5 panel test

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:19

Nu het weer voorjaar is, worden er ook weer veel veulens geboren en uiteindelijk ook waarschijnlijk verkocht.
Wie van jullie die een veulen koopt laat deze onderwerpen aan de 5 panel test? En zo niet waarom niet?
Nu ben ik geen kopende of verkopende partij en geheel onpartijdig.
Ik heb laatst wel meegemaakt dat mensen een paardje hadden gekocht en nu naar blijkt positief is voor PSSM. Triest en jammer.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:07

Alles wat wij kopen of fokken wordt getest. Wij kopen sowieso niets dat de "dominanten" draagt (en fokken daar ook niet mee). Voor de "recessieven" zijn we coulanter.

Bellebabe
Berichten: 179
Geregistreerd: 26-09-03

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:32

Mijn merrie is n/n op de 5 panel test en de hengst waarmee ik fok ook.

Zou ook nooit meer een merrie kopen die niet getest is.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:35

Merrie wacht ik op antw. Hengst is n/n.
We hebben hengsten bekeken die al even meelopen en leuke nakomelingen hebben. Toch zijn er een aantal niet getest of uitslagen worden niet bekend gemaakt. Nu we tegenwoordig deze mogelijkheden hebben om te testen nemen wij ondanks goede nakomelingen het risico niet.
En de test is simpel, niet duur en pijnloos. Lijkt mij dus een goede investering.

Als we een veulen, jaarling etc zouden kopen zou ik zeker vragen naar de testuitslagen van de ouders of veulen laten testen.

Het geeft natuurlijk geen garanties en pssm2 is ook naar bijvoorbeeld.

Persoonlijk vind ik het ook wel goed dat niet een bepaalde bloedlijn een ''naam'' krijgt, maar er echt per paard gekeken kan worden en je niet meteen alle bloedlijnen uitsluit.

En mensen moeten zich niet blind gaan staren dat het met de 5 paneltest n/n allemaal goed is. Er zijn nog steeds zoveel meer dingen om op te letten.

Hobbyhorse

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:00

Superpony wat geeft precies geen garanties? Dat je de testuitslagen van de ouders te horen krijgt ( en dat allemaal in orde is ) of dat je het veulen laat testen (en dat daar alles goed is)?
En welke dingen bedoel je waar je ook moet je nog op letten dan in je laatste zin?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:23

Zonder 5 panel koop ik niks meer. En een veulen zou ik een kleine keuring laten ondergaan (hart, longen, ogen ed) rontgen heeft geen zin omdat de beenderen dan nog lang niet volgroeid zijn. Das imo het risico van een jong paard kopen. Alles vanaf drie 5 panel en complete keuring. dus incl rontgen.

En bij de 5 panel moeten ze in ieder geval negatief zijn voor PSSM en MH. Gbed en Herda zijn recessief dus die geven enkelfout niet zulke problemen.

Sneu IJp dat die mensen een PSSM veulen gekocht hebben. Maar imo ook een beetje eigen schuld. Dat is er 1 die je gewoon altijd moet laten doen. En er wordt zoveel over geschreven op het net, dat het niet kennen imo bijna niet meer kan. Als de ouders al negtief getest zijn hoeft het niet, maar die uitslagen moet je altijd naar vragen. En heel eerlijk, ik denk dat ik dan zelfs dan wrs nog wel een test zou willen van het veulen. Vertrouwen is goed, controle is beter :D

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:09

Veulen laten testen op 5 panel. :j

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:56

Hobbyhorse schreef:
Superpony wat geeft precies geen garanties? Dat je de testuitslagen van de ouders te horen krijgt ( en dat allemaal in orde is ) of dat je het veulen laat testen (en dat daar alles goed is)?
En welke dingen bedoel je waar je ook moet je nog op letten dan in je laatste zin?


Het geeft geen garanties dat een paard verder gezond en oke is. 5 paneltest weten we nu en is belangrijk.
Pssm2 is bijv nog niet eenvoudig te testen en er kunnen altijd nog diverse andere dingen zijn. Ik zou dus niet blindstaren op mensen die een paard verkopen met 5 paneltest n/n. De rest is en blijft belangrijk.
Opfok en voeding vind ik ook heeeeel belangrijk. Ik zou nooit een veulen of jaarling kopen waarbij dat imo niet goed is geweest. Dan liever wachten tot zo een paardje ouder is en uitgebreid keuren. Ik wil nog steeds een correct paard, naast de 5 paneltest.

Hobbyhorse

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:33

Dank Rina en Superpony, ik ben aan het uitkijken naar een quarter of paint en heb hier wat aan.

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:11

Maar dan die testen, zoals PSSM. Die mensen bij mij op stal hebben bijna 6 weken moeten wachten op de uitslag. Kan je bij andere instanties sneller uitslag krijgen. Ze kregen hun uitslag per post, maar hoorde ook al mensen per mail. Er is dus niet 1 instantie waar je kan laten testen, dus zijn al deze instanties gekwalificeerd om deze testen uit te voeren?
Ik hoor nl testen in NL laten doen, in USA laten doen.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:20

De nl van hearingen is erg traag! Animal genetics in florida mailde mij op dag 9, incl weekend, na opsturen al met de uitslag. En nog goedkoper ook. Had het via de normale brievenpost verstuurd, niet aangetekend ofzo.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:54

Wat Troi al schrijft, Animal genetics in de USA. Heel stuk sneller dan het Lab in NL en nog een heel stuk goedkoper. Ik had de uitslag ook binnen 8 a 9 dagen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:51

Animal genetics USA is snel en goedkoopst. Wordt alleen niet geregistreerd voor de AQHA. Ook jammer dat die de uitslag niet willen overnemen. Maar voor jezelf evt klanten voor je paard vind ik die wel voldoende.

Ik hoorde wel dat als je test bij AQHA dat ook de DNA getest wordt en je niet kan sjoemelen. In principe kan ik naar animal genetics haren opsturen van een paard dat al n/n is. Maar ik test voor mezelf, dus niet interessant in ons geval. In andere gevallen misschien soms wel, bijv bij verkoop, dekken etc.....

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:05

ik ben heel blij steeds meer te lezen en te horen dat mensen hun paard eerst laten testen voor te gaan fokken!
en ook dat steeds meer mensen zich bewust worden van de risico's en een eventueel aankoop paard laten testen.

ik heb mijn qh ingeslapen vanwege pssm.
daarna op zoek gegaan naar een nieuw paard, volwassen, en de eerste 3 heb ik zelf 5 panel laten testen, en 1 bleek pssm te hebben.
de 4e (die uiteindelijk helemaal goed gekeurd werd en nu mijn nieuwe kanjer is) heb ik niet laten testen, maar beide ouders waren al getest.
bij de bezichtiging heb ik direct kopieen ontvangen van de testresultaten van beide ouders.

bij mij ook geen paard wat niet getest is, maakt niet uit of ik ermee zou willen/kunnen fokken of niet.