welke hengst voor onze merrie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 11:13

hallo,
ben aan het rond kijken naar een leuke hengst voor onze merrie. al vindt ik dit wel erg moeilijk. om een keuze te maken, en we zijn nog niet zo bekend met de quarters. misschien dat hier iemand nog een leuke hengst weet, waar wij nog niet aan gedacht hebben.

de vader is hy zantone one. http://www.allbreedpedigree.com/hy+zantone+one
en de moeder is gi topc holly pep. http://www.allbreedpedigree.com/gi+topc+holly+pep

luna is nu 154 hoog (gister gemeten) palomino met het sooty-gen, ze wordt eind april 3 jaar. kwa karakter is het echt een brave.en dat moet de hengst ook zijn. we willen in de richting van halter/trail/ misschien reining gaan.
verder zou ik zelf wel graag iets meer bespiering willen zien.
de hengst moet ook de 5-panel test gedaan hebben, van onze merrie is opgestuurd maar wacht nog altijd op antwoord. en het dekgeld niet al te hoog. tot 600,- ongeveer.

deze foto is van afgelopen najaar
Afbeelding

deze van dec geloof ik
Afbeelding

en deze is van feb.
Afbeelding

ik weet het zijn niet de beste foto's.
ben benieuwd naar jullie mening.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:14

bespiering zul je denk ik toch echt met trainingen moeten doen, is er nog iets kwa lichaam wat je wilt kwa voorkeur ? Nog een voorkeur kwa maat ?

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 11:22

ja kwa maat denk ik zelf niet al te klein. ik zou geen d-pony maat willen. :)
verder kwa lichaam kan ik niks zeggen heb namelijk nog geen haltershow gelopen, dan weet ik persoonlijk niet wat de plus en min punten zijn van haar. alleen dat ze wat breeder (bespierder) mocht zijn.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:40

Dan gaat onze Arany waarschijnlijk te klein zijn voor jou ;)
Hij is maar 149-150 cm..
Wel superbraaf, zeer breed, genetisch en röntgenologisch getest. Op zijn facebookpagina, die je in mijn onderschrift vind, kan je héél veel foto's en info over hem en zijn veulentjes vinden ;)


Het is misschien ook interessant een kijkje te nemen bij de deksprongveiling van de NQHA, om zo aan een gunstige dekprijs te komen.

https://www.facebook.com/western.nqha/m ... 478&type=3

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:10

manuela_j schreef:
ja kwa maat denk ik zelf niet al te klein. ik zou geen d-pony maat willen. :)
verder kwa lichaam kan ik niks zeggen heb namelijk nog geen haltershow gelopen, dan weet ik persoonlijk niet wat de plus en min punten zijn van haar. alleen dat ze wat breeder (bespierder) mocht zijn.

Beter toch eerst nadenken over haar plus- en minpunten. En andere criteria die belangrijk zijn. Waarvoor wil je het veulen gebruiken, is het voor jezelf of voor de verkoop, ... Als je geen duidelijk doel hebt is het niet aan te raden om te fokken vind ik persoonlijk. En om de plus- of minpunten te bepalen heb je toch geen haltershow nodig? Tenzij je voor de halter wil fokken natuurlijk.
Is de merrie onder zadel? Dat kan ook al helpen om te kijken waar ze goed in is en welke richting je met haar veulens zou uitkunnen.

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 15:01

sorry de merrie is nog niet ruitermak, daar zijn we deze week mee begonnen. ze is er super braaf bij.
ik weet als leek niet zo goed wat de plus en min punten zijn kwa bouw.
we willen de halter/trail en eventueel de reining in gaan. veulen is in eerste instantie voor ons zelf.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:03

Is het dan niet verstandig en handiger te wachten tot ze doorgereden is om te zien wat haar punten zijn kwa rijden etc ? Om daarop te gaan kijken wat haar plus en minpunten zijn ?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:31

Niet banketstaaf bedoelt hoor maar tijdens een haltershow hoor je niet wat je paards plus en minpunten zijn, het is geen keuring. Paardje moet duidelijk nog wat uitgroeien dus zelf zou ik een paar jaar wachten.

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 16:29

nee het is indd geen keuring. maar je paard wordt er wel beoordeeld. zo heb je wel een beetje een richtlijn. ;)

ik zie het probleem niet waarom ik haar nu niet zou laten dekken sorry. voor ons komt dit nu wel beter uit. ik zit met twee kleine kinderen (bijna 2 en de ander 3,5 jaar) vriend is freelancer en vaak van huis. dus over twee jaar kan ik echt pas goed gaan trainen (beide kinderen naar school). en dat wil ik dan ook doen. misschien snap je dat dan wel iets makkelijker gaat allemaal. en een veulen beter wil laten komen als ik toch nog niet dagelijks kan rijden.

@Tinniie dankje wel :) arany staat/stond ook op ons lijstje maar twijfel nog ivm de schofthoogte.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:38

Als je haar in de conditie op de foto showd in halterclass sta je achteraan, in nederland zijn tegenwoordig ook al echte halterkanonnen helaas.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:24

Onze hengst JJ ELL ZIPPO is mischien wat voor haar, hij heeft in combinatie met GI TOPC HOLLY PEP al een pracht champagne hengst veulen gekregen die dit jaar in de halter zal worden uitgebracht.
Echt een pracht kereltje, goed gespierd , en mooie lange elegante hals , Ook een mooie grote maat.
De papa zippo is 1.56m

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 11:01

Hey Saskia, ja aan hem was ik ook aan het denken. hij heeft ook al wat op z'n naam staan.
heb er gister nog met de smid over gehad, gebruik bij hun de bak. ze heeft wel een iets steil achterbeen. maar nu weten we niet of dit zo hoort te zijn bij de quarter. ik hoop dat we snel de 5-panel test binnen krijgen (is begin januari opgestuurd)
ik had zoiets van eens kijken of er hier nog mensen zijn die ons op een leuke hengst attend konden maken waar wij nog niet aan gedacht hadden.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:52

Misschien is Sweet Spot of Cash een optie, wel een Paint ( minimaal white) stokmaat 1.55m en reining/ cutting gefokt met een zeer goede bouw, goede gangen en fijn karakter en zeer veel goede Quarters en Paints in zijn pedigree. Op mijn website staat meer informatie over hem en hij heeft zijn eigen FB pagina https://www.facebook.com/pages/Sweet-Sp ... 15?fref=ts
Spot is negatief op de 5 panel test en negatief voor OLWS. Hij zou qua bloedlijnen mooi aansluiten bij jouw merrie.

Suikerbrood
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-14

Re: welke hengst voor onze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:16

Als je begin januari al de haren voor de 5panel test hebt opgestuurd zou je nu al lang de uitslag moeten hebben. Ik zou even mailen of bellen als ik jou was.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:38

Manuela, kijken naar een hengst met een goed spronggewricht . en zeker niet te stijl van achter, heb ooit een merrie gehad, pracht pedigre, ook stijl van achter, met een hengst met goede sprong gewrichten, heef tze het gelukkig niet doorgegeven aan de veulens.

manuela_j
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: windraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 12:51

We hebben vandaag eindelijk de uitslag van de 5-panel test binnen gekregen. Ze is op alles N/N, gelukkig.