Eerste dek bij 8-jarige merrie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 09:13

Hoi bokkers,

ik heb een hele lieve quartermerrie met een mooi papier en ik ben al een tijdje aan het denken om haar te laten dekken. Aangezien ik nu zelf zwanger ben en het paard meerdere maanden moet stilstaan lijkt het me goed om haar te dekken. Ik heb haar vorig jaar laten testen op genetische aandoeningen en kreeg positief nieuws.

Mijn vraag is nu of ik het risico moet nemen een goede duurdere hengst te nemen of te beginnen met een goedkopere hengst achter de hoek? Ze heeft nog nooit een veulen gehad, misschien raakt ze niet makkelijk drachtig, zijn het draken van veulens of zorgt ze er niet goed voor... Of komt dat altijd goed?

Graag raad, alvast bedankt voor het lezen !

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:44

Het is vooral afhankelijk van wat jij van een veulen verwacht en hoeveel je wilt en kunt betalen voor een dekking.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:59

En of je het zelf wilt houden of dat je fokt voor de verkoop.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:01

Idd, wat is je doel met dit veulen? En wat voor papier zit er achter? Een echt top papier zou ik niet combineren met een gewone hengst namelijk. Datis zonde.

madelaine
Berichten: 383
Geregistreerd: 11-03-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:07

als het haar eerste dekking is,
zou ik een niet al te dure hengst doen,
stel dat ze niet drachtig raakt?

Nevada

Berichten: 796
Geregistreerd: 26-10-01

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:16

Klopt idd, wat is jouw uiteindelijke doel met het veulen?
Wil je de sport in of toch meer recreatief met misschien eens een aantal wedstrijden? Dat maakt namelijk een wereld van verschil.
BTW: Een "dure" hengst hoeft niet altijd een "goede" hengst te zijn, een "goedkope" hengst kan namelijk net zo "goed" of zelfs "beter" zijn....
Belangrijker zijn dingen als een GEZONDE hengst en eentje met een TOP karakter! Persoonlijk zou ik daar het eerste op selecteren en uiteraard naar uiterlijke dingen die je eventueel aan je merrie zou willen "verbeteren"....
Succes en vooral veel plezier met je zoektocht naar de juiste hengst, want er lopen echt hele leuke rond, voor ieder budget! :j

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 12:48

DIt is haar papier:
http://www.allbreedpedigree.com/todos+black+smoke
dubbel gefokt op listo lena dus de hengst mag liefst niets van dit bloed hebben. Maar de kans is klein dat ik juist zo'n hengst tegenkom.

Zelf ben ik een recreatieve ruiter, geen sport. Todo is pas op 6 jaar ingereden, inrijden ging heel makkelijk en volgens de persoon die ze heeft ingereden zou het nog een goed sportpaard geweest zijn maar aangezien ik zelf geen wedstrijd-ambities heb zullen we het nooit zeker weten.
Of het veulen sport- of recreatief-paard wordt weet ik niet. De kans is groot dat ik het veulentje niet houd tenzij het karakterieel exact de moeder is want dat is een superlief en erg meegaand paard, bijna te braaf voor de wereld.

Ik wil gerust wel wat betalen voor een dek, maar is dat wel zo'n goed idee aangezien het haar eerste dek zal worden?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:53

Denk er even om dat een merrie met veulen soms meer tijd kan kosten dan een rijpaard.
Sta je op een stalling waar ze bijvoorbeeld de merrie extra willen bijvoeren overdag indien nodig?
Hoe doe je dat met waken rond de bevalling?
Als je dan zelf net bevallen bent kan dat nog tegen vallen.
Ik vind het op zich geen raar idee, mits je je paard op een stalling hebt dat die zorg van je kan overnemen.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 13:31

Sizzle schreef:
Denk er even om dat een merrie met veulen soms meer tijd kan kosten dan een rijpaard.
Sta je op een stalling waar ze bijvoorbeeld de merrie extra willen bijvoeren overdag indien nodig?
Hoe doe je dat met waken rond de bevalling?
Als je dan zelf net bevallen bent kan dat nog tegen vallen.
Ik vind het op zich geen raar idee, mits je je paard op een stalling hebt dat die zorg van je kan overnemen.


paarden staan thuis, waken doen we zelf, baby zal tegen bevalling merrie (afhankelijk van wanneer ik haar laat dekken) ouder dan 5 maand zijn.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:45

Aan huis is dat natuurlijk goed te doen, tenzij je hele dagen werkt, dan wordt het weer ingewikkeld.

8 jaar is een mooie leeftijd voor een eerste veulen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:00

Ik zou om te beginnen een 5 panel test doen.
Je hebt een mooi cutting gefokte merrie, ik zou zeker kijken of je een outcross kan vinden.
Dus een hengst met heel ander bloed.
Ze heeft er mooie leeftijd voor, en aan huis is natuurlijk het beste.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 14:07

sonita schreef:
Ik zou om te beginnen een 5 panel test doen.
Je hebt een mooi cutting gefokte merrie, ik zou zeker kijken of je een outcross kan vinden.
Dus een hengst met heel ander bloed.
Ze heeft er mooie leeftijd voor, en aan huis is natuurlijk het beste.



:o? wat is een 5 panel test? :o?

Met heel ander bloed neem ik aan dat je, reining, pleasure of halter bedoeld?
Goed idee.

luckycharm1
Berichten: 416
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:08

je moet gewoon helmaal zelf de hengst kiezen waar jij een goed gevoel bij hebt

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:57

Deze test bedoel ik, en er zijn al rumours dat het verplicht gaat worden;
http://www.aqha.com/News/News-Articles/ ... sting.aspx
Ik bedoel ander bloed, dus bloedlijnen,niet perse een andere discipline.
En halter of pleasure zou ik al helemaal niet doen.
Kijk bijvoorbeeld in mijn onderschrift, wel cutting gefokt, heel ander bloed.
En verdiep je goed in conformatie, wat wel en niet goed is aan je merrie, en wat de tekortkomingen van de hengst zijn, en vooral wat de hengst doorfokt.
Vraag altijd om nakomelingen te zien van een interessante hengst.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:53

Sonita, die heeft ze al gehad, zie beginpost.

Maar ik heb nog niet echt raad gehad over de vraag die ik stelde (behalve van madelaine, waarvoor dank!), misschien moet ik het anders formuleren:
Hoeveel kans heb je dat het bij een eerste dek goed gaat? Met goed gaan bedoel ik, merrie direct drachtig en zorgt goed voor het veulen. Is dat iets dat 99 op 100 goed gaat of eerder 1 op 10.
Als ik weet dat de kans klein is dat het verkeerd gaat wil ik wel wat verder gaan zoeken naar een goede hengst die de merrie compenseert... Als je best eerst kijkt of de merrie vol raakt, mooie veulens geeft en een goede moeder is kan je misschien toen best wat goedkoper gaan? Kwestie van niet teveel geld kwijt te zijn als het niet goed gaat ...

RyanneZarita

Berichten: 516
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:05

Wat betreft de merrie die dan een lange tijd stil staat ben ik het niet helemaal eens.. juist omdat het haar eerste veulen wordt is het belangrijk dat ze is in een zo goed mogelijke conditie is voor de bevalling. Ze moet (tot zover mogelijk) wel door gereden/gelongeerd worden is mij verteld.. Wanneer het veulen er eenmaal is, is dat natuurlijk een ander verhaal. nog een tip, ik zou een hengstenhouder zoeken waarbij je (een deel van) het dekgeld terug krijgt wanneer blijkt dat de merrie niet drachtig kan worden. Succes met je zoektocht!

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:12

Maar er zijn toch veel kweekmerries die enkel dienen voor kweek en nooit bereden/gelongeerd worden? Of zie ik dat mis?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:22

@Vicky_Belle : die kansberekening kan niemand je geven, dat is een kwestie van proefondervindelijk wijzer worden. Het s[reekwoord 'fokken is gokken' komt e rgens vandaan :D
Jij kent je merrie het beste en kan de beste inschatting maken hoe haar karakter is naar andere paarden/veulens. Al zegt dat nog niet alles met een eigen veulen.

Als het veulen voor de verkoop is neem dan een hengst die nu leuk in de markt ligt (grotere verkoopkans) en een leuk kleurtje kan een extra bonus zijn.
Bedenk je ook dat de kosten niet altijd tegen de baten opwegen en dat je zelfs je merrie er aan kunt verliezen.

Als je kiest voor een simpele hengst 'om de hoek' en je laat natuurlijk dekken én je krijgt verder geen bijkomende DA-kosten dan kun je voor 400 euro een veulen hebben.
Ga je voor een duurdere hengst, dan komt daar vaak KI bij, veel vooronderzoek, evt hengstig spuiten, naderhand meerdere keren scannen op dracht etc. Je krijgt dan al snel een heel ander prijskaartje aan het veulen te hangen. En dan weet je nog steeds niet hoe het veulen uiteindelijk zal uitpakken en hoe de merrie er mee is c.q. wat voor karakterverandering er evt. nog bij de merrie gaat plaatsvinden.

@RyanneZarita : ik vind dat altijd zo'n onzin. Er zijn duizenden fokmerries waar nooit iets mee gedaan wordt anders dan veulens krijgen en opvoeden. Met gewone goede verzorging zien die er blakend uit en in goede konditie.
Een ander verhaal is het als iemand zijn merrie wil blijven doorrijden tot ver in de dracht (6-7 maanden), dan heb je een paard wat in goede konditie moet zijn om beide taken goed aan te kunnen.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 21:29

DubbelDun, hartelijk dank! Hier heb ik zeker wat aan. Om even op te pikken op wat je zei, kan een merrie na veulenen van karakter veranderen op lange termijn? Of enkel terwijl het veulen bij haar loopt?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:32

Beide is mogelijk.

Ik ken merries dat werden draken zodra ze drachtig waren, maar ook die veel liever werden.
Sommige merries worden heel beschermend en vallen zelfs de baas aan, terwijl anderen als het ware het veulen richting baas duwen om te bewonderen :D

Ook na het spenen kan de merrie anders blijven.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:40

Oeps, overheen gelezen :D
Eens met DD dat weet je nooit van te voren, en ook niet of het allemaal goed gaat.
Je kunt pech hebben, en die risico's moet je goed in overweging nemen, voor je er aan begint.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:19

Oei geen fijn papier om een hengst bij te zoeken maar ze zijn er wel waarbij deze lijnen niet vaak voor komen of al ver weg zitten.
Misschien is Mr Ali Bo Sun van Wendy van Osch wat voor je. Dit is zijn bloedlijn: http://www.allbreedpedigree.com/mr+ali+bo+sun

Verder is het altijd een gok om met een merrie te fokken. Je kunt nooit van de voren zeggen of alles goed gaat. Als je merrie verder gewoon gezond is dan is haar risico niet groter dan dat van een ander.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:13

Vraag een levend veulen garantie. De markt is nu toch niet schitterend voor hengstenhouders, dus zullen er wel toegevingen mogelijk zijn. Laat een goed contract opstellen, zodat je niet voor verrassingen kan komen te staan. Het dekgeld is toch niet de grootste kost als je het allemaal goed en wel beschouwd, dus zou ik eerder voor een bewezen hengst kiezen als dat kan. Alle andere kosten blijven hetzelfde (voeding, stalling, dierenartskosten, ...), dan maakt die paar 100 euro ook niet het verschil. Als je wil weten wat ze produceert moet je zeker niet met een goedkoopje beginnen. Het resultaat zal er dan ook naar zijn. Laat de merrie goed onderzoeken door je dierenarts, dan denk ik niet dat het drachtig worden zo'n probleem zal zijn. Tenzij er drachtproblemen bij de ouderdieren gekend zijn, daar kan je ook naar informeren (aantal veulens dat de merrie kreeg bv).
Volgende geven bv levend veulen garantie en hengst lijkt toch ook wel wat te hebben gepresteerd:http://www.galaxyquarterhorses.com/nl-ace.htm
Nakomelingen en zo ook best te bekijken zoals anderen zeggen. Succes!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:17

DubbelDun schreef:
@RyanneZarita : ik vind dat altijd zo'n onzin. Er zijn duizenden fokmerries waar nooit iets mee gedaan wordt anders dan veulens krijgen en opvoeden. Met gewone goede verzorging zien die er blakend uit en in goede konditie.
Een ander verhaal is het als iemand zijn merrie wil blijven doorrijden tot ver in de dracht (6-7 maanden), dan heb je een paard wat in goede konditie moet zijn om beide taken goed aan te kunnen.


Zo gek is dat nu ook niet. Als je een merrie die drachtig is geen beweging geeft zal dit nooit een vlotte bevalling ten goede komen. Een goeie conditie is nergens slecht voor. Of je daarom moet rijden of longeren is wat anders, maar ik zou die merrie toch geen 24/24 op stal zetten. Aangezien ze in dit geval aan huis staat neem ik aan dat ze op een weide staat, dus zie ik het probleem niet dat ze niet bereden wordt. Maar een gewone goede verzorging is rekbaar en kan voor iedereen wat anders betekenen.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Eerste dek bij 8-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:02

Hartelijk dank voor alle antwoorden, ik ben nu al iets wijzer en heb al een paar leuke hengsten gezien!