papieren paint

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:51

Ik heb onlangs een paint gekocht bij een ranch, deze hebben het paard nooit op hun naam laten zetten omwille van doorverkopen.
Het paspoort staat dus nog altijd op naam van de fokker.

Ik heb het paspoort meegekregen maar GEEN origineel certificaat waarop op de achterkant het mutatieformulier vermeld staat.
Er is ook niets op papier gezet, gewoon betaald en paspoort gekregen...stom van mij maar ik dacht met het paspoort te hebben, alles in orde zou komen...niet dus.

De verkoper zegt dat dit verloren gegaan is.

Hoe kan ik nu bewijzen dat dit paard van mij is en hoe kan ik het paspoort op mijn naam krijgen...iedereen lijkt mij af te wimpelen.

Met de fokker hebben we ook al gebeld en hij ging zorgen voor een mutatieformulier maar daarmee heb ik nog geen origineel certificaat.

Wie kan mij helpen? :)

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:55

ik heb het probleem eens gehad, een verkoopovereenkomst laten opmaken waarbij de de ranch als verkoper aan jou tekent en de fokker tekent dat hij toen der tijd de paint aan de ranch heeft verkocht.
vervolgens dit papier (wel eerst zorgen dat je dit 2x hebt, met alle handtekeningen) opsturen naar eht stamboek en aangeven dat je hem omgezet wil hebben maar je mutatieformulier verloren is geraakt.
zo stemt iedereen in met wie het paard betrokken is geweest en zij zullen dit formulier inhouden en het duidelijk in het paspoort vermelden, dat de paint nu van jou is.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:11

Als ik het zo lees heb je een bont paard gekocht en geen paint.
Bij een echte Amerikaans Painthorse hoort een stamboekpapier uit Amerika wat niks te maken heeft met je paspoort.

Paspoort verhaal weet ik niet precies omdat dat anders gaat in Belgie als in Nederland.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:20

Dit zou mooi zijn, ik ga dit voorleggen aan beide partijen.
Bedankt ;-)
@spatter
ik heb aan kopij van de originele papieren, de originele waren er niet bij.
Mijn Paint is ingeschreven, heeft een paspoort van de AQHA. Ouders en voorouders staan allemaal officieel geregistreerd.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:36

Hoe kun je nu papieren van de AQHA hebben als het een paint is?
De Q staat voor Quarter en een Quarter is geen Paint.
Verder heb je aan een kopie niks want daarmee kun je geen wijzigingen doen zodat het jou paard wordt.

Er klopt van alles niet, ik hoop dat je geen hoofdprijs hebt betaald want tot nu toe is het niet meer dan een bont paard waarvan maar de vraag is of de juiste papieren wel bij dit paard horen, dan hadden de orginele er namelijk wel bijgezetten want dan was het beestje heel wat meer waard.

Geen idee hoe gevlekt jou paard is maar ik ben bang dat er maar wat aangerommeld is met de papieren.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:09

sorry drukfoutje Spatter, het is wel degelijk APHA, je hebt gelijk maar ik geloof er nog in dat hij een echte paint is.
Heb zijn registratienummer en chipnummer, op het boekje staat in grote letters APHA...ook gehandtekend door APHA.

Ik ga dit heel zeker uitvissen, de fokker woont 1 uur rijden hiervandaan....ik wil weten hoe de vork aan de steel zit.
Ik krijg weinig reactie via mail dus gaan we er naartoe, van mij zijn ze nog niet af ;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:13

@spatter, ben je zo vrij om mijn papieren eens te willen bekijken. Volgens mij kan jij het direct zien of er iets niet klopt.
Zoja dan stuur ik ze door via PB ;)

Thanks

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:22

Bij een stamboek paard zijn er twee verschillende documenten belangrijk. Als eerste het paspoort, dit heeft ieder paard en kan uitgegeven zijn door zo'n beetje elke paardenorganisatie die daarvoor toestemming heeft. Dit kan de APHA zijn maar dus ook het shetlandstamboek. Het is niet belangrijk wie het heeft uitgegeven en dit zegt niks over tot welk stamboek het pard behoord.
Ten tweede is er het stamboek papier (zie: http://www.rnbquarterhorses.com/generat ... papers.jpg voor een voorbeeld), dit hoort geen kopie te zijn. Dit is los van het paspoot en dit zegt wel dat het paard tot een stamboek behoort. Een paard met alleen maar een paspoort is 'rasloos' in principe!
Ik vermoed dat jij alleen een paspoort hebt...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:39

@troi, dankjewel voor de klare uitleg. Dat los papier heb ik maar het is niet de originele, het is geminimaliseerd.

Mag ik het even via PB naar jou sturen?

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:48

Ik denk dat je niet zoveel aan me hebt eigenlijk, want verder heb ik er totaal geen ervaring mee. Waarom bel je niet even met het paint stamboek? Ze hebben vast een belgische of nederlandse afdeling. Die kunnen je precies zeggen hoe dit zit vermoed ik.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:58

@ troi DPHC ;) geen idee of belgie zijn eigen vereniging heeft, maar dat zal best wel.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:09

Het is me niet helemaal duidelijk welke papieren je nu wel en niet hebt ... heb je scans?

Hoe oud is de Paint in kwestie? Bij de Paints is het nl. al een tijd zo dat het transferpapier achterop het officiele registratiepapier staat. Dat stuur je ingevuld en door beide partijen getekend in en dan krijg je een nieuw papier retour waarbij de Paint op jouw naam staat. Vroeger was dat niet zo en had je een apart transferpapier naast het registratiepapier, maar dan nog had je het officiele papier nodig om een Paint op je naam te zetten. Met een beetje mazzel staan de ouders van je paard geregistreerd met een DNA profiel; dan is de kans het grootst dat je dit rondgebreid krijgt. Het paspoort staat compleet los van de registratie in Amerika en het Amerikaanse papier is het enige geldige eigendomsbewijs voor het stamboek.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:14

crazycactus schreef:
@ troi DPHC ;) geen idee of belgie zijn eigen vereniging heeft, maar dat zal best wel.


De BQHA (Belgian Quarter Horse Association) is denk ik de partij die de paspoorten voor paints en quarters maakt in België. Waarschijnlijk vandaar de verwarring hierboven

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:42

heb je het chipnummer laten checken?
zoals ik het nu lees ben je gewoon belazerd en is dit inderdaad geen paint en heb je een kopie gekregen van een andere paint...
want nu heb je NIKS als bewijs.
Kopie geld niet in het stamboek.. en kopieen mogen niet eens gemaakt worden...
ik had dit paard nooit aangenomen zonder fatsoenlijke papieren... en wat gezegd is, je moet een stamboek papier hebben van APHA, een paspoort daarvan zegt helemaal niks;) ( ik heb een shetlander met een paspoort van friese stamboek, maakt hem nog geen fries... je moet de stamboek papieren/kaart hebben)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:05

Ik heb zijn nr laten checken bij de BQHA en dat klopt allemaal.
Op de kopij staat een foto van hem als veulen, en iedereen kan zien aan zijn vlekken dat hij dit is.
Ouderdom is 5 jaar.
Ik zal morgen een foto nemen van wat ik heb en hier plaatsen, moet gaan werken nu.

Bedankt alvast iedereen,

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:10

Blijft de vraag waar het orginele papier is.
Zoiets raak je niet zomaar kwijt dus welke eigenaar heeft er nog tussen de fokker en de ranch gezeten en iheeft die een reden om het stamboekpapier vast te houden.
Diegene is namelijk volgens het stamboek dus de eigenaar van jou paard!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:49

Goed even samengevast omdat hier imo wat dingen door elkaar lopen :D

Een Paint is geregistreerd bij de APHA in de USA. Heeft hiervan papieren (certificate of registration), die bij verkoop incl een transfer report aan de koper worden gegeven na betaling. Zodra 1 van deze papieren, Certificate of registration of het transfer report, of beide niet meegeven worden na betaling heb je een papierloos paard. Dat betekend dat je het paard nooit in de USA op naam kan laten zetten. Je het paard dus ook NIET kan showen bij de rassenclubs. En de waarde dus een heel stuk lager is, aangezien mensen die een Paint kopen daarmee dan ook graag 1 hebben die die papieren wel heeft.

Het hele paspoort gedeelte staat hier los van. Dat is een verordening binnen europa, waar elk paard een paspoort dient te hebben. Deze overschrijven is in Nederland niet zo belangrijk. En ik weet toevallig dat het in Belgie even anders werkt en je een mutatieformulier moet hebben waarmee je het paard z'n/haar paspoort op naam moet zetten. De registratie in Belgie gaat even verder dan in NL.

Dus TS voor jou betekend dit, dat je idd nu een papierloos paard hebt gekocht. Die veelal veel minder waarde heeft dan 1 met papieren (certificate of registration) En een copie in welke vorm dan ook wordt door de APHA NIET geaccepteerd om een paard over te schrijven. Daarvoor moet je echt het origineel hebben en het transfer report. Zonder 1 van beide kan je het echt vergeten.

Ik heb even een mapje gemaakt met 2 voorbeelden van certificates of registration.
http://s71.photobucket.com/user/clipsje ... t=3&page=1

Zon papier moet je dus in het origineel hebben.

En daarnaast moet je dus een transfer report hebben. Die vind je onder volgende link. Even op Transfer report klikken, dan download hij hem. Is een PDF file.
http://www.apha.com/forms/registration-forms

Het Transfer kan ook op de achterkant van het certificate staan. Maar dat is niet bij elk papier zo. Het kan dus 2 papieren zijn en 1.

En dan moet je dus nog het paspoort krijgen, die je zover ik het gesnapt heb al bij koop gekregen hebt.

Laat je dus ook niet met een kluitje in het riet sturen dat de papieren verloren zijn of wat dan ook. Als ze die niet kunnen leveren, gelijk de koop ongedaan maken. Dan is het nl een papierloos paard wat veel minder waarde heeft.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:03

ok, dus geraak ik geen stap verder want ik heb alleen het originele paspoort.
Het certificaat is een kopij, hier ben ik zeker van.
De verkoper beweert nu dat hij het paard goedkoper verkocht heeft aan mij omdat dit er niet bij was! Dit is zelfs niet ter sprake gekomen!

ik ga nu nog proberen bij de fokker, misschien ligt het daar ergens. Het is een Quarter ranch dus ik hoop dat ze eerlijk met me zijn.
Het hoeft voor mij allemaal niet, die papieren maar hier in België zijn ze er streng op en ik kan hem nu niet op eigen naam zetten zonder de mutatieformulieren.
Hier moet je je paard ook aangeven aan de data bank waar al paarden eigenaars opgeslagen zitten.
Mijn enige doel is alles netjes af te handelen en iedereen steekt zijn kop in't zand, ik wil hier het fijne van weten.

Ik hoop alleen dat hij niet teveel van eigenaar is veranderd want dan loopt het spoor dood.
Rina ik heb je een PB gestuurd

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:21

PB ontvangen en gezien. Volgens mij idd een kopie van. Maar goed zelfs al zou het een origineel zijn je hebt er niks aan zonder het transfer report (wat als ik me niet vergis bij dit soort op de achterkant zou moeten staan). En die moet ondertekend zijn door de laatste eigenaar. Zonder die beide kan je kwa APHA niks.

Wat de rest aangaat. Het is je eigen keuze, maar ik ben bang dat ze je wel met een kluitje het riet in gaan sturen. Nu nl beweren dat er wel besproken was dat de papieren er niet bij waren, en dit niet dusdanig doen dat de koper dit ook heel duidelijk weet, is meestal geen positief nieuws. En duidt ook meestal op voorbedachte rade omdat een paard zonder papieren nu eenmaal een veel lagere waarde heeft. Ik weet ook niet wat je voor dit paard betaald hebt, maar alles meer dan (laat ik aardig zijn) een 3500 euro (en dat is echt imo nog heel hoog ingezet) is veel te duur betaald voor een paard zonder papieren.

De rest van wat je nog kan proberen stuur ik je even via PB. Je moet niet alles zo weggeven he :D ;)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:25

Poe, ze proberen je dus op te lichten.. Ik zou het dier direct terugbrengen of flink minder willen betalen. Een paint zonder papieren is niks meer dan een gewoon fraaie e-pony en de waarde daarvan ligt zo doorgaans, wat mij betreft, eerder rond de 2000 euro..

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 08:27

bedankt rina, je uitleg is zo klaar als een klontje.
Gelukkig was de prijs goed, zeker omdat het een schat van een paard is en bomproof op wandeling.
Ik ga geen wedstrijden of keuringen meemaken, hij kent enkel basis...is 5 jaar maar o zo braaf en gezond!
Op die manier heb ik dus de hoogste prijs gewonnen, hij maakt alle tegenslagen goed van de laatste zeven jaar in mijn leven :)
Hoe meer mails ik terug krijg van de verkoper, hoe meer ik mij bedrogen voel...er komen nu verhalen naar boven die ik nooit eerder gehoord heb.
Ik heb me laten doen in deze verkoop, een groot deel onwetendheid van mij...was er 100% van overtuigd dat dit originele papieren waren... -O-

Paint of pinto kan me geen r**t schelen, ik wil gewoon mijn papieren in orde en graag de waarheid achterhalen waar ik toch wel recht op heb, vind ik.
Voor een kenner zie je wel dat hij Quarter roots heeft, de kaken, het hoofdje zijn achterhand, zijn grootte...

Als ik hem ooit moet verkopen om welke reden ook, tja dan zal ik mss verlies lijden maar een hoop gaat dat niet zijn.
Hij blijft tot die hier doodvalt om het zo te zeggen.
Als jullie graag weten hoe dit afloopt...ik ga elke verandering of nieuws wat ik krijg hier vermelden, mss nuttig voor anderen die ooit een paard gaan kopen ;)

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: papieren paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:29

Als je geen ambities hebt om bij de paints te starten, dan maakt een papier inderdaad niet zoveel uit.
Even afgezien van het feit dat je je mogelijk belazerd bent en er teveel voor hebt betaald.
Wel ontzettend jammer dat je deze ervaring hebt meegemaakt.
In ieder geval wel heel veel geluk met je nieuwe paard (foto?)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 08:30

@troi, inderdaad hier ben ik ondertussen weer wijzer geworden...ik ben gedeeltelijk opgelicht.

We hebben vorig weekend contact gehad met de fokker en hij heeft ons beloofd van een mutatieformulier op te sturen.
Ik hoop dat ik deze week iets in de bus krijg, mss rij ik er dit weekend zelf naar toe.

Het paard ga ik niet terug brengen door dit voorval, hij is het beste wat me overkomen is en voor het dubbele doe ik hem nog niet weg ;)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 08:37

Iedereen mag weten dat ik er 3.000 aan gegeven heb, mijn vorige Quarter (met papieren) kostte evenveel, was even oud en had hoefkatrol.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:57

Die deed ik ook niet meer terug <3

Toch hoop ik dat er nog iets mogelijk is kwa papieren.
Je zou moeten uitzoeken wie volgens het stamboek de eigenaar is van het paard.
Mocht het nu zo zijn dat alle eigenaren te lui zijn geweest om het dier op hun naam te zetten en de fokker nog steeds te boek staat als eigenaar, zou die misschien een duplicaat kunnen aanvragen en dat dan aan jou verstrekken.
Betaal jij gewoon de kosten voor het nieuwe papier.
Want aan de copie te zien is het in ieder geval een echte paint.
Of wie weet kom je via het stamboek wel in contact met de eigenaar op papier en heeft die de papieren nog.