers doen het niet (allemaal).


gelukkig doen dat de rasverenigingen ook. Zo heb ik tijdens een van de wedstrijden waar ik als vrijwilliger aan het helpen was van een goede bekende van de op dit forum actieve pigino begrepen dat zij door de painthorse club geroyeerd is onder meer vanwege het onreglementair (overo-overo) fokken. Dan ben je denk ik een echte broodfokker. Wat dat is bewust fokken met afwijkingen waar bij een substantieel risico bestaat dat veulens en merrie komen te overlijden. Ergste is dan nog dat zij nu zegt actief te zijn op facebook tegen pssm maar zelf met een pssm-positieve hengst gefokt heeft en daarover haar mond houd.
Zo jammer dat dit soort fora op die manier misbruikt worden voor het uitvechten van persoonlijke vetes en dat anderen zich daar in mee laten slepen.

Wie vecht hier vete's uit, volgens mij hebben wij het over feiten . en feiten zijn feiten.
Waar gefokt wordt of het nu paarden, honden of katten zijn zullen altijd nieuwe ziektes of afwijkingen de kop op steken. Het is dan zaak om als echte liefhebbers van een ras dat proberen zuiver te krijgen. Dan moeten tests ontwikkeld worden en het fokken met "besmette" dieren daar waar mogelijk voorkomen worden. Hetzes of lastercampagnes hebben geen enkele zin en brengen ons alleen maar verder af van ons doel: een gezond en sterk ras waar we met zijn allen van kunnen genieten op wedstrijden of gewoon lekker recreatief.

Laten we de discussies hier constructief houden en laten we vooral genieten van die geweldige westernpaarden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:01

spicegirl schreef:
zelfs frame x frame is niet verboden.
het word wel ten zeerste afgeraden..
maar ik ken er al 1, die dat zelfs nu nog overweegt.


Terwijl je dan geeneens meer kans hebt op een frame. Ook maar 50%. Ik zou het risico nooit willen nemen in ieder geval. :n
Laatst bijgewerkt door Coloured op 17-07-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:02

Callisto04 schreef:
De BQHA heeft een tijd geleden zo'n hengstenkeuring ingesteld. Ik heb daar toen info over gevraagd en dit werd volgens hen gedaan om in regel te zijn met een Europese verordening waarin staat dat hengsten moete goedgekeurd worden voor de dekdienst. Er kwam uiteraard veel protest (kostprijs, ...) en en ik weet ook niet hoe het er precies aan toeging op de keuringen. Er was ook weinig respons, ik denk dat er een aantal keren een geplande keuring niet doorging wegens te weinig kandidaten. Recent is de keuring ook afgeschaft, met goedkeuring van het verantwoordlijke ministerie (landbouw). Bestuur is ook vernieuwd. Het lijkt een beetje dat de lobby om keuringen tegen te houden het pleit heeft gewonnen. Daar kan maar één reden voor zijn en dat is het beschermen van de eigen investeringen in niet voor de fokkerij geschikte dieren. Zielig.


Keuring op zich is een heel goed idee, maar het was enkel een exterieur keuring...
Die dan 250-300 € kostte, daar kwam dus veel protest tegen idd. Ook werden alle hengsten die hun ROM behaald hadden vrijgesteld. Slaagt op niets dus.

Keuring waar zowel 5-panel, röntgen en klinisch als exterieur getest/beoordeeld wordt is imo een heel goed idee..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:25

Tinniie schreef:
Callisto04 schreef:
De BQHA heeft een tijd geleden zo'n hengstenkeuring ingesteld. Ik heb daar toen info over gevraagd en dit werd volgens hen gedaan om in regel te zijn met een Europese verordening waarin staat dat hengsten moete goedgekeurd worden voor de dekdienst. Er kwam uiteraard veel protest (kostprijs, ...) en en ik weet ook niet hoe het er precies aan toeging op de keuringen. Er was ook weinig respons, ik denk dat er een aantal keren een geplande keuring niet doorging wegens te weinig kandidaten. Recent is de keuring ook afgeschaft, met goedkeuring van het verantwoordlijke ministerie (landbouw). Bestuur is ook vernieuwd. Het lijkt een beetje dat de lobby om keuringen tegen te houden het pleit heeft gewonnen. Daar kan maar één reden voor zijn en dat is het beschermen van de eigen investeringen in niet voor de fokkerij geschikte dieren. Zielig.


Keuring op zich is een heel goed idee, maar het was enkel een exterieur keuring...
Die dan 250-300 € kostte, daar kwam dus veel protest tegen idd. Ook werden alle hengsten die hun ROM behaald hadden vrijgesteld. Slaagt op niets dus.

Keuring waar zowel 5-panel, röntgen en klinisch als exterieur getest/beoordeeld wordt is imo een heel goed idee..

Er was toch ook een medische keuring? Maar wat deze inhield weet ik ook niet en het initiatief dateert ook van enkele jaren geleden toen de 5 panel test nog niet zo veel gebruikt werd. Exterieurkeuring laten vallen voor ROM vind ik ook niet zo'n goed idee. Ik kan mij wel inbeelden dat de verantwoordelijken toen al serieus wat tegenwind kregen voor een beperkte keuring. Nu is er niks meer, geen goede zaak als je het mij vraagt. Ik had bijvoorbeeld gevraagd of er geen mogelijkheid was info over erfelijke aandoeningen op de website te plaatsen en heb zelfs nog beetje redactie gedaan daarvoor. Als ik mij niet vergis is die info na de bestuurswissel terug weggehaald en staat er enkel nog iets over het aanraden van een algemeen gezondheidsonderzoek bij aankoop. De meeste dierenartsen hier in Vlaanderen weten echt niets over westernpaarden en kennen de genetische aandoeningen niet, tenzij ze er een keer mee geconfronteerd worden.
Misschien was het niet vergaand genoeg, maar de intenties met de keuring waren volgens mij wel goed. Als je nergens steun krijgt kan je niks bereiken natuurlijk, nu zijn we terug bij af.

Annemoortje
Berichten: 57
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:53

Ik vind het verhaal van Far Ute Fantasy een rotverhaal, en diep triest voor alle betrokkenen.
Mag ik als geïnteresseerde buitenstaander vragen hoe het kan dat een hengst die toch een ernstige aandoening moet hebben gehad in staat is geweest een kampioenstitel te behalen?

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:00

Van buiten was het niet te zien. Idg niet op dat moment. Dus je mag gewoon meedoen aan wedstrijden en dus ook winnen.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:01

@Annemoortje hij hoefde alleen maar mooi te staan en een stukje te stappen en draven dus heel ingewikkeld was het niet.

DaniellaF

Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:05

Van het PSSM Forum op Facebook:

Update from BRIDGEquine.com ------ In Celebration of hitting the 70,000 horses entered in our database mark we are publishing the following statistics: We have 865 PSSM 1 Positive traceable pedigrees in our BRIDGEquine Private Database (This is our research database).
Of those 865 out of 865 trace back to Yellow Jacket. That's 100%.
Also 851 of 865 trace back to Midnight that is 98%.
Of those 865 - 850 trace back to Yellow Wolf - which is also 98%.
These three are the main suspected source horses. Are they in these pedigrees because they are just in so many peidgrees? Hard to say at this point. Yellow JAcket is in 27,982 of the 70,000 pedigrees in our database. Midnight is in 19,663 of the 70,000 and Yellow Wolf is in 20,673.
Also Waggoners Rainy Day is in 756 of the 865 PSSM1 Pedigrees - that is 87% - he is in 13,763 of the 70,000 pedigrees.

http://www.bridgequine.com/

Edit: link toegevoegd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:37

@ Smurf, dat noem ik nou eens een binnenkomer.....

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 01:42

smurf1997 schreef:
Mac schreef:
Eens. Het blijkt ook wel weer dat het stamboek hierin haar verantwoordelijkheid moet nemen, want fokkers doen het niet (allemaal).


gelukkig doen dat de rasverenigingen ook. Zo heb ik tijdens een van de wedstrijden waar ik als vrijwilliger aan het helpen was van een goede bekende van de op dit forum actieve pigino begrepen dat zij door de painthorse club geroyeerd is onder meer vanwege het onreglementair (overo-overo) fokken. Dan ben je denk ik een echte broodfokker. Wat dat is bewust fokken met afwijkingen waar bij een substantieel risico bestaat dat veulens en merrie komen te overlijden. Ergste is dan nog dat zij nu zegt actief te zijn op facebook tegen pssm maar zelf met een pssm-positieve hengst gefokt heeft en daarover haar mond houd.
Zo jammer dat dit soort fora op die manier misbruikt worden voor het uitvechten van persoonlijke vetes en dat anderen zich daar in mee laten slepen.

Waar gefokt wordt of het nu paarden, honden of katten zijn zullen altijd nieuwe ziektes of afwijkingen de kop op steken. Het is dan zaak om als echte liefhebbers van een ras dat proberen zuiver te krijgen. Dan moeten tests ontwikkeld worden en het fokken met "besmette" dieren daar waar mogelijk voorkomen worden. Hetzes of lastercampagnes hebben geen enkele zin en brengen ons alleen maar verder af van ons doel: een gezond en sterk ras waar we met zijn allen van kunnen genieten op wedstrijden of gewoon lekker recreatief.

Laten we de discussies hier constructief houden en laten we vooral genieten van die geweldige westernpaarden.


Hmmm dit ging niet helemaal goed gekloof ik, ik wilde reageren op de reactie van smurf ,maar op een of andere manier is mijn reactie in haar reactie gekomen.

Wat ik dus wilde zeggen dat ik hier geen vete's uitegvochten zie worden, er komen mensen met feiten. niets meer, niets minder.

Niets ten nadele van jou dus pigino ;)

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:27

hobbelheks schreef:
Savath goed bezig maar een 5 paneltest kost 95 dollar dat is toch niet veel als je kijkt naar wat een veulen fokken kost?

Wat ik me afvraag zijn de ouders van far ute fantasy getest?
De moeder heeft volgens mij (en zeg maar als ik het fout heb) meerdere veulens gehad en staat nu bij een hobby fokker


Mijn merries zijn getest, op pssm 1 en Hebben geen hypp, de hengsten die ik gebruik zijn panel 5 N/N dus vind het voldoende om een gezond veulen op de wereld te zetten, want van herda,en gbed is een paard met één gen niet ziek.. dus geen gebreken... Moest ik er mee gaan fokken met een hengst die er niet op getest is, dan zou ik gelijk eerst de merrie testen op die...