PSSM1

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cooks
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-03-08

PSSM1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 12:47

Hoi hoi!

Zijn hier mensen die mij meer kunnen vertellen over PSSM1? Zelf een paard hebben met PSSM1?
Ik heb een ruin van een bekende painthengst die helemaal n/n was op 5 paneltest ten tijde van dekking in 2010. Mijn paard heeft sinds kort vreemde klachten die lijken op PSSM1. Dus op onderzoek uit gegaan in 2013 en voor de zekerheid de website van de hengst nogmaals gechecked: die gaf toen aan tot mijn verbazing wel plotseling GBED positief aan, maar geen PSSM....

Verder zoeken....de hengst was PSSM1 n/n....Dan zou het bij de merrie vandaan kunnen komen? Vervolgens zowel mijn merrie als mijn ruin laten testen op PSSM1 in amerika en beide n/n getest. Goed nieuws! PSSM was dus uitgesloten.
Op advies da even op rust. Laten groeien etc.

De vage klachten blijven, da weet het niet, PSSM is het niet.....
ik mijn ruin helemaal laten rontgenen van boven tot onder en bloedonderzoeken laten doen.....want wat is er dan aan de hand?

Nu zie ik dit op de website van de hengst (d.d. 21-3-2014):
N/O PSSM1 n/n GBED n/GBED Herda n/n (Please test your mare on GBED)

Ben ik nu gek of zie ik nu staan PSSM1 n/o en PSSM1 n/n?
Waar kan ik officieel de testen inzien mbt dit onderwerp voor een hengst?

Want mocht de hengst drager zijn dan moet ik mogelijk toch een biopt laten nemen....en kan ik me verdere onderzoekskosten besparen.

Met dank voor de reacties alvast!
Mag ook per pb, dat is misschien beter?

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:28


DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:53

Gaat het hier om de hengst I Cee Diamonds ?? Die is idd Frame Overo. Die kreet is weggevallen voor het N/O.
De hengst is dus nog steeds PSSM1 n/n.

@TS: als je merrie ook n/n getest is dan kan haat zoon (jouw ruin) dus geen PSSM1 zijn *.
*Niet uitgaande van een vals-positieve test.
Je houdt dus als mogelijheid PSSM2 over en daar heb je helaas een (dure/pijnlijke) spierbiopt voor nodig.

Cooks
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-03-08

Re: PSSM1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:00

We zoeken verder! Topic op bokt is interessant. Zag ook www.pssm.eu. Goed initiatief om verder uit te bouwen!
@dubbeldun: je schrijft dure pijnlijke spierbiopt? Is het zo erg voor een paard?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: PSSM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:14

@cooks: ik heb nog even gezocht op de foto die Hobbelheks ooit van haar paard geplaatst heeft, dat was geen kleine ingreep. Vraag haar e r anders eens naar.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:30

Wat krijgt je paard te eten?

Cooks
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:33

Ik heb de foto van hobbelheks gezien. Viel mee volgens haar, maar vind het toch een behoorlijke rits.

@adrienne
Hij doet het "goed" op magnesium, Marstall Vito 2 x per dag en hooi. Het is nu "optimaal"maar ik zie toch wat aan hem. Hij heeft een geregeld leventje: overdag weidegang met ander paard en inloopstal. Schrale weide. Met een kleine aanpassing in voer is het mis. 1 x per ongeluk door de buurman een bak biks geven gaat niet ongestrafd.

Ander voer (lees brok van havens) Symptomen zijn dan in de tijd een toenemende slappe achterhand, slepen met de achterbenen (spoortje trekken), steunt te veel op de voorhand, snel buiten adem, soms "hijgen">> cornage achtig geluid.

Vandaag weer redelijk maar helemaal goed is het nooit. Bloedtesten magn vit sel waren goed. Van onder tot boven x ray: helemaal perfect. De da weet het niet meer. Geen ataxie, geen neurologie. Volgende stap is mogelijk insuline onderzoek, echter geen magnesium en verkeerde brok is geen vervetting maar juist vermagering, wegvallen bespieren van achterbenen, slepen met achterbenen, suf, traag, etc. Dat zijn geen typische insuline symptomen. Hij lijkt zichzelf (bespiering achterhand voornamleijk) dan langzaam op te eten. Overigens paard is jong en nog niet bereden. Hij slaapt veel, ligt ook in de wei. verder op zich een kerngezond paard om te zien en verschrikkelijk lief. Bij stress (bv trailer 1 km!) enorm zweten en trillen met achterbenen, hoopje ellende, hij geeft ook geen kik op vreemd terrein. Hij reageert abnormaal sterk op verdoving. Hij lijkt enorm snel te verzuren.
Bloedbeeld magn vit e sel geen afwijkingen, maar hij krijg dus al tijden magn chelaat van paard natuurlijk bij, echter ik kan er niet mee stoppen. Zolang hij zijn ritme volgt gaat het redelijk goed, maar er is echt iets mis. Hij heeft een soort zwoegende waggelende gang soms waarbij het lijkt alsof hij door dikke bagger loopt. Eten is soms ook traag, zware kaken?
Thermografie: doorbloeding achterhand vanaf achter zadel te weinig (blauw) en voorkant voorbenen/hoofd (kaken) en kin rood.
Paardentolk geeft aan dat hij erg moe is.

Herkent iemand dit beeld als insuline of pssm2?

Of als iets anders?

Alle tips zijn welkom!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:14

Het zijn wel symptomen die bij PSSM (kunnen) horen ja. PSSM1 is het dus niet, maar PSSM2 is natuurlijk nog altijd een mogelijkheid. Daartoe zou je de indicatietest kunnen doen. Bloed afnemen bij het paard. Paard vervolgens 15 minuten longeren: 2 minuten in stap, 13 in een normale draf en in een niet te zware bak (het gaat er niet om het paard moe te maken; het moet gewoon een eenvoudige belasting krijgen van 15 minuten). Na 4 - 6 uur neem je nog een keer bloed af. Als de CK waarde boven de 800 komt heb je reden om verder te gaan testen. De enige keus bij PSSM2 is dan idd een biopt.

Als je toch bloed af neemt, zou je ook kunnen laten testen op Lyme. Dat geeft ook een heel raar beeld dat erg kan lijken op PSSM en komt steeds meer voor in Nederland.

Vwb voeding is het bij PSSM minder is meer. Optimaal zou zijn: hooi laten testen en daarop aanvullen wat er niet genoeg inzit. Energie kan een PSSMer halen uit olie, maar als je paard snel dik wordt is het ALCAR dieet wellicht een beter idee. Mijn merrie (met PSSM1) wordt van niks dik dus krijgt geen olie. Ik heb haar sinds kort op ALCAR gezet en ik heb het idee dat ze daar wel van opknapt. Weidegang is overigens voor de meeste PSSMers geen goed idee. Gras is een ontzettend instabiel product en daar kunnen PSSMers niet tegen ...

Ik heb overigens heel lang gedacht dat mijn merrie insulineresistent is. Ze reageerde (en nog steeds!) ook heel goed op GlucoBalance van Phytonics. Ik ken meer mensen met PSSMers die goed reageren op dit product, dus dat is wellicht het proberen waard.