[WN] Informatie gezocht over Quarter Horse Cremello hengst Cisco

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne85

Informatie gezocht over Quarter Horse Cremello hengst Cisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:34

Ik heb vorig jaar een palomino ruin van inmiddels bijna 10 jaar gekocht, die oorspronkelijk uit Luxemburg komt. Helaas is de vorige eigenaar zijn paspoort een keer kwijt geraakt en nu staat er in zijn paspoort bij type 'rijpaard'. Dat vind ik eigenlijk doodzonde, omdat hij echte Quarter kenmerken qua bouw heeft. Van zijn vos moeder was niet duidelijk wat voor ras het is.

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand meer informatie over zijn cremello vader heeft en of er meer mensen zijn die een zoon of dochter van hem hebben.

Ik zal snel een foto plaatsen van de hengst en de merrie.

Schuur_

Re: Informatie gezocht over Quarter Horse Cremello hengst Cisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:38

Als de merrie geen Quarter is zal je je paard ook nooit als Quarter Horse kunnen registreren. jammer maar helaas

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:40

ook een quarter is een rijpaard ;)
maar idd ; als de moeder geen papier heeft, is het geen quarter.
heb je een foto van je paardje ?

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:55

Ik weet dus niet of zijn moeder geen papieren heeft.

Dit is mijn ruin (met toen nog wat kilo's teveel):
Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:02

wat staat er bij de ouders in het paspoort precies dan ?

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:08

Dat weet ik dus niet. Daarom probeer ik via dit topic aan informatie over zijn vader/ouders te komen, die - volgens zeggen - in Luxemburg moeten staan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:22

je hebt toch een paspoort ?
wat staat daarin dan ?

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:34

Nou, niets dus. Ouders onbekend. De informatie die ik heb is alleen mondeling overgedragen door de vorige eigenaar en die had niet zo veel interesse in afstammingen etc en weet dus ook niet zoveel te vertellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:42

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:37

Dan kan het geen geregistreerde quarter zijn óf hij heeft een andere naam op papier. Er kan nl maar één paard Cisco heten bij de AQHA.

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:41

Misschien is het anders gespeld? Misschien Cisko. Kan dat wel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:50

AllBreed kent geen Cisko, wel een Cisko Kid , maar dat is een appaloosa. Verder via Google nog de melding dat er eens een 'westernpaardje' Cisko is gestolen en weer teruggevonden. Maar geen aanduiding of dit een Cremello Quarter was.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:51

het "kwijtraken "van papieren - niet alleen paspoort,maar ook stamboek ,is de meest gebruikte verkoop- smoes.wss. heb je gewoon een leuke kruising.krijg je ook nooit geen papieren meer bij.
geniet maar gewoon van je paardje, zoals ie is. :j

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:00

Het gaat mij ook niet om die papieren en ik ben zeker blij met mijn knap paardje zoals hij is. Ik snap alleen die verkoopsmoes niet... :o Hij brengt toch zonder papieren veel minder op?!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:03

daarom ! als je papieren bij je paard hebt, ben je er zuinig op.zonder levert ie maar een fractie op.papieren hebben geen pootjes, en als je ze opgebergd hebt, moeten ze wel ergens in huis liggen ;)
maar de verkoop smoes is ; het is een echte quarter,ben alleen de papieren kwijt.maar het was zo en zo 'n vader..
een " echte quarter,met verloren papier (en dan zeggen ze vaak dat je ze zo op kan vragen ) , klinkt altijd beter als paard zonder wat dan ook.

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:13

Ah, ok. Ik zal nog eens kijken of ik misschien via de eerste eigenaar de fokker kan achterhalen (alleen jammer dat Luxemburg niet om de hoek is en ik geen Frans spreek). Ben toch wel benieuwd of zijn vader of moeder nog leeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:33

een 2e paspoort krijg je ook niet zo gauw.
als ie de 1e had, is ie gechipt. en bij diezelfde chip, kan je een duplicaat paspoort aanvragen.
je kan niet bij 1 chip-2 verschillende paspoorten krijgen.
dus je kan er gauw achterkomen, of het vorige idd is kwijtgeraakt, of nooit heeft bestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:43

Er zijn wel wat medisch/genetische redenen te bedenken waarom een papier zoekraken 'handig' kan zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:41

zeker dat !! :j absoluut mee eens..

bij het uitlezen van de chip van je paard, moet uitkomen, of er al eens eerder een paspoort is afgegeven.die registratie raakt nooit "zoek .
dat is je beste kans.
of het nr. overschrijven, en naar de instantie dat paspoorten heeft uitgegeven ff schrijven/mailen. ook die van luxemburg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:58

spicegirl schreef:
een 2e paspoort krijg je ook niet zo gauw.
als ie de 1e had, is ie gechipt. en bij diezelfde chip, kan je een duplicaat paspoort aanvragen.
je kan niet bij 1 chip-2 verschillende paspoorten krijgen.
dus je kan er gauw achterkomen, of het vorige idd is kwijtgeraakt, of nooit heeft bestaan.

Je vergeet 1 ding, in die tijd was chippen nog niet verplicht. Als het paard nooit gestart is, of in het buitenland gestart is, is het best mogelijk dat er nooit een chip ingezeten heeft. 2005 werd het paspoort verplicht maar het chippen niet, dat is pas later gekomen. Ik heb zelf dan ook maar 1 die gechipt is, die heb ik in NL gekocht. De rest is of hier geboren of er was nog geen chipverplichting. In Duitsland is de verplichting er pas vanaf 2009, en alles wat ervoor al een paspoort had hoeft niet gechipt te worden. Ik durf niet zo te zeggen hoe dat in Luxemburg geregeld is/was, maar je hebt best kans dat die chipverplichting daar ook pas veel later was.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:00

maar nu moet ie hier wel gechipt zijn. en dan doen ze eerst scannen, of er al 1 zit..
dus zat er al 1, of niet ?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:47

Nee dat ligt eraan wanneer hij hier naar NL gekomen is en of hij hier is geshowd. Als hij als jaarling naar NL is gekomen, nooit is geshowd hoeft hij geen chip gehad te hebben. Die kan er later bij aanvraag 2e paspoort dan pas ingezet zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:54

dat zei ik ; hij moet er nu sowieso 1 hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:07

Ja nu moet hij er 1 hebben, maar die kan dus pas bij het 2e paspoort gezet zijn, hij kan een 1e paspoort hebben gehad zonder een chip. Een 1e paspoort gehad hebben is geen garantie dat er toen ook een chip is gezet. Het is dan dus niet een kwestie van nooit heeft bestaan. Op dat moment kan hij een paspoort hebben gekregen zonder chip, en als die verloren gaat (de reden daarvoor laat ik even in het midden ;) ) wordt een duplicaat aanvragen lastig. En niet mogelijk op basis van een chip die er toen dus niet gezet is. Jou woorden "Als ie de 1e had, is ie gechipt" hoeft dus niet zo te zijn. Toen kon er heel goed mee gesjoemelt worden ;)

Al met al wordt het lastig om op basis van dat 1e paspoort, waarbij het paard in kwestie mss niet gechipt is, een duplicaat aan te vragen. En dus ook uit te vinden hoe het paard nou echt heet en of er op dat paspoort wel zijn afstammeling stond (en of er uberhaupt papieren bij hebben gezeten).
In dit geval moet je de mazzel hebben dat iemand het paard herkend en precies weet wie hem gefokt heeft enz enz. Met de papieren die er nu bijzitten, en een paspoort wat verloren is gegaan, kan je weinig tot niks.

Overigens TS de meeste Quarters (Paints en Appies ook) hebben meerdere namen (of je moet al heel ver terug in de tijd van de AQHA). Kan me dus niet voorstellen dat die hengst officieel alleen maar Cisko heette. Meestal is het een roepnaam. Zonder echte/volledige naam wordt ook het zoeken naar de vader een naald in een hooiberg. En ben je ook daar afhankelijk van iemand die toevallig die naam iets zegt.
Vind je paardje wel erg leuk.