PSSM2 mogelijke oorzaak symptomatische PSSM1 paarden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

PSSM2 mogelijke oorzaak symptomatische PSSM1 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:54

Hi,

Ik ben al een tijd op zoek naar de reden waarom sommige pssm1 positieve paarden heel symptomatisch zijn, en anderen bijna niet. Op het PSSM-Forum op FB heb ik samen met een paar zeer gevorderden voorzichtig gedacht richting het volgende:

PSSM1 positieven n/p1 en P1/P1 worden doorgaans niet ook op type2 getest.
Zou de mogelijkheid bestaan dat de zwaar symptomatische positieve paarden ook pssm2 hebben in de homozygote vorm? P2/P2? Ik denk dat PSSM2 dan geen dominante ziekte is, maar recessief, en dat wanneer een paard positief PSSM1 en homozygoot PSSM2 heeft, ze dus zwaar symptomatisch zijn, terwijl anderen goed te managen zijn.
Ik had een AB(Amazing Blue) merrie en haar zoon, beiden erg symptomatisch, ondanks dieet en management. ook een aantal halfbroers en zussen zijn of ware zeer symptomatisch. Ik zoek geen zondebok in AB, zeker niet, maar in Romans Straw Man zit nogal veel Volbloed, en dat zou de eventuele aanwezigheid van PSSM2 verklaren... meningen hierover?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: PSSM2 mogelijke oorzaak symptomatische PSSM1 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:20

Interessant idee, maar tot je het kan testen kan je er niet zoveel mee denk ik. Zijn de zwaar symptomatische paarden getest op pssm2?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:38

Idd interessant idee, maar zonder te testen niet te bewijzen. Plus ik zie nog wel wat haken en ogen. Vergeten wordt er imo dat elk paard zijn eigen lichaam heeft, zijn eigen verwerkingssyteem van de organen (de ene verteerd voer beter dan de ander enz enz), zijn eigen (omdat de Nederlanders er geen woord voor hebben) Kreislauf :D Elk paard is anders van de chemie en samenstelling, en elk lichaam werkt op z'n eigen manier. Dat is iets wat per familie wel vrij gelijk kan zijn, maar niet kwa ras. Zo zie je bv ook dat bepaalde families (mensen) een bepaalde ziekte veel meer voorkomt. Dat zou imo ook nog een reden kunnen zijn waarom bepaalde paarden veel meer last hebben dan andere. Snap je hoe ik het bedoel??? vind het echt moeilijk te omschrijven :+

Maar bij mij rijst dan ook de vraag, waarom zou je dat willen uitzoeken??? Vrijwel alle PSSM positieve paarden hebben problemen, het is niet te genezen en imo moet je die lijnen niet willen behouden (voor de fok niet en voor de sport niet). Dus wat voor nut zou het hebben er moeite, tijd en geld in te steken om dat uit te zoeken??

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: PSSM2 mogelijke oorzaak symptomatische PSSM1 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:42

Nee, de meeste zwaar symptomatische P1 positieve paarden zijn niet op type 2 getest.
Als de theorie van pssm2 als recessieve ziekte zou kloppen, en de invloed daarvan op pssm1 positieve paarden, zou dat veel verklaren voor eigenaren die proberen om ze te managen, maar waarbij dat totaal niet lukt.

Ik snap wat je bedoelt Rina, en naast familie gerelateerde aanleg spelen ook de omgeving, het opgroeien en leefomstandigheden mee in hoe een paard reageert op/omgaat met pijn, stress en voeding.

Ik wil dit uitzoeken omdat ik het erg boeiend vind en zelf nog altijd met enorm veel vragen zit over mijn 2 pssm1 positieven, waarom werden zoveel paarden uit 'dezelfde familie' agressief vlak voor of tijdens episodes, en waarom worden andere juist erg kalm en teruggetrokken, waarom zijn er die praktisch vrolijk door het leven gaan, terwijl anderen amper het leven aankunnen, en ik weet dat dit per paard verschilt, maar niet alles is terug te voeren op karakter.
Ik wil absoluut geen enkele vorm van dominante ziekten in stand houden, juist niet, maar wat nu als blijkt dat een paard niet P1 positief test, maar dmv een spierbiopt wel pssm2 positief, dan lijkt 't me van groot belang om te weten of dat hetero of homozygoot is, en hoe goed het te managen is, plus, als het heterozygoot is, kan dat dus betekenen dat het paard enkel DRAGER is, en niet bij voorbaat is afgeschreven, misschien is pssm2 wel dominant, net als pssm1, en dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

Het kost nu enkel tijd en moeite, en dat heb ik ervoor over, omdat het me niet gemakkelijk loslaat, er moet gewoon meer aan de hand zijn geweest bij de mijnen en een aantal andere zeker, dan 'enkel' pssm1.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:59

Als er een samenhang is, kan het ook een heterozygote combinatie zijn die de verschijnselen vergert. Dus dat een paard n/P1 is en n/P2 is. Dat zou dan vergelijkbaar zijn met een paard dat n/P1 is en n/MH en daardoor zwaardere verschijnselen vertoont.

Het kan ook goed zijn dat als je een combinatie n/P1 + n/P2 hebt, dat de combinatie niet het probleem is, maar het hebben van P2. Het makkelijke karakter dat vaak geassocieerd wordt met PSSM positieve paarden lijkt nl gelinkt te zijn aan P1, terwijl paarden met P2 juist vaak bekend staan om hun moeilijke karakters.

"Makkelijk" en "moeilijk" moet je hier dan natuurlijk wel in de context zien van pijnbeleving ;-)

Maar zoals Rina zegt kan het ook gelinkt zijn aan iets compleet anders, dat al dan niet genetisch aantoonbaar is. Misschien een appiegen, zoals OLWS gelinkt is aan het frame overo zijn bij de Paints, om er maar een brain fart op los te laten.