[GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

[GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:26

Hallo iedereen,

Mijn moeder is een beetje rond aan het kijken voor leuke APHA dekhengsten, aangezien ze haar merrie wil laten dekken. Ze is echter niet zo technisch, en aangezien ik op bokt vaak erg leuke beestjes voorbij zie komen, dus leek me het slim om hier ook een 'oproepje' te plaatsen, om te weten te komen wat voor hengsten er allemaal beschikbaar zijn!

Naam: Eagles Eternal Gypsy (van de Eagles ranch in Texel)
Ras: American Paint Horse
Geboortejaar: 2007
Stamboom: http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&h=EAGLES+ETERNAL+GYPSY&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l
Kleur: Homozygoot Tobiano
Karakter: Super lieve merrie, maar toch vlot voor het been. Kan af en toe wat merriekuren (eigenwijs vooral haha) vertonen, maar niet overdreven erg.
Leert snel: Ze is western ingereden maar daarna omgezet naar engels. Momenteel springen we er ook mee (recreatief) en rijden we er veel mee buiten. In april/mei willen we haar laten inleren voor het mennen, hierna zou ze dan gedekt gaan worden.
Overig: Ze heeft al ooit een veulen gehad, volgens mij van GI Nocona Freckle Bar. Hier kwam ook een Tobiano veulen uit.

Afbeelding

Afbeelding

Waar zijn we naar op zoek?:
Mam heeft de eis dat de hengst een goed karakter moet hebben, dit is verreweg het belangrijkste. Daarnaast vind ik het wel leuk als er een apart kleurtje of aparte aftekening op komt; wie weet krijgt het veulen dit ook (al is dit natuurlijk nooit te voorspellen bij paints). Goudkleurig of muiskleurig vind ik zelf erg mooi. Het veulen wordt recreatief gebruikt en zal geen wedstrijden gaan rijden: Hoe ze scoren op wedstrijden of hoe bekend ze zijn maakt dus niet uit. Stamboom is ook niet belangrijk. Zolang het maar een brave is :)!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-03-14 22:51, in het totaal 3 keer bewerkt

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:37

Omdat ze homozygoot tobiano is zou ik persoonlijk voor een éénkleurige gaan zodat je geen tobiano combineert met een ander vlekkenpatroon. Maargoed ik ben niet zo gek op veel wit.

Wat wil je overigens met het veulen gaan doen? Verkopen of houden? In beide gevallen kun je verder kijken dan AQHA en APHA, in Nederland heb je altijd nog meer mensen (kopers) die engels rijden en als toekomstige dressuurpony voor jouzelf is het ook een voordeel om meer engels te fokken. Zeker als je zelf geen western rijdt en het veulen wilt houden kun je ook een NRPS of Arabisch volbloed overwegen (in dat laatste geval kun je hem als quarab en als NRPS registreren).

Het ligt er dus nogal aan wat je wilt.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:42

sallandval schreef:
Omdat ze homozygoot tobiano is zou ik persoonlijk voor een éénkleurige gaan zodat je geen tobiano combineert met een ander vlekkenpatroon. Maargoed ik ben niet zo gek op veel wit.

Wat wil je overigens met het veulen gaan doen? Verkopen of houden? In beide gevallen kun je verder kijken dan AQHA en APHA, in Nederland heb je altijd nog meer mensen (kopers) die engels rijden en als toekomstige dressuurpony voor jouzelf is het ook een voordeel om meer engels te fokken. Zeker als je zelf geen western rijdt en het veulen wilt houden kun je ook een NRPS of Arabisch volbloed overwegen (in dat laatste geval kun je hem als quarab en als NRPS registreren).

Het ligt er dus nogal aan wat je wilt.


Veel wit vindt ons mam ook niet mooi nee. :)
Het veulen zouden we houden, dus voor recreatie, maar mam wil een Quarter of een paint (al zou ik een arabisch volbloed wel willen, maar dan is mam bang dat deze te fris wordt, een rustig karakter staat namelijk voorop).

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:52

IMANDRA schreef:
Veel wit vindt ons mam ook niet mooi nee. :)
Het veulen zouden we houden, dus voor recreatie, maar mam wil een Quarter of een paint (al zou ik een arabisch volbloed wel willen, maar dan is mam bang dat deze te fris wordt, een rustig karakter staat namelijk voorop).


Dan dus geen paint ivm teveel wit :). Ik zou lekker op hengstenjacht gaan en dan vooral op zoek naar rustige karakters. Bij het NRPS kun je voor 5 euro een hengstenboek bestellen en daar staat ook een cijfer in voor karakter.

Niet alle AQHA's zijn trouwens rustig hoor, dat is echt een mythe; kwestie van goed opvoeden en dat gaan jullie straks toch zelf doen :) .

Veel plezier er mee!

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:29

sallandval schreef:
IMANDRA schreef:
Veel wit vindt ons mam ook niet mooi nee. :)
Het veulen zouden we houden, dus voor recreatie, maar mam wil een Quarter of een paint (al zou ik een arabisch volbloed wel willen, maar dan is mam bang dat deze te fris wordt, een rustig karakter staat namelijk voorop).


Dan dus geen paint ivm teveel wit :). Ik zou lekker op hengstenjacht gaan en dan vooral op zoek naar rustige karakters. Bij het NRPS kun je voor 5 euro een hengstenboek bestellen en daar staat ook een cijfer in voor karakter.

Niet alle AQHA's zijn trouwens rustig hoor, dat is echt een mythe; kwestie van goed opvoeden en dat gaan jullie straks toch zelf doen :) .

Veel plezier er mee!


Haha ons mam is eigenwijs XD. Ze wil echt naar een APHA/AQHA kijken die niet veel wit in de aftekeningen heeft.. Zal haar in ieder geval doorgeven dat dat via de NRPS ook kan.

Oh dat weten we, vandaar dat we ook zoeken naar een AQHA/APHA hengst die ook een rustig karakter heeft! :) Misschien niet goed verwoord, haha.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:50

EHK --> WN-FA. Hier zitten de kenners van dit ras waardoor je de beste antwoorden gaat krijgen.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: [GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:37

Mijn merrie is drachtig van GP Mister dual jac... Voor mij de ideale hengst :-)

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:47

Idd, onze Arany (GP Mister Dual Jac) heeft een heel prettig karakter. Braaf, cool en rustig.

Verder is hij ook rontgenologisch goedgekeurd en genetisch negatief getest op hypp, herda, pssm1en gbed.

Op zijn facebook pagina (zie mijn onderschrift) kan vele foto's van hem en zijn veulentjes zien. Het eerste van dit jaar komt er ook elke moment aan, en daarna is idd Alyel aan de beurt ;-)

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 14:23

Tinniie schreef:
Idd, onze Arany (GP Mister Dual Jac) heeft een heel prettig karakter. Braaf, cool en rustig.

Verder is hij ook rontgenologisch goedgekeurd en genetisch negatief getest op hypp, herda, pssm1en gbed.

Op zijn facebook pagina (zie mijn onderschrift) kan vele foto's van hem en zijn veulentjes zien. Het eerste van dit jaar komt er ook elke moment aan, en daarna is idd Alyel aan de beurt ;-)


Oeh dat is een mooi dier zeg!

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:31

Onze hengst JJ ELL ZIPPO heeft een zeer speciaal kleurtje, en al heel wat nationale en internationale titels op zijn naam staan. Ook is hij top ten open halter van de aqha geweest .Super braaf karakter, voor meer info www.savathhorses.be of kijk op facebook naar de pagina van savathhorses. Staan ook de nakomelingen op. Dekgeld 400 euro

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:43

Ik heb je een PB gestuurd over mijn hengst, Sweet Spot of Cash.
Als de merrie homozygoot is voor Tobiano heb je sowieso al 100% kans op Tobiano ook als je er een effen hengst op zet, hoeveel wit je krijgt is altijd een gok, kan 1 vlekje onder de buik zijn of veel wit.
Let ook goed op de evt. erfelijke ziektes van hengst en merrie ( is ze getest ?). Ik zag Impressive langskomen in haar bloedlijn en enkele Overo's, dus ik zou haar zeker laten testen op Hypp en OLWS en sowieso een hengst uitzoeken die overal negatief op is. Daarbij zou ik gaan voor een goed rijtype, dat heeft de merrie ook.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: [GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 16:34

Bokt maakt z'n naam waar, wat een toffe paarden allemaal! Zal t van t testen eens navragen!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:48

Volgens mij ken ik deze merrie :D

Ik zou zeker eerst de merrie laten testen.
Braaf karakter is 1 ding maar wat willen jullie kwa bouw, wat steviger en kleiner of dezelfde maat?

Paints zijn in de regel wat groter van stuk als Quarters.

Anoniem

Re: [GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:58

Ik vind Triple Jet Cee Jay erg gaaf! Grullo champagne (heterozygoot voor dun en champagne), zijn er maar 2 Quarter dekhengsten van in Europa. Zeker kans op een apart kleurtje :j
Ik ken hem of nakomelingen verder niet in het echt, maar zoals de eigenaar hem beschrijft lijkt het me een hele coole hengst :j

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 17:43

spatter schreef:
Volgens mij ken ik deze merrie :D

Ik zou zeker eerst de merrie laten testen.
Braaf karakter is 1 ding maar wat willen jullie kwa bouw, wat steviger en kleiner of dezelfde maat?

Paints zijn in de regel wat groter van stuk als Quarters.


Ja voordat we willen laten dekken zijn we weer een jaar verder natuurlijk, maar testen is zeker een goed idee.
Wat ik zo van mam begrijp, is een wat steviger paard iets groter dan Gypsy, zo rond de 1.56m :)

Waar ken je dr van :D?


eefj33 schreef:
Ik vind Triple Jet Cee Jay erg gaaf! Grullo champagne (heterozygoot voor dun en champagne), zijn er maar 2 Quarter dekhengsten van in Europa. Zeker kans op een apart kleurtje :j
Ik ken hem of nakomelingen verder niet in het echt, maar zoals de eigenaar hem beschrijft lijkt het me een hele coole hengst :j


Oeh klink tof! Even googlen!

kellyalischa

Berichten: 82
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Heino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:12

Ik zat net even te snuffelen op marktplaats en ik kwam een advertentie tegen van Zippin N Investment. Wellicht ook een optie om over na te denken? Hij is negatief getest op GBED, Herda, Hypp, MH en PSSM1 en heeft ook nog een leuk kleurtje :)

Advertentie: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: [GZ] APHA / AQHA hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 18:39


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 03:32

ElCid schreef:
dus ik zou haar zeker laten testen op Hypp en OLWS en sowieso een hengst uitzoeken die overal negatief op is. Daarbij zou ik gaan voor een goed rijtype, dat heeft de merrie ook.


Niet alleen op Hypp en OLWS maar zeker ook op PSSM. Die is niet aan een bepaalde lijn terug te voeren. Maar ik zag in ieder geval al 1 naam in de lijn die positief was. Hij zit verder terug, dus ze hoeft niet positief te zijn, maar voor de zekerheid testen dan weet je het.

Kwa kleur, op een homozygote en je wilt minder kleur, neem een hengst die homozygote voor zwart is. Zwart schijnt het wit te onderdrukken.
Verder kan ik er weinig over zeggen, daarvoor zou ik een betere foto (zijkant met hoofd omhoog) moeten zien voor de bouw. Kwa been zou ik er 1 willen die een tikkie meer had. Maar das mijn tik hoor ;)

Kwa kleur is deze mss wel aardig. Die is homozygote voor zwart en tobi :D
http://www.painthorse-brodowski.com/king.htm
Dit is overigens wel het laatste jaar dat hij voor merries van buitenaf beschikbaar is (tenzij de eigenaar zich bedenkt).

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:47

Rina die is leuk!

TS rijvereniging Equinus Stramproy woensdagavondles?

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:45

[quote="rina]
Kwa kleur is deze mss wel aardig. Die is homozygote voor zwart en tobi :D
http://www.painthorse-brodowski.com/king.htm
Dit is overigens wel het laatste jaar dat hij voor merries van buitenaf beschikbaar is (tenzij de eigenaar zich bedenkt).[/quote]


Ahhh broertje <3 als hij net zo lief is als zijn zussie heb je daar een superhengst aan, wel gevoelig, maar supereerlijk en betrouwbaar.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:20


IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 10:33

spatter schreef:
Rina die is leuk!

TS rijvereniging Equinus Stramproy woensdagavondles?


Jup, das ons mam! Ik rij daar op maandagavond :p.

Zal haar doorgeven dat ze op alles getest moet worden, volgens mij is dat nog niet gebeurd (voor zover ik weet van de Eagles ranch) :)!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:33

Jaja, ben niet gek, ben een vliegtuig :+

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 11:21

spatter schreef:
Jaja, ben niet gek, ben een vliegtuig :+


Wat een kleine wereld is het toch, haha :P

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:05

rina schreef:
ElCid schreef:
dus ik zou haar zeker laten testen op Hypp en OLWS en sowieso een hengst uitzoeken die overal negatief op is. Daarbij zou ik gaan voor een goed rijtype, dat heeft de merrie ook.


Niet alleen op Hypp en OLWS maar zeker ook op PSSM. Die is niet aan een bepaalde lijn terug te voeren. Maar ik zag in ieder geval al 1 naam in de lijn die positief was. Hij zit verder terug, dus ze hoeft niet positief te zijn, maar voor de zekerheid testen dan weet je het.

Kwa kleur, op een homozygote en je wilt minder kleur, neem een hengst die homozygote voor zwart is. Zwart schijnt het wit te onderdrukken.
Verder kan ik er weinig over zeggen, daarvoor zou ik een betere foto (zijkant met hoofd omhoog) moeten zien voor de bouw. Kwa been zou ik er 1 willen die een tikkie meer had. Maar das mijn tik hoor ;)

Kwa kleur is deze mss wel aardig. Die is homozygote voor zwart en tobi :D
http://www.painthorse-brodowski.com/king.htm
Dit is overigens wel het laatste jaar dat hij voor merries van buitenaf beschikbaar is (tenzij de eigenaar zich bedenkt).

Ken je die hengst? Ik vind persoonlijk zijn benen niet zo correct afgaande op de foto. Maar een foto is natuurlijk altijd gevaarlijk om op af te gaan, vandaar dat ik het aan jou vraag. Zeker met zand als ondergrond. Zou je hem zelf gebruiken voor je merries?