Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
spatter schreef:als je er geen verstand van hebt en ook geen geldboom in de tuin, fok dan maar niet
genoeg leuke goed overnagedachte veulens te koop
ik zou zeggen begin met cavia's, zijn de resultaten veel sneller te zien en zo'n beestje raak je nog wel kwijt als blijkt dat hij kwa karakter toch niet bij je past en niet de vlekjes heeft die je graag had gewild
en mocht het vrouwtje de dracht of bevalling niet overleven door onkunde dan is dat toch iets minder erg
Tinniie schreef:Ze is homozygoot grullo tobiano? Dan geeft ze haar vlekken dus zoiezo door.
Naar mijn mening kan je dan best een leuke Quarter hengst kiezen, daar heb je veel meer keuze in de reining-bloedlijnen. Bij de Paints is dit toch allemaal veel beperkter..
Hier kan je eens een kijkje nemen voor dekhengsten in België/Nederland.
http://www.stallionlocator.com/nl/list/ ... try=be&s=1
http://www.stallionlocator.com/nl/list/ ... try=nl&s=1
spicegirl schreef:grote tip ; er is een overschot. je moet fokken voor jezelf, en niet voor de verkoop.
je merrie laten testen voor Hypp, HERDA, en OLWS.
verder kijken welke richting je wilt fokken, welke je merrie gefokt is.kijken wat je verbeterd wil zien.
rina schreef:spicegirl schreef:grote tip ; er is een overschot. je moet fokken voor jezelf, en niet voor de verkoop.
je merrie laten testen voor Hypp, HERDA, en OLWS.
verder kijken welke richting je wilt fokken, welke je merrie gefokt is.kijken wat je verbeterd wil zien.
EN zeker PSSM laten testen voordat je gaat fokken.
Maar ik ben het met de rest eens, met zo weinig kennis begin er niet aan. Je kan beter gewoon een paardje erbij kopen. De markt is slecht dus voor een redelijk normale prijs kan je al wat leuks kopen. En goedkoper dan zelf te fokken. Als je je merrie laat dekken maar moet afwachten of ze drachtig wordt, en als het lukt wat eruit komt, of het overleeft, en of het precies dat wordt wat je wilt. Dan moet je het zeker nog 3 jaar voeren voordat je er wat mee kunt, oja en hopen dat het in die tijd niks overkomt. De kosten daarvan wegen echt niet op tegen nu een rijdbaar paardje kopen.