Kruising quarter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziggy05
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-03-14
Woonplaats: Belgiƫ

Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:56

Hoi iedereen! Ik ga een klein bommeke gooien.
Hoe staan jullie tegenover een kruising BWP - Quarter?

Hoewel ik in de reining zit, kom ik oorspronkelijk uit de dressuurwereld. Dus heb ik ook een BWP-merrie met een zeer goede stamboom (rechtstreekse dochter van dream of glory, zwarte dressuurhengst: http://www.superiorequinesires.com/stal ... fglory.htm ). Maar zij is helaas niet meer geschikt voor de sport wegens artrose in de achterbenen. Ze is ook niet meer geschikt als recreatiepaard. Toch houd ik haar, gezien zij zo'n superkarakter heeft en waar zou ze anders terechtkomen? Ze zou een super-moeder zijn, dus ben ik van plan om haar 1 keer te laten dekken. Mijn DA denkt ook dat het voor haar goed zou zijn en ze kan het medisch ook aan (wat belangrijk is...).

Mijn merrie is 1.73 m (!), ze is geƫvolueerd van een appel-blauwe schimmel naar een volledig witte schimmel met hier en daar een bruine "sproet" en ze is 15 jaar. Ze had de bouw van haar vader, dus eerder een zeer uitgesproken "mannelijk" type: zware borst en achterhand, zeer gespierde hals.

Nu dacht ik waarom geen quarterhengst? Omdat ik toch in de western zit...
Wat zou dat geven? Welke hengst? (persoonlijk vind ik de lijn van gallo del ciello wel mooi)
In welk stamboek zou ik het veulen eventueel kunnen laten inschrijven?

Wat verwacht ik van het veulen? De bedoeling zou niet zijn om een toppertje te hebben, maar eerder een allround paardje voor mijn kinderen later, met het superkarakter van de moeder (heel erg lief en mensgericht, welwillend en werkend karakter), en de stevige bouw van vader en moeder. kleur, maakt niet uit. kortom een leuk familiepaardje en gezelschap voor de andere quarters die wel in de sport zitten.

Wat denken jullie?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:04

Heeft jouw merrie vroeger al een veulen gehad? Anders vind ik 15 jaar vrij oud voor een eerste veulen.
Ik zou het zelf sowieso niet doen. Het zal je evenveel kosten als een jong paard te kopen, met een hoop meer risico's. Een kruising registreren bij een stamboek heeft weinig meerwaarde denk ik.
Daarnaast moet je het zelf weten natuurlijk, zolang je er maar goed voor zorgt.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:12

Als je het financieel aankunt, de mogelijkheden hebt...Waarom niet? Het geeft je merrie een doel.

Ik heb zo mijn ondertussen 18 jaar oude merrie (welsh x arabier) ook laten dekken door een quarter hengst. Gewoon, omdat ik zelf ook enkel western rijd en mijn merrie anders ook niks staat te doen...(ze is herstellende van een blessure / chirurgische ingreep,en intensief werken zal zij wrs nooit meer kunnen)

Je moet inderdaad wel even de risico's bekijken. Mijn dierenarts heeft groen licht gegeven, ondanks haar leeftijd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:19

Ik zou het niet doen want artrose is erfelijk. En als dat niet zo was dan zou ik het nog niet doen met een Quarterhengst. Ze staan in type zo ver van elkaar af dat de kans dat je een heel raar gebouwd mengelmoesje krijgt flink aanwezig is.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:42

Heb je een foto van de merrie om een beeld te krijgen van haar?

Tja, als je ruimte en grond genoeg hebt om er nog een paard bij te houden, is het natuurlijk jou eigen keuze.
Let goed op dat de bouw niet teveel afwijkt van de merrie en kijk wat er te verbeteren valt aan haar.
Volgens mij kan het veulen dan ingeschreven worden in het Indian Horse stamboek, al stelt dat volgens mij niks voor maar dan heb je toch een papier.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:23

Als de merrie nu 15 is en dit haar eerste veulen zou worden zou ik het niet doen. IMO is ze al te oud voor een 1e veulen.
De keuze voor een hengst is dan ook niet relevant :)

Verder is de artrose een 2e reden om er niet meer mee te dekken omdat dit (deels) idd genetisch bepaald is en Quarters nou ook niet bepaald bekend staan om hun stevig beenwerk (de enkeling daargelaten).

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:27

Een van onze merrie (appaloosa) was 16 toen ze haar eerste veulen kreeg! Zij werd ook niet meer ingezet voor sport en recreatie vanwege artrose. Alles is prima verlopen, een sterk en gezond veulen (dochter) (paint vader) en een happy mama. Op haar 18de heeft ze haar 2de en laatste veulen (zoon) gekregen (appaloosa vader). Deze zoon is een topper geworden in de western sport. Moeder heeft er niets van geleden. Moeder en zoon lopen samen met onze quarter in de "achtertuin".
Net zoals bij de mens treedt op een gegeven moment altijd artrose op. Het is ook niet zo dat artrose altijd klachten geeft. Sommigen hebben veel klachten en weinig fysieke afwijkingen en andersom komt ook voor, weinig klachten en grote fysieke afwijkingen. Het klachtenbeeld wil dus niet zeggen dat er ernstige artrose is.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:35

Ayas, in jouw geval is het goed gelopen. Voorlopig. Als de moeder nog steeds rondloopt zal de zoon nog geen 10 zijn. Dus of die een lang en gezond leven zal hebben is nog af te wachten. Hoe gaat het met het merrieveulen? Jouw hengstenveulen was een volle appaloosa. We weten niet welke afstamming/bouw de merrie en hengst hadden, of hoe intensief de merrie tot de gezondheidsproblemen kwamen bereden werd. Een topspporter mag goed in mekaar zitten, dat er dan artrose optreedt op een bepaalde leeftijd is quasi onvermijdelijk. Een paard is ook niet gemaakt om bv gedurende 10 jaar reining manoeuvres uit te voeren. Dus dat hangt er allemaal een beetje vanaf. Maar ik vind het persoonlijk een beetje ongelukkig om zonder bijkomende info over de merrie van de TS steun te geven aan haar wens om met een merrie met gezondheidsproblemen die al 15 is te gaan fokken buiten het stamboek waartoe ze behoort. Ik wou zelf niet al te negatief doen aanvankelijk, maar voel mij nu een beetje moreel verplicht dit wel te doen.

Ik vind dat je bij fokken moet zorgen dat het veulen alle troeven heeft om goed terecht te komen. Een goed paard met papieren (en dan bedoel ik niet geregistreerd bij het stamboek van de Arabofrieswalkaloosa met blauwe ogen) zal meer kans hebben daarop dan eentje dat met haken en ogen aan mekaar hangt zonder papieren. Fokken met goeie paarden binnen eenzelfde stamboek is al niet eenvoudig. Daarvan zijn er genoeg die qua kwaliteit weinig te bieden hebben. Zeker binnen een stamboek als AQHA of APHA waar er geen enkele controle is op kwaliteit (geen hengstenkeuringen of merriekeuringen bv).

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:32

ehh artrose....erfelijkheids factor????

geen idee eigenlijk!
Wij doen het bij honden iig niet.
Maar bij paarden??

Persoonlijk vind ik het geen goede basis voor een fokmerrie

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 00:48

vitadolce schreef:
Wat verwacht ik van het veulen? De bedoeling zou niet zijn om een toppertje te hebben, maar eerder een allround paardje voor mijn kinderen later


En hier kan je dus een lelijke verrassing krijgen :D Ik heb zelf jaren geleden uit mijn NRPS merrie (KWPN vader) een veulen gefokt uit een QH hengst. Leuk veulentje hoor, maar gelijk al echt de kop van opa (de KWPN-er) meegekregen. En nog veel leuker, mijn merrie is maar 1.60 en de QH was 1.53 maar veulielief is 1.68 geworden :') Niks kleins aan en hij lijkt ook echt van geen kant op een QH. De warmbloedlijnen zetten zich vaak behoorlijk door in zulke kruisingen. Daar zitten nl imo veel meer stempelhengsten dan binnen de QH's. Western met dat veulen was en is geen optie. Veel te groot en teveel beweging om in de sport verder te komen. Wel voordeel is dat hij verschrikkelijk cool is :D in tegenstelling tot zijn moeder die altijd een heet hangijzer is geweest.

vitadolce schreef:
In welk stamboek zou ik het veulen eventueel kunnen laten inschrijven?

In ieder geval niet bij de AQHA of APHA of APHC. Geen van deze stamboeken accepteert kruisingen met andere rassen dan hun eigen en de volbloeden (even simpel gezegt, het zit nog iets ingewikkelder in elkaar).
Je kan zon veulen dus alleen maar in registerstamboeken inschrijven. En die hebben hier in Europa geen enkele waarde.

Kans op schimmel is ook zeker aanwezig, schimmel wordt gewoon 50% doorgegeven. Dus een speciaal kleurtje proberen te fokken is een hele grote gok.

vitadolce schreef:
persoonlijk vind ik de lijn van gallo del ciello wel mooi


Ik denk dat je die wel uit je hoofd kan zetten. Ik ken geen Gallo nakomeling die buiten het stamboek dekt. Je zult bij de minder bekende hengsten terecht komen. De grote namen dekken geen van allen buiten het stamboek. Waarbij met hun dekgeld dat ook helemaal niet interessant is met een warmbloed merrie en dus een papierloos veulen.

Dan nog de problemen met je merrie. Weet niet of ik daarme zou willen fokken. De drachtigheid vraagt echt wel veel van de merrie en het gewicht aan het einde van de dracht zou best negatief voor de artrose kunnen zijn. Naast dat het idd vererfbaar is. Leeftijd is iets waar ik me minder zorgen om maak. Als de merrie verder gezond is en je geen kunstgrepen moet doen om dr hengstig en drachtig te krijgen zou ze imo gewoon een veulen moeten kunnen uitdragen. Heel vroeger toen paarden nog echte werkpaarden waren werden merries ook pas op latere leeftijd gedekt. Meestal als ze het werk niet meer goed aankonden en er vervanging moest komen. Maar zodra je kunstgrepen, als in hengstig spuiten ed, moet toepassen om te kunnen dekken, zou ik het laten. Dan is je merrie imo niet meer geschikt om een veulen mee te fokken.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kruising quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:03

Fokken met artrose, dat is al een minpunt om U tegen te zeggen...