Lily_Atiesto schreef:Ik heb wel s gelezen dat je bij western bijv stuurt dmv de druk van de teugels op de hals van t paard. En dat je je benen niet aangesloten houd omdat je dan de hele tijd aandrijft.
Ehhhmmm en dat doe je engels gereden wel???? Heb ik het toch al die jaren verkeerd geleerd
Sorry maar met zulke uitspraken wordt ik lichtelijk sarcastisch. Ook engels leg je de buitenhand tegen de hals als je stuurt en drijf je ook niet elke pas. Als je het anders geleerd hebt, moei heel snel een andere instructeur zoeken en das zonder gekheid. En benen afsteken doe je ook in de western niet (ja even voor de sliding stop, maar in die richting zoek je geen paard).
Mijn Cutting gefokte paarden, lopen zowel onder een engels als westernzadel. De ene rijd ik zelfs dressuur mee naast dat ze western loopt. Heeft het paard echt geen enkele moeite mee en pak beide even makkelijk op. Op de wedstrijden rijd ik zowel Hunter under saddle als pleasure, horsemanship enz enz enz. Ze gaan van een westernzadel zo onder een engels zadel en andersom. En geloof maar niet dat ze ineens moeite hebben van een omstelling van de engelse dressuur naar een westernmanier (of andersom). Je zult alleen bij de keuze van een paard rekening moeten houden met de bouw en de geschiktheid om er uberhaupt dressuur mee te rijden. Niet elke QH/PH heeft de bouw daarvoor. Mijn merrie waar ik beide mee rijd, heeft van zichzelf heel veel zelfhouding en een eerder hoge halsaanzet. Voor haar is oprichting geen enkel punt en kwa beweging kan mening paard zich dr nog wat van afkijken. Maar ze loopt net zo makkelijk een vlakke westerngang.
Het heeft dus echt 0,0 te maken met hoe een paard gereden is. Elk paard is het aan te leren of om te scholen. Mijn oude NRPS-er liep vroeger ook dressuur en is in een paar maand omgeschoold tot westernpaard, wat ze net zo makkelijk oppakte.
Dus gewoon naar een leuke Paint gaan zoeken en je niet gek laten maken over hoe het gereden is (engels of western). Beide kunnen ze leren.