info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:44

Als de merrie op jouw naam staat komt het veulen ook op jouw naam, maar als je het veulen laat registreren kun je wel meteen de naam van de nieuwe eigenaar (dus eigenlijk de oude) op het papier laten zetten. Kwestie van een transfer meesturen.
Een transfer heb je ook nodig om de merrie nu op jou naam te krijgen.

Overigens moet de hengsteneigenaar wel voor 31/12 een breedingreport indienen anders komt er helemaal geen veulenpapier op termijn. Die worden nl aangemaakt nav de ingezonden/aangemelde breedings.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:56

Het is nou zo geregeld dat de papieren naar de vorige eigenaar worden gestuurd met een transfer zodat als het veulen geboren is en daar de papieren voor aangevraagd worden de nerrie meteen op mijn naam gezet word.

Bedankt voor de info. Ik heb nog veel te leren

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:57

Dat is ook een oplossing, maar het zou niet de mijne zijn. Heb je wel een koopcontract dan, want anders kun je nooit bewijzen dat de merrie echt van jou is.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:00

Nee geen koopcontract. Ik heb de merrie gekregen op voorwaarde dat ze het veulen terug kreeg. Het is allemaal vertrouwelijk, van beide kanten

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:54

DubbelDun schreef:
Als de merrie op jouw naam staat komt het veulen ook op jouw naam, maar als je het veulen laat registreren kun je wel meteen de naam van de nieuwe eigenaar (dus eigenlijk de oude) op het papier laten zetten. Kwestie van een transfer meesturen.
Een transfer heb je ook nodig om de merrie nu op jou naam te krijgen.

Overigens moet de hengsteneigenaar wel voor 31/12 een breedingreport indienen anders komt er helemaal geen veulenpapier op termijn. Die worden nl aangemaakt nav de ingezonden/aangemelde breedings.



DD dat klopt niet helemaal. Breedingreport moet niet ingediend zijn om het veulen te registreren. Met dat beiltje heb ik al eens gehakt }> Had ook de hengsteneigenaar geen breedingreport ingediend, en toch heb ik gewoon mijn papieren gekregen. Das een kwestie van een belletje naar de APHA.

Enigste punt hier is dat de merrie drachtig is van een Appie. Daar krijgt ze hoe dan ook geen papieren bij. Hoef je dus ook geen moeite voor te doen. De APHA accepteert geen kruising met een APHC, en de APHC accepteert geen kruising met een APHA.

Voor de TS is het alleen maar van belang dat ze een transfer report krijgt voor de merrie. De registratie van het veulen, als het dan al aan de orde is (dus drachtig van een Paint, QH of TB) is dat voor de nu eigenaar waar TS het paard van gekocht heeft. Maar die zal dat dus moeten uitdokteren met diegene die eigenaar was ten tijde van de dekking. Als er op het transferreport wat nu net verwerkt is de datum staat van voor de dekking krijgt die eigenaar sowieso het papier voor het veulen. Dat is nl hetgene wat de stamboeken aanhouden. Wie eigenaar was ten tijde van de dekking.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:27

rina schreef:
Enigste punt hier is dat de merrie drachtig is van een Appie. Daar krijgt ze hoe dan ook geen papieren bij. Hoef je dus ook geen moeite voor te doen. De APHA accepteert geen kruising met een APHC, en de APHC accepteert geen kruising met een APHA.
.
Klopt, was ik even vergeten.
Er komt idd geen papier bij het veulen. Reden dus temeer om te zorgen dat TS wel het papier van de merrie krijgt, voor het geval ze zelf nog eens een veulen wil fokken (uit een Quarter/Paint/TB).

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:38

Ze is gedekt door haar eigen hengst. En voor zover ik weet heeft ze verder alleen appie's. Maar dat weet ik dus niet zeker

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:52

Zivazoef daarom ook dat ik schreef, mocht het van toepassing zijn ;)
Voor jou zelf is dus alleen maar van belang dat je een transfer report krijgt waar de handtekening van die verkoper opstaat. Zover ik het gesnapt heb is die nu net bij de APHA als eigenaar geregistreerd?? Dan kan je idd de APHA vragen het papier vast te houden, en het transfer report er achteraan te sturen. Dat de merrie dan op jou naam staat ten tijde van de geboorte van het veulen (wel of niet papier) maakt niet uit. Het veulen komt altijd op naam van de bij de APHA geregistreerde eigenaar ten tijde van de dekking. Als dat de verkoper is hoeft die zich daarover niet druk te maken. Staat de datum na de dekking zal die toch echt zelf met de eigenaar (geregistreerd bij de APHA) ervoor moeten discuteren om die papieren erbij te krijgen. Maar daar heb jij dus echt niks mee te maken, en hoeft ook niet op gewacht worden.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: info over afstamming van mijn paint merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 00:37

Ok. Ik heb het nou zo met de vorige eigenaar en de apha afgesproken dat zij nog even eigenaar blijft. Het is in goed vertrouwen en in febr word het veulen al verwacht dus dan krijg ik de papieren en word ze op mijn naam gezet