fokkerij paints in westerlo-België

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:07

Hoi,

een tijdje geleden kocht ik een merrie een paint zonder papieren stond er in de advertentie. Nu zou zij van een persoon uit westerlo in België komen die overschakelde op paints met papieren, maar de mensen waar ik mijn paard van gekocht heb weet het adres of telefoonnummer niet meer.

Nu vroeg ik mij af of ik niet een echte paint heb gekocht waar er nooit papieren van aangevraagd zijn omdat zij misschien niet goed genoeg was ?

Ik plaats even een foto van haar het zou leuk zijn als jullie je mening willen geven, of als jullie een persoon kennen in Westerlo- België die paints fokt zou het leuk zijn moesten jullie dit melden. Ik ben echt benieuwd vanwaar ze komt en of ze een echte paint zou kunnen zijn.

Afbeelding
Afbeelding

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:38

Qua bouw zie ik er wel een paint in (en een knappe ook) maar de vraag is wie haar ouders zijn. Papier krijg je bij je veulen als beide ouders papieren hebben, dat zou je dus uit moeten zoeken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:48

Dat er geen papier wordt aangevraagd omdat een paard niet goed genoeg zou zijn is niet van toepassing. Elk paard uit 2 geregistreerde Quarter of 2 Paints (of 1 Paint en 1 Quarter :D) heeft recht op een papier.

Kan zomaar zijn dat jij een paint hebt, kan ook zijn dat het een halve paint betreft.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:49

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ieman die paints fokt, er geen papier bij zou aanvragen. Maar goed, kan altijd natuurlijk. Qua bouw en vorm van de vlekken zou het idd een Paint kunnen zijn, maar het kan evengoed een Paint kruising zijn.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:07

Wel opletten, er zijn nu veel mensen die hun pinto verkopen als zijnde paint zonder papieren en hier dan schamteloos 1000 € meer voor vragen.
Maar dit paardje is zeker mooi gebouwd en heeft de compacte bouw van een paint. Ik gok ook dat het een paint-kruising is en daardoor geen papieren zijn aangevraagd.
De Gipsy horses zitten in Westerlo, kan wel heel goed zijn dat je paardje hier vandaan komt.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:12

mij zegt het iets... zoek eens op google naar een stalnaam met iets van golden erin. In België, in Westerlo

Ik dacht dat er een stal daar was met Golden in de stalnaam en die fokte kleinschalig quarters/paints met en zonder papieren een paar jaar terug.
Ik ben het niet 100% zeker maar je kunt het proberen.

Is het die stal niet dan google je maar verder via links van stallen in BE die quarters/paints fokken. En mail die gewoon eens, je weet nooit want zo'n grote wereld is dat nu ook weer niet. Misschien kom je zo iemand tegen die weet vanwaar je paardje komt

Op die manier heb ik zelf ook een paard ooit opgespoort... via links op websites die er mee te maken 'konden' hebben van andere hobbyfokkers.

De mijne bleek een kruising quarter x volbloed te zijn. Vandaar de hevigheid (van de volbloed moeder) en het uiterlijk wel hebben van een quarter :o

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:16

Juist, de golden paint ranch, kwam ook al ergens tegen maar dan in Putte (heb geen idee of het dichtbij Westerlo is, of een deeltje ervan).

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:19

Dan ben ik mis, of het moet er dicht tegenliggen maar daar vrees ik voor.

maar die zou ik toch eens mailen, je weet nooit. Ik zeg het, ik heb elke hobbystal denk ik gemaild en opeens kreeg ik reactie hé, ik ken die ruin! Neem daar eens contact mee, ik geloof dat hij van daar kwam, en zo ben ik zijn hele verhaal te weten gekomen. :-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:20

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er - op het moment dat de ouders beide een papier hebben - voor het veulen geen papier is aangevraagd, helemaal omdat het anders een regular paint zou zijn en deze zijn meer waard dan een paard zonder papieren. Al zijn er legio redenen waarom een paard met papieren ineens zonder wordt doorverkocht (HYPP bijv).

Mooi dier, ik zie er idd ook wel een Paint in...

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:26

Bij onze quarterkruising konder er ergens wel papieren voor worden aangevraagd. Bleek ook gebeurd te zijn maar de tweede eigenaar had dit achtergehouden. Moet zeggen, vraag me echt niet meer wie zijn ouders waren, het is te lang geleden en ik ben niet thuis in die wereld, maar zijn vader stond er blijkbaar om gekend om veulens te geven die niet echt nuchter waren in de bovenkamer. En hij was het dus ook absoluut niet. Dus een kenner zou hem niet gekocht hebben, hoe mooi hij ook was want die zou de bloedlijn gezien hebben en gezegd, oei nee, niet met die vader...
Daarom werden zijn papieren achtergehouden (ik denk halve quarterpapieren dat het waren, ben niet zeker)

Nou ja, hij was echt niet nuchter hoor... ik kocht een quarter -dacht ik-omdat die cool waren boven. Nu ja, als je er 1 koopt als recreatieruiter en je wilt er niet het monsterbedrag voor gaan geven en dus maakte het me niet uit of hij papieren had of niet, tja, dan kom je zulke zaken tegen hé.

Ben al slimmer geworden hoor, alles leer je wel ;-)

Alleen jammer voor het paard, beest kan er uiteindelijk niet aandoen. Mensen kunnen zo stom zijn soms...fok niet met iets dat niet deugd zou ik zeggen in de bovenkamer (en de rest moet uiteraard ook goed zijn hé)

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 13:36

Hoi,

mijn merrie staat scheef op 1 hoef ze mankt niet en heeft er geen last van. Ik dacht dat dat misschien een reden zou zijn om een veulen geen papieren te geven, maar zo door te verkopen? De dierenarts komt nog foto's nemen .

Op deze foto zie je het
Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:38

Een scheefstand van een hoef is geen reden voor de doorverkoop zonder papier...of de reden dat er geen papier bij is aangevraagd.
Het is wel een kanon van een merrie, ik zou op HYPP testen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:39

bayaatje schreef:
mijn merrie staat scheef op 1 hoef ze mankt niet en heeft er geen last van. Ik dacht dat dat misschien een reden zou zijn om een veulen geen papieren te geven, maar zo door te verkopen? De dierenarts komt nog foto's nemen .

Als dat zo is, dan kunnen ze veel meer Quarters en Paints hun papier afpakken :')

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 13:41

En wat wil HYPP juist zeggen ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:43

HYPP is een dominant erfelijke aandoening, waaraan paarden eventueel kunnen overlijden. Een paard kan redelijke symptoomvrij door het leven gaan, of voortdurend aanvallen hebben. Maar als jij niets aan je merrie hebt gezien, betekend dat niet dat ze dat niet heeft.

Er zijn wat topics over op bokt, en ik zal even kijken of ik een website voor je kan vinden...

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:44


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:45

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-05-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 13:53

Dank jullie voor de de site. Mijn dierenarts moet volgende week langskomen, ik ga het haar eens vragen of zij zo een test kan uitvoeren.

Ze was zo struis niet hoor toen ik haar kocht, ze zou eigenlijk een deel moeten afvallen, ze is 4 jaar en niet bereden dus wat gaat het worden als er spieren opkomen .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:56

Dat ze mager was toen je haar kocht, betekend niet dat ze het niet hebben kan.

Je DA kan die test niet doen, je kunt zelf een paar haren met wortel uit de manenkam trekken, en opsturen naar Wageningen of direct naar Amerika.

Ik zal de link naar de aanvraag van de test even opzoeken.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:56

Dana82 schreef:
Juist, de golden paint ranch, kwam ook al ergens tegen maar dan in Putte (heb geen idee of het dichtbij Westerlo is, of een deeltje ervan).


Golden Paint Ranch ligt tegen Mechelen, das nog wel een eindje van Westerlo. Ik weet wel dat ze daar soms ook zonder papier fokken. Dukes Ranch zit idd in Westerlo, maar geen idee of ze daar fokken.
Ik zou me er niet op vastpinnen dat jouw paard een volle Paint is, hoogstwaarschijnlijk is het een kruising.
Je kunt best mailen naar verschillende ranches/fokkers. Zo kom je waarschijnlijk meer te weten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:05


bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 14:12

Dank je wel voor de link. Ik heb juist nog eens naar de eigenaar gebeld ,misschien dat ze wist hoe ik erheen kon rijden maar ze wist het niet meer.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:14

Ik woon vlakbij westerlo en ben ook bekend bij de maneges rond westerlo, maar heb deze merrie nooit gezien... Kan je via chip, paspoort niets checken??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:20

Mij schiet nog iets te binnen: omdat je merrie nog niet bereden is, en als je toch gaat testen, zou je ook op HERDA kunnen laten testen.

Niet dat ik verwacht dat ze dubbel drager is, want dan zou je op deze leeftijd al wat meer problemen moeten zien, maar bij milde gevallen komt het pas tot uiting als het paard ingereden wordt. Paarden met deze aandoening van beide kanten van de ouders zijn niet geschikt als rijpaard.

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... ning-herda

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:30

bayaatje schreef:
Dank je wel voor de link. Ik heb juist nog eens naar de eigenaar gebeld ,misschien dat ze wist hoe ik erheen kon rijden maar ze wist het niet meer.


Weet ze de naam nog van de persoon van wie ze het paard gekocht heeft?